Liekkien maalaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Buikki Palanteri, 13.12.2005.

  1. Buikki Palanteri

    Buikki Palanteri 1st gear

    Ostin just kynäruiskun ja yks kaveri tuli kysymään et voisinko maalata liekit sen Sierran konepeltiin. Kun en oikeen tiedä et onnistuuko se pelkästään kynäruiskulla vai pitääkö siihen yehdä vielä erilliset sabluunat. :oops: Mun siis pitäis maalata semmoset suht pienet liekit eikä koko konepellin kokoisia liekkejä. Mulla kun ei oo harmainta hajua liekkien maalauksesta jos nyt jotain spray töhryjä ei lasketa.

    Vastatkaa te jotka oikeesti tiedätte asiasta.

    Kiitos etukäteen
     
  2. malonari

    malonari 1st gear

    Käytä sapluunaa ja Sierra on oiva harjoittelun kohde .
    Vähän suunnittelua ja riittävästi olutta niin hyvä
    siitä tulee :wink:
     
  3. _NK_

    _NK_ 1st gear

    Eikö jossain V8:ssa ollu juttu liekkien maalauksesta? Ku vaan muistas missä numerossa se oli... Oli kai siinä kuiten aika paljon hyviä vinkkejä 8)
     
  4. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    kynäruiskulla aika hidasta hommaa kun pitää maali olla aika ohutta ja silloin se ei peitä.
    sanoisin että pienellä kahvaruiskulla(yläsäiliö) kannattais tehdä alkutyöt ja viimeistely eli detailit kynäruiskulla.
    jos esim teet perinteiset valko-kelta-oranssit liekit niin tekisin kaikki värit "isolla" ruiskulla ja häivytykset kynäruiskulla.omaani tein koko keulan kokoiset liekit isolla satajet2000:lla ja rajat airgunzan pikkuruiskulla jossa 0,8mm suutin.ja lopputuloksen näkee yleistä höpinää osoilta fapr-kartasta tolla mun nimimerkillä.
     
  5. Esco

    Esco 1st gear

    Kannattaa tehdä sabluunat joko rajausteipillä tai maskikalvolla (riippuu maalauksen koosta), ruiskun jälkihän ei koskaan ole terävä. Laajempiin pintoihin suosittelen minäkin isompaa ruiskua muuten sulla menee ikä ja terveys, mutta onnistuuhan se toki tolla kynäruiskullakin.
     
  6. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Joo, eikös ne jossain veekasissa maalannut Markkasen sinikeltaisen kisachevyn liekit.

    Muistaakseni oli erittäin selkeät ohjeet.

    Jossain toisessa numerossa Mannermaa maalasi scallopit johonkin autoon.
    Se käytti vaahtomuovitelaa. mutta siihen ei tullut häivytyksiä.
     
  7. TATU

    TATU Gearhead

    Vai sierraan liekit....tän vois varmaan siirtää oikeaan valikkoon,tää on ROD & KUSTOM!
     
  8. pas2

    pas2 Gearhead

  9. Buikki Palanteri

    Buikki Palanteri 1st gear

    No jos on Tatulle parempi niin se on sit vaikka kaverin Chevy.
     
  10. Make.S

    Make.S Gearhead

    Tänä aamuna just vessassa selasin tota lehteä missä ne maalas siihen kilpuri novaan liekit keulaan(en muista numeroa,voin tarkistaa) ja siinä oli kyllä hyvät/selvät ohjeet. :oops:
     
  11. bootsi

    bootsi Gearhead

    Jos maalaa liekit, vaikka postilaatikkoon tai jääkaappiin.. niin se on Cool, mutta auta armias jos maalataankin euro autoon, niin jo ollaan kitisemässä. :soosoo:
    Eikös tässä kuitenkin ollut kysymys maalauksesta, eikä siitä mihin maalataan. :odroll:
     
  12. makke

    makke 1st gear

    Just, pysytään taas asiassa ja makumieltymykset auton valmistusmaahan ei liity itse asiaan.
    Ja ei noita mun aikoinaan suunnittelemia euroauton liekkejä liikoja olla haukuttu, eli sopii ne sellaisiinkin. http://community.webshots.com/photo/185 ... 0686eugevY

    Tässä broidin näkemys aiheesta yhteen mun ex-autooni (kaatokännissä tohon tehty enemmänkin vitsi pohjalta) http://personal.inet.fi/cool/makkesgara ... h93-35.jpg

    Eli ensin straippiteipillä rajat ja sit maalaamaan isommalla ruiskulla pohjat tai vaikka kokonaan. Ei siinä kynäruiskua tarvita kun liekit maalaa. Mut kynärusikulla sit voi korjailla ja paikkalla jos tarpeen. Ja tulee muistaa, että niitä kynäruiskuja on erilaisia, joten ei niillä kaikilla liekkejä maalaamaan kannata alkaa. Siis lähtökohtaisesti ensin tiedettävä sen ruiskun soveltuvuus ko. hommaan.
     
  13. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Itse kun vuosi sitten suunnittelin liekkejä Swingeen niin ajattelin tehdä nykytekniikan ehdoin... :-?

    Ensin digi-kameralla kuvat konepellistä ja etulokarista/kyljestä.

    Sit tietokoneelle ja ulos paperille.

    Sit kynällä suunnittelemaan kuvioita sopivassa mittakaavassa, konepeltiin halusin symmetrisyyttä..

    Seuraavaksi marssin kopiointi liikkeeseen ja muutin kuvat piirtoheitinkalvolle. :eek:

    Ja eikun kaverin äipältä heitin lainaan ja tallillle, sopivasta kulmasta, sopivasta matkasta saa haluttuun kokoon..Näin kyljistä tulee samanlaiset..

    Sit öljyväriliidulla hahmottelin ne auton pintaan.

    Seuraavaksi rajasin ne 2mm 3M rajausteipillä ja eikun maalaamoon.

    Väriksi valitsin perus (Seat) keltaiseen autoon Aprilian met. helm. keltaisen..mintunvihreällä rajalla. 5m päästä ei kunnolla enää erota ja jos ei valo käy..

    Ja lopuksi rajasin ne stripe-pensseliä käyttäen ja itse kyllä tykkään...

    http://www.americancarclub.fi/kuvat/Pre ... C01222.jpg
     
  14. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Remmivedon työtapa on erinomainen.

    Noin olisi ihmemies McGyverkin sen tehnyt
     
  15. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Kahdessa minuutissa mainostauon aikana, mut se käyttikin purkkaa apuna!
     
  16. makke

    makke 1st gear

    Ja sitä ennen hitsannu kolikolla sitä koppaa. :lol:
     
  17. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Jep. Ja jos ilokaasu loppuu kesken katuautokisoissa,
    niin läheiseltä rämeeltä voi käydä hakemassa suokaasua pulloon. 8)
     
  18. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Noi Remmivedon häivytetyt liekit on muuten hyvän näköiset, etenkin ihan livenä nähtynä (vaikka Moparissa ovatkin :wink: ).
     
  19. Rocker

    Rocker 1st gear

    Myös spraymaaleilla voi päästä hyvään lopputulokseen. Spraymaalia ja maalarinteippiä, näillä eväillä on ainakin kahteen autoon syntynyt hienot liekit. Siis ihan oikeesti hienot.

    Ja toiseen syntyi muodot ihan kylmästi teippaamalla, ilman sen kummempia sabluunoita. Itse en moiseen kykene, mutta ne maalannut kaveri kyllä...eikä oo essonbaari-juttuja :D
     
  20. tuiremc

    tuiremc Gearhead

    Pohjaväri (perinteisissä liekeissä valkoinen) isolla ruiskulla, loput (keltainen ja punainen) pikkuruiskulla. Tähän käy parhaiten esim. Badgerin kätevä 250:

    [​IMG]

    joka on helppo käyttää ja puhdistaa, ja jälki on riittävän leveää peittämäänkin.

    Oma esimerkki FreezeFlame Valiantin liekityksestä löytyy Touhumaan sivuilta:
    http://www.touhumaa.com/freezeflame/index.htm
     

Kerro tästä muillekin!