Liian säikky (toivottavasti)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja whiic, 5.7.2003.

  1. whiic

    whiic 1st gear

    Jälleen kerran kiusaan palstalaisia moottoritekniikkaan liittyvillä asioilla, ja jälleen kerran olen ilmeisesti aiheettomasti säikkynä. Kuitenkin... :smile:

    Eli Keuruun kokoontumisajon aikana (300 km) katosi öljyn mittatikusta noin puoli senttiä (öljyn pintaa siis, ei tikkua). Tämä voi toki johtua öljyyn liuenneen polttoaineen haihtumisesta, sillä matka oli pitkä, joten öljytkin kävi riittävän kuumana haihtumista ajatellen. Onko kuitenkaan todennäköistä, että 2 - 3 desiä bensiiniä haihtuu pois moottoriöljyistä (öljytilavuus 4 litraa)? Voiko pätkäajossa moottoriöljyyn laimentua esim. 1/10 bensiiniä, vai onko osuus liian suuri?

    Jäähdytinneste myös muuttui ruskeaksi matkan aikana, vaikka olin 'huuhdellut' järjestelmän irtoruosteesta vasta pari kuuta sitten. Itse epäilen, että nykyinen rusketus on myös ruostetta, koska se jakautuu tasaisesti (ei kalvoksi jäähdyttimen nestepinnan päälle) ja on saman väristä, otti näytteen tyhjennyshanasta tai täyttökorkin kautta. Eikös jäähdytinnesteeseen joutunut öljy kelluisi jäähdytinnesteen (50/50 glykoli-vesi) päällä, kuten se kelluu pelkän vedenkin päällä?

    Jos jäähdytysnestettä pääsee öljynkiertoon, muuttuu öljy 'vaahdoksi' ja/tai 'kermaiseksi'. Olen kyllä nähnyt intin kuormurissa tuollaisen kansapahvivaurion aiheuttaman vaahtoutumisen. Mutta kuinka on, jos öljyssä ei ole vaaleaa vaahtoa, vaan kuplia ajon jälkeen? Saako öljy kuplia, kunhan kuplia/vaahtoa ei muodostu auton seistessä? Entä, jos öljy tuntuu hylkivän mittaustikkua, valuen pois siitä (näin erityisesti ajon jäljiltä)? Jälkimmäinen haittaa toki nestepinnan tarkastamista, mutta pelkään enemmän, että tarkoittaako tuo, että öljy ei muodosta riittävää kalvoa? Voiko tämäkin johtua nesteiden sekaantumisesta?



    Eli: perusteet johtopäätöksille ovat heikot, mutta minkäs tekee, kun on mun kaltainen sätky, jolla hyppää sydän kurkkuun heti, kun öljynpinta laskee millillä, tai muuta yhtä kamalaa. :smile:

    Auto siis kulkee hyvin, käy tasaisesti, tuulettimesta pyörittäen kaikissa sylintereissä suunnilleen samat puristukset... Mielummin kuitenkin haluaisin vastauksia edellä oleviin kysymyksiin, kuin sanoja 'elä korjaa sitä mikä ei ole rikki'. Minä jääräpää en ainakaan siitä rauhoittuisi.
     
  2. whiic

    whiic 1st gear

    Ja jos joku on unohtanut, niin auto on Triumph Herald. Tosin esittämäni kysymykset olivat yleisellä tasolla, joten niin saavat olla vastauksetkin.

    'Nukuin' yön Triumph-kerhon koontumisen yhteydessä Heraldin takapenkillä. Myös sitä edellisenä yönä jäi uni parituntiseksi. Vältän kooman siis vain kofeiinin avulla. :smile:

    Reissuun liittyen myös:
    http://www.usacarclub.net/keskustelu/vi ... forum=29&0
     
  3. skiko

    skiko 1st gear

    Olikohan mittausolot samat eli siis auto samoinpäin tasasella ja kone kylmä/kuuma ajon jälkeen odoteltu jne..
    Mittaus erot voi johtua myös olosuhteista --
    itse huolestuisin vasta kun öljyn määrä
    alkaa mennä lähemmäs alarajaa, epäilen että vanhan trumpan kuuluukin syödä öljyä , ihan kuin bemarinkin , ohjekirja antoi arvot
    0,5L vaihtovälillä ja kaupastahan saa lisää.
    Muistat vaan tarkkailla kulutusta ettei tuu vahingossakaan ajettuu kuivalla koneella..
     

Kerro tästä muillekin!