Liikaa pakkasta.....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja 0rs0n, 7.1.2016.

  1. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Kyylhän niitä palmuja suomessakin kasvaa, mut mulla ollu käsitys, et palmun alta lähteminen tarkoittaa sitä maksimissaan sekunnin starttia
     
  2. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    No pakkohan ton oli olla vitsi. Ihan jäätävän paskasti lähti käymään ja kuulosti siltä että parempi kun ei olis edes lähteny..! :rotfl:
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Sai se kovia pisteitä lämpeemisestä vaikkei muuten pärjännyt jarrutusmatkoissa yms. Olis tossa tarvinnut olla toinen lämpeemiskoe missä ajetaan pikatievauhtia niin näkis nekin autot missä lämpö myös pysyy vauhdissa siellä sisällä.

    En silti tota Volvo 343 parempia talviajettavuuspisteitä verrattuna Taunukseeen ymmärrä. Mun mielestä samanlaisia sutijoita molemmat mitä olen ajanut. Tai miten joku voi sanoa 900 Saabin lämppärin vipuja selkeeksi? Nehän on kaikkea muuta kun selkeet ja järkevät.

    Mulla kyllä on vieläkin käytössä 2010 peltoautoon ostettu akku ja 2012 Cadillacciin ostamani akku ja molemmat toimii vaikka 4 ja 6 vuotta vanhat. Enkä ikinä ole ylläpitolataillut jos ovat autossa olleet paikallaan, eikö se laturi siellä ylläpitolataa niitä kun matkaa ajaa?
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tai ehkä se lähtee samalla tavalla kesällä käymään sieltä "palmun alta" +25 asteessa? :rotfl:
     
  5. DX

    DX Double Gearhead

    mennee samaan settiin tämän 123 riiselin pakkaskäynnistyksen kanssa, valitettavasti autenttinen video on kateissa ja jossa isäntä lopussa huikkasi, että laaki peli.

    https://www.youtube.com/watch?v=3lLK86DxeAY
     
  6. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Molemmat lähtee yhtä hyvin ko vanha 3-pyttynen Valmetti -25 pakkasessa ilman esilämmitystä :rotfl: :rotfl:

    Eipä ole itellä ollut noin huonosti lähteviä dieselautoja, jopa pahamaineinen 1.9 SDI lähti -29 siistimmin, hetken pyöritti ja sit pamahti kerrasta käymään... 8)
     
  7. DD6

    DD6 Gearhead

    Oli viikonloppuna tylsää, joten rakensin akkulämmittimen.

    Pohjustusta: autossa on akku peräkontissa, ja sehän ei siis saa lämpöä oikein millään. Tämä tietenkin saattaa kostautua, jos ajelee lyhyttä matkaa. Mitään isoja systeemejä en halunnut alkaa rakentelemaan, joten otin mallia olemassa olevasta systeemistä.

    Eli: idea olisi se, että akku lämmittää itsensä omalla sähkövirrallaan, ja tämän lämpenemisen myötä akku ottaa vastaan virtaa paremmin ja enemmän, kuin lämmitykseen kuluu. Näin ollen akku pysyisi latingissa talven yli paremmin ilman ulkoisia lämmittimiä tahi latureita.
    Ehkä toimivaa, ehkä ei.

    Hain Motonetistä retkipatjan ja 19.90€ maksavan tupakinsytyttimeen kytkettävän istuinlämmittimen.
    Suolistin lämmittimen ja otin elementin johtoineen talteen. Survoin elementin akun ympärille ja eristin kokonaisuuden telttapatjan suikaleilla. Tämän jälkeen töpseli kiinni peräkontin pistokkeeseen ja testejä.
    Tuossa on kaksi eri tehoasentoa ja sisäänrakennettu termostaatti, joten kait tuon uskaltaa paikalleen jättää.

    Kyllähän tuo eristeen pinta oli hyvin lämmennyt 15 min ajelun jälkeen. :rotfl:
     
  8. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    On tuossa ideaa, jossain armeijan volvossa oli akkulämmittimet joilla pystyi lämmittämään akkuja ennen kylmästarttia, siis akun omalla virralla ja akku antoi enempi virtaa ulos vaikka sitä oli kulutettu lämmitykseen...

    Tosin on tommonen kylmäks päässyt akku melkoinen jääköntsä, mä kannoin sisälle yhen akun ladattavaks ja tuntien päästä se oli vielä ihan kylmä, vaikka kylppärin lattialämmityksessä se lämmitteli. Että ihan heti se akku ei oo lämmin, mut kait jokainen aste ylöspäin niistä kovista pakkaslukemista jeesaa sitä latautumista.


    Löyty muuten hyvä infopaketti akuista kaikille kovaa pakkasta ihmetteleville auton starttajille:
    http://exide.fi/wp-content/uploads/sites/15/2014/11/Exide_fi_Teknisk_info.pdf
     
  9. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    Eikös mossessa ollut vielä kampikin, että saa kuskikin alkulämpimät
     
  10. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Myös Nappisilmä Ladoissa on veivit olemassa,vaikka auto oli niinkin uusi,kuin 1989 mallinen 8)
     
  11. K_Sa

    K_Sa Gearhead

    Olihan sitä pakkasta riittävästi nuin niinkuin remonttiin ulkosalla. Käyttöautosta pukkas öljyt pihalle, öljynjäähdyttäjän tiivisteen välistä. Ei muuta kuin uutta tiivistettä hakemaan ja kylymä kivi kankkulan kaivoon ja pakkaseen asentamaan. Onni onnettomuudessa että tiiviste ratkes tuossa pihalla eikä ajossa. Nyt meinaa jo :lol: väpättää kun takkatuli loimuaa.
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Kanttilamppuisissa on syylarissa ensimmäisissä kolo alalaidassa vaikka hiekkapellissä ei enää reikää olekkaan ja aivan viimeisistä takaveto ladoista vasta puuttuu kampuralta veivin hampaat

    Huhu kertois, et ensimmäiset samarat ois tehty ladan osilla ja rengaskotelosta ois päässy veivaamaan


    Oon joskus aatellut ettei varmaan lainkaan haittaisi vaikka oiskin veiville paikka, opelista lipsahti akku tyhjäksi kesällä, ruiskupumppu paineisti, mutta virtaa ei riittänyt molemmille startille ja ruiskulle, kone kuitenkin oli lämmin niin ois ollu mukava napata veivi kontista ja grillin pihalla nykästä käyntiin :poff:
     
  13. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Tämä ei pidä paikkaansa...Samarat olivat kaikki Porschen suunnittelemilla koneilla,ja ei ole ollut alahihnapyörässä veivinpaikkaa :wink:
     
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Veikkaisin että olis akkulämmitin hyödyllisempi jos sitä vois käyttää lohkiksen tapaan. Eli toimis 230v ja lämmitys alkaisi 2 tuntia ennen kun aletaan repimään autoa käymään. Se lyijykennosto ja hapot ei ihan pienessä ajassa lämpene ja ei siitäkään mitään hyötyä ole jos tunnin ajon jälken akku on lämmin kun sitä virtaa tarvittaisiin ulos sillon kun ekan kerran rykästään käymään.
     
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Sitä hiukka epäilinkin, mutta kaveri joka sitä selitti kans vannoi, ettei e36 bimmiä ole tehty kuin kutosella, sitä ei ikinä ole tehtykkään 1,6 nelosella
    Ei uskonut vaikka sanoin, et kaveri hakemalla haki sen ainoan hampurista löytyneen 6-koneisen :odroll:
    Eikä myöskään sitä et niitä on tehty kourallinen v-12 koneisena
     
  16. onre

    onre 3rd gear

    Hemmetti, että siellä Suomussalmella kuuluu olevan aika monenlaisia sankareita. Pitäis ehkä käydä joskus.
     
  17. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ja ne on kaikki nikuzain kavereita...! :rotfl:

    Se vähä mitä mä oon etuvetoautoja joutunu kattelee, niin aika vammaseen paikkaan se veivinpää tulis jos ajatellaan mitenkampiakselin pääty sijoittuu esim etupyörään nähden. Mutta toki siihenkin on joku kaveri kertonu kuinka käynnistyskammessa oli kumivarsi ja pysty veivaa käyntiin vaik kulman takaa. :rotfl:
     
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Taitaa tää nikuzain kaveri mennä samaan sarjaan mitä yks tyyppi minkä tiiän. Se väitti että hän on nähnyt 718 bemareita e38 mallisia. Sillä oli myös tiukat mielipiteet siitä mikä on hyvä ja mikä huono ajaa, kuulemma kaikki bemarit huonoja kuten myös mersut yms. ja jonkun ajan päästä selvis ettei tyypillä ollut edes ajokorttia. Oli myös tää herra laskenut että kannattaisi ostaa muumipassat tai f250 foortti ja lähteä täältä länsisuomesta ajaan venäjälle naftaa hakemaan kun noissa on niin isot tankit. Auton tehon näkee siitä miten se polttaa kumia, alustarakenteet, renkaan levyys yms. ei tähän vaikuta.

    Oli sillä muitakin ihmeellisiä juttuja, tossa parhaimmat.
     
  19. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Kuulostaa semmoselta dorkalta jonka kanssa ei kannata jatkaa keskustelua kovin pitkään...
     
  20. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Entäpä jos sillä on tietokone ja nettiyhteys... :poff:
     

Kerro tästä muillekin!