Liikeidea: Tee-se-itse korjaamo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja WSE, 15.7.2008.

  1. WSE

    WSE 1st gear

    Tässä on vaikka lainattavaksi, mutta kommentoitavaksi:
    Eli, perinteisen TI hallin jokainen tietää. Pestä voi mutta ei paljoa muuta.
    Mitenköhän olisi taas käyttöä korjaamolle, jossa on siis täysi varustus mutta ei ketään töissä, siis TI halli periaatteella, Voi hitsata tai tehdä mitä remonttia taikka rakentelua on tarpeen mutta kunnon varusteilla ja hyvissä tiloissa. Toimiiko?
     
  2. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Hyvä ajatus sinänsä ja näkisin kyllä itseni sellaisen asiakkaana. Liikeideaan liittyen minulle tuli muutamia pohdintoja mieleeni:

    - Onko potentiaalisia asiakkaita olemassa riittävästi?
    - Kuinka moni autoilija osaa huoltaa tai pystyy huoltamaan autoaan?
    - Tarvitseeko valtaosa autoilijoista kulkuvälineensä huoltotarpeisiin nykyistä TI-hallia kummempaa ympäristöä?
    - Tilan vuokra, vakuutusmaksut, investoinnit vs. saatava tuotto?
    - Miten varmistutaan että työkalut säilyvät ja niitä käytetään oikein huomioiden työturvallisuus?
    - Kuka ylläpitää itsepalvelukorjaamon työvälineistöä että ovat aina kunnossa ja täyttävät turvallisuuskriteerit?
    - Onko paikalla aina joku päivystämässä?

    Ei, en halua viljellä pessimismiä. Halusin vain pohtia :)
     
  3. Stance

    Stance Gearhead

    Hitto kun näitäkään ei nykyään ole juuri missään. Ja jos on niin ne on auton pesua varten. Minä olisin asiakkaana ihan tyytyväinen kuivaan tilaan, jossa voisi autoa huoltaa ja korjata omin työkaluin. Nosturikin olisi kiva, muttei välttämätön.

    Työkalujen tarjoaminen käyttöön vaatii panostusta valvontaan. Ja vastuukysymykset pitää olla selvillä, jos joku tumpeloi lainavehkeillä.

    Veikkaa että saattaisi toimia pääkaupunkiseudulla, jossa populaa on jonkun verran. Paikan olisi oltava auki myöhään iltaan ja viikonloppuisinkin, arkena päivällä ei varmaan juuri asiakkaita näy.
     
  4. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Just toi nosturi on sellainen mitä toisinaan tarttee. Kannelmäen Nesteellä sellainen onkin käytössä TI-hallissa, mutta käsittääkseni muuten melko harvinainen.
    Periaatteessa tuollainen "TI-korjaamo" voisi soveltua jonkun toimivan autokorjaamon oheen, jolloin määrättyjä työkaluja voisi vuokraa vastaan lainailla.

    Se että söisikö sellainen varsinaisen korjaamoyrittäjän leipää kuinka isossa mittakaavassa - siihen en osaa sanoa.
     
  5. WSE

    WSE 1st gear

    Vastuukysymykset voidaan yksilöidä käyttöoikeussopimuksessa.
    Paikan ylläpitäjä luonnollisesti vastaa työvalineiden ja tilojen kunnosta.
    Valvonta ei nykyisillä kamerahinnoilla kustanna käytännössä mitään (nykyisellä korjaamollanikin on kattava kameravalvonta, ruuvikaan ei mene kenenkään taskuun tietämättä...)
    Työkalut selkeästi esillä; tarkistus kerran päivässä.
    Aukiolo nimenomaan iltaisin ja vkl, päivisin tiloissa voisi toimia palveleva korjaamo ammattihenkilökunnalla. Käyttöaste saadaan näin nousemaan.
    Tilaukset ja varaukset: esim. internet/gsm, tai päivisin puhelimitse. (Rekisteröityneet asiakkaat. Uuden täytettävä aina käyttöoikeussopimus/vast. Sisään mennessä koodi, vähän niinkuin autopesuun ajettaessa.
    Tämmöisillä pelisäännöillä? Muuta huomioitavaa?
    Tämä on vain yksi ilmoille heitetty ajatus jota voi kehitellä ja ilman muuta sen heikkoudetkin tulee testata.
     
  6. WSE

    WSE 1st gear

    Ei ollenkaan, mielestäni. Ne jotka korjauttavat ovat eri henkilöitä kuin ne jotka korjaavat itse. Toki itse korjaajatkin joskus, harvoin kääntyvät korjaamon puoleen tilojen tai työkalujen puutteen vuoksi...(ennemmin lainataan naapurin/kummin kaiman tallia ja työkaluja), on asiakkaita joille menee vain varaosia eikä heidän autojaan ikinä näe korjaamolla.
     
  7. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Tee-Se-Itse-Mies: Tere, lainaatko päästömittaria? Vaihtelin tossa vähän ruiskun johtojen paikkaa ja nyt tuntuu, että se käy vähän rikkaalla.
    Omistaja-Asentaja: Kuinka rikkaalla?
    TSIM: no, toisesta putkesta tulee raakaa bensaa ja toisesta lieskat.
    OA: Just, käyhän testaamassa. Tuot sitten risana takaisin.
    TSIM: Kiitti, mooooi!

    Kuusankoskella oli ainakin tollanen tee se itse pesu/huoltohalli huoltoaseman yhteydessä. Ei vaan tullut ikinä käytettyä, kun minusta tuntiveloitus oli aika kallis. Sikäli toi on hyvä bisnes, että kun jakohihnan vaihtoon humpsahtaakin 12 tuntia kaikkine ongelmineen, niin se on asiakkaan, ei pitäjän ongelma. Tuntiveloitus juoksee. Lisäksi 2 mäyräkoiraa, pientarvikkeita, kiinalainen meisselisarja ja just ennen sulkemisaikaa taksin soitto asiakkaalle 5 euroa.
    Kerholle tarjottiin taannoin entistä korjaamo/pesuhallia nosturilla. Mitään kimppatallimahdollisuutta siinä ei ollut ja ihmettelinkin, että miten tollanen "ei kenenkään maalla" oleva verstas toimisi. Jääkö hallituksen tehtäväksi kerätä viikon päätteeksi lattialta 300 litraa jäteöljyä?
    Joskus sitten hönöpäissäni funtsin, että nykytekniikka tarjoaa kaikkea kivaa. Pahvinen jäsenkortti voitaisiin vaihtaa magneettijuovamalliin ja hallin oveen tulisi "kellokorttilaitteisto". Yritystoiminnassa kyseeseen tulisi jokin kanta-asiakaskortti. Ihan sellasilla vaarin vanhoilla vehkeilläkin saa jotain rotia hommaan. Kouvolassa oli taloyhtiön parkkihallissa pesupaikka ja muistaakseni markalla sai automaatista 15 minuuttia vettä. Tietenkin siinä oli hana, ettei koko varttia tarvi losottaa.
     
  8. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    jenkeissä ei saa huoltsikalta edes ilmaa renkaaseen jos ei oo taskussa kolikoita on nääs yleensä ilma automaatteja.

    ja siis asiaan ruovedellä käsittääkseni on joku tollanen tee se ite halli nosturilla ja on sielä kait jotain työkalujakin.
    mutta minusta on aika kallis. (edit. nyt on faktaa ja ei niin kallis kuin muistelin)
    täytyy kaivella vähän faktoja......
     
  9. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    netin ihmeellisestä maailmastahan tuo löytyi.
    menee ehkä mainostamiseksi.
    mitään kokemuksia firmasta ei ole kun pieni oma tallikin löityy.

    http://www.harrasteauto.fi/index.html
     
  10. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    Mun mielestä halpa, jonkun muun mielestä kallis? :-?
     
  11. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Ajatuksia. . .

    Joskus käynyt jotain samantapaista mielessä. Mutta sitten muistuu mieleen ajat vastuuhenkilönä yhteistalleissa josta ehkä tulee jotain tarkennettavaa bisnesideaan:

    * arkipäivää on että viereisellä paikalla rälläköidään ja kahden metrin päässä yritetään tehdä koneremonttia
    * työkalut ovat "drop forget" = laske käsistäs ja unohda
    * kaveri joka tekee pohjan hitsausta rälläköi samalla bensaputken poikki ja bensaa alkaa valua lattialle, ihme ettei syttynyt
    * toinen kaveri pistää hetkeksi asetyleenipillin sivuun ja polttaa samalla asetyleeniletkun poikki
    * kolmas kaveri huomaa että auto on tulessa vasta kun joku kysyy että kuuluuko tosta takapenkistä nousta liekkejä
    * jäteliuottimista pääsee kätevimmin eroon kun ne kaataa viemäriin, paha vaan että muoviset viemäriputket ei tykkää bräkleenistä ja epoksiväriohenteista
    * ei se haittaa, jos roskiksessa lukee että ei metallijätteille, kyllä jätefirma ne vie pois, paha vaan että jätefirma laskuttaa erikseen nimikkeellä "6-sylinterisen moottorilohkon poisvienti ja sen hajottaman jätesäiliön vaihto ehjään"
    * yleensäkin jos on jotain ongelmia vehkeiden tai muiden kanssa, niin siitä ei edes sanota ja niin pikkuhiljaa talli täyttyy risoista työkaluista ja koneista

    jne.

    Niin että en sitten ole omalta osaltani kehitellyt ideaa pidemmälle..

    joko pitäis olla itse diktaattorina koko ajan paikalla tai sitten hommien / tilojen pitäisi olla selkeästi rajattu johonkin tietyn tyyppiseen toimintaan ( vain hitsaus/ rälläköintihommia, vain moottori/aski/ ym asennuksia jne. )

    Ja koskaan, toistan KOSKAAN ei tiedä mitä järkeviksikin luulemiesi ihmisten päähän saattaa pälkähtää kun on tallipuuhat kyseessä :eek:
     
  12. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Kai tuo periaatteessa voisi joillakin paikkakunnilal toimiakkin. Jotakin muutaki vois olla firmalla tarjolla tietysti.
    Itekki mietin eilen samaa kun kattoin Christineä, siinähän se poika rakentaa Christinen Darnell´s Do-It-Yourself nimisellä pajalla.
     
  13. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ja sitten kun vielä soppaan laitetaan se, että osat tilataan jenkeistä pikkasen halvemmalla kuin että ostettaisiin suomalaisen varaosakaupan hyllystä, niin voi tulla eteen vaikka seuraava skenaario:

    "Tota, mulla jäi tuo auto tuohon halliin, katkesi jarruputki kun sitä irrotin. Tilaan Rockautosta uuden jarrusyliterin ja putken. Se tulee ensi viikolla.

    Mikset osta sitä suomesta?

    No katos kun liikkeet ei pidä niitä enää hyllyssä kun kaikki tilaavat jenkeistä... No voinhan mä työntää sen auton tohon pihaan.

    Ei mahdu, siinä on jo kolmekymmentä autoa odottamassa osia. Seuraava vapaa aika on kahden viikon kuluttua ja se pitää maksaa etukäteen. Menee nimittäin varaushommat sekaisin kun kaikille tulee osia milloin sattuu ja varauksia muutellaan sen mukaan. "

    Tää oli vaan yksi pessimistin skenaario :oops:
     
  14. cuda69

    cuda69 Gearhead

    oulussa oli joitakin vuosia sitten tuollainen ti halli jossa oli nosturit ja työkalut,tais mennä nurin parin vuoden jälkeen.ideana varmaan ok.
     
  15. WSE

    WSE 1st gear

    Heh; eikai Suomalainenkaan harrastaja niin hölmö ole että jos naapurioven takana on sopivaa osaa myynnissä ja projekti pahasti kesken niin ei sitä osta... tietysti myyjäkin voi olla roinaa ylihintaan sisään ostanut hölmö tai maksimaalista katetta riistävä kiskuri. No, paras kauppa on toteutunut kauppa ainakin näin myyjän kannalta joten järkevä myynee (ja myös ostanee sisään) järkevään hintaan jolloin myös ostaja ostaa. Ei kukaan parin euron säästön vuoksi jenkeistä tilaa... toki on tullut myös vastaan tilanteita joissa on pitänyt huvittuneena seurata keskustelua jonkin osan tilaamisesta jenkeistä / hinnoista kun vastaavan olisi saanut hakea täältä hyllystä halvemmalla; mutta maailmankauppahan on mukava harrastus toki.
    Mutta tuo kesken jääneiden autojen skenaario voisi kyllä tulla ongelmaksi ennen pitkää...
    Tilan tulisi olla vain yhden auton mentävä kerrallaan / paikka ja seinät ympärillä niin ei ole niin väliä mitä naapuri tekee.
    Jos tilaa ei ole siivottu tai ympäristötavaraa ei ole pantu oikeaan paikkaan seuraamuksena olisi tietenkin tähtitieteellinen lisälasku. Tietysti voi olla tarpeen periä riittävä ennakkovakuus joissain tapauksissa...
     
  16. Hai

    Hai Double Gearhead

    Niin ja mietitäänpäs millanen tyyppi siellä pitäis olla töissä valvomassa?

    Ajattelin että jos vaikka olisin itse valvomassa 3-4 auto/nosturipaikkaa ja siellä vaikka vain yhdellä jotkut turakaiset on hommissa ja hommat näyttää menevän pieleen. Niin mulla tulee heti sääli niitä uusia hyviä osia tai autoa mitä nää mestarit on tärväämässä, että sitä tulis kiilattua väliin ja sanottua "annas mä vähän näytän...mtn tää menee"
    HUps, meni ilta ja se asiakas on imuttanu sen mäyräkoiran siinä työnsankaria sivusta ihaillessa.

    Eli valvojaksi joku 100% motivaation kadottanut tai asiakkaitaan 50% tumpelompi, että osaavat pitää valvojan siellä näköetäisyyden päässä.
     
  17. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Joskus kultaisen 80-luvun alussa tehtiin Joensuussa Finnoilin ti-hallissa eräseen -70 Buick Electraan jopa korinvaihto!
    Huoltsikan pomona oli itsekkin jenkkejä harrastava heppu ja autteli muutoinkin orastavaa ja lastenkengissä olevaa kerhotoimintaa. Pitempiaikaisesta hommasta sai roiman alennuksen tuntihintaan. (oli vuorokausihinta)
    Hallissa oli paineilmat, painepesurit, nosturit ja öljyt sai myös jättää säiliöön. hylkytavarastaakaan ei ollut niin väliä kun ei silloin ympäristövaatimukset olleet vielä mitään.

    Kallistahan se oli suhteessa silloinkin ja jäi lähinnä öljynvaihto, pakoputkenvaihto ym. pikku hitsaus hommiin.
     
  18. Macho

    Macho Gearhead

    Mutta huomaatteko että siinä oli just sellanen diktaattori valvomassa koko ajan mistä kukaan ei tykkää.
     
  19. CandyBee

    CandyBee Gearhead

    Mut jos oiskii semmottinen auto kun Christine itte, niin ei oikeestaan tarvis kummempia korjaamoja, johan se korjais itte ittensä ihan silmänräpäyksessä :lol:

    * tuo Darnellin autopajan "diktaattori" on kyllä mallia sellainen ihmistyyppi että kellään ei tulis edes mieleen kysyä siltä minkäänasteista apua, tahi sitä tuskin kävisi auto tai osat säälittämään sen kummemmin, jotain jos kämmäilisi niin se todennäköisesti ottaisi ite sitä olutta siinä vieressä ja nauraisi vielä päälle :poff:
     
  20. Mastodontti

    Mastodontti Gearhead

    Miten pidät mustalaiset poissa sitten?
     

Kerro tästä muillekin!