Liikenneministeriön suunnitelmat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja O.J., 17.9.2011.

  1. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Nonni, taas oli hauskaa luettavaa, vaikkei oo ees aprillipäivä?

    http://www.iltalehti.fi/autot/2011090814344791_au.shtml

    Yksityisyydensuoja taas kovilla vai meneekö tääkin vaa villaisella painettuna läpi, kun kansa keskittyy "oikeisiin" kohu-uutisiin" siitä kuka julkku on tänä viikonloppuna ollu baarissa kännissä, jne?
     
  2. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Luin tuon jutun ja ihmettelin "Merja Kyllönen (vas)" että wtf..? Oikealla puolellahan tuo kuva on. :rotfl:
     
  3. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Ei muuta kuin asiallista ja perusteltua palautetta ministeriölle:

    http://www.lvm.fi/web/fi/9

    En tiä auttaako, mutta varmasti enemmän kun foorumilla avautuminen.
     
  4. Putte

    Putte 1st gear

    Toi lienee kuitenkin vielä toistaiseksi utopiaa, sillä kustannukset ovat huomattavasti suuremmat kuin tuotot, ellei sitten kyseessä todellakin ole ihmisten valvominen, mihin en kyllä usko.
     
  5. Rod&Kustom

    Rod&Kustom 2nd gear

    Ainoa hyvä asia voisi olla, mikäli ajoneuvojen käyttövero perustuisi ainoastaan ajettuihin kilometreihin, eikä sairaaseen ajoneuvojen omistamisen verottamiseen, kuten nykykäytäntö on. Kieltämättä mieleen tulee kyllä satelliitin avulla toimiva nopeusvalvonta, ym.
     
  6. Putte

    Putte 1st gear

    Mun mielestäni tietyn ikäiset ajoneuvot pitäisi vapauttaa tosta ajoneuvoverosta kokonaan, sillä niistähän on aikoinaan maksettu jo täysi autovero, eikä niitä saisi verottaa uudestaan.
     
  7. ajomies

    ajomies Gearhead

    Juuri näin, vanhoissa autoissa on maksettu maksimiverot, nämä jälkeenpäin lisätyt tulivat kompensoimaan uusien autojen verotuottoa, eli taas vaan siirrettiin köyhille enemmän maksuja.
     
  8. Rod&Kustom

    Rod&Kustom 2nd gear

    Aivan totta. Sivistysmaissa riittävän vanhat autot on jätetty käyttöverojen ulkopuolelle, koska ne ovat marginaaliryhmä, eivätkä muodosta uhkaa millekään (siis luonnolle, tai verokertymälle). Sivistysmaissa jopa ajatellaan autojenkin olevan kulttuuriesineitä ja heijastavan ajankuvaa, jota siis kannattaa vaalia, eikä kaikin keinoin koettaa tappaa.

    Sarvikuonojen maassa sen sijaan poliittisten päättäjien äärimmäinen kateus jyllää ja kaikki vanhat autot pitäisi keinoja kaihtamatta saada romutettua mitä pikimmin. Näin siis riippumatta siitä, missä kunnossa ne ovat, tai millaisia kilometrimääriä (useimmiten aivan olemattoman vähäisiä) niillä vuositasolla ajetaan. Onkin ollut helppo huomata, kuinka tästä marginaaliryhmästä on tässä maassa tehty kaiken pahan alku ja juuri, kun esimerkiksi ilman saastumisesta, tai liikenneturvallisuudesta puhutaan.

    Ei liene ihme, että sama meininki jatkuu, kun samat naamat ovat asioista käytännössä päättämässä kuin ennenkin. Riippumatta kansan äänestämistä vaalituloksista, ym. pikkujutuista.
     
  9. Putte

    Putte 1st gear

    Kyllähän Suomessakin osa vanhoista autoista on vapautettu käyttömaksusta ja jopa dieselverostakin. Ne ovat museoajoneuvot. Muut vanhat harrasteautot ovat kyllä verovelvollisia ja nimenomaan ajoneuvot, koska vero on ajoneuvokohtainen.
     
  10. Rod&Kustom

    Rod&Kustom 2nd gear

    Joo, museoautot on vapautettu, mutta miksi vain museoautot? Miksi valtion pitäisi voida määritellä, mikä on oikea tapa harrastaa vanhoja autoja? Monissa tapauksissa jopa suuri osa ajoneuvon identiteettiä menetetään, kun hienosti patinoitunut auto, jonka historia on tiedossa, mennään hiplaamaan viimeisen päälle. Tämä ei tarkoita, ettenkö hyväksyisi myös hienoja entisöityjä ajoneuvoja, mutta kaikilla saisi olla oikeus nauttia harrastuksestaan ja -ajoneuvoistaan yhtälaisilla rasitteilla.
     
  11. käkkyläjuntti

    käkkyläjuntti Gearhead

    Tälläinen ajettuihin kilometreihin perustuva vero on jo olemassa! Käsittääkseni polttoaineen hinnasta on veroa joku 70 pinnaa, eli jokainen maksaa kulutuksen mukaan... Ei siihen satelliittia tarvita!

    Omistamisen verottamisesta olen täysin samaa mieltä!
     
  12. ASENTAJA

    ASENTAJA Gearhead

    Jotenkin hiukan tuntien tätä kotimaan maksu/verokäytäntöjä ei mikään tule laskemaan, vaikka kuinka monta uutta maksua/veroa tulisi tilalle.
    Ainahan Suomen linja on ollut sellainen. että kalliista tehdään vielä kalliinpaa
    Jos halutaan "ohjata" jotain käyttötottumusta, niin nostetaa ei suositeltu vaihtoehto vielä kalliinmaksi, kuin suositeltavampi tuote tms, mutta mitään ei lasketa.
     
  13. Kruiseri

    Kruiseri 3rd gear

    Niinhän se menee ettei mitään vanhaa maksua poisteta vaikka uusia keksitään lisää. Toi "sateliittipaikannusruuhkamaksusysteemi" on kyllä mielestäni erittäin huolestuttava ajatus. Jos sellainen saadaan lakina läpi niin sittenhän ne korottaa maksuja nuijankopautuksella 10-30% vuodessa eikä siinä voi kun valittaa esson baarissa. Toisekseen järjestelmästä tehtäisiin varmaan saman tien sellainen että sen avulla voitaisiin mitata keskinopeuksia ja ennen kaikkea sakottaa ylityksistä! Tietosuojavaltuutetun huomautukseen siitä ettei ihmisten liikkeitä saa seurata todetaan vaan: "eihän me ihmisiä seurata vaan autoja, sama se kuka sen sakon maksaa mut jos ei maksua kuulu me viedään se auto". :poff:
    Pitänee varmaan alkaa keräileen museoautoja. 9-10 riittänee ympärivuotiseen ajoon kun ei kuitenkaan ihan joka päivä tarvi liikkua autolla. Niihin noita seurantalaitteita ei saa laittaa :D
     
  14. Jza

    Jza Double Gearhead

    Jos toi tulee menemään läpi, niin tiedän jo etukäteen, että hetken päästä suuri osa jengistä pitää sitä maailman tärkeimpänä ja parhaana ajatuksena.

    Varsinkin sen jälkeen, kun myyntimies on aivopessyt heidät uskomaan, että se laite lisää turvallisuutta, kun siinä on punainen nappi jolla saa auton heti paikannettua hätäkeskukseen :odroll: Ja eihän rehellisillä ole mitään väliä, vaikka heitä 24/7 tarkkaillaankin. Ylinopeuksien ajaminenkin on typerää, joten suohan sitä vähän valvontaa kiristettävän.

    Niinhän se on mennyt ennenkin kaikkien järjenvastaisten pakkosyöttöjen kanssa. Ihkua polttaa noita ajovaloja päivällä! Miten mä pärjäsinkään ennen analogitelkkarilla, kun nyt mulla on uus hieno HD -digitöllö, vaikkei vielä tosin ole lähetysverkkoakaan! Kyllä tää langaton internetti on sitten hieno sen vanhan puretun sijaan, kun se ei tartte kuin sähköä ja toimiikin melkein joka viikko täällä saaressa! Että tää enemmän saastuttava ja amerikkalaisesta maissista tehty sikahintainen bensa kuljettaakin tätä minun autoa paremmin kuin ennen!
     
  15. Kruiseri

    Kruiseri 3rd gear

    Niin ja sitten noi satelliittitsydeemit pitää tietysti ite maksaa eikä niitä saa asentaa tai huoltaa kuin (rahastamaan) valtuutettu liike, mieluusti vaikka katsastuskonttori niin voivat samalla vilkasta löytyiskö kotterosta jotain ajokieltoon viittavaa :rotfl:
     
  16. homer

    homer Double Gearhead

    Sitten vielä pakollinen sateliittisysteemin toimivuuden tarkastus (esimerkkinä pakokaasumittaus) katsastuksen yhteyteen ja hintalappuun vaikka 100 euroa....
     
  17. Putte

    Putte 1st gear

    Harrastajien eripuraisuus siitä, mikä on harrasteauto on jumittanut ja vaikeuttanut neuvotteluja virkamiesten kanssa. Tosin tuo 30 vuotta, mikä on museoajoneuvojen ikäraja, olisi hyvä määrite. Harvassa sen ikäiset käyttöautot ovat.
     
  18. Putte

    Putte 1st gear

    Ja kaukosäätö, jolla leimaamattomien ja verovelkaisten ajoneuvojen käynnistäminen voidaan estää siihen asti, että asiat on hoidettu kuntoon. Kyllä meitä holhotaan jo nyt riittävästi ja toi systeemihän vaan lisäisi holhousta.
     
  19. SamiL

    SamiL Gearhead

    Miksi muuten museoauton täytyy olla viimeisen päälle fiksattu ja puunattu? Eihän Kansallismuseon esineitäkään ole laitettu uutta vastaaviksi.
     
  20. SamiL

    SamiL Gearhead

    Tai vielä pahempaa: Vehkeen maksullinen tarkastus valtuutetulla asiantuntijalla ennen katsastusta. Koska todennäköisesti kilpailua ei ole, hinta määräytyy sen mukaisesti. :(
     

Kerro tästä muillekin!