Liima, tinaus vai hitsaus ovipeltiin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Substitute, 24.2.2015.

  1. Substitute

    Substitute Gearhead

    Hitsaamisessa etenkin korostuu se ammattitaito ja että on nuo niksit opetellut, omalla kohdalla on kyse harrastelu puuhailusta - ja jälki sekä tekemisen hitaus sen mukaista = rumaa ja hidasta.
     
  2. DX

    DX Double Gearhead

    Ite en osaa kummoisestikaan hitsata,
    mutta mielestäni on mikkiliiman aliarvostamista tai jonninsortin luovuttamista olettaa,
    että jos tiiviin ja suht suoran ohutpeltisauman haluaa niin se tarvitsee tinata.

    E: Tota muuten tarkotin sillä pituussuuntaisella kaarevuudella, jos toi linja on suora niin kompensaatioksi on syytä olla aika voimakkaita muotoja ettei koko pintapelti ajan saatossa löysty/painu lontolle.
     
    xarper tykkää tästä.
  3. BigBlock-V8

    BigBlock-V8 3rd gear

    Heitetäänpäs omia ajatuksia ilmoille.

    En ymmärrä alkuunkaan tuota TIG humputusta.
    (Oikeasti TIG oikea laite oikeaan paikkaan, mutta en näe mitään hyötyä pintapeltihommissa.)

    Hitsaus kuin hitsaus vaatii sen tinauksen perään, mikäli homma ei ole onnistunut niinkuin pitäisi.

    Tässä nyt muutama viimeaikainen työ, perustyökaluilla tehty, ilman hifistelyä tai muutakaan fiilistelyä työkalujen suhteen. VANHA 180A Kemppi+ perus käsityökalut. Ei mitään ihmeempiä jäähdyttelyitä, ja 100% umpeen hitsattuna.

    Challenger takalasinkehyksen korjaus,

    [​IMG]

    Challenger tuulilasinkehyksen korjaus (kuvassa puolet tehty, jotta nähdään mistä kyse)

    [​IMG]

    Voyager helmapellin korjaus (päittäin tämäkin)

    [​IMG]

    Mihin kohtiin näissä laitetaan tinaa?

    Ei mitään lahoavia ja turpoavia limisaumoja sinne mihin ne eivät kuulu.

    Meidän puuhastelua voi seurata Facebookissa ilman käyttäjätunnuksia.

    https://www.facebook.com/pages/Jesses-A ... 8758148644


    Jesse Ruotsalainen
    Jesse's Auto Garage
     
  4. DX

    DX Double Gearhead

    tigillä saa niin ettei taaksekaan jää huokosta, siten korroosiota vastaan vielä pykälän parempi ja onhan se hienoa hitsata viimisenpäälle saumaa ja jota ei juurikaan tarvitse hioa,

    mutta ei tarvi mikkiliimaakaan kun ei hitsaa ihan väärillä säädöillä ja lähinnä runkohitsauksiin soveltuvalla langalla popcornia,
    vaan pyrkii pikemminkin sulattamaan ne pellit yhteen niinku tikilläkin.
     
  5. rautapää

    rautapää 3rd gear

    Ois kiva nähä pystyykö joku tigillänsä parempaan jälkeen ku big bloki omas tallissansa vanhan mikkinsä ja suorasta pellistä tehtyjen korjaus palojen kanssa. :)
     
  6. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Mielenkiintoinen keskustelu on tästä kehittynyt. Taitaa olla niin, että migillä tai tigillä saa kummallakin hyvän jäljen, kunhan on osaava tekijä. Itse olen aina ihaillut näitä kunnon peltivelhojen kädentaitoja ja omana haaveena olisikin oppia käsityökaluilla muokkaamaan peltiä edes kohtuudella. Migillä olen opetellut hitsaamaan 100 % saumaa peltiin. Ei saumoista ainakaan tähän asti ole ruostumaan lähtenyt. Vetelyjen kanssa tosin on vähän niin ja näin, nykyinen tuntuma on sellainen, että eniten on vedellyt paineilmalla jäähdytetty ja hitaaaaasti hitsattu sauma, vähiten muutaman sekunnin välein ilman jäähdyttelyjä täppäilty sauma. Nää nyt oli vaan mun, aloittelevan harrastelijan kokemuksia, mutta hieno on katsoa big blockin ja DX: n komeita esityksiä, jospa itsekkin joskus oppis...
     
  7. Substitute

    Substitute Gearhead

    Hyvä että tekijät jakavat vinkkejään- - kiitos vielä niistä. Itse tästä päättelin että pitäisi vaan opetella vaikka ihan migillä ja tinalla ja kokeilla noita vinkkejä. Kesällä olisi edessä silleen kiitollinen projekti, että siihen löytyy varaosa-auto jos pellinvaihto menee ihan pilalle.
     
  8. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Tänne saa tulla katsomaan.

    Mutta tarkennukseksi että se että on hiottu ja kiillotettua pintaa ei kerro alkaako se kukkimaan vuoden kahden päästä. Siitä on mielestäni kyse. Vai ameriikan meinigistä että kunhan saa ovesta ulos. Valokuvasta huono sanoa jääkö huokoisia..
     
  9. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Näyttää siltä että olen yksin "ristiretkellä" tigin kanssa.
    No 20 vuotta migillä lankaa polttaneena, joskus työkseenikin.

    Jenkkilästä muutamalta kalliita high end pajoilta vieraillessani sain kipinän tigillä autopelteihin, mig on kuulema maajussien kone. Päätin kokeilla ja kyllä minä tykkään. Tig tarvitsee polkimen, eihän kukaan köytä kaasaria täydelle ja virtalukolla säädä vaihtia on jenkeissä sanonta.

    Tein aamulla mallikappaleen. Ei varmasti tyydytä kaikkia ja toivottavasti herättää keskustelua.

    Materiaalina 1mm musta, leikkurilla 1 pala 3 osaan. Toinen sauma tigillä, toinen migillä. Koneet on molemmat Kemppiläisiä. Tig 2300MLS, 18-25A jalkapolkimella, 1.6 tikku, 1.2 mig lanka lisänä. Kaasuna Argon 12L/min.
    Mig active 150A, lankana 0.8, säädöt piena (aina ohjeellinen) 1mm, tunkeuma säädetty 1/2 väliin. Kaasuna Co2, 15L/min

    Hitsaus suoritettu ilman jäähdyttelyä, 12cm hepeillä. Ei yhtäjaksoisesti vain heppi lämpimän viereen.

    Molemmat palat puskuun, ainoana esikäsittelynä 80 rolocilla kevyt putsaus.

    selvästi näkyy että mig lämmittää enemmän:

    [​IMG]

    Mig siten myös vääntää enemmän:
    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]

    tunkeutuma migillä reilu mallia hyvä teollisuudessa, tigillä juuri ja juuri sula lävi eli hyvä autopeltiin.
    [​IMG]

    Toi tig sauma tasottuu rolocilla kevyesti ilman mainittavaa lämmöntuottoa, mig saumaan saa antaa hieman kiveä ja sit rolocia eli lämmitetään saumaa lisää. Suurin virhe on käyttää lamellilaikkaa. Tig sauma tasottuu erittäin helposi tai jos vähän olisi hidastellut ni ei tarvitsisi tehdä mitään. Mig sauma vaatii vasaroinia tai reilusti bondoo. Mig saumassa ongelmana virlö mahdollinen repeäminen kovuuden johdosta.
     
  10. Substitute

    Substitute Gearhead

    ^Hyvä esitys, toi mun kommentti Migillä yrittämisestä perustui siihen, että sellainen on minulla olemassa, Tigiä ei ole. Se ei ollut kannanotto parhaimpaan tapaan.
     
  11. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Niinhäs se menee. Nämä nyt aina lähtee rönsyilemään. Haluan omaltaosaltani tuoda tighitsauksen yleisempään tietoisuuteen ja korjata vääriä perinnetietoja jotka perustuu monesti eri teollisuudenaloita tulleisiin yrityksiin, epäonnistumisiin.
    On monta tapaa nylkeä kissa..

    Ja kyllä minäkin käytän miggiä autohommissa, toisissa tig vain on suosikkini. Nykyjään kyl aika monessa. Inhoan kipinöitä ja hiomista..
     
  12. valpas

    valpas Gearhead

    Hieno juttu, että remmiveto viittii laittaa osaamistaan peliin, ja näyttää mistä on kyse. Ehkä 0,6mm:n langalla, ja ihan pikkusella ilmaraolla olis MIG tuottanut vähemmän lämpöä. Heppejä pitäis ilmaraolla hitsattaessa olla enempi, ettei rako kutistu het umpeen.

    Oikeen kynnet syhyää, että saan Hallini, ja Volvon kuntoon, ja pääsen Datsunin "Tähtitaivas" lattiaa rakenteleen uusiksi.
    Ihan tarkkaan en ole vielä miettinyt, minkälaisina paloina lattian teen, mutta mahdollisimman isoina, ja niin tarkasti alkuperäisen muotoisena, kuin vain osaan. Miltei kaikki menee uusiksi, kun menin sisäpuolen maalin poistamaan...... :oops:
    Tekis mieli leikata plasmalla uus, ja vanha pelti päällekkäin, mutta taitaa tulla liian iso ilmarako? (pitäs varmaan noista palojen sovittamisjutuista laittaa oma otsikko?)
    Heppailut sitten MIG:llä, ja varsinainen hitsaus TIG:illä. Jalkapolkimella varustettu laite on. TIG:llä just tuon remmivedon jutussa olleen vuoksi. Ilmarakoa ei varmaan montaa kymppää kannata TIG:llä olla? Vetely vois olla pienempää, kun ilmarako olis 0?
    Pienen ikäni olen kaasulla hitsaillu vastaavia, eikä pienellä pillillä, ja valkealla, ole vetelyt hirveästi häirinneet, kun ilman ilmarakoa on sulatellut.
    Hieno homma, kun täällä on tekeväistä, ja osaavaa porukkaa, Olen saanut täältä monta hyvää ajatusta työhulluuteeni. Harmittaa, kun en ole aikaisemmin seurannut aktiivisemmin.
     
  13. jrasi

    jrasi Gearhead

    Lainataan tätä topiccia, kun Buickin ovipellin kanssa on pienoinen probleema.

    Auto kun on '66 4d tolppa ja ovi on '65 4d ht:n, niin joko korimalli- tai vuosimallierona kulkee kylkilista eri kohdassa. Mitenköhän nuo väärässä kohdassa olevat kiinnitysholet peittäisi viisaiten, kiinnitysreikähän on joku 6-7mm ja olisko niitä ollut 5. Koriliimalla pelti taakse ja tinaakittiä koloihin? Ovi kun on muuten suora, niin ei turhan takia haluaisi lämpöväännellä.
     
  14. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Kuparilevy takapuolelle ja migillä sulatat umpeen. Mitä isompi ja paksumpi kupari, sen parempi. Ottaa lämmön pois, toki jäähdytä heppien välissä. Hitsihän kutistaa ni vasaroi heppiä ja oikenee. Sit lopuks vähän tinaa päälle vaik varmistukseksi.
     
  15. valpas

    valpas Gearhead

    Viimeisimmillä kerroilla, kun olen ovipelleistä vaihtanut vain alareunan, olen MIG:llä heppailujen jälkeen laittanut hitsin suunnassa vedolle sen hitsauskohdan.
    Tein neliöputkesta sellaisen vanhaa puupokasahaa muistuttavan kehikon.
    Hitsasin putkien päät oven reunoihin, ja jännitin "pokasahakehikon" niin, että venymä ovipellissä kompensoi hitsauksessa tapahtuvan kutistavan jännityksen. Pätkinä hitsailin sieltä täältä, välillä antaen jäähtyä.
    Kun olisin vielä tehnyt ilman ilmarakoa, niin ei olisi krympännyt yhtään pystysuunnassakaan.
    Ihan olin tyytyväinen suoranapysymiseen, kun sitten vapautin jännityksen.
    Valokuviakin virityksestäni on jossain, mutta nyt en heti niitä löytänyt.
    Jotkut käyttää sisäpuolella jotain lattarautaa, tms. tukemaan, ja jäähdyttämään. Tahtoo vain jäädä kiinni, ellei se ole kuparia.
    Hitsauskohtaan kuitenkin jää monen suuntaista jännitystä, ja tinaaminen vapauttaa niistä osan. Tinan jäähdyttyä sitä pystyy tietenkin pikkusen oikomaankin, joten osaavalta se sauman tinaaminenkin suoraan peltiin onnistuu. Tinauksen aikana pelti lommoutuu joskus aika paljon, mutta palaa melkein alkuperäiseksi sitten jäähdyttyään, ellei laita paksua tinakerrosta. Kuumien antaminen tinauksen jälkeen ei onnistu tinakohdille, kuin pikkusen hiilipuikolla varrovasti taustapuolelta.
    Oven reunat runkoon saa parhaiten kiinni sisäpuolelta MIG-Tulpalla.
    Liimat on monessa nykyaikaa, mutta omat ongelmansa niissäkin on.
    Onhan se katu-uskottavampaa tehdä hitsaamalla....... :)
     
  16. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Vasarointi auttaa tohon jännityksen poustoon ja kutistumiseen.

    Ei minulla ainakaan tinauksessa pelti muuta silminähtäväsi muotoaan. Ehkä sinulla lämpöä liikaa?? Tinatessa pelti ei saa sinistyä..
     
  17. BigBlock-V8

    BigBlock-V8 3rd gear

    Hieno provo tuo hitsausnäyte!

    Ilmeisesti ymmärrät Remmiveto jotain hitsauksesta, niin olisit voinut pitää pelin puolueettomana. Laittaa parastasi myös migin kanssa ja jättää pelleilyt sikseen.

    En ole väittänyt etteikö tigillä voisi tehdä hyvää tai hommat eivät onnistuisi. En vain yksinkertaisesti ymmärrä miksi tehdä oma työnsä sillä vaikeammaksi Ja hitaammaksi.

    En ainakaan minä kehtaa asiakkaalta laskuttaa työstä "ei tästä mitään oikeata hyötyä ole, mutta mä nyt tykkään tehdä näin" ja tuplahinta lappuun.

    Ja juu kyllä ihan oikeasti tiedän auton korjauksesta jopa valmistuksesta jotakin. Autonvalmistajat eivät edelleenkään vaadi tig hitsauksia missään. Päinvastoin. Kohta varmaan joku kehuu cusi juotoksenkin joka alkaa olla kiellettykkin kestämättömyytensä takia monella valmistajalla.

    Ilman miekkailua, taplatkoon jokainen tyylillään. Meillä ajatellaan kuitenkin ensimmäisenä auton parasta, seuraavana tulee asiakas, lopuksi vasta omat työmieltymykset...

    Jesse Ruotsalainen
    Jesse's Auto Garage

    edittinä poistin jotain kirjoitusvirheitä...
     
  18. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Et ole yksin. TIGgini on ajalta miekka ja kilpi eli "kaasu pohjassa" hitsaan. Lopetuksessa pellin reunaan täytyy olla tarkkana. Tästä huolimatta hitsaan kaiken mahdollisen TIG:llä, poislukien luonnollisesti käyttöauton parsiminen...

    Ennen hitsasin kaiken MAG:lla. Tinaa en käytä kummassakaan tapauksessa.
     
  19. BigBlock-V8

    BigBlock-V8 3rd gear

    Pakko vielä lisätä että onhan tigissä hyvät puolensa.

    Sauman muovattavuus on suuremman lämmön ja hitaamman jäähtymisen vuoksi huomattavasti parempi. (verrattavissa kaasuhitsaus saumaan)

    Näinollen haastavien kappaleiden valmistuksessa tig voi olla huomattavastikkin parempi. Joka kohteelle oma koneensa ja jokaiselle viilarille omat työtapansa kuitenkin.

    Tuntui vaan jotenkin väärältä levittää ohjeiden kysyjille hieman kyseenalaisia ennakkoluuloja hitsausten suhteen.


    Jesse Ruotsalainen
    Jesse's Auto Garage

    PS. Äyräväisen tapauksessa Tigin ymmärtää monessa monessa kohtaa! Tuotoksiasi ihailleena jo paljon ennen kuin itse näitä rakenteli!
     
  20. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Kyllähän asia melkein käytännössä on niin, että suurin lämmöntuontiin vaikutava tekijä on hitsausnopeus ja tig on aina hitaampi.


    Tossa mallikappale kuvassa on migillä aika helvetisti enemmän ollu hitsaustehoa, kun tigillä vedettäessä (sauma paljon paksumpi, tunkeuma paljon rajumpi)

    https://www.youtube.com/watch?v=DmVCLi6cxok
    Tuossa käytännön esimerkki siitä hitsausnopeuden vaikutuksesta.

    pienin lämmöntuonti tuli suurella hitsausnopeudella isolla teholla.
     

Kerro tästä muillekin!