Lincoln Continental Mark V kokemuksia?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Jankon Betoni, 21.6.2013.

  1. Jankon Betoni

    Jankon Betoni 1st gear

    Päivää!

    Suuri risteilijälaiva on jonkin aikaa siinnellyt mielessä. Kyselisinkin nyt kokemuksia tämänmallisesta autosta, mikäli sellaisia on sinulle kertynyt.

    Jollakin perverssillä tavalla tuon mallin muotoilu miellyttää, sekä tilankäyttö kaikessa järjettömyydessään :D

    Tarkoitus olisi hankkia hyväkuntoinen, vähän ajettu ja mahdollisesti/mieluiten museorekisteröity yksilö.
    Muutamia siistejä näkyy Nettiauton valikoimissakin olevan.

    8)
     
  2. linc-77

    linc-77 Gearhead

    Onhan tuollasesta kokemuksia jo yli 10 vuoden ajalta. Tommonen on tullu purettua kokonaan ja tehty uudelleen. Helpompi tietenkin jos kysyt jotain yksityiskohtaa, kuin kertoa kaikki mitä on tullu havaittua.
    Muuten ihan kätevä kauppakassi, ei tosin mahdu kaupan pihaan eikä sisälle sovi se kauppakassi :p
     
  3. Subbe99

    Subbe99 3rd gear

    Tällainen Mark V 1978 460 pannulla on tulossa ittelle tuossa heinäkuun puolivälissä. :)
    Ruosteeton California-pirssi. :)
    Kaveri hommasi samanlaisen ebay:stä, mutta sisusta on erivärinen.
    [​IMG]
     
  4. Heimo

    Heimo 1st gear

    Jotenkin vaan tuon(kin) ikäisten Lincolnien muodot on aina silmää miellyttäneet, varmaan siksi, kun ovat niin pirun kookkaita laatikoita! 8)

    Mitäs tuolla onkaan kokoa(?), varmaan vähän vajaat kuusi metriä pituutta ja pari metriä leveyttä? Ja omapaino yli 2100Kg?
    Kuinkas hyvin ne insinöörit ovat sitten onnistuneet ne sisätilat hävittämään tuon kokoiseen ulkokuoreen, eikös nuo ole kuudelle rekisteröity (ainakin jos on sohvapenkki edessä)??
    Entäs takakontti, leveyttä ja pituutta varmaan piisaa, mutta lienee melko matala, kuten monessa 70-80 luvun jenkissä?

    Taitaa olla kuitenkin itsekantavakori eikä rungollinen, vai muistanko väärin?
     
  5. linc-77

    linc-77 Gearhead

    Muistat väärin 8) [​IMG]
    Ja peräkontti on varsin matala kun bensatankki on takakontin alla.
    Korin pohja on alapuolelta sinkitty ja useasta kohdin tuplapellitys.
    Auto on rekisteröity kuudelle, eli kolmet vyöt edessä paitsi "Dianont jubilee" tai "Collector"-versiot joissa keskikonsoli. (voi olla et on jotain muitakin versioita joista tuo keskikonsoli löytyy ) Penkit on erilliset ja keskipaikalle kääntyy nuo kyynärnojat selkänojiksi. Itse poistin nuo keskimmäiset vyöt tarpeettomana.
    Pituus vajaa 6m ja leveys 2.02m, paino vajaa 2300kg. Moottorit 400 ja 460, loota c6 ja taka-aks 9". Levyjarryt kaikissa kulmissa, hydraulinen jarrutehostin yms
     
  6. linc-77

    linc-77 Gearhead

  7. Stargraft-91

    Stargraft-91 Gearhead

    Olen ajellut kyseisellä autolla nyt muutaman viikon, ja fiilikset on kyllä ihan huippu hyvät. On se kyllä uskomattoman upea kiesi ja kylmäksi ei jätä sivullisiakaan.
    Ensimmäinen kontakti mark vitoseen oli vuonna -77 Tuulilasin esittely koko aukeaman kuvineen. Se lehtiartikkeli kuvineen teki lähtemättömän vaikutuksen nuoreen mieheen. Siitä syntyi heti unelma, jonka halusin jonain päivänä toteuttaa. Aina kun sellaisen näki tien päällä, ja sitä ei todellakaan tapahtunut usein, se sykähdytti ja muistutti sammumattomasta unelmasta.
    Nyt sitten kuudenkympin ikää lähestyttäessä huomasin sen vanhan unelman olevan edelleen hengissä ja voivan hyvin. Nyt oli tullut aika toteuttaa läpi elämän kestänyt suuri haave, ja tehdä hullu hankinta.
    Kun sitten istuin auton rattiin ja käänsin sen mielettömän keulan paanalle, huomasin että fiilis oli juuri sellainen, kun nuori mies vuosikymmeniä sitten oli ajatellutkin sen olevan. Oli myös mahtavaa huomata, että ihminen sisälläni ei ollut muuttunut mihinkään vuosikymmenten kuluessa.
    Autoilun hustoriassahan tämä mark 5 asettuu merkittävään taitekohtaan. Niinkuin Tuulilasin otsikkokin kertoi, kyseessä oli viimeinen jättiläinen. Tämän jälkeen Jenkkiautojenkin kohdalla suunnitteluun otettiin uusi näkökulma, eli energian säästö.
    Mutta oli miten oli, niin ainakin minun kohdalla kysymys on huippu fiiliksistä. Järkeähän tämän auton hankinnassa ei ollut hitustakaan mukana. Ja hyvä niin.
     
  8. Heimo

    Heimo 1st gear

    No niinpäs näköjään muistinkin väärin! (Jälleen kerran! Jos eukkoni pääsisi kommentoimaan muistamattomuuttani.. :lol: )

    Olisiko sitten ne uudemmat Lincolnit, kuten Towncar:it 198X-199X vuosilta, olleet itsekantavia??
    Noh, kohta täällä on varmaan kuva jostain 1998-199X Towncarin rungosta :rotfl:
    Eniveis, onpahan vaan pirun hieno kuntoinen runko/moottori kuvassa!

    Perhana vieköön, eihän tässä kohta enää uskalla lukea tätä viestiketjua tämän pidempään tai pian menee auto vaihtoon.. :poff:
     
  9. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kyllä takavetoiset isot Lincolnit oli rungollisia loppuun asti, eli mallivuoteen 2012.
     
  10. Subbe99

    Subbe99 3rd gear

    Mulla taas oli inspiroijana tuo nuorisovuosien suosikkisarja Cannon -70 luvulta. :)
    Tosin tuo Cannon ajeli Mark IV:llä.
    Niin, ei näissä autohankinoissa yleensä järki ole ostajan päässä mukana päätöstä tehtäessä. :)
     
  11. Namelesscarguy

    Namelesscarguy 1st gear

    Sori aloittajalle OT:n jatkaminen.

    Tähän asti olen tyytynyt vain lukemaan OD:tä, mutta nyt oli pakko rekistöröityä, kun aihe kävi niin hyväksi.

    Itsellänikin on "soft spot" isoihin 70-luvun kulmikkaisiin Lincolneihin ja haavena on joskus omistaa Town car tai Mark. Muistelisin että ekan kerran tajusin auton hienouden, kun luin n.5 vuotta sitten V8:sta jutun Mark IV:n(?) Golden editionista(tai jotain sinnepäin). Kullan värinen, kultaisella plyyshi sisustalla, kaikilla varusteilla ja luukkuvaloilla. Taisi autossa olla vielä vain 5000 originaalia mailiakin mittarissa. Sitä juttua tuli luettua moneen kertaan oikein ajatuksella. :D

    Muutama vuosi sitten tuli Canon sarja, näin sattumalta takaa-ajo kohtausta kun porukat katso sitä sarjaa. Oli siinä näky kun Lincoln kaahasi valkosivut kaksinkerroin kurveissa ja kun Frank yritti pysyä punasilla nahkapenkeillä samalla puhuen autopuhelimeen. Sen sarjan lähes kaikki jaksot tulikin sitten katsottua, melkein vain Lincolnin ja muiden autojen takia. Frankin näyttelijä oli muutenkin Lincoln miehiä kun ajeli Koira haudattuna sarjassa Mark VI:llä(?)

    Toivottavasti saan joskus toteutettua Lincoln haaveeni, niin kuin Stargraft. Mutta onneksi ei ole mitään kiirettä kun ei ole edes sellaisen auton ajamiseen vaadittavaa ikää :) ( olen 90-luvulla alussa syntyny)

    Subbe99 Jos en nyt ihan väärin muista niin Canonissa vaihtui Lincoln malli jossain vaiheessa.
     
  12. Subbe99

    Subbe99 3rd gear

    Sarjan alussa Frank ajoi -72 Mark IV:llä, mutta en tiedä vaihtuiko pirssi jossain vaiheessa kun sarjan katsomisesta on vuosikymmeniä.
    Sarjaa tehtiin muistaakseni 5 vuotena. 1971-76
    124 jaksoa yhteensä, johon sisältyy myös se "return of Cannon" vuodelta 1980.
    Ihmettelen vaan miten kaveri on voinut ajaa -72 Lincillä vuonna 1971 maaliskuussa. :)
    Tais auto olla joku muu kuin -72 malli. ;)
    Mark IV tuli markkinoille -71
    Veikkaan että ekoissa jaksoissa on ollut Mark III

    Jep löytyi. Tässä Cannoin autoja.
    Mark III
    [​IMG]

    Mark IV
    [​IMG]
     
  13. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Nameless, tervetuloa tänne haaveilevien höyrypäiden joukkoon!!
    Mistäköhän noita Cannoneita löytyis nähtäväksi? On nimittäin minunkin ensimmäisiä muistikuvia minkään valtakunnan autoista noi. Oon kuolannut usein ja vieläkin noiden perään, ehkäpä jonain päivänä...
    Jännä juttu muuten, saman ikäluokan Caddyt eivät juuri sytytä.
     
  14. Hawk

    Hawk 3rd gear

    Kyllä nää on hienoja! Aina havitellut kans! Alkoi kans jostain lehtijutusta, et tollanen pitää saada.

    Hankin sit kuitenkin vähän vähemmän sähkötilpehöörejä sisältävän fordin. Kun ei osaa paljoa tehdä, niin ajattelin et parempi sellainen kuin jatkuvasti lasit ym jumissa oleva mark. Ehkä jotain päivänä kun olis rahaa hankkia erittäin hyvässä kunnossa oleva :lol:
     
  15. kurko71

    kurko71 Gearhead

    [​IMG]

    Tollainen Linc oli jokunen vuos sitten kuukauden verran lainassa, aikasta letkee peli oli. Ois pitäny kyllä toi ostaa emännälle kun ois ollu vielä aika halapakin...

    Sampsa
     
  16. Namelesscarguy

    Namelesscarguy 1st gear

    Katoin ne joskus 3-4 vuotta sitten Maikkarin Sarja -kanavalta. Oli laitettu aika lähetysajan täytteeksi, kun tuli monta jaksoa aina peräkkäin. Eihän niitä kukaan jaksanu maratooniin katsoa ja siksi jäi monta takaa-ajoa näkemättä :)

    Ei täälläkään Cadillacit oikein nappaa, todella hienojahan ne on, mutta Lincolnin luukkulamput ja kulmmikkaampi muotoilu on vieläkin vailla kilpailijaa. Sisustakin on paremman näköinen.

    Eksyin taas haaveileen youtubeen ja tämä tuli vastaan.

    http://www.youtube.com/watch?v=gugrsqDg-fI

    "It is a very good year!" Se todellakin oli.
     
  17. EdselHomo

    EdselHomo Gearhead

    Vaikka tässä onkin vähän harhauduttu tuosta Mark V aiheesta myös Mark IV sarjaan niin pistetään vielä lisää löylyä kun mentiin vielä Cannoniin.

    Ostin kanssa juuri keväällä Californiasta Cannon sarjan "innoittamana" tuon 51 Cosmon rinnalle 1975 Mark IV Lincin. Rapiat 31 tuhatta mailia ajettu räpeltämätön risteilijä Silver Luxury Group optiolla.

    Nuorempana tuli juurikin tuota Cannonia katseltua ja ihailtua noita Lincolneja. Hain ensisijaisesti Mark IV malleja, mutta myös vitosia katselin. Eivät muuten ole välttämättä hinnan kiroissa tuolla Amerikan maalla vaikkakin skaala pyynneissä aika laaja.

    Tuossa yhteiskuvassa... ;)

    http://sdrv.ms/14oDpyT
     
  18. Subbe99

    Subbe99 3rd gear

    Jaahas, poijaat.
    Huomenna haemme omamme poies. Laskut maksettu, ei muuta kuin tuliin ja konttuurin kautta siirtokilpiä hakemaan. :)
    Viikonloppuna täytyy kyllä ajella, jos kelit sallii. :)
     
  19. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Onko niin että noiden vinyylikattojen alla on vain paljas maalaamaton pelti ja pahimmassa tapauksessa vaahtomuovi pellin ja vinyylin välissä? Miten saa selville mitä siellä alla on?
    Nimim ostoa harkitseva
     
  20. linc-77

    linc-77 Gearhead

    Noita kattopinnoituksia on monenlaisia, yleisin lienee se missä on keinonahka/vinyyli tms katon takaosassa. Sen alla on vaahtomuovi ja kädellä koittaessa tuntuu pehmeältä. Kattopelti on kyllä maalattu, mutta tuonne tahtoo kertyä kosteutta ja siitäpä se sitten ruostuu. Takaikkunan alareuna ja vinyylin sivulistat ovat pahimmat paikat ruosteelle. Listat on läpipulteilla kiinni.
    Osa malleista on ihan normi vinyylillä joka on liimattu kiinni ja yksi versio on lasikuituinen "pulkka" katon päällä (esim: Bill Blass edition)
    Tuolta löytyy kuvia ja muutakin http://www.lincolnmarkv.com
     

Kerro tästä muillekin!