LineLock + Proportioning valve + Manuaali

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja motosport, 27.12.2013.

  1. motosport

    motosport 1st gear

    No niin.. Rupesin asentamaan Linelockia etujarruihin, kun on manuaali vaihteisto. Olis helpompaa, kun sais etujarrut päälle eikä tarvis teputella kolmea poljinta yhtä aikaa lämmittelyssä..

    Niin.. asennus piti keskeyttää, kun mieleen juolahti, että meneekö toi propovalve "sekaisin" toiseen laitaan, kun poljinta löysätessä paine jää päälle etupiiriin ja takapiiristä katoaa..

    Eli pystyykö propoa käyttämään, kun lukitaan etujarrut??


    Kytkentä olis: pääsylinteri-> linelock -> propo-> josta kaksi lähtöä jarrusatuloille eteen.
     
  2. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Re: LineLock + Proportioning valve

    Paineenrajoitus laitetaan yleensä takapiiriin.
    Vai onko sulla drag-setuppi eli sirkelinterät edessä ja katujyräsliksit takana? Mikä pääsylkky?
    Perinteisesti jarrujen etu/taka tasapainoa korjataan isotakarenkaisissa/jarruisissa niin että pääsylkyltä piirit muutetaan etu taakse ja päinvastoin.
    Mut ei sen paineenrajoittimen siitä linelocista pitäis sekaisin mennä koska kuristus (ainakin sais) toimii vaan toiseen suuntaan.
     
  3. motosport

    motosport 1st gear

    Re: LineLock + Proportioning valve

    Siis ihan "tavallinen" rengastus autossa. Pääsylinterinä Wilwood.
    Tarkoitus olis, että saisi eturenkaat täysin lukkoon, jotta vapautuisi jarrujalka kytkimelle..

    Näytti että jenkkilän päässä homma hoidetaan siten, että line lock laitetaan propon jälkeen oikean puoleiseen jarrupiiriin ja haarotetaan myös vasemmalle. Propon vasenpuoli tulpataan.
     
  4. Kalu

    Kalu Gearhead

    Re: LineLock + Proportioning valve

    Tässä tapauksessa tuolla proportion valvela kaiketi tarkotetaan sitä mikä on orkkiksena joissain geeämmissä?

    En tiedä, ja eikä tähän tarvi alkaa vastailemaankaan, mutta tekeekö se siellä muuta, kuin että jos toisesta piiristä katoo paine, niin silloin sytyttää brake valon kojelaudassa. Eli sen mukaan sen voi heittää vaikka huitsun vitulaankin... Mutta kun en varma oo niin en sano mitää.. Muuta kuin että yhteen hoppaan oon tehny periaatteessa, tai käytännössäkin gm jarrut ilman mitää venttiileitä ja jarrupaino oli enemmän edessä.
     
  5. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Re: LineLock + Proportioning valve

    Teet noin /\ niin homma toimii.

    Proportional valve eli proportionaaliventtiili on takajarrupiirissä suhteellisesti painetta alentava venttiili. Esim. monissa Mopareissa propolle tulevasta paineesta 300 psi ylittävältä osalta leikataan 50% pois (esim. 500 > 400 psi) . Jotkut jälkituotantoa olevat "propot" ei ole oikeasti proportionaalisia, vaan pelkkiä virtauskuristimia.

    Etu- ja takapiirien välissä on paine-eroventtiili (pressure differential valve). Kun jommasta kummasta piiristä paine laskee tai häviää, niin venttiili liikkuu reunaan ja kojelaudassa syttyy merkkivalo ilmaisemaan vikaa jarruissa. Ominaisuutensa vuoksi tätä venttiiliä kutsutaan myös nimillä safety switch tai warning switch tai brake light warning switch.

    Etupiirissä voi olla metering valve (GM: hold off valve) estämässä etujarruja lukkiutumasta herkästi liukkaalla alustalla. Esim. joissan Moparin malleissa venttiili pysyy kiinni 3-135 psi välillä.

    Ilman venttiilejä osa toimisi pelkkänä jarrunesteen jakoblokkina (distribution block).

    Kun em. venttiileitä integroidaan yhteen yhtenäiseksi osaksi, tulee siitä yhdistelmäventtiili (combination valve). Valitettavasti yhdistelmäventtiileitä nimitetään virheellisesti pelkästään proportionaaliventtiileiksi, mikä aiheuttaa sekaannusta niin kuin yllä olevista viesteistä huomattiin.
     
  6. motosport

    motosport 1st gear

    Re: LineLock + Proportioning valve

    Juu tarkoitetaan juurinkin GM:n alkup. Proportioning valvea.

    No kuitenkin suunnitelmissa nyt kokeilla tuota tyyliä, mitä jenkkilässä käyttävät. Jos vaikka sillä tyylillä pysyis toi "venttiili" rauhassa..

    kiitoksia vastauksista! ja voihan aihetta vieläkin kommentoida, jos vaikka jollain omakohtaisia kokemuksia ko. aiheesta.
     
  7. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Re: LineLock + Proportioning valve

    joskus tuollasen ostin ja se oli nimenomaan tarkoitettu etupiiriin, eli jarrut pohjaan ja sit toi line lokki päälle ja jarrut irti jolloin paine jää linelokkerin takapuolelle eli etujarrut jää päälle.
    Noo asennus piti taas äkkiä suorittaa kuten tavallista, eli takajarrujen putken väliin ja väärinpäin ja toimii.
    Nyt sitten vaan linelokki päälle ja jarrupoljin pohjaan etujarrut toimii.
    Kyseessä tomaattiloota.
     
  8. iikka-

    iikka- 2nd gear

    Re: LineLock + Proportioning valve

    Helpompihan tolla periaatteessa on leikkiä kun se on takapiirissä. "oikea" tapa kai on kuitenkin laittaa se etupiiriin. Lienee aikapitkälti makuasia, ite aattelin kokeilla etupiiriin, joku liukuburnis vaatii tietty sillon jonkuverran harjottelua.
     
  9. motosport

    motosport 1st gear

    Re: LineLock + Proportioning valve

    taitaa olla helpompi renkaita puhdistaa ManuaalilaatikollA, kun linelock on etupiirissä.. Leikkimiseen Ei tarvi jarruja...
     
  10. iikka-

    iikka- 2nd gear

    Niinhän ne isot pojat puhuu. Aika kova äijä saa olla jos vetää pitkää burnista kävelyvauhdilla ilman jarrua. Tähän tulee tietty sitten joku sanomaan että mitä hienoa on burnata suoraan. Ympyrän suditteluhan onnistuu tietty ilman jarruja ja on kyllä hienoa myös mutta sehän onnistuu vaikka vakio taunuksella eli tehoista ei ole kiinni.

    Eli makuasioita taas.
     
  11. motosport

    motosport 1st gear

    Anteeksi tyhmyyteni.. Mutta Vieläkään en tajua miten linelock "helpottaa" takajarrupiirissä, kun on manuaali vaihteisto..
     
  12. Mika.V

    Mika.V Gearhead

  13. rallikuski

    rallikuski Gearhead

    Itellä manuaali ja linelockki takapiirissä, ei oo vaikeuttanu leikkimistä ollenkaan.
    Saahan sen "vasurin" siirrettyä lennosta jarrulle, tai ainakin itsellä vielä jalat toimii sen verran...

    Mutta jos itse(kkin) ajaisin vain ja ainoastaan suoraan ja tarvitsisin linelockkia vain renkaiden lämmittämiseen/putsaukseen, laittaisin sen ehdottomasti etupiiriin, kyllä se vaan silti niin paljon helpottaa...

    Ja jos ei osaa päättää, laittaa eteen toisen joka jättää paineet päälle renkaiden putsausta/lämmitystä varten ja taakse toisen joka estää paineen pääsyn takapiiriin leikkimistä varten.
     
  14. Poni -69

    Poni -69 2nd gear

    Vähä aihetta sivuten mut mitenkäs katsurit muuten suhtautuu noihin linelockkeihin? Vai pitääkö leimalle vaihtaa jarruputken pätkä venttiilin tilalle ?
     
  15. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Ei ne oo tieliikenteeseen sallittuja mm.senkin takia et ne liittimet ei oo laillisii.
    Toisaalta ei sellast välttämät huomaa, taik riippuu mis se on.
    No mul ei ainakaan huomattu, vaik oli aika näkösäl.
    Taik sit ne viittin puuttuu siihen.
     
  16. xarper

    xarper Gearhead

    Eipä ollu itelläkään Chevyn kanssa ongelmia vaikka se möllöttää melkein heti siinä pääsylinterin vieressä.

    EDIT: Ja vielä jouduin A-katsastuksellä käyttämään kun paremmalle konttorille ei mahtunu ja tuolla ne syynää auton kyllä tarkasti..
     
  17. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Se voi olla myös, et ne ei tajuu mikä se on ja eivät viitti kysyy tyhmii ;)
     
  18. Rebel67

    Rebel67 1st gear

    Juu juu ja jos sattuvat kyselemään niin selitä vaan että se on kato tässä mallissa tommonen mekaaninen jarruvalo katkaisin, ja täydestä menee :D
     
  19. xarper

    xarper Gearhead

    Mullakin luki siinä line lockin kylessä "Master Cylinder", kai siitäkin jotain hyvää tarinaa ois voinu heittää jos kyselisivät :rotfl:
     
  20. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    Eipä nuo mun kohallakaan katsastuksessa ko. laitteeseen puuttuneet, vaikka se on tulipellissä ihan selvästi näkyvillä.

    Tossa oli kyllä mun mielestä ihan normi jarruputki liittimet ja sähköt siitä oli katsastuksen ajaks kytketty irti. Eli ei ollu käytettävissä auton sisältä, jos sillä jotain merkitystä ois ollu...

    Sähkönen jarrutehostin vois olla ihan hilpeä heitto, jos joku kyselee mikä purkki se tommonen on...
     

Kerro tästä muillekin!