Lisäpitkät (kytkentä/katkaisija)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja 251265, 29.11.2005.

  1. Muki

    Muki Gearhead

    Saatan olla väärässä mutta jotenkin on jäänyt käsitys että ka:ssa se olisi "sallitumpaa" kuin pakussa.
     
  2. Jasca

    Jasca 1st gear

    Mulla on kyl semmonen käsitys, että ajoneuvoluokalla EI olisi väliä, vaan ainoastaan sillä, että lisäpitkät pitää asentaa etuakselin etupuolelle... Henkilöautossa ja monessa pakussakin toi on mahdotonta, jos valoja ollaan siis katolle asentamassa (ns. hirvivalot).

    - Jasca -
     
  3. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Joo toimiihan kytkentä toki noinkin. Nää on kait pikkaisen makuasioitakin.


    Mutta mielikuvituksen käyttämisestä puheen ollen:

    Jos kierrättää lisäpitkä-releen ohjauksen sieltä ajovaloumpioiden takaa kabiinin katkaisijalle ja sitten takaisin releelle, niin johtoja tarvitaan kaksi -meno kabiinin katkaisijalle ja vielä paluu sieltä takaisin releelle.

    Jos sen sijaan maadoittaa lisäpitkä-releen kelan kabiinissa olevalla katkaisijalla, niin johtoja tarvitsee vetää sisälle hyttiin vain yksi. -> Säästyy työtä ja johtoa.
    Ja tosiaan, jos sitten se johto kuitenkin sattuu hankautumaan tmv puhki, niin sulakkeita ei pala kun kyseessä on vain maadoituspiuha.

    Kuorma-autoissa referenssi 100? Onko tämä faktaa?

    Muistelen parin vuoden takaa että noita "rekka-kytkentöjä" on saanut tehdä vain tiettyihin automerkkeihin/malleihin joihin maahantuoja on hakenut AKE:lta luvan.
    Ko. ajoneuvoissa on muistaakseni rekkariotteessa vieläpä maininta tästä.

    Onko sitten laki muuttunut vai katsotaanko muitakin autoja nykyään "sormien läpi" niin siitä ei ole tietoa.
    Saattaa tietysti olla niinkin että dementia vaivaa ja puhun ihan hopöjä.
     
  4. mke77

    mke77 Gearhead

    kyl 100 ref kuorma-autois oli ainakin viime viikol! varmaen ole onko "rekkakytkennäs"(lisäpitkät+kattopitkät+omienvalojen lyhkäset) joku painoraja??esim.yli 12t autot?? ja omassa autossa on ja, se asia on erijuttu(lupa........ ainakin oma)!!!!!!!!
     
  5. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Jos sen nyt on niin vahingollista viedä se jännitteellinen johto sisälle niin vaihtakaa se lisävalojen katkaisija siihen releen 86 nastan ja maan väliin ja suora karva "Jostain johdosta" missä on jännite kun lisävalot ovat päällä nastaan 85. jos vieläkin johdot ovat vaarassa palaa pistäkää max2A sulake väliin niin ei häivy kuin lisävalot.
    Oikeestaan vois panna molemmille umpioille oman releen ja lisätä sulakkeet vastaaviin kohtiin molempiin...........
    Sitten vielä 2,5 neliön johdot.
    Kelpaisko nyt raadille.
     
  6. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Anteeksi, ei pidä hermostua jos toiset esittävät mielipiteitään / toimintatapojaan..

    Lakihan on muuttunut jokinaika sitten niin että lisävalot SAA asentaa etuakselin takapuolelle. Ainut sääntö on että eivät saa heijastaa konepeltiin tai muuhun vast. josta olisi haittaa. Meilläpäin pyörii yks 80 Audi jossa on yhdet valot kattotelineillä :eek:



    Minulla on ollut tapana laittaa kahdet kaukovalot ETTEI tarvitse omia yleensä avuttomia poltaa..

    Siis huomatkaa, en ole aivan yksin tätä mieltä...Ja olen laittanut muillekkin tehokkaita valoja vaihtorelellä..

    Joskus nuoruudessa laitoin ´72 Escorttiin "reteet" tuplavalot (4 lähi- ja 4 kaukovaloa),kahdet lisäkaukovalot (normaalilla relellä) ja sumuvalot ja kaikki meni katsastuksessa lävi. Inssi vielä ihmetteli et laturissa riittää potku..
     
  7. 251265

    251265 1st gear

    Tarkottaako toi "2,5 neliömilliä" kupariytimen halkaisija? Kuinka paksu ydin on milleissä?? :oops:
     
  8. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Anteeksi remmiveto! En ilmeisesti ole tietoinen nykyisistä valopykälistä. Ennenvanhaan omat valot piti ainakin täällä maalla palaa eikä vaan lisävalot no mailma muuttuu onneksi. pahoittelen vielä jyrkkiä kannanottojani.

    Tarkottaako toi "2,5 neliömilliä" kupariytimen halkaisija? Kuinka paksu ydin on milleissä??

    Aivan oikein sillä mitalla tarkoitetaan sen "kupariytimen" halkaisijaa. Mitä paksumpaa johtoa käytät, sitä vähemmän tehoa hukkuu johtimeen. Ääritapauksena liian ohut johdin sulaa.
     
  9. jyha

    jyha 1st gear

    mitä enemmän johtimen läpileikkauksessa ulkopintaa(kehää), sitä pienempi resistanssi ja sitä kautta pienempi energiahäviö lämpönä! mitä enemmän pinta-alaa sitä enemmän se kestää virtaa!

    tällä yritin kertoa että monisäikeisessä on pienempi vastus kuin yksisäikeisessä. yksisäikeinen taas kestää suurempia jännitteitä!
     
  10. 251265

    251265 1st gear

    eli.. mä vedän tuplapiuhat (resistanssi) releeltä kumpaankin lisäpitkään jarosvolla herätteen omista pitkistä releeseen ja beer, viiksestä toimii kaikki pitkät!!
    ..vai.. meniköhän se nyt ihan näin?? (voi kun olis oikein fiksu mies..) :rotfl:
     
  11. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Älä käytä rosvoja ellet halua hankaluuksia tulevaisuudessa.
     
  12. 251265

    251265 1st gear

    rosvoja kun kehutaan kauheesti.. mikä niissä sit on huonoo??
     
  13. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Rosvo rikkoo johdon kuoren mistä pääseen kosteutta ja paskaa siihen johtimeen, josta on rosvon asennuksessa katkennut osa karvoista eli kaupanpäälle saat kaksi vikaa. Ajan kanssa huono liitos ei yhdistä kunnolla ja mahdollisesti jopa katkeaa.
     
  14. 251265

    251265 1st gear

    kuinka mä hoidan ton pöllimisen??
     
  15. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Älä hyvä veli alkaa rikolliseksi.
    Kun olet löytänyt johdon mistä aiot ottaa sen jännitteen tee kuten autotehtaatkin tekevät johtosarjoissaan piuha poikki, kuori päät, pistä kutistesukka johtoon minkä jälkeen piuhat yhteen mukaan lukien se lisäjohto ja tinaat liitoksen, sitten lämmität kutiste sukan liitoksen päälle.
     
  16. darttipilotti

    darttipilotti 1st gear

    Lähivaloja kun ei saa kahdentaa, niin ainut tapa parantaa huonoja lähivaloja on polttaa sumareita samaan aikaan. Ei välttämättä ole sekään hyvä juttu, mutta ellei muuten näe konepeltiä pitemmälle niin sitäkin joutuu harrastamaan. Polliisi-sedät voi kyllä antaa sakot sumareitten käytöstä... Lähivaloja ei saa kahdentaa, kun sillon virkamieskin näkisi konepeltiä pitemmälle. :odroll:

    Pa:n valot muuttuu tosiaan turvallisemmaksi jos se on rekisterissä ka. Samahan asia voidaan todistaa 80-lätkälläkin. Mun pakulla saa ajaa vaan kaheksaakymppiä, suurempi nopeus on hengenvaarallista. Mutta samaa autoa löytyy 1+8 hengen bussina, silloin on jo turvallista ajaa paljon lujempaa, ehkä "lasti" ei ole lainsäätäjän mielestä niin tärkeää kuin pakussa? :soosoo:
     

Kerro tästä muillekin!