Lisäpitkät

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja CeeDee, 15.4.2009.

  1. CeeDee

    CeeDee 1st gear

    Moro.
    Mites kun on sellanen mielikuva asiasta et tarpeeks vanhaan autoon saa laittaa lisävalot mis o ajovalo samassa eikä parkkia.

    Ku fatsin 67´ kartano volssissa oli joskus sellaset.
    Eli lampun sisällä o ihan normi H4 polttimo onko se nyt 55/80w en muista tarkkaa.

    Ajattelin vaa et jos toho 70´ jorkkerii sais laittaa...
     
  2. Teba

    Teba 3rd gear

    Muistelisin että 1.1.1980 ennen rekisteröityihin saa laittaa lisälyhyetkin jos sitä hait..
     
  3. SamiL

    SamiL Gearhead

    Niin saa, lyhyitä saa siis olla 4 ja pitkiä 4 kappaletta. Uudemmissa vain pitkiä.
     
  4. Jape105

    Jape105 Gearhead

    vanhemmissa lyhyitä 4 pitkiä 6
     
  5. SamiL

    SamiL Gearhead

    Joo, 6 pitkää saa olla kunhan ei referenssiluku ylity.
     
  6. Kelju.K

    Kelju.K Gearhead

    Copypaste vastaus suoraan AKElta...

    Ennen 1.1.1971 käyttöönotetussa autossa saa olla yksi auton vasemmalle puolelle tai keskiviivalle sijoitettu valkoista tai vaaleankeltaista valoa lähettävä ojavalo, jonka tulee sijaita vähintään 300 mm ja enintään lähivalojen korkeudella. Ojavalon on oltava hyväksyttyä mallia ja se on suunnattava alaspäin ja oikealle siten, että se ei häikäise vastaantulijoita. Ojavalon teho saa olla enintään 40W ja siinä tulee olla hajasäteilyn estävä kenno tai vastaava laite.

    Ennen 1.7.1967 käyttöönotetussa autossa saa olla yksi kääntyvästi asennettu enintään 40W tehoinen hakuvalo, joka voi toimia vain etu- ja takavalaisinten ollessa sytytettyinä. Hakuvalon asennus ei ole enää sallittua.
     
  7. CeeDee

    CeeDee 1st gear

    Miksi kaikki kiva kielletään... joo olisin seuraavaks kysyny tosta haku/oja valosta...
    Täytyy se kytkin laittaa piiloo ni sanoo inssille et se on "koriste" :)
     
  8. p.levonen

    p.levonen 1st gear

    hakuvalo ja ojavalo ovat kaksi eri valoa,,,jälkiasenteisia "toimimattomia" valoja ei saa olla
     
  9. mke77

    mke77 Gearhead

    kyllä pitkiä saa näin eu aikana olla vaikka kymmenen kunhan ei referenssi ylity...ja sijoitus täytyy olla "symmetrinen"
     
  10. Tuplawee

    Tuplawee Gearhead

    Lisävalot eivät välttämättä oikein istu New Yorkerin nokalle. Autossahan on vakiona nelivalosysteemi, vaihda kaikki neljä H4-umpiohin, ja paksuihin johtoihin ja releet väliin, niin uskon, että näkyvyyttä tulee riittävästi ilman lisävalojakin. Ja kaikkiin neljään umpioon siis lyhyet / pitkät.
     
  11. TompSa

    TompSa 2nd gear

    Onko nyt niin että kun nuo 4-valosysteemin jenkkituplaumpiot vaihtaa E-hyväksyttyihin H4:iin, niin parkit saa olla vain yksissä (uloimmissa) umpioissa, ei kaikissa neljässä?

    Entäs kun etuäärivalot toimii samalla vilkkuina, eli oranssi valo palaa koko ajan ja sitten kun laittaa vilkun päälle, niin se valo alkaa vilkkua, niin mitenköhän tuo on toteutettu? Onko siellä vaan yksi polttimo ja sitä vaan ohjataan jotenkin hienosti? Nyt pitäisi nimittäin poistaa tuo jatkuva valo ja hoitaa parkit uusilla umpioilla. Meneeköhän nuo uudet H4 umpiot suoraan jenkkiumpioitten tilalle? Onkohan jossain jotain kytkentäkaaviota/asennusohjetta 4-valo kytkennästä.
     
  12. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Itse en noista parkeista ajovalon umpioissa tiedä, kun itse en niin ole mihinkään laittanut.
    Ja kaikkiin joissa on ollut 4 umpita olen noi H4 umpiot laittanut (myös "liian uusiin" laittomasti).
    Noita vilkku/ parkki yhdistelmiä on ollut sekä kaksilankaisilla polttimoilla, sekä yksilankaisilla joissa sitten valo sammuu vilkun tahtiin, mutta parempi lienee tuo kaksilankainen jossa kirkkaampi lanka vilkkuu vilkun tahtiin. Silloin pitää mennä kaksi virtajohtoa vilkku/parkille, ja olla semmoinen kanta johon tuo kaksilankainen sopii.
    Sähköpostiosoitteeseen voin lähettää tuon 4pitkää + 4 lyhyttä + rele ohjeen/ kaavion.
     
  13. SamiL

    SamiL Gearhead

    Tarkoitat kai niitä sivulle näkyviä? Niissä on polttimo kytketty saman puolen vilkkuvalojohdon ja parkkijohdon väliin. Kun parkit ovat sammuksissa ja vilkku päällä, sivuvalo saa vilkkujohdosta virtaa ja maadoittuu parkkipolttimoiden läpi. Sivuvalon polttimo syttyy ja sammuu silloin vilkun kanssa samaan tahtiin.
    Kun parkit ovat päällä, sivuvalo saa virtaa parkkijohdosta ja maadoittuu vilkun kautta niin kauan kuin vilkku ei ole päällä. Kun vilkku laitetaan päälle, sivuvalo sammuu aina etuvilkun syttyessä, koska sivuvalon molemmat johdot saavat sillä hetkellä plussaa. Siksi ne vilkkuvat silloin vuorotellen.
     
  14. TompSa

    TompSa 2nd gear

    Kiitoksia neuvoista, siellä tosiaankin oli kaksilankapolttimot, kaksi oranssia polttimoa per lamppu. Teinpä sitten silleen että vaihdoin sisemmän polttimon kirkkaaksi ja johdot niin että uloin oranssi on vain vilkku ja sisin kirkas parkki. Yksilankaiset polttimot ei käy noihin kaksilankaisten kantaan, joten siellä on nyt yhdet langat liikaa per polttimo, mutta ei voi mitään.

    Hellan 5 3/4" H4:set hain Mutunetistä ja ne menee yllättäen heittämällä paikoilleen vanhoihin kehyksiin. Amerikan poijjaat näköjään vaihtaa koko umpion jos lamppu palaa. Eli vanhat oli sealed beam tyyppiä... Sisimmät umpiot on olleet pelkät pitkät ja niille pitää vielä kehitellä lyhkäset. Yhen nelivalokytkennän löysin googlettamalla:

    http://www.humanspeakers.com/audi/headlight-simple.htm

    Taidan tehä nuo valot silleen, että on sekä tuplat pitkät että lyhkäset aina päällä.

    Harmittava takaisku sattui kehyksen ruuvia irti poratessa. Perkuleen poranterä katkesi ja vilkunmuoviin tuli sormenmentävä reikä. Saihan sen kirkkaalla liimalla kondikseen, mutta jos jollain ois myydä kuskinpuolen 72:n tai ehkä siihen käy jopa 73:nkin Monacon vilkunlasi, niin ois aika hyvä homma.
     

Kerro tästä muillekin!