Lisäsuodatin jäähdytysletkun väliin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja coupe 74, 4.10.2006.

  1. coupe 74

    coupe 74 1st gear

    Aski th700, öljypumppu korkannu=aika säpäleinä. Nyt pumppu taas kunnossa.
    Onko järkeä laittaa ylimääräistä suodatinta jäähdyttäjän jälkeen paluupuolelle, onko sopivia edes olemassa? (virtausvastus?) :eek:

    Kuitenkin jotain mujua lähtee liikkeelle kennolta ja särkyy koko paska, ja taas naurattaa :rotfl:
     
  2. PauliP

    PauliP 1st gear

    Moottoriöljyn suodatin letkuliitimillä varustetulla jalalla kirjallisuuden mukaan käy hyvin. Tähän tarkoitukseen erityisesti tehtyjäkin on tarjolla, maksavat aika paljon, niissä on kaiketi jotain taikamagneettia sisällä.
     
  3. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Yleensähän toi öljy palautuu öljypohjaan vapaasti, eli seuraavaks kiertoon mennessään kulkee orkkissuodattimen läpi joka tapauksessa. Ei tollanen lisäsuodatin varmaan mitään haittaa, mutta tokkopa hyödyttääkään?
     
  4. coupe 74

    coupe 74 1st gear

    Ööp.. missäs järjestyksessä se siellä kiertääkään?
    Mä kun luulin et se menee pumpulta jäähylle ja sieltä turpiini ja venakoneistojen läpi ja sitten vasta pohjalle.
    Oon aika rookie näitten a.askien kanssa :wc:
     
  5. TheJokke

    TheJokke 1st gear

    Voi kai noissa olla kierroissa eroja, tai ymmärryksessä, mutta mun käsitys ölpän kierrosta on: pumpulta hydraulikoneistoon ja turbiiniin, turbiinista cooleriin ja sieltä edelleen voiteluun, josta takaisin öljypohjaan. Ja siivilän läpi uudestaan.
     
  6. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Mä tuommoisen lisäsuodattimen hommasin. Niitä löytyy esim Summit racingin sivuilta mutta ehkä ei kannata ottaa sitä jota myydään vaihteiston lisäsuodattimen nimellä. Itse ostin semmoisen ja maksoin melkoisesti. Halvemmaksi tulee ostaa vaan semmonen suodatinjalka, muistaakseni esim Perma-Coolilla on suodatinjalka johon saa chevyn tai moparin kanisterisuodattimen (2 eri mallia siis löytyy) maksaa Racers placella 19-21 euroa. Siihen sitten hommaa vaikka nippelit.netistä sopivat liittimet, yleensä ovat kai 1/2" NPT kokoiset. Suodattimia saa jenkkiosakaupoista ja jos tekee kuten minä ja hommaa tuon missä on 3/4 - 16 kierre eli moparin suodattimen kierre niin siihen saa mistä tahansa varaosakaupasta vanhan dieselvolvon tai volkkarinpakun suodattimen, esim itselleni ostin Motonetista ison vajaa 20 senttisen suodattimen 8,4 eurolla.

    En tiedä onko tuolla jotain ratkaisevaa hyötyä mutta mainostavatpa suodatuskyvyn moninkertaistuvan alkuperäiseen suodattimeen verrattuna. Mulla tuo asennus on vielä kesken, pitäis hommata letkua mutta pohdiskelen nyt teettääkö jotkut teräspunosletkut vaihteiston kyljestä suodattimelle ja sieltä sitten erilliselle jäähdyttimelle, joka sekin vielä odottaa asennusta, ja vielä pitää miettiä jättääkö alkuperäisen jäähdyttimen mukaan kiertoon.
     
  7. amalo

    amalo Gearhead

    Noo auttaahan se jäähdytykseen jonkin verran kun öljytilavuus kasvaa ja suodatin luovuttaa lämpöä ulkoilmaan. Lisäksi tuolla saa turbiinista kerättyä paskat talteen jos ei ole tiskannut turbiinia laatikkoremontin yhteydessä, jos kierto on turbiinista jäähylle. Ja kätevämpi vaihtaa kuin laatikon oma suodatin eikä tarvitse vaihtaa sitä omaa suodatinta niin tiheään.
     
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Joo, ei siitä varmasti haittaa ole. Sen reilu aprinkymmenen vuoden aikana kun mä oon noiden kanssa pulannut, ei oo mulla ykskään loota tohon alimitotettuun öljynputsaukseen kuollut, eli orkkissuotimet on hoitaneet hommansa niinku pitää. Sitte kun niitä on ratkennut, niin siinä ei olis auttanut vaikka olis ollut seitsemän suodatinta linjassa.
     
  9. coupe 74

    coupe 74 1st gear

    Oolrait.. Mä lyön letkut kiinni ja menoks ilman lisäsuodattimia :D
     

Kerro tästä muillekin!