Lisävalot can-väylälliseen autoon

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Basileus80, 14.1.2014.

  1. Basileus80

    Basileus80 1st gear

    Tervehdys!

    Mikä olisi viisain tapa toimia? Can-väylä sekoittaa humanistin pään.

    Tarkoitus olis asentaa lisäpitkät golfin keulalle. Tällä hetkellä autossa on tupla-xenonit, mutta laillista tilaa olisi katsastusmiehen mukaan vielä lisävalojen verran.

    Muutamat lisävalot oon asentanut ennen can-aikakautta, mutta kuinka toimia, kun valojakin kai ohjataan can-väylän kautta. Herätejännitettä releelle ei kai voi napata ihan mistä tahansa.
     
  2. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Eikös sinne ballastille kuitenkin tule katkottu 12V? Jos näin on, niin siitä heräte lisävalojen releelle, kierrättäen vielä kojelautaan lisättävän lisävalokytkimen kautta jos siltä tuntuu. Releellä ohjataan sitten suoraan akulta tai laturilta (riippuen kuuluuko "kaikki virta tulee aina akulta" vai "silloin kun lisävaloja käytetään, virta tulee laturilta" -koulukuntaan) sulakkeen kautta tulevaa ja lisävaloille menevää virtaa. Näin tehden CAN-väylä on asiasta täysin tietämätön, eikä tykkää kyttyrää.
     
  3. Basileus80

    Basileus80 1st gear

    Kiitos kovasti. Tuo vaikuttaa ihan suunnitelmalta. Jotain tollaista kuvittelinkin, mutta….

    Kovasti varaosakaupan mies väitti, että ballastille tulisi vielä can-väylä. Voikohan pitää paikkansa? En oo vielä edes konepeltiä avannut, kun auto on ollut muutaman päivän eri paikassa kuin meikä.

    Mä kuulun "virta venhettä vie" ja "entä jos ikuinen virta katkeaa" -koulukuntiin =D

    Siis akusta aattelin virtasta vikitellä.
     
  4. mke77

    mke77 Gearhead

    can väyläseen myydään ihan omaa "relepakettia"..on johdot ja kaik...ja voi katkoo viel lisäkytkimel jos tykkää...tuppaavan ylensä kyttyrää noi ns."ryöstöt" nois uudemmis väyläautois..joten pelaa varman pääl, ja kipinkapin esim.motonet:in ..oisko hinta ollu 40€? joo...saahan sillä ison kasan "perus"30/27 releitä...mut mut..ite en viiti enää häiritä "polttimorikko" muistutuksia, joten helpoin tie :)
     
  5. Basileus80

    Basileus80 1st gear

  6. Basileus80

    Basileus80 1st gear

    Taitaa se niin olla, että yllä olevan kaltaiseen can-väylän huijauspakettiin päädyn. Mistähän moiseen heräte napataan. Kuulemma yksi vaihtoehto on ottaa parkkien takaa, koska parkit sammuvat, kun pitkät laittaa päälle.
     
  7. Timmo

    Timmo 1st gear

    Volkkarissako ei ole omaa valmista liitäntää/optiota lisävaloille?

    Tuossa omassa can-väyläisessä Volvossani oli valmis liitin konehuoneessa ja piti käydä vain ostamassa merkkiliikkestä nappi kojelautaan, ohjelmointi onnistui kotikonstein ja nyt pelaa.
     
  8. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Jos tuo motonetin purkki tosiaan can väylään tulee ni sitten sen tietysti siihen kytketään. Ja jos kerran ballastien perään tulee väylä ni siihen se on silloin helpoin kytkeä. Vahvasti kuitenkin epäilen että ballasti ei suoraan can väylää itseensä ota joten sen perään tulee ihan normi 12v jännitesyöttö mistä saa releellä otettua lisävalot, ja can väylän joutuu tämmöisissä etsimään valoohjain laitteelta. Toisaalta mitä tarkoitat tuplaxenonilla? lähi ja kaukovaloille oma xenoni vai halvempi bixenon jossa molemmille yhteinen poltin ja valojen vaihto hoituu varjostimen käännöllä. jälkimmäinen tavalla olevasta ei luonnollisesti ballastilta saa pitkien tietoa, mutta ainakin mersun pakuissa sitä varjostin levyn solenoidia ohjataan 12v jännitteellä ja pitkien tiedon voi ryöstää siltä releelle.
     
  9. mke77

    mke77 Gearhead

    ihan polttimo takkaa varastetaan, töpsölistä tai lampun sisältä, tai vaikka sulake loorasta jos löytää? virran/sähkön tarve on niin olematon, et ei häiritse omaa järjestelmää.
     
  10. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    Heitän ihan yleisvinkkiä:

    Eli jos uudempi pirssi, eli puhutaan vaikkapa yli 2000 vuosmallin kaaroista, useat näistä halogeeneilla olevista autoista katkoo tuota halogeeni polttimolle tulevaa virtaa jolloin jos siihen heittää tavallisen Xenonmuutossarjan niin tuo alkaa räpsyttelemään valoja kun auton käynnistää, vaatii tällöin joko Konkkasarjan taikka CANbus nimikkeellä kulkevat xenonsarjat.

    Herätettä EI voi silloin edes ottaa tuolta valon takaa suoraan johtuen juurikin tuosta pätkimisestä, Rele saattanee särkyä ennen aikojaan, jos edes alkaa toimia.

    Jos orggis xenonit niin tällöin ei olekkaan niin tarkkaa ja ohjauksen voi ottaa valojen takaa, mikäli pitää tehdä laillinen malli (eli jos referenssit kasvaa liiaksi kun kaikki valot palaa yhtaikaa) niin kannattaa vaihtoreleellä hoitaa niin että omat vaihtuukin vain sytyttämään lisävalot. Ja tähän voi helpohkosti kytkeä lisäreleen jolla saakin laittomat ja lailliset samaan autoon... Eli leimaa silmällä pitäen.
    Mutta aina pitää releen kautta käyttää johtoja jos aikoo lisävaloja kytkeä palamaan yhtäaikaa omien kanssa, ei lisätä kuormaa auton omien valojen linjaan, nykyautoissa kun on omat Ohjainlaitteet jotka toimivat samalla sulakkeena, eli valot ei toimi jos liikaa kuormaa. (Ei tietenkään kaikissa autoissa ole tällaisia järjestelmiä mutta kannattaa tarkistaa asiat korjaamoilta tai muualta)
     

Kerro tästä muillekin!