Lisenssit

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja luppes, 18.1.2008.

1. vipottaja

vipottaja 1st gear

Tuntuupa vaikeelta. Kun viime vuonna toi kansallinen lisenssi kelpas noissa EU maissa, mitens jatkossa? Miten lääkärintarkastukset, viimevuonnahan ei vaadittu, mutta mitens tänä vuonna, nimeneomaan jos meinaa myös suomen ulkopuolella EU:ssa ajella?

2. B.B.Chevy

B.B.Chevy Gearhead

Varmennellaas vielä eli säilyyköhän tossa entisillä lisenssinhaltijoilla vanha lisenssinumero eli onks se jatkossakin toi Motorsport ID numero vai pitääkö tuolta nyt odottaa jotain uutta numeroa?
    Mites on, joku on varmaan jo hommannutkin tänä keväänä tollasen joten jos osais vaikka kertoa täällä niin jokaisen ei tarvi erikseen soitella FHRA:lle kysyäkseen sattuisko niillä olemaan tietoa tosta asiasta :odroll:

3. PPRCuda

PPRCuda Gearhead

Ei kelpaa. Kansainvälinen lisenssi lekureineen jos meinaat ulkomailla huristella.

BB:lle: Numero säilyy samana.

4. vipottaja

vipottaja 1st gear

Jaa. No on se hyvä, että tuli viimevuonna ajeltua.

5. gremlin

gremlin 3rd gear

Eikos taa keskustelu kuuluis tonne kilpailija osioon? Vois sitte mahdollisesti saada kattojarjestolta sinne jotain selvitysta, kun vahan nyt haiskahtas etta siella on jonkun nakonen yleisiin osioisiin kohdistuva kommentointi ''kielto''.
    Ja ennenkuin joku sanoo niin: kylla, varmasti se on hyva uusille kuskeille etta taalla yleisella puolella tasta puhutaan, mutta varmaan uudetkin kuskit olisivat tyytyvaisia jos tanne laittettaisiin joku tiedoitus sitten kun joku (FHRA) oikeesti tietaa miten pitaa menetella lisenssin hankinnassa.

Tama arpominen ja arvailu ei varmasti laske kenenkaan uuden kuskin kynnysta lahtea kisoisiin, tata kannattas varmaan hiukan FHRAnkin kannattas miettia :odroll:

6. vipottaja

vipottaja 1st gear

Joku varmaan laittaa, ja laittaa sit tänne. Sellanen jolla on jotain tunnuksia tonne "salapalstalle", jonka olemassaolosta en nähnyt pikaisella kattomisella vihjeitä sen enempi FHRA:n sivuilta kuin täältäkään.

7. vipottaja

vipottaja 1st gear

Tuli sitten hieman luettua tota lisenssihommaa.

"KV-lisenssi vaaditaan aina kun kilpaillaan ulkomailla FIA:n alaisissa lajeissa tai kansainvälisten kilpailujen kansainvälisissä luokissa."
    Toihan tarkoittaa sitä, että kaikissa luokissa pitää myös FHRA:n kisoissa olla kansainvälinen lisenssi? Kaikki luokathan niissä ovat avoimia myös muun maalaisille?

Ja lisäks; "EKG tutkimus vaaditaan kaikilta kansainvälisen kilpailijalisenssin hakijoilta." "-Alle 45 vuotiailta aaditaan lepo-EKG ja yli 45-vuotiailta vaaditaan rasitus-EKG (testi voimassa kaksi vuotta)." "Ensimmäista kertaa KV-lisenssiä haettaessa tulee käydä silmälääkärin tutkimuksessa."

Ei jumalauta; jos mä meinaan ajaa AKK:n alaisena katuautolla mun tarttis tehdä sitä varten lääkärikäyntejä enemmän kun tähän asti ikää yhteensä. Ei tuu kesää; pitäkää FHRA lisenssinne ja kisanne. Mä odotan, et tulis syksy äkkiä ja rupeen sienestää. :mad:

Ero viimekauden vaatimuksiin on julkee.

8. luppes

luppes 1st gear

elkee, elkee.
    FHRA:n kisoissa Suomessa käy kansallinen lisensi, paitsi EM - ryhmissä pitää olla kansainvälinen lisenssi.

FHRA:n sivuille korjataan tuo lisenssi homma.

9. Mopuristi

Mopuristi Gearhead

Häh ? Jos katuautojen lisenssivaatimus on tuo, niin voinee unohtaa koko homman. Sehän tässä kyrsii eniten, kun 465:n sijasta olis sitten voinu tehä vaikka 500:n tai isomman. Mitäs sitä syksyyn odottelemaan, korvasieniä voi sienestää jo keväällä.

10. vipottaja

vipottaja 1st gear

Sais sen korjata sitten AKK:n sivuillekin. Oikeesti, ohjeista joissa on virheitä, ei ole kuin haittaa.
    Mua nyt ilmeisesti koskettais kuitenkin toi kansainvälinen lisenssi koskei alunperinkään ollut tarkotus Suomessa ajella, ja toi viimevuonna mm. Virossa ja Ruåttissa kelvannut "ylikansallinen" lisenssi, lakkas sitten tälle vuodelle olemasta. Yhden tai kahden kilpailun takia, ei totisesti tunnu houkuttelevalta tohon ruljanssiin ryhtyä. Mä luulen, että toi ratkaisu koituu opulta kaikkien osapuolien tappioksi.

Taas tulee mieleen kysymys, että mitähän jos muuttuiskin Virolaiseksi ja ajais sikäläisellä lisenssillä? Tai sitten vaan valitsee sarjoja ja kilpailuja, joissa ei lisenssejä tuijotella.

11. Ck

Ck Gearhead

Salapalstalle pääsee kun lähettää mailina OD:n ylläpidolle kilpailijanumeron.

Mutta ei se silti auta. Ei sielläkään kukaan yhtään enempää tiedä. :rotfl:

12. mätiäinen

mätiäinen Gearhead

Jotain varmaakin mennyt TAAS multa ohi - onks salapalsta käytössä jo - hä? :odroll:

13. DS 325

DS 325 Gearhead

Osaiskohan, kerkeisköhän vai pystyisköhän toi FHRAn mainio ja aina niin työtelijäs toimisto, palkkaa nauttiva tiedotus tahi aina niin pyyteettömästi työskentelevä johtokunta laittaamaan tänne palstalle sellaiset ihan yksityiskohtaiset ohjeet siitä miten toi lisenssi tulisi itsekunkin hankkia. Mä oon ollu mukana näissä touhuissa pitkälti toistakymmentä vuotta eikä toi asian oikea laita oo mulle vieläkään avautunut. Mitenköhän mahtaa olla aloittelevan, lajista kiinnostuneen ja innokkaan harrastajan kanssa, mahtaneeko onnistua ilman kommerverkkejä. Ei ton tiedon julkistaminen nyt vajaa 2 kuukautta ennen ekaa kisaa voi ollaa niin mahdotonta toteuttaa, vaikka FHRAn väkeä asia ei näytä kiinnostavankaan :eek:

Kun soitat FHRAlle ne sanoo soita AKKlle ja kun soitat AKKlle niin ne sanoo soita lajiliitolle, joka siis pitäisi olla FHRA. Miksei tällaista yksinkertaista mutta välttämätöntä asiaa saada julki kun yhdistyksen palkkalistoilla vilisee johtiksen sisäpiirin väkeä enemmän kuin sinttejä Suomenlahdella. Luulisi tollasten asioiden kuuluvan ihan niinku toimenkuvaan, edes jollekin näistä palkoillisista. Vai eikö vaan yksinkertaisesti kiinnosta :wc:

14. MAX WEDGE

MAX WEDGE 1st gear

No lajia aloittelevana hommasin ex-SPET auton rullaavana ja tekniikkaa
    ollaan tekemäs,samalla kauhistellaan tätä jäsenmaksu/lisenssi/terveysselvitys/katsastuskortti hässäkkää ja funtsitaa
    et jos laittas kumminki kilpiin ja ajelis noita "kehä 3 open"tyyppisiä :eek:

15. tha022

tha022 Gearhead

Sanopa muuta DS325, yritän tässä saada ekan lisenssin ja aina kun luulen ymmärtäväni jotain vedetään matto alta ja taas ollaan lähtöruudussa.
    vissiin sen pitäis mennä näin:
    1. Liity FHRA kilpailija jäseneksi
    2. Terveysselvitys AKK:lle
    3. Odota....saadaksesi jostain motors id numeron jolla kirjautua kitiin
    4. Odota vähän lisää.....
    5. Ihmettele....
    6. Soita fyyraan ja saat neuvon odottaa lisää
    7. Kertokaa ny joku mistä ja kuinka sen lisenssin saa, prkle :mad:

16. hejo

hejo 1st gear

Ettei nyt vaan olisi käymässä niin että suht yksinkeraisesta asiasta tulee liian monimutkainen liialla vatvomisella... :eek: Käsittääkseni toi lisenssin hankkiminen ei vaadi ydinfyysikon koulutusta ja jos osaa "rakentaa"liikkuvan auton lienee lisenssin hommaaminen aika pikkujuttu...Fyyran tietäväiset Luppe tai Vesa valoittakaapas asiaa jotta kiva kilvan ajo ei muutu liian hankalaksi.. :oops:

17. Mrs Sippi

Mrs Sippi 1st gear

Olisiko mahdollista alaikäisten junnukuskien vanhempien päästä kilpailijapalstalle junnunsa puolesta? Me ne päätökset kuitenkin teemme lasten puolesta ja mahdollisesti meillä saattaa olla vähän enemmän ymmärrystä kuin junioreillamme?

18. Jza

Jza Gearhead

Ja sen mitä tuolta puoliksi rivien välistä pystyy omaksumaan, niin kohta 1.5= Liity myös jonkin AKK:n alaisen urheiluautoilu/moottorikerhon jäseneksi, jotta he lähettävät sen mystisen ID:n akk:lle jotta voit kirjautua siihen kiti-palveluun. Tai tämmöinen kuva mulla on asiasta.

Että täältä seudulta voi ehdottaa jotain soveltuvaa...

Turun UA:n toimisto on ovelasti avoinna ihan joka tiistai kello 18-19 saakka, joten sinne on kohtuu turha yrittää edes soitella (paits tiistaisin ja tuolloin olen aina paikassa josta ei soitella). Yhteyspyyntölomakkeeseenkaan eivät jaksa vastailla, niin pitänee yrittää johonkin toisen putkan kautta. Yhdessäkään ei kyllä sivujen mukaan ole minkäälaista kiihdytystoimintaa, mutta kait se pitää näön vuoksi liittyä...

19. SC 285

SC 285 1st gear

Riittää kun olet fhra:n jäsen. Ei tartte liittyä mihinkään muuhun erikseen...

20. vipottaja

vipottaja 1st gear

Mä oon, ja mulla on lisenssi viimevuodelta. Viimevuonna toi EU-lisenssi hoitu about ilmotusluontoisesti kun tutkintopuoli oli kunnossa. Tänä vuonna ei. Systeemi on aivan perseestä, eikä voi olla kenenkään etu, että se on näin.

Jos se on niin helppoo, että kun autonkin pystyy rakentamaan, pitäis siitä suoriutua, niin vois sanoo, että jos pystyy järjestöä luotsaamaan, osais kirjottaa asiasta myös suomenkiliset ohjeet jotka jopa autonrakentajkin voi ymmärtää. Ihan vaikka toimi näin, kohta kohdalta tyyppisesti, jota ei tarvitse tulkita lakimiehen kanssa. Mut ilmeisesti se on mahdoton tehtävä, kuten se lisenssin hankintakin? Nythän tietty on vasta huhtikuu, et mitä sitä hosumaan.

En tiedä onks se tän harrastajkunnan ominaispiirre vai mikä, mut aika monella ei oo innostusta noihin byrokratian rattaisiin uppoutua, ja valitsevat sitten mieluummin jonkun toisen tien. Mut mikäs siinä, jos kilpailjoita on liikaa eikä niitä tarvi lisää.

Kerro tästä muillekin!