Litkuja harrastajille

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja hzemax, 17.1.2015.

  1. hzemax

    hzemax Gearhead

    Tiijä sitte onko tällästä enne, mut.

    Wyrthin HHS2000 tuntus olevan aikas kova aine, ku on kiinnileikannu jutska.

    CRC,llä liuottelin vissiin viikon ilman toivottua tulosta.

    Laitoin sitte tota wyrttiläistä kokeeksi pyttyyn.

    Puolen tunnin päästä putos mäntä lattialle.

    Tiiä sitte kumpi sen irrotti.

    Kiinnileikannu lamelli kompura purkaantu puolessa tunnissa myöskin, et ei se eka vissiin ollu siitä CRC jutskasta kiinni.

    En Myy enkä saa ko tuotteelta sponsseja. On vaan hyvä tuote. :eek:
     
  2. hzemax

    hzemax Gearhead

    Ei näköjään kannata käyttää tommoseen pyörivään tuhkakuppiin,,, semmoseen painettavaan malliin. Liimaantuu näköjään natsat kiinni siihen pyörivään osaan kiinni. PRKL.
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Biltsun pika ruosteenirroitin tuntuu myös aika toimivalta ja eduliselta.
     
  4. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Melko tahmaa tavaraa toi hhs2000 on, tiivisteiden laitossa on tullut käytettyä että saa pysymään aloillaan sen minkä tarttee hollille nostossa. Juuttuneiden osien irroitukseen ei ole tullut edes ajateltua tahmaisuutensa takia mutta pitääpä koittaa joskus. Toimii muuten hyvin ruosteen pysäyttäjänä hankalissa koloissa.
     
  5. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    meinaatko sitä mikä jäädyttää samalla? Meillä on duunissa jotain zertel tms zetterbergia, täytyy kattoa tänään hallilla mitä se oli. Tuntuu olevan kovaa tavaraa. En tosin tiedä mistä saa kun meille joku venäläinen kaupparatsu sitä roudaa.Mut varmaan löytyy googlesta kun saan sen merkin.
     
  6. DX

    DX Double Gearhead

    Juuh, HHS on mainiota sille sopivassa paikassa, mutta yleisvoiteluaineeksi siitä ei ole, sehän on sitkasta kuin paraskin prätkäketjurasva,
    tuolla voidellen esmes. lukot alkaa taatusti vittuilla viimeistään talven tullessa, kun taas saranoihin se on "parasta".
     
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Just se, crc kauppaa rost flash nimellä ja tuntuis olevan samaa tavaraa.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  8. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    http://www.breur.nl/zettex-multi-oil-400ml.html löytyhän se. Tossa ei ole jäädytys ominaisuutta, mutta hyvin se meillä on toiminut. Tarvii kuitenkin avata koneiden ja K-autojen muttereita mitkä on saattanut saada suolakylpyä tai muuten vaan jumissa.
    E: täytyy ens kerralla kysellä siltä, miten tota saa haettua itse.
     
  9. Ville.

    Ville. 2nd gear

    Crc quick clean on loistava aine!
     
  10. tinareki

    tinareki Gearhead

    Jenkkifoorumeilla löytyy tietoa "rust penetrating oils" haulla.
    Vanha lääke on 50/50 seos ATF(esim. Dextron)/Asetoni, toimii testatusti paremmin kuin useimmat kaupalliset aineet.
    Machinist's Workshop magazine, eli paikallinen "konepajamies"-lehti testasi muutamia aineita seuraavin tuloksin:

    "Penetrating oils ....... Average torque load to loosen*
    ________________________________
    No Oil used ................... 516 pounds
    WD-40 ..................... ... 238 pounds
    PB Blaster .................... 214 pounds
    Liquid Wrench ...............127 pounds
    Kano Kroil .................... 106 pounds
    ATF*-Acetone mix............53 pounds

    The ATF-Acetone mix is a "home brew" mix of 50 - 50 automatic transmission fluid and acetone. Note this "home brew" released bolts better than any commercial product in this test."

    Joissain lähteissä kerrotaan, että seos ATF/tinneri toimii yhtä hyvin ja säilyy paremmin.
    Huom. synteettinen ATF ei kuulemma sekoitu asetonin eikä tinnereiden kanssa, suosittelevat Dextron, Dextron II tai vastaavia ATF type A öljyjä.

    Tällainen mutkikkaampi resepti löytyi eräästä HAMB-ketjusta:

    1 part Dexron II, IIe or III Automatic Transmission Fluid - GM Spec D20265 or later = ATF automaattiöljy
    1 part K1 Kerosene =Lamppuöljy
    1 part Aliphatic Mineral Spirit fed. spec TT-T-2981F = Tärpätti
    1 part Acetone (CAS#67-64-1) =Asetoni

    Tätä en ole kokeillut. Jotenkin tuntuu tarpeettomalta tuo "kerosiini" ja tärpätti tässä yhteydessä, ATF tunkeuma- ja voiteluominaisuudet taitavat olla se tehoaine tässä, asetoni lisää tunkeumaa ohentamalla seoksen viskositeettia. Koska en ole kemisti, eikä siis mitään tietoa noiden aineiden mahdollisesta reagoinnista keskenään, en mene kokeilematta teilaamaan tuotakaan reseptiä.

    Kaupassa tarjolla olevista litkuista eniten kehutaan "CRC Freeze Off", jota myydään euroopassa nimellä "CRC Rost flash", tuotenro. 10860-AB
     
  11. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Pillillä kuumaksi ja öljyä (ihan moottor öljyä tai crc:tä) perään. Kapillaari ilmiö imee aineen kierteisiin ja aukeaa. Jos on tarkka hajuaististaan (kun kyllähän nuo tuossa käryää) niin kynttilä toimii myös. Eli painaa kynttilän siihen kuumaan pultin päähän.
     
  12. tinareki

    tinareki Gearhead

    Toki jos tallilla on asetyleenipilli ja paikka on sellainen, että kestää liekin, niin kuumana käyttäminen avaa liitoksen kuin liitoksen. Tässä ketjussa vain puhuttiin litkuista, joilla ruosteisen kierteen saa auki rikkomatta...
    Hyvä on tehokasta "litkua" olla hyllyssä varalla, jos tulee semmoinen paikka jonne ei liekillä ole asiaa.
     
  13. ViLU

    ViLU Gearhead

  14. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Menee taas hiukan ohi näistä kaupallisista aineista, mutta itselläni on hyvää kokemusta öljyn ja coca-colan sekoituksesta, hankala tietenkin verrata muihin litkuihin, kun ei ole samaan aikaan tullut käytettyä kaupallisia tuotteita ja näitä omia blandiksia. Tota cokis öljy seosta ei kannata mielestäni sekoittaa isoa määrää, tuoreella "happoisella" colalla toimii mielestäni parhaiten, seos on noin 50/50. Itse tämän ohjeen sain aikanaan eräältä "korjaamon" pitäjältä. Oli kuulemma sukulaispojalleen amiksen autopuolelle laittanut seosta kouluun matkaan ja opettajakin oli myöntänyt pitkän epäilyn jälkeen oman seoksen koulussa käytössä olleita kaupallisia aineita tehokkaammaksi. Parhaan tuloksen tälläkin aineella tuntuu saavan, kun odottelee vaikka yön yli, näin on auenneet mm. jarrunipat.
    Kaupallisista aineista mielestäni paras on ehdottomasti Kentin ruosteenirroitin, mutta ei taida olla helposti saatavilla yksityisille.
     
  15. starcraft

    starcraft Gearhead

    Mä olen pärjännyt tippakannulla ja moottoriöljyllä. Voittaa yleisimmät ruosteenirroitus öljyt ainakin jos saa vaikuttaa hetken. Jos ei sillä niin sitten pikkutoholla lämmittämällä on pärjätty tähän saakka.
     
  16. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    jos öljy&cokis toimii niin oiskohan tehokkaampi sekoitus öljy&fosforihappo. happo syö ruosteen ja öljy voitelee ja estää hapon haihtumista/kuivumista
     
  17. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Mulla on semmonen missä on ison juomatölkin kokoinen propaani (tms.) kaasusäiliö ja antaa kyllä ihan kivan liekin pienemmille pulteille ja muttereille, mutta ei mulla mitään asetyleenipilliä ole koskaan ollu.

    Polttoöljy on myös pätevä aine kaiken aukaisuun. sillä liottamalla saa melko tiukkoja paikkoja auki
     
  18. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    tuli viimeksi väärä tuote. merkki oli kuitenki oikein.
    http://www.breur.nl/zettex-mos2-kruipolie-400ml.html
     
  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Kokeilin kun en atf;ää löytänyt jotain peräöljyä ja siihen loraus alavaihde öljyä sen sekoittelin ilmeisesti acetoni pullon loppuun ruikkasin kiinni ruostuneeseen penkin kiskoon, oiskohan puol tuntia ollut ja pienellä rykäsyllä liikkeelle,



    Eli acetoni/atf voi olla hyvinkin toimivaa lientä
     
  20. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Yli 40 vuotta kiinni olleet märät sylinteriputket olivat tiukemmassa, kuin pajan prässillä uskalsivat painaa. En nyt muista enää monellako tonnilla puristivat. Olivat jo meinanneet luovuttaa, kun joku tiesi kertoa, että vuodonilmaisuspray on tämmöisissä tapauksissa tehokkaampaa, kuin tavalliset irrotusöljyt. Sillä olivat saaneet putket irti rikkomatta mitään.

    Vuodonilmaisusprayt on tietääkseni vesipohjaisia, joten jos niitä käyttää, niin lienee syytä myös saada liitokset auki, tai muuten voi korroosio purra vielä tiukemmaksi.
     

Kerro tästä muillekin!