Löytyykö/käyttääkö suomessa kukaan aitoa power hammeria?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Trippensee, 18.2.2011.

  1. Trippensee

    Trippensee 1st gear

    Tietääkö kukaan, käyttääkö/ löytyykö suomessa, keltään pajalta tai harrastajalta, aitoa power hammeria, tarkoitan Yoderia, tai Pettingeliä??

    Tiedän, harvinaisia ovat, mutta kysytään nyt kuitenkin..
     
  2. El C

    El C 3rd gear

    Kokeilepas tuolta, siellä ainakin mielestäni moinen peli on käytössä.
    Merkistä en tietenkään mitään tiedä, mutta power hammer on power hammer.
    Mutta jos ostamassa oot, niin eipä tuosta linkistä sitten taida apua olla... :eek:
    http://www.pyhajarvenpaja.fi/index.htm
     
  3. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Aitoja kiinalaisia pneumaattisia vasaroita saa vaikka tuolta ja varmaan parempiakin saa jostain:

    http://www.koneita.com/konevasarat

    Tietämättömänä kysyn, että mikä noista mainitsemistasi merkeistä tekee ns. aitoja?
     
  4. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Etelä-Karjalan automuseossa on yksi vastaava, valmistajaa en muista ollut jollain linja-auto korittajalla tai jotain sinne päin.
    Meillä oli myös töissä yksi. Senkään merkki ei just tule mieleen, meni poistoon v.94, nykysijainti tuntematon. Olisko mennyt jollekkin yhdistykselle (ilmailu?) Ei ollut silloin tilaa ottaa talteen myyntihintahan oli huimat 500mk.

    Et onhan noita ollut, mutta eiköhän useimmat oo menny romuks.
     
  5. jylhä

    jylhä 1st gear

    Kyllähän konevasaroita sentään on käytössä vielä jokaisessa pajassa jossa rautaa taotaan. Kymmeniä kilkuttajia löytyy varmasti työstä vielä.
     
  6. Trippensee

    Trippensee 1st gear

    Ok, eli nyt tarkoitan konevasaraa, joka on tehty auto ja lentokone teollisuuteen, ja peltikäyttöön, eli ei taontaan.Vasarat kehitettiin 1900 luvun alussa,amerikassa (yllätys), auto ja lentokone teollisuuteen..eli paneelit tehtiin näillä vasaroilla.Prässi teollisuus ohitti koneet, n. 1930 -luvulla, koska koneilla ei pärjätty sarjatuotannossa.Vasaran käytön oppimiseen meni, käyttäjällä liian kauan aikaa verrattuna prässiin.Pettingell, Yoder ja Trippensee olivat yleisimmät merkit.Pettingell lyö 900 iskua min ja Yoder jopa 1200,nopeus säädetään jalkapedaalilla, kytkimen välityksellä. tyypillinen sepän konevasara lyö n. 300.Sepällä vasteet osuvat toisiinsa yleensä vyötärön korkeudella, kun näissä koneissa vasteet osuvat n.ylärinnan ja olkapään väliselle korkeudelle, jotta nähdään koko ajan muokattavan paneelin pinta.Sepän vasarassa ei yleensä ole iskun pituuden säätöä ja muutenkin iskun pituus on pidempi,eli lyö kovemmin.Näissä peltihommiin tarkoitetuissa vasaroissa on säädettävä epäkesko, eli lyönnin pituutta saadaan säädettyä, jotta saadaan pinta silotettua.Myös rungon syvyydessä on ero, sepällä "kidan" syvyys on yleensä alle 30cm, kun pelti vasaroilla se on n.90cm.

    Tässä viellä linkki fay butlerin videoon,jossa hän käyttää Yoderia ja hän kutistaa lokasuojan toisen puolen, kaaren reunan.. eli tuck shrinking
    :wink: , mutta koneen voimin...tuttu juttu pullmax miehille...

    http://www.youtube.com/watch?v=CgG1tA3vecs
     
  7. Trippensee

    Trippensee 1st gear

    Katoin ton, automuseon webbisivun, se punainen pajavasara, nurkassa, on kyllä aivan pettingelin näköinen, ja kuten kuvassa näkyy rungon syvyys on paljon, ja alasin on korkea, eli voi tehdä todella syvää muotoa...
     
  8. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Jep. Olispa pussihousut vaan laittaneet värkin silleen et pääsis tarvittaessa käyttämään...
     
  9. Trippensee

    Trippensee 1st gear

    Kiitti muuten, tuosta museo tiedosta,täytyy käydä kesällä, tai soitella sinne. Et satu tietää, mikä se punanen kone sen vasaran vieressä on?
     
  10. juko7

    juko7 Double Gearhead

    mitäs tuossa kutistamisessa tapahtuu? Katsoin sitten jotain vissiin Hot Rodin sivustoa, jossa oli tehty taivutin kahdesta jostain piikistä ja taivutettiin peltiin vekkejä tms.. mihin se ylimääräinen pelti tungetaan? ja mitä tuon videon työkalu tekee, muuta kuin liikkuu ylös alas :eek: ?
     
  11. B 49

    B 49 Gearhead


    http://www.youtube.com/watch?v=mkaCJ5gC ... re=related
     
  12. mafo

    mafo 3rd gear

    powerhammer tai pullmax tekee ihan samalla tavalla, vaan nopeammin :rotfl:
     
  13. Trippensee

    Trippensee 1st gear

    Tossa linkissä on miten se tehdään käsin, tärkeää on vaan sulkea se rypyn avoin pää kunnolla, kyllä sen huomaa kun harjoittelee, jos se ryppy tavallaan lävähtää auki, eli pelti venyy takas siihen muotoon, mitä se oli aloittaessa..kannattaa muistaa että, jos suljet rypyn liian voimakkaasti, kun alotat lyömään sitä tasaiseksi, ja se ryppy alkaa taittua itsensä päälle, eli (rypyn reunaa jää, rypyn laen alle,vaikea selittää),yleensä sivulle, lopeta siihen ja koita avata se ryppy takas..jos jatkat, sul on ryppy tasasena ja pieni osa peltiä kaksinkerroin, ja se pelti myös halkeaa siitä kohtaa...ja käytä alussa muovivasaraa..helpottaa paljon...aina voit tehdä myös niin, että tee ryppy, laita vaikka latikan pätkä, rypyn alle, ja lukitse latikka rypyn sivuille lukkopihdeillä, nyt kun lyöt rypyn tasaseksi, ryppy ei pääse venymään auki, koska pelti on lukittu pihdeillä latikkaan, metallilla ei ole muuta paikkaa, kuin mennä itseensä, ja kutistus on onnistunut.....

    Kun sama juttu tehdään pullmaxilla tai powerhammerilla, ala vaste tekee rypyn, kun levy syötetään koneeseen, kun ylävasteessa on alavasteen kummun muotoinen vastaava, jonkin verran isompi(välyksen takia) kuoppa, se lukitsee pellin, koska aina kun vasteet osuvat ,se lyö kummun sivuille, eli ryppy ei taas pääse leviämään auki,koska ylävaste pitää sivut paikoillaan, mutta vasteet ovat hiottu niin, että ylävasteen kuopan etureuna on kuopan sivuja hieman korkeammalla, ja kun se osuu alavasteeseen, kuopan etureuna , joka on siis U muotoinen, lyö, rypyn etureunan alas, kun levy vedetään itseen päin koneesta ulos, tulos on rivi, u muotoisia merkkejä, kohdista jossa ylävaste lyö ryppyä alas...pakottaen metallin menemään itseensä, koska se ei pääse venymään sivulle,eli pelti kutistuu,ja tunnet vähän lämpöä pellissä, jos kutistat enemmän,tosi on...vaikea selittää, mutta yksinkertaista kun sen tajuaa...pitäis olla kuva sarja, ni helpottais ymmärtämistä... eli ylävaste lyö rypyn alas aina eri kohdassa, vaiheittain, koska vedät pellin itseensä päin, ja paina alas samalla, niin tehostaa kutistusta....täs lyhyt selostus...joku ammattimies voi korjata, ite olen kuitenkin vaan harrastelija.... :lol:


    ...muokkasin vähän vastausta.........
     
  14. juko7

    juko7 Double Gearhead

    ^Tänks! :D selvensi ideaa paljon!
     

Kerro tästä muillekin!