Löytyykö mielipiteitä? SBC kasaus alkanut.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja MaSu, 15.9.2020.

  1. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Mitä on muuten venttiilien läppääminen.
    Multa on mennyt ohi.

    Artsi, onneks vaan 8.2
    Toi on kaivanut mieltä välillä etten ole mennyt mokaa.
    Hyvä kun joku kertoi tonkin.
     
  2. janihei

    janihei Gearhead

    Wallacen laskuri pyytää 0.006" Nosto lla olevat asteet, jotkut nokka valmistajat voi ilmoittaa ns advertised asteet vaikka 0.004". Saattaa olla helposti 6 astetta eroa 0.006 ja 0.004 välillä.
     
  3. MaSu

    MaSu 1st gear

    Läppäys tarkoittaa perus venttiilien hiontaa vasten seetipintaa hiontatahnalla.
    Hioin sellaisen ympäri tasaisen kermaisen värisen renkaan siihen.
    Renkaan vahvuus tuli noin 1mm+.
    Tehtiin ohivuoto testi ennen läppäystä ja ei ollut vuotoja edes ennen läppäystä. Pakoset koneistettiin uusiksi kun näihin oli kulunut pieni "kuoppa"
     
  4. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Eli läppäys on hioa venttiilin lautas pinnat tiiviiksi.
    Kukakohan tämän nimen on keksinyt?
     
  5. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Taitaapi tulla ihan englannista " lap the valves" josta lap kääntyy mukavasti läppäykseks rallienglannilla.
     
  6. fmila

    fmila Gearhead

    ...ja kuuluuhan siitä venttiilistä "läpp" kun sitä pyöräyttää kumitutilla uuteen kohtaan ;-))

    t. AM
     
    Inlinee tykkää tästä.
  7. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Juu. Kihnunkihnun-läp-kihnunkihnun-läp...
     
  8. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Eiks tää kumipäinen puutikku , ihan kuin nuotion sytytys kapula,
    Vois olla vaikka "inkkaritikku". Hmmmm..
     
  9. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Miten näitä kuvia saa tänne lisättyä?​
     
  10. MaSu

    MaSu 1st gear

    Onnistuu varmaan kun lataa kuvan jonnekkin eri sivustolle ja kopio kuvan nettiosoitteen ja linkittää sen tähän yllä olevilla aputyökaluilla.

    Männänrenkaissa tuli ihmeteltyä miksi ylempi rengas ei ole yhtä "syvä" kuin muut renkaat, eli männänrenkaan taakse jää reilusti tyhjää tilaa?
    2:s rengas tulee uran pohjasta uran pintaan asti.
     
  11. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Joskus V8 ssa oli juttua männistä ja renkaista.
    Joka renkaallahan on oma tehtävänsä.
    Eikös renkaan muoto ja koostumus seuraa hiukan mäntää.
    Voisiko vapaa tila johtua lämpölaajenemisesta?
    Tällaisia teknisiä artikkeleita toivoisin enemmän, niin voisi lehti saada yhden tilaajan lisää.
     
  12. fmila

    fmila Gearhead

    Useasti on myös ylärenkaan sisäreuna viistetty "suppiloksi", niin, että palokaasujen paine lisää renkaan taakse painetta sylinterin seinämää vasten. Ohivuoto vähenee ja teho nousee. Sama voitaisiin tehdä myös jäykemmällä renkaalla, mutta sen seinämää kuluttava voima olisi jatkuva, kun nyt kulutus on suurempi vain puristus ja työtahdilla. Tätä rakennetta on joissakin kilpakoneissa tehostettu myös pienillä rei'illä männän laessa, jotka johtavat paineen renkaiden "taakse" tai L-profiilisella ylärenkaalla. Näitä kutsutaan kaasupainerenkaiksi.

    t. AM
     
    frank tykkää tästä.
  13. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Minkälaista konetta olet rakentamassa kun tällaiset renkaat.
    Vai tuliko jonkin paketin mukana
     
  14. MaSu

    MaSu 1st gear

    Chevyn pikkulohkoa kasaamassa, tilasin tähän Mahlen moly rengas sarjan ja tässä sarjassa ylimmän renkaan taakse jää juuri tätä tyhjää tilaa.
    Kuulostais juuri tältä teorialta, että sillä Mahle hakee enemmän painetta männänrenkaan taakse.
    En erikseen tilannut tällaista "ideaa" :cool:
     
  15. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Joko moottori kasattuna?
     
  16. MaSu

    MaSu 1st gear

    Alakerta on kasattuna ja kannet odottavat vielä näitä kierremallin keinupultteja postista, jospa ne sieltä kohta tulisivat :)
     
  17. MaSu

    MaSu 1st gear

    Pari muuttujaa, mutta projekti edistyy.

    Keinuvipujen pulttien vaihtoa näin kotikonstein, varmaan olisi helpompiakin keinoja, mutta tulipahan tehtyä näin ja x16 kertaa. :D

    Alemmissa kuvissa uudet kierrettävät pultit paikoillaan.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Inlinee tykkää tästä.
  18. MaSu

    MaSu 1st gear

    Toivottavasti kaikki kuvat näkyy,.

    vuonna 2015-2016

    [​IMG]
     
  19. MaSu

    MaSu 1st gear

    Vuonna 2016-2017

    Koneelle tuli vain ulkopuolinen siistiminen ja koriin kaikki ruostehitsaukset, epoksi-polyuretaani alustan suojaukset.
    Kaikki kuluvat osat vaihtoon, nivelet, puslat, raidetangot, bensa- ja jarrulinjat, tehostimet, jarrut, jouset säädettävällä korkeus ja jäykkyys säädöillä yms.
    Kaikki tukivarret ja perät puhallettuina ja maalattuina.
    Lattian puhallus, maalaus, eristys. Lattian, penkkien, kojelaudan, katon verhoilut.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 16.2.2021
    speedy tykkää tästä.
  20. MaSu

    MaSu 1st gear

    Vuonna 2020-2021

    Kone pois ja koneremonttiin, tästä juttua tämän viestiketjun alussa.

    Sivussa mittariston rakentelua.

    Nyt odotellaan tiivisteitä vaihteistoon, jotta moottorin saisi takaisin paikoilleen.

    Kutkuttavat 5-6 vuotta rakentelua ja vain vähän ajoa.
    Polttelee kovasti saada vihdoin ja viimein kesäksi ajoon.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Isamu tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!