Löytyykö mielipiteitä? SBC kasaus alkanut.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja MaSu, 15.9.2020.

  1. laitinen88

    laitinen88 2nd gear

    ihan on kuin oma projektini jonka aloitin tänä sksynä. muuten sama kompo kuin aloituksessa mutta mulla flat topit, 0,015 peltipahvit, xe268h ja vibat 1,6 rullat mikit 2.0271,6 ja loppuun asti kauiratut mistä en kyllä tykännyt itse kun tulee varmaan aika korkealta heräävä...
     
  2. MaSu

    MaSu 1st gear

    Ei kaikki mennyt aivan putkeen.

    Vaihteiston tiivisteitä sai aluksi odotella 5-viikkoa ja kun lopulta saapuivat, eivät ne sopineetkaan :mad:...
    Olin oletuksena tilannut Ford C4 vaihteiston ulkopuolisen tiivistesarjan, kun vaihteiston päällä lukee isolla peukalon kokoisilla kirjaimilla että, C4.
    Kävikin sitten selville, että kyseessä on TH350 BOP versio :confused:. -> uusia tiivisteitä tilaamaan.

    Uudet tiivisteet tilaukseen tällä kertaa kotimaasta ja pikatoimituksella.
    Samalle viikolle saatiin tiivisteet ja moottori paikoilleen.

    JA sitten, Öljyt eivät nousseet olleenkaan vänkärin puolelle!
    Porakoneella ajettiin öljynpaineita ja testattiin uudet mittarit yms.
    Mutta öljyt eivät kiertäneetkään vänkärinpuolelle.
    Mitähän tässä!?.. Linjako Tukossako!? Toiselle puolen virtasi hienosti. Liian paksut öljytkö? Öljyinä Gulf 20w50. Öljynpaineet porakoneella 20-30psi ~1000rpm.

    Kävikin lopulta selville se, että vänkärinpuolella lohkossa öljykanavan lävistää virranjakaja.
    Virranjakajassa ja oikeissa öljypumpun pyöritys työkaluissa on öljyura joka siirtää öljyn virranjakajan reiän yli.
    Ja eihän sitä öljyuraa siinä omatekeleessä putkenpätkässä ollut.
    Sekin asia selvisi vasta meille, kun imusarja oli jo irrotettu ja pyöritettiin uudelleen tällä putkenpätkällä.

    Imusarja ja virranjakaja ilman tulppia paikoilleen ja startilla öljyt hienosti joka tangosta.:p

    Kone Tulille.
    Valmisteltiin autoa ja itseämme nokansisäänajoon. Auto ulos, nesteet ja öljyt koneessa, jakajasta vähän ennakkoa ja sopiva kireys jakajan kiristimeen. Stropo hollille, yleismittari lähelle latauksen testaamiseen, jos on ylimääräistä aikaa.
    Vesiletkut, jauhesammuttimet valmiina ja kertaus hätätilanteisiin ennen käynnistystä.

    Käynnistys yrityksessä tuloksena metrisiä tulipalloja kaasarista...
    Sytytys 180astetta ohi ja siihen bonuksena vielä liikaa ennakolla.

    Sytytys kuntoon ja johdotinkin loogisemmin ne, säätiin venttiilitkin uudestaan, kun kopat oli auki.

    Kone käyntiin ja lopullisesta sisäänajostakaan 20min 2000rpm ei selvinnyt kuivin jaloin.
    Jäähdytysnesteen korkki oli unohtunut kiinni ja sehän päästi paineet ulos.

    Sisäänajon jälkeen öljyjen ja suodattimen vaihtoon ja testilenkille.
    Pienellä lenkillä, erotti selkeämmin sen, että kone pätkii ja epätasaisesti joitain sytytyksiä jäi välistä.

    Vanhat tulpanjohdot mittasin väliä 17-35kohm, suurin osa 24kohm lyhin johto oli tuo 35kohm :D...
    Uudet tulpanjohdot tilaukseen ja pitäisivät saapua jo huomenna.


    Muuten kone käy ja kukkuu hyvin, vetoja löytyy. 3tuuman pakoputkistot yksillä vaimentajilla tarjoaa hyvät soundit.

    Tyhjäkäynti pysyy.
    Öljynpaineet tyhjäkäynnillä 20psi 900rpm. kierroksilla 50-60psi 2000rpm.
    Lämmöt pysyy siellä 190f ajossa ja hieman nousee paikoillaan, vielä ei ole flektejä asennettu.
     
  3. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Kiva kun projekti edennyt. Palkintohan pitkän pakerruksen jälkeen on kun pääsee ensi ajelulle.
    Rakentaessa tulee vastaan aivan jokaisella jos jonkinlaisia kömmähdyksiä.
    Se kuuluu asiaan.
    Mulla noi vielä edessä. Jännityksellä odottelen miten tulee menee..
     
  4. MaSu

    MaSu 1st gear

    Uusilla tulpanjohdoilla oli vaikuttava merkitys käyntiin ja käyntiääniin.
    Tyhjäkäyntikin nousi korkeammalle.

    Haluaisin laittaa huohotusjärjestelmän takaisin, nykyisissä bling bling venttiilinkopissa on molemmilla puolin vain suodattimet.

    Ymmärsinkös oikein, että toiseen koppaan tulisi vain filtteri ja toiseen koppaan alipaine pvc-venttiilin läpi.

    Imusarjasta lähtö pvc-venttiilille ja mahdollisesti myös öljynkerääjä väliin.
    Kaasarilta lähtö jarrutehostajalle ja vaihteistolle.

    Kaasarista 2 pienenpää lähtö, ylemmästä virranjakajalle ja alempi menee sisälle ilmanvaihdon ohjainlaitteille.

    Havainnollistava kuva:
    [​IMG]
     
  5. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    PCV-venttiili venakoppaan, josta lähtö imusarjaan, tai kaasuttimeen. Ei mihinkään ported vacuumiin, ihan huomiona, joku sen lie semmoiseenkin onnistuis supistimin vetää.

    Ja toiseen koppaan joko open tai closed-systeemillä. Eli open= sulla on siinä huohotin suodattimella mistä se vetää korvausilman.
    Closed=sulla menee ilmansuodatinkotelosta, suodatetulta puolelta yhde sinne venakoppaan.

    Holleytä tuntematta, se ylempi lähtö lie ported vacuum mistä sulla on nyt jakajalle, kö?

    Jarrutehostimen letkukoko niin hurja et elä nyt siittä laatikolle haarota. Etenkin jos joskus, jotain, käy, sul o paskas tapaukses öljyy tehostimen kalvolla.

    Muihin letkuihin en ota kantaa kun en tiiä miten ne on uutena ollu, todennäköisesti kaikki on ollu manifold vacuumissa eikä portedissa.
     
    MaSu tykkää tästä.
  6. MaSu

    MaSu 1st gear



    Eli Imusarjan isosta vacuumi lähdöstä pvc venttiilille, tästä lähdöstä haarottaisin myös vaihdelaatikolle.

    Kaasarin alla olevasta isosta lähdöstä suoraan jarrutehostajalle.

    Ylempi kaasarin pieni lähtö on ported vacuum, josta menee virranjakajalle.
    Alempi pieni lähtö on manifold vacuum, josta oheislaitteet auton sisällä.
     
  7. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Esimerkiks noin. Välttis en kyllä ottais vaan pcv:tä minkään kanssa yhteen, elä suotta sotke muita piirejä/kalvoja sillä öljypaskalla.
     
    -Skeletor- ja MaSu tykkäävät tästä.
  8. MaSu

    MaSu 1st gear

    Vielä muokkauksin;

    Kaasarin isolta lähdöltä -> Jarrutehostimelle
    Imusarjan isolta lähdöltä -> PCV venttiilille
    Kaasarin ylemmältä ported lähdöstä -> Virranjakajalle
    Kaasarin alemmalta manifold lähdöstä -> ilmastoinnille ja vaihdelaatikolle

    Tässä PCV sotkee 8pytyn tulpan ja tähän väliin saisi olla pieni öljynkeräin.

    Vaihteistolle Kaasarin manifold pienestä lähdöstä,

    [​IMG]
     
  9. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    En myöskään sotkisi kaasutinta tai imusarjaa öljyllä. Kampikammion tuuletus hoidettava kuitenkin.
    Jarrutehostimen liitin saman kokoiseen. Väliin vaikka yksi suunta venttiili tai jopa alipaine säiliö.
    Olisikohan ollu eroja yksi tai kaksi kalvo tehostajalla.
    Onko vaihde laatikossa alipaine kello? 350 c ?
     
    MaSu tykkää tästä.
  10. MaSu

    MaSu 1st gear

    Laatikkona th350 bop, jossa alipaine modulaattori.
    Kaasaria en haluasi sotkea, imusarjassa lähtö on 8-pytyn kohdalla, sotkeminen rajoittuisi 8-pytyn ja sen tulpan sotkemiseen.
    Tähän PCV-venttiilin ja imusarjan (8-pytyn) väliin suunnittelin vastaavanlaista öljyn keräintä:
    https://www.amazon.com/Engine-Separator-Catch-Reservoir-Baffled/dp/B078H6C2Q5

    Jossain joku mainitsi, että teelusikallisen verran öljyä tulisi tällaiseen säiliöön per reissu, ei paha.

    PCV-venttiileitä rupesin tutkimaan ja näkyy olevan näitäkin 100 ellei 1000 eri vaihtoehtoa.

    Oliko toimintaperiaate näissä PVC-venttiileissä;
    Tyhjäkäynnillä moottorin pitäisi jaksaa "vetää" alipaineella venttiiliä kiinni, jottei niin sanottua alipainevuotoa synny, eikä tyhjäkäynti vaella.
    Ja sitten kierroksilla pienemmillä alipaineilla PCV-venttiili pysyy auki ja tuulettaa.

    Mulla on yksi tuollainen PVC venttiili 2072 ja pohjassa merkinnällä F, jota lähteä ensimmäisenä testailemaan.
     
  11. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Rippuu ihan venakopasta paljonko se sitä öljyä PCV huohotuksen mukana kulettaa. Orkkiskopissa on yleensä hyvät suojapellit siinä venttiilin alla ettei öljyroiskeet pääse sinne suoraan, tarvikekopissa ei oo välillä mitään. Öljynkeräys säiliö siihen letkuun on hyvä idea.

    PCV venttiilin ei mielestäni pitäis mennä kokonaan kiinni alipaineella, koska silloinhan se ei pääse tuulettamaan kampikammiota. Toki sitä kanavaa kuristetaan, ettei tule isoa "alipainevuotoa".

    Esim. tuon linkin takana hyvää infoa pcv venttiileistä ja niiden toiminnasta.

    EPQ315_34-44.pdf (engineprofessional.com)
     
    MaSu tykkää tästä.
  12. 67_Camaro

    67_Camaro 2nd gear

    Jos kaasarin takana, jakajan puolella on iso vakuumilähtö, käytä ennemmin sitä. 8- pytyn kanavassa oleva lähtö on reippaan pulssittava matalalla tyhjäkäynnillä, perus PCV tikittää veikeästi.

    Tässä jonkun vuoden vanha oma toteutus kerjuupurkilla ja Wagnerin PCV venalla. Toimii.

    [​IMG]
     
    MaSu tykkää tästä.
  13. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    [​IMG]

    Ja tos oma. Kuskin puole näkyy suodatin mist ottaa korvausilman ( = open system), ja apparin puolel samainen M/E Wagnerin pcv-venttiili, moroson sikahintanen huohotussäiliö, ja siit etummaise kaasari PCV-liitäntään.

    PCV-venttiilejä on ollu Oldsmobilessa esimerkkinä molemmin puolin lohkoa, et välttis ei yöunia kannata sil menettää kummalle puolelle sen lykkää. Mä laitoin sille miten saan kaiken kokonaisuudessam fiksuiten.

    Et jaksa alkaa säätään niitten valtionsalaisuuksia lähentelevien pcv-venojen kanssa; sijota ja osta säädettävä, se M/E Wagner, sama kun ylläolevalla. Paras raha ja lapsellisen helppo säätää.
     
    MaSu tykkää tästä.
  14. MaSu

    MaSu 1st gear

    Kiitokset vastauksista!

    Aika tyyris venttiili, mutta pienen tutkiskelun jälkeen;

    Thank You!
    Thank you for your order!
     
    Inlinee tykkää tästä.
  15. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Jos et omista, hanki alipainemittari. Ainut ostettava työkalu mitä tuon säätöön tarvit, loput tulee ostoksen mukana.
     
  16. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Komppaan tätä.
    PCV-venttiili kaasuttimen isoon liittimeen.
    Muuten käy niin, että yksi pytty käy laihemmalla kuin muut.
    Imusarjan liitos on tarkoitettu jarrutehostimelle. Jarrutehostimelta ei virtaa ilmaa kanavaan, umpiperä.
     
  17. MaSu

    MaSu 1st gear

    M/E Wagner PVC-venttili paikoillaan.

    Pari eri versiota tein venttilikopan alle öljyroiske läpiksi, kun huohotin säiliö täyttyi öljystä ajossa.
    Viimeisin roiskelevy versio oli suippomainen ja isolla suu aukolla, joka toimi parhaiten, öljyt eivät enää nousseet huohotussäiliöön.

    Kone toimii kohtuullisen hyvin, autokin sai leimansa ja syksyllä se näki maantietäkin.

    Kone vaatii väh. 98+ oktaanista, hieman hakemista tässä ja eikä vielä ole testattu etanolia pienellä suhteella bensa seassa.

    Keväällä täytyy jatkaa kaasarin säätämistä ja bensa seos suhteiden selvityksiä
     

Kerro tästä muillekin!