Löytyykö rumpujarrujen huoltajaa pk-seudulla?

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja hlaakso, 10.7.2008.

  1. hlaakso

    hlaakso 1st gear

    Dodge -59:ssäni jarrut jumittaa jatkuvasti: liikkeelle lähdössä pitää peruutella ja polkea jarruja muutama minuutti, että auto suostuu edes lähtemään liikkeelle. Ajossa pitää varoa painamasta liikaa poljinta, sillä jarrut napsahtaa kiinni välittömästi. Tämän jälkeen pitää taas vähän peruuttaa ja poljeskella jarruja, että "lukituksen" saa pois päältä. Aiemman omistajan mukaan uudet osat (ei kuitenkaan rumpuja) vaihdettu n. vuosi sitten. Käytin huollossa, mutta eivät osanneet tehdä asialle mitään, jonkun palautinjousen kuulemma vaihtoivat, mutta ei auttanut. Sanoivat, ettei heillä ole tarvittavaa työkalua (vedintä) takajarrujen "hajottamiseen". Luin noita keskustelupalstojen juttuja ja siellä oli hyviä arvuutteluita vastaavista ongelmista, mutta koska itse en osaa ko. asioita tutkia autossani, tarttis löytää joku, joka osaa. Onko kellään tiedossa osaajaa pk-seudulta?
     
  2. Trampas

    Trampas 1st gear

    Aikanaan mulla 18 Rellu teki tuota, kun tuli takahihnojen vaihdosta. - Takapyörät pamahti lukkoon. Vähän kun peruutti, niin rytkähti auki. Oikeen pelotti ajaa edes korjaamoon. :(

    Vein auton takaisin korjaamoon ja asentaja itsekin heti myösni, että hihnat saattaa olla liian pehmeää materiaalia. Otti auton uudestaan käsittelyyn ja vaihtoi toisen merkkiset hihnat, jotka kait sitten oli vähän kovemmat.

    Sen jälkeen jarrut pelasikin oikeen tehokkaasti ja asiallisesti.
     
  3. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Osaajasta ei tietoa... Mutta viasta mahdollisesti, saattaa olla hihnat väärinpäin :D . Etu- ja takahihnat (rumpu kohtaisesti) usein eripituisia...
     
  4. ari2004

    ari2004 3rd gear

    Jarruissasi ei välttämättä ole edes mitään vikaa. Noi 50's lopun ja 60's alun moparin jarrut vaan ovat "täyttä fuulaa" Meidänkin rotiskossa on pari ekaa jarrutusta ihan arpapeliä minnepäin lähdetään. Joskus on seisonnan jälkeen pyörä jumissa ja ihan mikä pyörä milloinkin tai useampikin. Toisinaan jarrupolkimen koskettaminenkin lukitsee sattumanvaraisesti joko oikean tai vasemman etupyörän. Jarruhilut on uusittu jokunen vuosi sitten, eikä auto ole ollut yhtään parempi tai huonompi jarruiltaan kuin ennen remppaa. Etuakselille helpotusta toisi levyjarrut. Tuossa linkki jossa asiaa vatvoo muutkin: http://www.forwardlook.net/forums/forum ... 11&start=1
     
  5. sysler

    sysler 1st gear

    Jarrurummut on todennäkösesti kuluneet loppuun. Omassa -62 chryslerissä oli samat vaivat..kylmillä jarruilla polkimen hipaisukin riitti hirmu lukkojarrutukseen--vaarallinen ajettava-- muutaman kymmenen metriä peruttaen ja samalla jarruttaen riitti lämmittämään rumpuja sen verran ettei enää lukittunut.Olikos nyt kyse etu vai takajarruista?Rumpujen kuluessa niillä on taipumus muuttua soikeaksi..rumpujen mittaus ja sorvaus saattaa vielä auttaa jos ne ei ole ihan finaalissa.Uusia rumpuja ei oikeen ole saatavissa ainakaan 11x2,5 tuumasia..E,bayssa oli jotain käytettyjä alkaen $500+pk. Tilasin ssbc levyjarrusatsin,ja siihen loppu jarruhuolet. mutta kysymykseen viitaten kyllä pk-seudulta pitäis löytymän usa-auto korjaamoita jossa on tarvittavat työkalut/osaaminen..
    American service oy Konalassa tulee ekana mieleen.
     
  6. kingsway

    kingsway Gearhead

    Mullon -58 Dodge ja aiemmin oli etujarruissa samoja ongelmia, vaikka jarruhilut oli uudet, rummut sorvattu ja kengissä uudet pinnat. Joskus kenkien materiaali voi tehdä temput ja oikeesti vanhat, mutta käyttämättömät, kengät toimii paremmin ku uustuotantokengät/vast.

    Mutta, mulla tilanteen korjasi kerta heitolla jarrujen OIKEA säätötapa. Kokeilehan seuraavaa:
    Epäkeskosäätöjä pitää kiertää oikeinpäin, nokka pitää olla sylinterin puolella.
    Kuskin etupyörän kengät lähemmäs: molempia ruuveja myötäpäivään.
    apukuskin puolelta vastapäivään. Näin kun katsotaan auton alta.
    Takarummuissa etu- ja takaruuvia käännetään keskenään vastakkaisiin suuntiin, etummaista eteenpäin ja takimmaista taaksepäin.
    Eli kuskin puolen takajarru: etummaista myötäpäivään ja takimmaista vastapäivään.
    Apukuskin puolen takajarru: etummaista vastapäivään ja takimmaista myötäpäivään.

    Näin mulla alko jarrut toimiin hyvin (tai niin ku ne voi toimia...). Kyllä ne saa toimimaan oikeilla osilla ja oikealla säädöllä. Mutta kyllä mäkin jossain välissä levyt aion pistää.

    Edit: Hihnat on saman mittaset
     
  7. hlaakso

    hlaakso 1st gear

    Kiitokset vain asiantuntevista kommenteista kaikille. Käytin tänään yhdellä - kuulemma pitkänlinjan - jarrumiehellä autoa näytillä ja esitin mm. näitä antamianne kommentteja hänelle. Hän kuunteli oireet ja heitti heti suorilta, että jarruletku(t) on tukossa. Oli "täysin varma" asiasta ja kehotti sellaiset nyt tilaamaan. Toivotaan, että on oikeassa. Mistähän sellaiset sais järkivimmin (hinta, toimitusnopeus jne.) hankittua?
     
  8. sysler

    sysler 1st gear

    Kannatta kysyä us-partsista..sieltä luulis löytyvän.Kävin sieltä takajarruletkun keväällä ja oli ns.hyllykamaa..ja jos sieltä ei natsaa,niin jenkeistä sitten..ainakin rockauton listoilla on raybestos merkkisiä letkuja..jotain $18 kappale..Tilaus vetämään ja eiköhän viikossa kamat ehdi tänne..postikulut ei ole pahat niin pienelle paketille..Vanhat jarruletkut saattaa tosiaan tukeentua ajan myötä.samalla kun ne vaihtaa niin kannatta katsoa kenkien asento/kunto ja säätää ne kingswayn antamien ohjeitten mukaan..onnea remonttiin..
     
  9. kingsway

    kingsway Gearhead

  10. Quest

    Quest 3rd gear

    Pariin 50 luvun kikkareeseen löytyi uudet letkut Argentiinasta.
    Matkaa molemmat paketit teki 8 viikkoa, ja näyttivät ihan Ok tavaralta.
    Käytännön kokemuksia enemmän ensikesänä kummastakin.
     

Kerro tästä muillekin!