1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

lohko jäätyneenä?

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja eepe89, 7.2.2007.

  1. eepe89

    eepe89 1st gear

    hajookohan autoista lohko helposti jos ei laita tarpeeks pakkas nestettä? tossa syksyllä ei tullu muistettua lisätä nesteitä tarpeeks,joku 3 litraa valmista jäähdytin nestettä ja loput vettä.Eilen kävin tallissa katsastamas tilanteen niin ainaki kaikki letkut olivat jäässä.mitäköhän voisin asialle tehdä vai pitääkö odottaa kevääntuloa?
     
  2. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ei se umpijäähän vedä jos nestettä on edes jonkin verran seassa
     
  3. Jasca

    Jasca 1st gear

    Vesihän tuppaa laajenemaan jäätyessään. Siks lohkossa on niit pakkasproppuja. Niiden pitäis plopsahdella ekana veks, mut kyl se lohkoki voi haljeta. Ei varmaan naurata juu.

    [EDIT] Ei sit kannata täräyttää ainakaa tulille jos on jäässä. Jääklöntit ku lähtee liikkeelle ja menee vesipumppuun, ni taas voi tulla lisää romua.
     
  4. harri60

    harri60 3rd gear

    Ne "pakkasroput" saattavat olla melko tiukassa. Pari Moparin pikkulohkoa on tullu vastaan, jossa roput olivat hyvin kiinni ja koneessa isot repeämät imusarjan alla lohkossa :mad:
     
  5. pölhö

    pölhö 1st gear

    En halua veistä heilutta kenenkään haavassa, mutta aina koneeseen se 50/50 seos jäähd.nestettä/vettä. Ei ole "pakkasnesteen" ainoa tehtävä vain suojata konetta pakkaselta. :lol: ei vain tule välttämätta lämpimillä ilmoilla mieleen :roll:
     
  6. WBBC

    WBBC Gearhead

    Laita sähköpatteri koneen alle päiväksi, jolloin kone sulaa, sen jälkeen imaiset vedet pois koneesta ja kaadat glykolia tilalle.

    Ei välttämättä mitään ole hajonnut (vielä)
     
  7. Beenari

    Beenari 1st gear

    Hmmm. auto on tallissa joten tätä suomalais-ugrilaista lohkolämppäriä ei voi käyttää:

    Jarrurummun pohjalle ihan muutama grillihiili, maksimissaan pohja peittoon mutta ei yhtään enempää. Hieman sytytysnestettä peräänm ja hetken päästä tulille. Kun liekit on sammuneet ja hiilet vain hehkuu niin jollakin sopivalla lankunpätkällä työntää jarrurummun öljypohjan alle. Vahditaan alkusammutuskaluston kanssa vieressä kunnes hiilet lakkaavat savuttamasta ja kiskaistaan rumpu koneen alta pois. Tarkistetaan onko nesteet edelleen kiinteässä olomuodossa. Jos on, uusitaan käsittely.

    Tietenkin tarkistetaan ensin että rummun ja öljypohjan väliin jää ilmarakoa ja että rumpu yleensä menee auton alle. Ja huolehditaan että lähettyvillä on alkusammutusvälineet. Ja proseduurin aikana pidetään konepelti kiinni jotta lämpö ei karkaa suoraan harakoille....


    nimimerkillä 6.2 Dieseli lähti käyntiin kuin palmun alta -38 asteen pakkasessa
     
  8. WBBC

    WBBC Gearhead

    Tuo on takuulla toimiva menetelmä mutta turvallisempaa on laittaa siirrettävä sähköpatteri lappeelleen auton alle, jos sähköä siis on saatavana
     
  9. Hai

    Hai 3rd gear

    Tai edes 500W halogeeni tai pari antamaan valohoitoa.
     
  10. Spitfire

    Spitfire 3rd gear

    Kannattaa harkita tymäkämpääkin seosta. katoin just purkin kylestä, että 50/50 kestää -36astetta. No, jäähänhän se perkele aamulla meni :mad: . Sitten reipas kiehautus ja pääsee illalla tutkimaan mahdolliset vauriot.
     
  11. RB-440

    RB-440 1st gear

    Tai ihan proosallisesti sisätilalämmitin konepellin alle pohottamaan. Kilowatti kun on tehoa ja muutama tunti aikaa, kyllä siellä jotain pitää tapahtua. Varsinkin kun auto on tallissa, eikä edes nollaan saakka tarvi päästä, sulaahan se 30 prosenttinen mössö jo aiemmin.

    Viime talvena ostin tuommoisen lämmittimen rikkounutta lohkolämmitintä paikkaamaan eikä ollut kovin kallis, liekö 19 euroa ollut.
     
  12. Beenari

    Beenari 1st gear

    Jep ehdottomasti suosittelen jättämään tuon kuvailemani menetelmän ns. viimeiseksi oljenkorreksi.

    Tuo tuli kokeiltua jouluna 2004 Sallassa. Ei ollut sähköä saatavilla ja auto piti saada käyntiin....
     
  13. toyopet

    toyopet Gearhead

    Glykolilla ei auta vaikka laitat 60/40 glykoli/vesi suhteessa. Alkaa pakkasenkestävyys vaan huonontua. Normaalilla glykoli-vesiseoksella kun maksimi pakkaskestävyys on -37°C. Glykolin jähmepiste puhtaana ei taida olla edes pakkasen puolella, en kyllä sitä enää muista tarkemmin. Ja sitten kun siellä on edes vähän sitä nestettä, niin ei pitäisi mennä "kunnon" jäähän vaan sellaiseen hyyhmään. Se hyyhmä ei tosin kierrä koneessa ja keittäminen on erittäin todennäköistä (joskus on näinkin päässyt käymään -33°C taisi olla silloin).
     
  14. RockHQ

    RockHQ 1st gear

    Tämäkin urbaani legenda vaan jatkaa elämistään. Proput ovat lohkoissa valuprosessin takia, eivät siksi että niiden kautta neste mahtuu laajenemaan jäätyessään. Hiekkamuotit vaativat lohkoon aukot jotka muottien poistamisen jälkeen porataan tasamittaan ja tulpataan peltilätkillä. Usein (lähes aina) reiät ovat vielä siten sijoiteltuja että niiden kautta ei kaikki vesi edes valu ulos joten alapuolelle jäävä vesitila jäätyy kuitenkin. Sen lisäksi monessa moottorissa on kierteytetyt vesiproput.

    Summa summarum: Jos lohko jäätyy, vesiproppu poksahtaa ulos ja estää halkeamisen olet juuri voittanut lotossa.
     
  15. VooDoo

    VooDoo 3rd gear

    ja jos meinaat räjäyttää käymään, niin käytä vähän aikaa kerrallaan ja anna lämmön tasaantua. Eli vaikka minuutti pari käyntiä, sammuksiin -> 10min taukoa ja taas sama. Ettei tuu mitään liian nopeita muutoksia. Mutta parashan olis saada joku lämmitin puhaltaan alapuolelta.

    Ja itekkin pidän 50/50seoksia moottorissa kuin moottorissa kesät talvet, Ei oo niin kallis aines ettei viittis pitää. Estpäähän korroosioo aika tehokkaasti samalla.
     
  16. BDF

    BDF 1st gear

    takakontissa raakaa pakkasnestettä litran purkki aamulla 29 astetta pakkasta kyllä tuo valumalla tuolta purkista tuli kun syyläriin tuon kaavoin että ei se puhdas neste kyllä pakkasessa jähmety
     
  17. eepe89

    eepe89 1st gear

    joo täytyypä mennä huomenna kattoo uudestaa tilannetta ja miettii sit mitä tekee.
    mut kiitoksia kaikille neuvoista :)
     
  18. Tylsä Rautasaha

    Tylsä Rautasaha 1st gear

    Aika hieno konsti...mutta ihan pakko pistää vähän ot:tä: Mul on ylpeilemistä tuon saarivaltakunnan tavarankuljettimen kanssa(Leyland Sherpa 1.8D), tärähti aamulla -28 asteesta tulille ilman mitään vippaskonsteja.
     
  19. WSE

    WSE 1st gear

    Joo sama homma oli käyny tuossa metrifoordille. Kesällä tuli lisättyä vettä kun ei nestettä ollut käsillä , ja homma tietenkin unohtui. No tuossa nyt kolmenkympin pakkasilla aloin tutkimaan niin mitä aivan jäässä. No talliin sulamaan ja tuhoja tarkistelemaan, ja mitään ei ollut tapahtunut! Lämmettyään käyntiin ja kaikki toimi aivan normaalisti ja nesteet pysyi sisällä, eikä sekoittuneet öljynkään kanssa eli homma kunnossa. Elikkä jos siellä kuitenkin on jotain kolmanneskin glykolia niin ei taida sitten laajeta niin että halkaisee, vaikka kiinteäksi meneekin? Vai onko colognen lohko niin lujaa rautaa ettei sitä jääkään murra, no luulis ainakin syylarin halkeavan... mutta nyt ei, onneksi, sitäkään.
     
  20. RB-440

    RB-440 1st gear

    Pieni ja yksinkertaiselta tuntuva yksinkertaisen ihmisen vinkki on, että kannattaa kirjottaa aina siihen nestepurkin kylkeen, että onko siellä vielä 100% puhdasta glykoolia vai onko jo tullut lantrattua vaikkapa 50/50.

    Kyllähän sen muistaa, jos viikottain nestettä lisäilee, mutta jos menee muutama kuukausikin, niin sitten on kiva talvipakkasessa ja kaamospimeessä koittaa päätellä, että onkohan se puhdas glykooli nyt noin notkeeta vai eikö se ole.

    Sitten on vielä törmännyt nestekannuihin, jotka on olleet valmiiksi lantrattuja, eli joissa se fifti+fifit seos on jo valmiina. Toi on kiva ylläri, jos ei tule katsottua tuoteselostetta ja jatkaa omin päin nesteet semmoseksi 25 prosenttiseksi ja lähtee lappiin hiihtolomaretkelle.
     

Kerro tästä muillekin!