Lohko- vai letkulämmitin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Akademiks, 24.12.2014.

  1. Akademiks

    Akademiks 1st gear

    Kumpaa on porukka laitellut 6.2d vaniin?

    Defan sivuilta löytyy lohkolämmitintä vaan 6.5td (96-) malliin, käykö tuo sama?
     
  2. Akademiks

    Akademiks 1st gear

    Ei kumpaakaan?
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Menny reilusti ohi koko kyssäri

    Laitas tarkempaa linkkiä tohon defan tuotteeseen, niin voi porukka herkemmin vastailla
     
  4. voittol

    voittol 2nd gear

    20 vuotta sitten varoteltiin lohkon epätasasesta lämpiämisestä , jos vaan toisella puolen lohkis, eipä kyllä 4 auton kokemuksella yksikääm lohko haljennut koskaan ?
     
  5. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Meillä ei oo juurikaan noita koneita sähkölämmitelty :rotfl: Bensallahan ne lämpiää nopeasti..... Sori piti päästää höyryjä pihalle kun koko päivän oon ollu tallis.
    Sen verran faktaa tosta v-8 lämmityksestä että yks tuttu tuhos Skaanian koneen kun toisen puolen lämppäri ei toiminut. Ok nyt keskustellaan pienemmistä koneista ja kyllä molemmat niin letku- kuin lohkolämppärit saa tommosen 6.2 koneen lämpeämääm sopivasti. Jos ei sopivaa lohkolämppäriä löydy niin eiköhän tommonen letkulämppäri löydy esim IKH:n sivuilta.Riittävän tehokas niin ei tartte tuntitolkulla hekua lämmittämäs vettä.
     
  6. NeljäsGM

    NeljäsGM 1st gear

  7. Timmo

    Timmo 1st gear

  8. umpio

    umpio 3rd gear

    Noi voi sun v!"&%€!!!

    Viikko sitten tilasin lohkiksen Duramaxiin; jos olisin tiennyt tällaisista kiertovesipumpullisista letkulämppäreistä olisin ilman muuta laittanut tällaisen :cry:
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mun tarvis kanssa oldsiin laittaa joku lämppäri kun ei siinä tällä hetkellä ole. Tohon sais nätisti lämppärin kennon letkun väliin tollasen teholämmittimen. Varmaan toi 1850W mallikin on perin riittävä :lol:
     
  10. impala67

    impala67 Double Gearhead

    oleellista käytössä on sitten se, että letkulämppäri on paljon tehottomampi, eli kun lohkossa olevan hehkuttelu auttaa jo parissa tunnissa, letkulämppärin on oltava kiinni reilut 3 tuntia.

    ongelma uusissa letkulämppäreissä on typerä termostaatti, joka katkaisee lämmityksen...
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mullä on Nuffieldissä tollanen ilman pumppua varustettu letkulämppäri ja se kyllä on tosi tehokas. Kovillakin pakkasilla tunti lämmitystä ja lohkon kylki on lämmin.
     
  12. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Vaimon 4,6 foordiin laitoin tollasen 1500 w tt,n lämmityslaitteen letkuun.
    Täällä on nyt 20 raatia pakkasta.

    Puoli tuntia sitten laitoin töpselin seinään ja näyttäs jo konepellistä huurteet alkavan häipyä.

    Kävinpähän laittamassa lintan tulille ja lämppäristä tulee kädenlämpöistä heti startin jälkeen.

    Itte pidän tota aika ripeänä ja hyvänä vehkeenä.
     
  13. peltsi

    peltsi Gearhead

    maailma muuttuu ja noi kiertovesipumpulla varustetut pumput on paljon tehokkaampia ku lohkolämmittimet.
    Tietysti väärin asennettuna kaikki on paskaa.
    Ainakin tuossa mallissa jonka asensin muijan autoon, katkaisin on 60 asteessa.
    Kuinka lämpimäksi se moottori pitää saada ettei se ole typerä?
    1kw lämppäri, neloskone, pakkasta vajaa 10 astetta, lämppäri tunnin päällä. Moottorin vedet yli 50 astetta ja heti työntää lämppäristä lämmintä sisälle kun lyö auton käymään.
    Ei saa lohkolämmittimellä noin lämpimäks ja säteilylämmittimet on lähinnä koristeita tuohon verrattuna.

    Hiukan pistää miettimään hinta-laatusuhdetta kun asensin omaan käyttikseen eberin joka makso melkein 10 kertaa enemmän.
     
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Millasia sulakkeita on yleensä ulko pistorasioissa? Toi 2850w kuulostaa kauheen isolta, eikö siitä tule jo noin 12A rasitusta sulakkeelle?

    Kun noita lämmittimiä tuolta kattoo, ei toi isoin maksa paljoakaan enempää mitä noi pienemmät. Jos vaan sulakkeet kestää vois satsata heti tohon isoimpaan.

    Noi säteilylämppärit on mun mielestäni vähän sellanen keksintö mikä on 50 vuotta jäljessä. Nykyisten 0w- öljyjen aikana ei öljyn lämmitys ole niin tärkeetä mitä joskus sae 30 yksasteölyn aikana
     
  15. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Riippunee letkulämmittimestä. Sellainen alavesiletkuun asennettava taitaakin vaatia aikaa että lämpenee mosa kunnolla. Sitten taas tämmöinen Defa on varsin tehokas, mulla oli Dodgessa ja kovilla pakkasilla tunnissa oli jo riittävän lämmin kone. Ongelma tuossa on että on pirun tarkka oikeasta asennosta, jos on sopivasti vinossa niin ei lähde neste kiertämään. Traktoreissa tuo toimii kuin junan vessa, niissä kun sen melkein saa suoraan lohkon kupeeseen lyhyellä letkun tumpilla. Siksi sen otin pois kun ei ollut hyvää paikkaa missä toiminta ois ollu varmaa. Ja silloin se termarikin on hyvä koska jos neste ei kierrä niin sehän alkaa kiehua ja polttaa vastuksen.
    Pitää hommata tollanen TT-Thermo seuraavaks.
     
  16. Timmo

    Timmo 1st gear

    Normaalisti lämpötolpissa on nykyään 16A, mutta toki jossain vanhan ajan systeemissä voi taloyhtiössä olla jopa vain 10A jaettuna useammalle rasialle, ja sitten on koko rivi kylmänä.

    Jos sähköjä päivittää niin 16A pistorasiat joka paikkaan niin ei tarvii ihmetellä... nimimerkillä taskulaskimella pitää laskea mitkä patterit voi jättää tontille päälle kun lähtee reissuun...
     
  17. umpio

    umpio 3rd gear

    Mitenkäs, kun nuo lohkolämppärin rojut jo ovat korjaamoon tulleet eikä niitä voi vissiin takaisinkaan lähettää; voisikos kaveriksi liittää tuollaisen pumpulla varustetun letkulämppärin? Lähinnä ajattelin sitä, että saisi tuon läpöisen veden kiertämään järjestelmässä ja varmistettua/tehostettua tuon lämpenemisen?
     
  18. G20-TPI

    G20-TPI 1st gear

    vaikuttaa toimivalta laitteelta tuo pumppulämmitin. nyt kun sais vielä tuon auton oman puhaltimen toimimaan samaan aikaan niin ei tarvis muita lämppäreitä enää. ja olis varmast lasit sulana.
     
  19. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Mietin aivan samaa, että miten sais puhaltimen heräämään samalla? Ei paukut kestä millään pitää tota ja sit sisätila lämppäriä....
     
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Webaston kellolla laittaa puhaltimen ohjauksen?
     

Kerro tästä muillekin!