Lohko- vai letkulämmitin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Akademiks, 24.12.2014.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo suurin osa ainakin. En oo varma oliko niille tullu pumpullinen malli vai oliko calix.
     
  2. f34

    f34 Double Gearhead

    Defan suomen sivuilta en kyllä löydä kiertovesipumppua missään muodossa, vaikka tuolla aikaisemmin joku väitti olevan?
    Calixilla on 12v kiertovesipumppusarja lisätarvikkeissa.
    Laitoin BMW 530d:en kiertovesipumpullisen Simaten 1000w, nyt lämpenee mukavasti
     
  3. rallikuski

    rallikuski Gearhead

    Laitoitkos mihin letkuun? Öljyn lämmönvaihtimelta termarikoppaan palaavan letkun väliinkö?
     
  4. f34

    f34 Double Gearhead

    Jep. Ja kiertosuunta lämmönvaihtimeen päin.
     
  5. rallikuski

    rallikuski Gearhead

    Eli se simate siis kierrättää vastavirtaan normaaliin kiertosuuntaan nähden?
    Mä meinaan laittaa just toisinpäin, koska se lämmönvaihtimen vesi ei kierrä päätermostaatin kautta kun termari on kiinni. Tai näin ainakin tulkitsin kun kaavioita tutkiskelin...
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eikös simate kierrätä kun laite pystyasennossa niin alapäästä eteenpäin? Eli yläpuoliselta letkulta tulee ja alapuolelta lähtee kunhan on pystyssä kuten kuuluu.
     
  7. f34

    f34 Double Gearhead

    Mä päättelin auton normaalin kiertosuunnan niin päin, että öljynlauhduttimelle pitää tulla jäähdytettyä nestettä. Jos kiertäisi toisinpäin, niin moottorista tulisi kuuma neste lauhduttimelle ja se lämmittäisi öljyjä, eikä jäähdyttäisi??
    Ja yleensä kannattaa laittaa simate lämminlähtö ylöspäin, kun lämpö luonnollisestikin nousee vapaakierrolla ylöspäin.
    Eli just toisinpäin kuin Karpov ehdotti.
    Varmistin vielä Calix asennusohjeista, niissä ohjeistetaan kierto lämmittimeltä öljynlauhduttajaan päin tässä moottoriversioissa.
     
  8. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Ei vaan juuri päinvastoin. Niissä simaten ohjeissa tosin taisi olla noin kuin sanoit, muuta ne on väärin.
    Se simate pitää aina laittaa samoinpäin kun on auton oma kierto.
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    No perkele muisti pätkii :D ja kokeilin jokasta aina irtonaisena vielä.
     
  10. f34

    f34 Double Gearhead

    Mutta tosiaan kun katsoo realOEM kaaviota, niin näyttää olevan mulla nyt vastakiertoon. Mutta testailin simatea aikaisemmin irrallaan, niin vesi pääsee vapaasti virtaamaan läpi, joten olkoon noin..
    Eihän sitä ajaessa kuitenkaan tule paljon roikassa pidettyä.
     
  11. rallikuski

    rallikuski Gearhead

    Juu, ei sillä varmaan silleen mitään väliä oo kumminpäin just tässä BMW 330d/530d tapauksessa kiertää kun eihän konetta käytetä kun simate on päällä.

    Siksi vaan kyselin kun itselle pitäs nyt vkonlopun aikana laitella toi simate kiinni tommoseen 330d:hen, ja kattelin kuvista ja kaavioista että se öljyn lämmönvaihtimelta termarikoppaan/vesipumpulle menevä putki on merkattu "oil heat exchanger return pipe":ksi.

    BMW foorumilla porukka vaan oli raportoinu että voi mennä juurikin tuo hieno muovinen paluuputki halki, ja joillekkin oli näin jopa käynyt.
    Siksi mietin itsekkin että pitäiskö kuitenkin laittaa toi kierrättämään vettä vastavirtaan, eli sieltä termarilta/vesipumpulta lämmönvaihtimeen päin, näin ei ois kuumat vedet ekana siinä kylmässä muoviputkessa...
     
  12. f34

    f34 Double Gearhead

    Tuo 1000w Simate lämmittää aika maltillisesti.
    Kun vesi koko ajan kiertää, niin siinä paikat lämpeä pikkuhiljaa ja tasaisesti.
    Puolen tunnin lämmityksellä n.35astetta, eli nollakelillä lämmitin ja letkut kädenlämpöisiä. Tietysti 2000-3000w muuttaa tilanteen.
    Minkä kokoisen hommasit?
    Itse otin 1000w, koska mulla on sisätilan lämmitin 2100w. Kestää vielä sulakkeet.
     
  13. rallikuski

    rallikuski Gearhead

    Tommosen 1000wattisen ostin, mutta kun olivat saaneet jo defan lämppärilläkin noita putkia rikki, tiedä sitten.
    Laitan sen tänään kii "oikein päin" ja tehään sitten putkiremonttia jos jotain hajoo :)
     
  14. f34

    f34 Double Gearhead

    Jos viitsit mittailla vähän lämmitysaikaa ja lämpötilaa, niin näkisi onko kiertosuunnalla merkitystä lämpeämiseen.
    Mulla oli säteilylämmitin, tunnissa nousi vain 5 astetta.
    Nyt nousee puolessa tunnissa 35astetta.
     
  15. rallikuski

    rallikuski Gearhead

    Joo, eipä tuo datan kerääminen tuskaa tuota, mielenkiinnosta meinasin kuitenkin tuota ruveta nyt testailemaan. Laitoin sen nyt kuitenkin "oikeinpäin", voidaan tosiaan sitte vertailla vaikuttaako mitenkään.

    Huomenna aattelin saada ekat testit käyntiin.
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Jos koneesta tulee lauhduttimelle 90-110°C vettä ja öljy on +200°C, niin lauhtuuhan se, mutta mites jos jäädyttäjältä tulee lauhduttimelle ja siitä koneeseen, niin mun järjellä se menee just nurin päin eli lämmitettyä vettä koneeseen lauhduttimesta?

    Vaan mikä sit on totuus



    Muttas sit asiaan, mistäs saa valmettiin sopivaa lohkolämppäriä halvimmalla, orkkiksena maksaa varmaan parin -5 simaten verran, mut jos joku toyotan 20e tarvike kävisi
     
  17. 300

    300 2nd gear

    Jotain on menny todella vituiksi jos öljyt +200c. :)
    Yleensä ne pyörii 90-110C tienoilla.
     
  18. f34

    f34 Double Gearhead

    Tuossa koneessa normi öljyn lämpötila on 90-110 astetta. Jos öljyn lämpötila pysyy pitkään yli 150 astetta, se alkaa hapettumaan ja menettää nopeasti voitelukykynsä.
    Mutta kyllä se neste tulee kannesta lauhduttimeen päin.
    Valmetissa on muistaakseni 42mm reikä lohkossa pakosarjan mutkan alla.
    Paikallisesta Valtran myymälässä oli vastus muistaakseni 60€ luokkaa, johdot löytyi omista romuista.
    Noista autopurkaamoista saa halvalla lämmittimien piuhoja ja vastuksiakin.
    Kolari-specialista ja Onkiniemen atutopurkaamosta sähköpostikyselyllä saanut sopivia. IKH-sivuilta näkee Valmetin vastuksen valokuvan.
     
  19. rallikuski

    rallikuski Gearhead


    Sunnuntaina kerkesin testata, lämmöt otettu auton tietsikkavalikosta ja aika minuutin tarkkudella kännykästä:

    Ulkolämpö = -2c
    Moottori = +2c
    Roikassa = 20min
    Moottori 20min jälkeen = +28c


    Eli 26 celsiusta nousi lämmöt 20min aikana koneessa...
     
  20. f34

    f34 Double Gearhead

    Pumpulla varustetulla lämmittimellä ei ole näköjään hirveän isoa eroa kumminpäin on. Tuo on kuitenkin jo sama kun kunnon kesähelteillä käynnistäisi.
     

Kerro tästä muillekin!