oskillaattori 1 on jees tohon hommaan, kytkentä kandee jännitevakavoida esmes jollain 10V regulla koska muuten taajuus ei oo kovin stabiili, lisäks siihen kandee kytkeä virtavahvistin, yksinkertasimmillaan tavis rele joka sit ohjaa sitä pumppua, jos ei siis jaksa alkaa transistorin sielunelämää pähkimään. http://huhtama.kapsi.fi/ele/index.php?si=ml10.sis
Ei jaksa muistaa mikä lämppäri sellainen paksu ja painava se oli. kun siihen laitto jesaria 1/4 imuaukon peitoksi, niin se termari ei saanukkaan kierrätettyä lämmintä ilmaa ja lämppäri puhalsi oikeesti kuumaa vaikka oli sillä valualumiinia muistuttavalla elementillä Ite oon oppinu et niistä lämppäreistä missä ei ole lankaelementit pitää pysyä kaukana, jos se alumiinielementti ottaa lämmitäkseen 15min ja alkaa heti pudottamaan lämpötilaa, niin laseja joutuu 2h tolpassa raappaamaan 10 asteen pakkasessakin Harmittaa kunnei tiedä missä se wanha puhallin on, se hukkus muutossa . Siihen pitäis vaihtaa puhallin siivikko, sekin on jossain mulla tallessa Mut se oli kiva kun 3;selle pisti lämmön ja termarin täysille puhallin täysillä veti punahehkuun langat, tosin pienimuotoinen ongelma oli et lämppärin kuoret alko sulamaan Mutta vanin sai sillä lasit sulaksi ja sisälle +10°C lämmintä -20°Cpakkasella puolessa tunnissa
Onkohan tollasta olemassa sellaista mistä sais namikkaa kääntämällä tai jollain lämpöparilla säädettyä sykäysnopeutta Eli kun pesän lämpö alkaa laskemaan niin lämpöpari säätäisi lisää sykettä Toihan on se vaikein koko "webastossa" toteuttaa puhaltimen nopeudella ei ole merkitystä monissa ei edes ole erinopeutta puhaltimessa, mutta tolla lämpöparin ohjaamalla liekin koolla vois toteuttaa "webaston" jopa toimittamaan ainoota lämppärin/huurteenpoiston virkaa.
siellä on taulukko jonka avulla saa valittua oheiskomponentit joilla taajuuden saa haluamakseen, kuin myös pulssisuhteen, minkä tahansa kiinteän resistorin voi korvata trimmerillä ja niinhän se jossain määrin tämmösessä kannattaa tehdäkin kun oikean taajuuden löytyminen perustuu melkolailla kokeiluun. automaattisen säädön saa kun esmes r1 on ptc-vastus, kun haisteltava lämpötila nousee niin taajuus putoaa ja päinvastoin, pulssisuhdettajan siinä muutetaan, mutta lieveilmiö on, että myös taajuus muuttuu kun C pidetään vakiona, kun outputtihan voi olla vaan 0 tai 1 ja jos jompaa kumpaa tilaa ajallisesti pidennetään tai lyhennetään, niin taajuuskin muuttuu väkisin. lähimpänä valmista sovellusta tule ekana mieleen elektroniikka-askartelusarjoina myytävä tihkukytkin, moduleinakin myydään, mutta valumuovikönttiä voi olla pikkasen hankala modata.
Eikö eberi tai vebasto toimi vai onko tämä tulossa joihinkin uuteen sovellukseen? Kyllähän eberit ja webastot osaa pienentää itse tehonsa ainakin vesimallit. Vai oliko kyse ilmalämmittimistä. On niihinkin saatavana termostaatteja jos ei oo vakiona.
Eiku kyse oli siitä, et mulla on palopesä, puhallin, polttoainepumppu ja johdon päät Eli kaikki releet ja älyboxit puuttuu
Sitten en löytäny vekoy;stä viiverelettä Halvimmillaan orginaali rele on 20e+kulut jos joku postittais sen saksasta Eli haussa on 16s viivästyttävä rele, eli estää puhaltimen ja pumpun käynnistyksen hehkutuksen ajaksi Tai sitten 16s hehkurele, jonka kytkee ohjaamaan vaihtavaa relettä
Ei ole hehkurelettä vieläkään, vaan oisko jollain tietoa tai kaaviota mitä pitäsi minkäkin navan takaa tulla eberissä, kun nyt puhallin pyörii akun kiinni ollessa Ja piuhoitus on erimallilla kuin muissa älybox;eissa Sit huoltoon on turha soittaa ja kysellä, 80 lukusista laitteita tietävät on ollu eläkkeellä jo 10 vuotta ja kaaviot sun muut menny roskiin 20v sitten
No teet itse? http://mustcalculate.com/electronics/capacitorchargeanddischarge.php Toki joudut mittaamaan releen vetorajan. mutta muuten melko triviaalia
Ite asiassa rele löytyikin jo hintaa ei ole mitään tietoa, mutta tieto niiden olemassa olosta jo helpottaa
Tässä talven autoa lämmitellyt ja nyt hieman kokemusta lämmittimien ja kiertovesipumpun toiminnasta moottorin lämmöt nousee 16-19 asteen tienoille tunnin lämmityksellä oli pakkasta -7 tai - 25 astetta en tiedä miksi tuo eka lämmityskerta hyppäytti lämmöt 75 asteeseen olisiko ollut ajastin ykkösasennolla ja lämmitys vuorokauden päällä? No oli miten oli eli tuo 950w on 5.7 litran v8 koneelle riittävän tehokas ja 16A sulakekokokin on riittävä kun 1800w sisätilalämmitin ja defan akkulaturi+kiertovesipumppu ei polttanut sulakkeita. 10A =n.2300w 16A=n.3600w virallinen laskukaava heittää aina kun on erimittaisia kaapeleita ja sähkökään ei ole välttämättä 230volttia.
Tulipahan hommattua tuommonen g30 vani mihin vaihdettu 6.2 diisseli alkuperäisen 6.5 tilalle ja pitäs tommonen tt-thermo asentaa tuohon että sais lämmiteltyä näin talvipakkasilla. Lämppärin paluu letkuun tuo olis vissiin hyvä pistää mutta kumpikas nuista se nyt sitten on?
Jokusen tommosen asentaneena sanosin että meno letkuun, ei paluu letkuun. Sano ohje sitten mitä tahansa. Paljon paremmin tuntunu pelittävän nuo kun se on kennolle menevässä letkussa se lämmitin. Ja mahd. alhaalla tietenkin.
Riippuu vähän siitä missä kohtaa konehuoneessa itse lämmitin sijaitsee, esim. Camaroon kun asensin TT-thermon, konehuoneessa ei ole paljon tilaa eli jouduin asentamaan sen aivan keulaan syylärin alareunaan oikealle. Eli sehän on pirun kylmässä paikassa ja mikäli kiinni menoletkussa niin ajossa kaikki lämppärille menevä vesi kiertää kylmän kautta, ei hyvä. Minullakin oli ensin noin mutta sitten otin järjen käteen ja käänsin toisin päin paluuletkuun. Nyt ajossa kuuma vesi menee suoraan lämppärille kuten pitää. Myös lämmittimen kuumentama vesi menee suoraan koneeseen eikä kajuutan kautta, moottorin lämmitys se on kuitenkin päätarkoitus. Toiminnan kannalta ei ole merkitystä kiertosuunnalla, se tuli testattua. En ymmärrä miksi pitäisi muka asentaa juuri menoletkuun.
Samaa arvuuttelua lienee polttoainetoimisissa lisälämmittimissä että kumpaanko letkuun se sitten laitetaan. Senkin laittasin lämppäriltä tuloletkuun kuten oli asennusliikkeessäkin eberi laitettu. Huollon yhteydessä kun sen irrotin ja uusin letkutkin samalla en sitten viittiny vaihtaa ristiin kun moottorin lämmitys on minusta se pointti.
[QUOTE = "Procharged Vette, post: 3766535, member: 154072"] It depends a bit on where in the engine room the heater itself is located, e.g. In other words, it's in a damn cold place, and if you get stuck in the flow hose, all the water going to the heater will circulate through the cold, not good. I also had about it first but then I took my mind and turned the other way back on the return hose. Now running hot water goes straight to the heater as it should. The water heated by the heater also goes directly to the machine and not through the cabin, but heating the engine is the main purpose. From the operational point of view, the direction of rotation does not matter, it became tested. I don't understand why it should be installed in the flow hose. [/ QUOTE] This sounds logical. I also use the hose for the engine.
Riittääkö tollanen 1500w 6.2d 21l lämmittämiseen, siis mitään saunaa ei tarvita, mutta että lähtis -20-40c keleillä kummiskin käyntiin. Vai pitäskö olla jotain polttoaineen lämmitystä, öljyn yms lisäksi? https://www.tt-thermo.fi/tt-thermo-1500xc-elementtikaapeli+johto.html
Mulla oli öljypohjaan liimattava vastusmatto jolla 20 asteen pakkasella öljyn lämpö oli lähellä nollaa.
Mulla on 1000 w TT- Thermo 6,2 LS3 koneessa, jossa vesitilavuus taitaa olla luokkaa 17 L. Puolen tunnin lämmityksellä lämpö nousee 20 astetta, eli esim. -15 pakkasella riittää minimissään puoli tuntia. Camarossa lämmön näkee mittaristosta asteen tarkkuudella. Hauskinta/ ääliömäisintä asiassa on tehtaan suhtautuminen asiaan. Autoon voi tilata tehtaan optiona moottorin lämmittimen, silloin mukana tulee johto, jossa on termostaatti joka haistelee ulkoilmaa, ja kytkee lämmittimen päälle vasta kun pakkasta on vähintään -18 astetta. Ihan tollo systeemi, mutta johtuu siitä että moottorin ECM on ohjelmoitu niin että se seuraa moottorin lämpiämistä heti startin jälkeen, ja mikäli kone on jo startissa esilämmitetty, ECM tulkitsee että kone on ylikuumentunut. Noin 5 km ajon jälkeen ECM menee vikatilaan. Sinänsä helppo homma poistaa tuo tyhmä ominaisuus kunhan kytkee HP- Tunersin kiinni ja poistaa softasta yhden ruksin, siis yksi hiiren klikkaus ja vikakoodi on poistettu, sen jälkeen voi lämmitellä niin paljon kuin sähköä piisaa.