Lohko- vai letkulämmitin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Akademiks, 24.12.2014.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    No laitetahan omat kokemukset. Tt thermon olevinaan parempi versio mulla (thermolla 2000h elinikä, tossa 5000h) ja 1000w.

    +10 kelissä kaksi tuntia niin termari katkaisee pumpun eli 65astetta. Koneen edessä vesipumpulle menevä putki rupeaa jo olemaan kuuma, ylävesiletku kädenlämpöinen ja lämpöanturi kertoo auton koelaudan lämpömittarille 45astetta.

    En tiiä miten lohkolla vastaava tai miten tuo talvella jaksaa. Ois toki voinut vähän tehokkaammankin ottaa. 12 litraa nestetilavuus.
     
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Porukoitten avensikseen laitettiin viime talvena alaletkuun Wanha lämmitin oli sellaisella nelikanttisella pistokkeella

    Toyotalle soitettiin ja toyotahuollon vastaava sano, ettei hän tiedä millainen termari toyotassa on, voi olla olemattakin

    Tuuri kävi, et oli aukeava termari niitä kun on kahta mallia virrat pois ja termari kiinni ja sit virrat pois termari valuu auki
    Ja sama on kuulemma lämppärin hanoissa voi olla sulkeutuva tai avautuva kun virrat katkaisee

    Pari tuntia roikassa niin on kädenlämpöinen kansi -25deg/C. pakkasessa
     
  3. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Karpov, kenen lämmitin sulla on? Itsellä on juuri hankinnassa tuo pumpullinen lämmitin.

    Noita tt-thermon defa pistokkeella katselin. 1000w ja 2003 silverado 6.0 bensaan ajattelin.
     
  4. peltsi

    peltsi Gearhead

    1000W on tarkoitettu pienille nelosmoottoreille.
    Laitoin tuon muijan 1.5 litraseen smarttiin :)

    Tuollainen 6.0 bensa tarvittis ainakin 3kw et se lämpeis puoles tunnis edes haaleaksi.

    2kw:lla se varmaan lämpenee tunnissa haaleeks mikä saattais riittää.

    Näppärä kaveri laittais tuohon viellä lämpöreleohjauksen puhaltimelle niin auto lämpeis hieman sisältäki.

    Mulla on alumiinilohkoisessa 3L V6 dieselissä polttoainekäyttöinen 5kw lämmitin ja se lämpeää puoles tunnis...
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Aliexpress ja simate mulla. Vielä harmaa kun jostain syystä anodisoidussa mallissa oli pienenpi elinikä.


    Eri malleissa eri asennuskohta vielä, tää se nyrkin kokonen neliö mikä tuli pystyyn yhden letkun väliin.



    Joo 1000w ei kyllä 6l konetta lämmittä. Calixin ja yleisten kokemuksien takia valitsin tuon 1000w mutta kiinan watit lie erilaisia. Normi letkulämmittimet kun oli 600-700w luokkaa.
     
  6. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Defan lohkolämmitin olisi 400w 5.3 koneelle ja suurinpiirtein sama lohko niin sillä ajattelin että 1000w kyllä riittäisi.
    Vesitilavuutta en tiedä. Kyllähän noi normaalisti on sen pari tuntia johdon perässä.

    Kyllä watit pitäisi olla watteja vaikka olisi missä kasattuja, mutta se miten ne watit saadaan luovutettua siihen veteen niin on eri asia.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Qinakin tietsika virtalähteissä on kiinalaisissa sama ostaako 440w vai 1100w kun molemmissa samat sisukset mutta eri tarra, ainakin joku aika sitten. En yhtään ihmettelisi jos lämppärinvastuksissa olisi sama asia.
     
  8. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Senhän saa mitattu vaikka sellaisella halvalla mittarilla mitä hong kong myy. Jos 1000w lämmitin ottaa 400w niin sitten on vaan laitettu tarralla tehokkaammaksi. Paljonko tuo pumpun osuus on tuosta lämmittimestä? Siinähän varmaankin ilmoitetaan kokonais kulutus eli vastus+pumppu. Tosin noin pienen pumpun teho ei voi olla paljoa.
     
  9. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Sijoittakaa ihmeessä polttoainekäyttöiseen lämppäriin heti. Eberi tai Webasto. On mukavia käyttää ja riittää pienikin aika lämmittämiseen.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Rahamiehet juu. Me muut sitten sähköllä :D
     
  11. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Sen voi napata mukaan seuraavaan tai huomioida myyntihinnassa.Tämän foorumin ajoneuvot kait lasketaan sinne "isompi" kuluisiin ainakin juonnin puolesta niin onko tuo nyt niin suuri sijoitus sittenkään?
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    No onhan se niinkin kyllä että sen mukaan saa nypättyä. On se silti summa lyyä tonni lämmittimeen.


    Paitsi jos 6 litranen silverado alla niin sitten ei niin pahaa tee :lol:
     
  13. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Osu ja upposi !

    No joo tosiaan webasto saksan ebaysta joku 550€ ja kun alkaa rakentaa tosta defa letkulämppäristä pakettia.
    Letkulämppäri 170€ + defa johtosarja 70€ + sisäpistokesarja 70€ + sisälämppäri 50€ niin ei olla kaukana tosta webaston hinnasta.
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juu no kiinasta 50€ lämpppäri, biltemasta 7€ porrasmutkaletku ja 3€ x2 pari 90ast mutkaa, klemmarit ja hana. Purkaamolta hain sisäpistokesarjan kun tossa oli vaan töpseli.


    Koko setti 80€ max.
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ja sähkötoiminen toimii aina. Jos saa paskan webaston niin se myös sitten on paska. Olin webastohuollossa töissä ja ne samat paskat siellä pyöri koko ajan. Sama tilanne vaikka oli eberi tai artic. Ja tulee kalliiksi. Meillä oli 2003 vuodesta Webasto 2014 vuoteen ja toimi hyvin. Kävi hyvä tuuri.

    Eikä varmaan 99% tänkään foorumin kaluston hinta nouse webaston kanssa. Kyllä eka tulee kaikki muut asiat kun autoa ostaa tarkastettavaksi esim. rungon kunto, yleiskunto, koneen kunto...Se webasto on vaan kiva lisä.
     
  16. peltsi

    peltsi Gearhead

    Mulla meni kolme täyttä työpäivää eberin asennuksen kanssa ja tt sähkölämppäri meni verkkasella tahdilla alle tunnissa paikalle :)
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Miks muuten tommonen iso lattana letkulämmitin pitää ohjeen mukaan laittaa kahdella t-haaralla lämppärinkennon letkujen väliin eikä vain toiseen letkuun?
     
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Unohtamatta, et se helvatin webasto pitää repiä vuosittain pöydälle ja vaihtaa 50-300e poltin sinne

    Kuulemma 200h kestää polttaa aitoa webastoa, sit palaa kaasutin"pahvi"

    Itellä pitääs mersuun asentaa korjattu poltin, ny talvee vasten
    Ja varmaan transitinkin webasto käyttää pöydällä ja kattoo miksei se pöhise
    Sit vitossa on webasto pimeenä paku volkkarissa on webasto pimeenä

    Kaikissa on tehtaalla asennettu sähkölämppäri ja se toimii :eek:

    Jos haluu varmatoimisen webaston niin sopiva "cali" ja salkku agrekaatti, sillä agrekaatilla voi sit vaikka sumpit keitellä kesällä webastolla se on vaikeeta


    Itänaapurissa on kopio webastoa muistaakseni 3-400 euron hintaan


    Jos pickuppi ois niin termini kiinteällä polttimella pietsosytyttimellä johkin lavan alle ja kaasupullo lavan nurkkaan, ainoo siinä ois, et pitäis käydä autolla, mut harvemmin sitä mihkään lähtee niin nopeesti, ettei ehtisi käydä sytyttämässä
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ja ne on ne samat webastot jotka noita polttimia tuhoo aina, jotkut toimii ihan uskomattoman kauan ja hyvin, toiset on just vuosittain paskana. Johtuuko sit säädöistä vai mistä, en tiiä.
     
  20. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Outoa,itsellä oli 2003 vuoden Transitissa tehdasasenteinen Webasto ja 1 omistaja oli tietty käyttänyt sitä noin 5vuotta ja sitten minä n7vuotta joko ihan lämmittämiseen ennen liikkeellelähtöä omin pikku kätösin ohjelmoiden ja toisaalta Transitissa ainakin se itse käynnisteleekin "kylmillä" keleillä toviksi liikkellelähdön jälkeen ellet itse älynnyt lämmittää ennen starttia.

    Lohkolämmitinkin on vaan enpä ole käyttänyt montaa kertaa kun webasto paljon tehokkaampi+nopeampi+helpompi kun kajuutta valmiiksi lämmin ja ikkunat sulat.

    Mitään vikoja ei ikinä ole ollut kummassakaan!!

    Oisko syy että käyttelen sitä Webastoa myös kesäaikaan silloin tällöin että vehje pysyy kunnossa?
     

Kerro tästä muillekin!