Lohkolämppärit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja toyopet, 28.11.2002.

  1. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    On ongelma:
    viime talvena lohkolämmitin vielä toimi. Tänä syksynä/talvena ei.
    Meillä on pihassa semmoiset hienot vikavirtasuojatut kellotolpat automaattisulakkeilla. Kertaakaan tänä syksynä en ole vielä saanut lämmitintä päälle vaan vikavirtasuoja lyö pois.

    Eilen sitten värkkäilin vanhan letkulämmittimen alavesiletkuun. Sitten huomasin, että ei olekaan johtoa. Tänään sain johdon siihen ja eikun kokeilemaan. Muutaman testin tein ja joka kerta kuului POKS/Tsup ja sulake ja vv-suoja päältä pois sinisten lieskojen kera.
    Sen jälkeen päätin vielä kokeilla vanhaa lohkolämmitintä vielä uudelleen. YLLÄTYS, se lämpesikin ilman temppuilua. Siitä innostuneena vedin johdot valmiiksi, että saa ajastimen perään ja uudelleen virta päälle: ei toiminut enää, vv-suoja ei pysy päällä.

    Missähän vika: lämmittimessä, johdoissa vaiko hienossa 2 tunnin kellotolpassa?

    Viime talvena oli samanlaisia ongelmia ja vaihdoin kaikki johdot, se auttoi mutta vanhat johdot ovat nyt isäukon autossa ja toimivat siinä edelleen.
     
  2. Driver81

    Driver81 2nd gear

    Vikavirtasuojahan "haistelee" nolla ja vaihejohtimen virtaeroa, kun virtaa menee jonnekkin muualle yli suojan hyväksymän rajan yleensä 30mA niin suoja laukeaa. Voit kokeilla sitä toimivuutta jollain suojamaadoitetulla kojeella, mikä ei kerro koko totuutta, vaikka suoja ei laukeaisikaan. Missä tapauksessa kannattaa ottaa yhtey isännöitsijään, jos oma talo niin sähkömieheen tulevat sen sitten mittaamaan. Harvemmin kyllä kahta lämppäriä onnistuu olemaan samanaikaisesti rikki ja viallisen johdon näkee yleensä päältä. Jos ei ole rispaantumia/rakamia ja johdon yli ei ole ajettu tai muuta vastaavaa ja päät ovat ehjät niin yleensä se ei sisältäpäin osaa hajota.

    _________________
    First to go, last to know.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Driver81 2002-11-28 16:51 ]</font>
     
  3. KajS

    KajS Gearhead

    Tuttu ilmiö. Meillä maalla autokatoksen vikavirtasuojakytkin on tosi herkkä, mikä on hyvä, ei pala kierrätyskalusto.

    Tossa toissa päivänä laitoin ooppelin calixin seinään illalla, pari tuntia ajamisen jälkeen. Oli ollut märkä keli. valot sammui katoksesta, vaikka aamulla lämitin oli toiminut ihan hienosti.

    No, puskurissa oleskelevaan töpseliin CRC:tä ja johdon päässä olevaan kanssa, 10 min odotus, rätillä kuivaus, sitten töpseli kiinni-irti pari kertaa ja taas toimi.

    Dodgeen laitoin vuosi sitten Defan lohkolämppärin sellaisen trendikkään pikkutöpselin kera. Se taas temppuilee joskus siten, että ei lähde käyntiin (tai ei ainakaan ääntä kuulu) vasta kuin muutaman minuutin päästä. PRF 7-78:ia moottorin puoleiseen töpseliin, kumilanka tiivisteeksi ja taas toimii.

    Jos teillä ei ole vikavirtakytkimiä, niin puhdistakaa niitä sekä moottorin että "seinän" puoleisia töpseleita pari kertaa talvessa, ettei tarvi lukea turun sanomista sellaisia juttuja kun pari viikkoa sitten: "rivitalon autokatos paloi kun auton omistaja oli lämmittänyt moottorivettä..."
     
  4. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Arvelinkin, että siinä saattaisi olla jotain yliherkkyyttä ja hapettumista. Tänään se nimittäin taas toimi. Täytyy ruiskutella varmaan hapettuman poistoainetta kunhan kelit lämpiää.

    V-koneessa lohkolämppäri on niin alhaalla ja roiskeille alttiina, että sinne varmaan joutuu vaikka mitä suolakuraa yms.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ajattelin laittaa sisätilan lämmittimen autooni,mutta riittääkö sulakkeet talossa,kun moottrin lämmititmet(2kpl) vievät runsaasti yli 1000 wattia.Pitääkö olla kaksi johtoa ja kaksi ajastinta...taitaa mennä liian vaikeaksi!-Nimimerkki ei sähkömies!
     
  6. kane

    kane 1st gear

    230V x10A (sulake)= 2300W eli kyllä kait kestää sisälämmittimen (esim 550w-1000w)
     
  7. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    mun sisätilalämppäri on 2000w mutt on vain yks lokilämppis joten sulakkeet tähän asti on kestäneet.
     
  8. kane

    kane 1st gear

    Joo, eikös jokapaikassa nykyään ole 16A sulakkeet eli kestää 230Vx16A = 3680W.
    Muistelen että normaali Defa lohkis on n.550W.
     
  9. jviirret

    jviirret 1st gear

    Noista sulakkeista...
    Jos tolpissa on 10A:n sulakkeet niin ei välttämättä kestä kaikissa tolpissa pitää yhtä aikaa 2200W:n lämmittimiä. Noita 10A:n tolppia on saatettu ketjuttaa vaikka 5kpl yhden sähkökeskuksessa olevan 25A:n sulakkeen taakse. Eli kestää niin kauan kun näiden 5:n tolpan yhteis kuorma ei nouse yli 5500W:n. Sen jälkeen napsahtaa sähkökeskuksella.
    Jos koko parkkipaikka olisi mitoitettu niin, että kaikista rasioista kestää ottaa 10A ja tolppia on vaikka 15 ja joka tolpassa kaksi rasiaa niin pitäisi keskuksen kyetä syöttämään 300A. Ja tuo ei ihan ohutta maakaapelia pitkin tulekkaan.
    Puhumattakaan sähköliittymän perusmaksusta...

    ,_,/ukka
     
  10. kane

    kane 1st gear

    Joo, toi on totta. Ex duunipaikalla paukku sulakkeet keskuksesta, ei tolpista...
    70-luvun systeemejä...kestivät lohkolämppärin muttei puhallinta yhdessä.
     
  11. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Vikavirtasuoja muistaakseni laukeaa,jos jänniteliittimien välillä kulkee 30-60mA:n virta.Johtuu siitä,että topselin pohjalla on kuraa mikä kostuu ja muuta ei tarvita.Pitäkää topselin pohjat puhtaana niin ei ole ongelmia.
     

Kerro tästä muillekin!