Lohkon ja venttiilikoppien maalaus.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja arrakis, 27.11.2007.

  1. arrakis

    arrakis 1st gear

    Millä suosittelette, että pesu kannattaa tehdä ennen maalausta?

    Entä kuka valmistaa parhaat moottorilohkomaalit? Käykö sama maali venttiilikopille...? Vissiin käy...?

    Ja mistä tätä maalia kannattaa ostaa?

    Onko US-parts ainoa paikka, kun tarvin Fordin sinistä...? Ja paljonko maalia tarvitaan, noin suunnilleen?

    Vain asiallisia vastauksia, kiitos! 8)
     
  2. Mosse

    Mosse Gearhead

    Laita tohon haku-toimintoon: moottorin maalaus niin löytyy tietoa...
     
  3. Erppa

    Erppa Gearhead

  4. Buddy

    Buddy 1st gear

    Mä putsasin ensin lohkon sellasella teräslankalaikalla, jonka jälkeen pesin sen tinnerillä. Kannattaa kylläkin käyttää tinnerin sijasta oikeaa rasvanpoistoainetta, koska se muuttaa rasvan koostumuksen tehden pinnasta oikeasti rasvattoman. Seuraavaksi vetäsin pintaan happomaalin ja sen kuivuttua 2-k akryylin. Minä suosittelen moottorien maalaamista kunnon automaalilla tai raskaankaluston maalilla. Joskus käytettiin miranoolia, mutta se on mielestäni aika perseestä. Kilikalimaalit kannattaa myöskin jättää sinne kaupan hyllylle. :lol:
     
  5. arrakis

    arrakis 1st gear

  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Miranol on ykkonen :D
     
  7. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Onhan noita Miranolillakin maalailtu ja yllättävän hyvin kestäny käytössä.
     
  8. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Käytin itse ihan automaalia. Kun on noita sävyjäkin. Ei se lohko lämpene niin paljon ettei kestäisi... Joissain tapauksissa kestää kannetkin maalata. [/img]

    miten perkele tänne saa kuvan liitettyä.
     
  9. idiot

    idiot Gearhead

    [​IMG]
    näin. ...on muute sitte miranoolia :wink:
    puhtaus on puoliruokaa tässäkin yllättäen.
    ite vingutin poraan laitettavalla "teräsharjalla"
    melkein kiiltäväksi ja sitten asetonilla pesin
    pinnat puhtaiksi rasvasta ja muusta liasta.
    kertaalleen osat irrallaan maalaten ja lopuksi
    toinen kerros maalia, kun pata kasassa.

    Miranoli ottaa sitten tovin kuivaa, että jos
    sen kärsii odotella niin ei kai sitten mitään.

    lisää kuvia löytyy täältä.
     
  10. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Miranolin sinisellä maalasin 289:n vuosia sitten ja ihan hyvältä näyttää. Kyllä kait sen maalaa melkein millä vaan, kunhan putsaa pinnan niin hyvin kuin pystyy/viitsii. Ensin pesin moottorinpesuaineella, sitten vielä Peltipesulla.
     
  11. Buddy

    Buddy 1st gear

    Onnistuu se toki ihan miranolillakin.
    Vaatimustasoja vaan on niin monta, kuin rakentajaakin.
    Joku maalaa moottorit ihan pensselillä venttiilikoppia myöten. Sekin on ihan OK, jos se vaan itseä miellyttää.
    Minä kuitenkin haluan moottoreihin paremman maalipinnan, mitä niissä on ollut alunperinkään.
    Venttiilikoppien, ilmanputsareiden yms. näkyvämpien osien suoruuteen ja maalipintaan olen myöskin kiinnittänyt erityistä huomiota, sillä ne pistävät silmään ensimmäisenä.
    Kaikki ruuvit ja mutterit yms. pikkuosat olen vielä yleensä sinkinnyt saadakseni moottorin näyttämään huolitellummalta.
    Eri asia, jos on edelläkirjoittaneen tavoin terästänyt myllyänsä erinäisillä kromiosilla, niin eihän sitä moottoria edes näy kuin pieni pilkahdus. :wink:

    Sääli vaan, että maalasin oman -49 chevyn moottorin väärän väriseksi... :rotfl:
     
  12. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    joo vaatimustasoja on monia. Itse ainakin haluan että moottori näyttää hyvältä, kun sen pellin avaa. Silloin tulee myös kiinitettyä huomiota paremmin konehuoneen puhtauteen ja muuhun, tulee joskus
    putsattuakin :D

    No, kromiosia on mullakin jokunen, kun ennen koneremontin aloittamista yritin sitä siistiä.. täytyy katsoa sopiiko ne ulkonäkönsä puolesta vielä kun kone on löytänyt paikkansa. Jos ei, niin sitten keksitään jotain muuta..

    Niin saiko tänne jotenkin kuvan liitettyä?
     
  13. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Venttiilikopat on hienot kun ne maalaa mustalla ryppymaalilla, kuten oli esim. 426 HEMIssä.

    Lohkoon käy Miranol tunnetusti hyvin.
    Itse en tykkää sen korkeasta kiillosta, vaan maalaisin jollain puolikiiltävällä.
     
  14. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Sitäpä saa miranolia sävytettynäkin.Eli voit pyytä puolikiiltävänä.

    Ei tarvitse ostaa ihmeellisiä american maaleja kun lähiraudasta löytyy parempaa.
     
  15. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Tuo ryppymaali onkin hieno idis, mikä on laadukasta sellaista , harrastelijalle sopivaan hintaan?
     
  16. Buddy

    Buddy 1st gear

    Maalasin tässä taannoin eräitä alumiinilistoja ihan normaalilla kiiltävän mustalla 2-k akryylillä siten, että ruiskutin maalin pirun kaukaa niin että pinnasta tuli sellanen röpöläinen. Vähän niinkuin ryppymaalilla olis maalattu, mutta jossakin valaistuksessa se näytti erikoiselta, kun ne röpöpisaroiden huiput kiilsi.
     
  17. smuige

    smuige Gearhead

    ryppymaalia saa ihan us-partsista kilikalina, mä maalasin sillä öljypohjan ja venakopat, toimii. Koneet olen maalannut VHT:n spraylla, us-partsista löytyy useita sävyjä. Kaks konetta niillä maalannut ja todella positiiviset kokemukset. Noi pysyy ihan tautisesti lohkossa kiinni, ei lähe öljystä ja bensasta. Ite olen pessyt ihan bensalla ekaks puhtaaks lohkot ja sen jälkeen vielä jarrukliineri sprayllä, lähtee rasvat todella hyvin. Ryyppymaali maksoi n. 16e purkki ja moottorimaali muistaakseni n. 10e purkki, 3-4 purkkia saa varata jos koko koneen meinaa vetää, yks kerros ei riitä.
     
  18. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Miranoolilla on maalattu tämä kone venttiilikoppia myöten..
    Tuossa ainakin näkee miten buickin isolohkon pitkät pakokanavat ovat syöneet maalin pois, muuten tuosta maalatusta koneesta ei paljoa näy kun imarikin on alumiinia..
    Pohjamaalasin sinkkisprayllä ja pintaväriksi vakioväristä miranoolia ruiskulla. Miranoliahan saa myös sävytettynä että jokaiseen makuun löytyy oikea väri. Tuo oma vakiovärinen on kahdesta punaisesta se tummempi jota löytyy suoraan hyllystä.
    Niin ja ennen maalausta olen tavannut kyllä pestä osat huolella ja mahdolliset vanhat maalinjämät lähtee nitromorsilla hyvin.

    Tällä hetkellä menossa hieman vastaavanlainen chevy sb maalausprojekti johon ajattelin soveltaa samaa miranolia. Siinä on kannet hieman eri malliset että luulis värin pysyvän paremmin tuossa pakokanavien ympäristössä..?!
     
  19. ply72

    ply72 1st gear

    tänään iltapäivällä ruiskutin mopar isolohkon hemioranssiksi sävytetyllä miranoolilla, tuli ihan jees. otin kuvankin mutten osaa sitä tähän liittää :D

    tuo miranol on ollut aikasemmissakin moteissa toimiva ratkaisu, saa ruiskulla ihan mukavan kiillonkin.....
     
  20. Buddy

    Buddy 1st gear

    Maalasin kaverin ruohonleikkurin miranolilla.
     

Kerro tästä muillekin!