lokarin kaarista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Capri26i, 22.1.2003.

  1. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    Mitenkäs ootte saanu pysymään ruosteen poissa uusitusta lokarinkaaresta? siis kun se perkele haluaa vuoden-parin sisällä ruostua sieltä kittauksen alta.
    ja nyt hiljaa siitä että pitäs hitsata niin hyvin ettei tarvi kittailla, mä tarjoon pullakahvit sille joka tulee näyttään miten se tapahtuu.

    ei muuten mutta jokasesta josta oon rapsutellu kittaukset pois niin ruostettahan siellä on. Yleensä vielä kaari on vain parilla pisteellä kiinni. Caprin tapaus nyt ei sinänsä ollu ihme kun oli jätetty sisäpuolelta auki ja suojaamatta niin tottakai se oli ruosteessa. mutta onkos siihen jotain temppua millä siltä välttyy?
     
  2. makke

    makke 1st gear

    Niin 100% hitsaus ja sit tina päälle.
    Tai pelkkä heppaus ja tina päälle.
    Tinassa se salaisuus... sit kestää...

    100% hitsaus tehdään pisteillä, ei pitkällä saumalla koska vetelis pinnan solmuun.

    Ja tietysti taustan eristäminen on tärkeää, siis pitää varmistaa, että takapuolelta ei pääse kosteus väliin. Niinhän noissa mainitsemissasi on käynyt. Nimittäin jos pinnat on olleet puhtaat ja kitin jälkeen ei ole saanut kosteutta ennen pintavärin vetoa ja jos pintaväri on kauttaaltaan ehjä, on kosteus tullut takaa..
    (huh minkä mittainen lause, mutta en nyt jaksa katsoa kielioppivirheitä siitä!)
     
  3. Karva

    Karva Gearhead

    Makke on oikeassa mikään muu ei suojaa niin hyvin kuin tina ...


    Koeta tinata molemminpuolin elikkäs laita pohjusteella sisäpuoli ja päälle sitten oikaisu tinat, näin saat molemmille puolille suojaavan tina pinnan, kiveniskumassaa lisäksi.
     
  4. 4,6gts

    4,6gts Guest

    Hitsaus pitää tehdä myös hyvin puhtaille pinnoille joista maali, ruoste ja ruostesuoja-aineet on poistettu riittävän pitkälle, jotta saumaan ei tulisi huokosia. Pitää käyttää myös riittävästi virtaa, että palaa kunnolla huokoisen sauman välttämiseksi.

    Sauman hionnan jälkeen se pitää ehdottomasti hiekkapuhaltaa hienolla hiekalla, jotta kuonat saa kaikki pois ja tasalaatuisen tartuntapinnan aikaansaamiseksi. Tähän pintaan vedetään ohutta epoksipohjamaalia missä on hyvä tarttuvuus ja joka tunkeutuu mahdollisiin hitsaushuokosiin ja täyttää ne.

    Ylimääräisen märän pohjamaalin voi pyyhkiä minuutin päästä pois ja vetää hetken kuluttua kitin tai hioa se seuraavana päivänä ja kitata sen päälle. Näin toimien sauma pitää sen kuin hitsaamatonkin sauma ja jos tulee tarvetta korjailla myöhemmin vaikkapa kolarin jäljiltä, niin kitti on helppo poistaa hiomalla ja hiekkapihaltamalla - toisin kuin tinan jäljiltä.

    Lukemattomia kertoja tinauksen jäljiltä lokarin kaaria korjailleena voin todeta sen olevan kovin vaivalloista uudestaan hitsattavaa ( jotuu usein tekemään mitä erilaisimmista syistä ), tina kun ei ammattilaisenkaan tekemänä aina ole taannut sauman kestävyyttä.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Olen ehdottomasti samaa mieltä kuin 4,6gts.
    Ja sisäpuoli kannattaa uittaa myös epoksilla tai jos mahdollista (eli jos sauman sisäpuoli jää piiloon) niin kotelosuojalla.

    m.k.
     
  6. makke

    makke 1st gear

    Meikä on käyttänyt jo vuosia ihan menestyksellisesti Sikaa vastapuolella. Ihan hyvää tavaraa siellä ja varmasti pysyy ja on tiivis. Hinta vaan ei ole halvin mahdollinen...
     
  7. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    caprin kaariin joku oli yrittäny epätoivosesti laittaa valkosta silikonia.. eihän siellä ollu ku pari riekaletta jäljellä. pitääkin kokeilla koriliimaa, sitä kun on hyllyssä jo ennestään.
     
  8. makke

    makke 1st gear

    Jep, tuohan on niitä mig/mag hitsarin perusasioita jotka tulis tietää ennen kuin edes koneeseen koskee. Maggi (yleisesti seoskaasuhitsauksestakin käytetään virheellisesti nimeä mig) on kranttu lialle ja siksi pinnat tulee olla aina puhtaat. En jaksa ymmärtää niitä soheloita jotka "helpottavat" hommaansa kun eivät puhdista pintoja ennen hitsausta. Sen minkä puhdistusajassa voittaa menettää hitsausajassa, aineissa, hermoissa, jäljessä ja laadussa. Voi sitä roisketta ja rätinää kun epäpuhtaalle pinnalle jou yrittää epätoivoissaan söhertää. Ja sit itketään, kun kipinät polttaa kun kone roiskii niin paljon. Ja hiilidioksidin pxska roiskii nyt aina!

    Jos tekijä kutsuu itseään peltisepäksi tai edes hitsariksi, niin jälkihän on jo hitsisaumojen alashionnan jälkeen sitä luokkaa, että ei se enää puhallusta tarvitse. Siis, hitsattu 100% ja ilman huokosia, eikä ole edes vaikea saada sellaista jälkeä aikaan kun osaa ja on malttia. Mutta jos on ei onnistu siinä, sitten kyllä kannattaa alkaa hiekkapuhaltelemaan. Vaikkakin itse en pidä koko työtavasta ollenkaan kun on niin hiton sottastakin. Joskus kun on pakko, niin käytään silikaattipuhallinta joka kierrättää aineen ja suulake on sellainen, ettei päästä silikaattia ja moskaa työtilaan.

    No olisikos silloin jossain muussa vika kuin itse aineissa? Kenties ammattilaisen ammattitaidossa tai viitseliäisyydessä?
    Tinahan on helppo saada pois siten kun se on siihen pintaan saatukin, eli lämmittämällä. Sit vaan puhaltaa paineilmalla jämät veks.

    Mitä tulee tinan kestävyyteen, niin kestää se vuosikymmeniä vaikka ulkosalla seisten. on noita alle 50's autojakin tuossa ollut, joissa myös jo käytettiin tinaa esim. katon saumoissa tms pistehitsipaikoissa. Kovasti hyvin on vaan nuo tinat kiinni ja ei sieltä alta puhki ole mennyt.
    Mm. mun Pikku Vihtori oli aikoinaan seissyt puun alla parikymmentä vuotta ja sit vielä sen jälkeen purettuna hylsynä mulla faijan tontilla kymmenkunta vuotta. Ja suojaamattomana kaikki nuo vuodet.
    Kun sitten 1996 aloin autoa pilkkomaan kyljistä yms, niin takalokasuojista löytyi molemmin puolin ehjän pinnan alta noin 30-40 cm alueet jotka oli aikoinaan tinattu. Tina oli vedetty harsoksi muuttuneet pellin päälle ja sit sen päällä oli kitti ja maali. Taustapuolella oli jotain sen aikaista mikä lie massaa ja koko tuo taustatila oli kurakaaren korroosioalttiilla puolella.
    Kovasti hyvin oli tuo tina pysynyt paikssaan tuon hämäkinseittipellinkin päällä ja pinta oli kukkimaton kaikesta seisomisesta yms. huolimatta.
    Eli olen edelleenkin sitä mieltä, että hyvänkin työtavan voi huono tekijä tai huolimaton ammattilainen pilata. :wink:

    _________________
    autoharrastusta...
    http://www.makkesgarage.com

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: makke 2003-01-23 00:51 ]</font>
     
  9. makke

    makke 1st gear

    Tuohan on se klasinen moka jonka näkee liiankin usein tehtynä. Esim. tuuli- tai takalasin tiivisteen vuotaessa vedetään saunmaan silikonia. (yleensä kirkasta).
    Olenkin aina sanonut, että silikonituubin tavara on oikein hyvää ainetta kun tehdään kylppäriä, mutta ei se autoon kuulu.
    Maalausongelmien lisäksi se on muutenkin huonoa. Silikoni näet sisältää etikkahappoa joka taasen ruostuttaa peltiä lisää. Saadaan siis tiivistys aikaan, mutta pitkässä juoksussa loppukin pelti katoaa.
    Jos mun tallissa näen joskus silikonia tai tuotteita joissa on silikonia, niin ne lentää pihalle hetimiten; aina, vaikka sitä olisi josain korjattavassa autossa purkillinen.
    Silikonivapaa talli takaa maalausten paremman onnistumisen.
    Olen jo kyllästymiseen asti pessyt pintoja Silicon Entfertnerillä. Eikä taida tuo urakka koskaan loppuakkaan...

    _________________
    autoharrastusta...
    http://www.makkesgarage.com

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: makke 2003-01-23 14:31 ]</font>
     
  10. 454SS

    454SS 3rd gear

    soudal:n fix all tai joku vastaava tuote. noitahan löytyy monelta merkiltä, mutta toi soudal on laadukasta suht edullisesta hinnasta huolimatta
     
  11. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    joo Soudalin tuotteihin oon itekkin tyytyväinen. Soudal lasikuitukitti on parasta mihin tähän mennessä oon törmännyt.
     
  12. 454SS

    454SS 3rd gear

    mun pomon pitkän kokemuksen perusteella wurth:n lasikuitukitti on hinta-laatusuhteeltaan parasta
     
  13. tanari

    tanari 1st gear

    mun käsityksen mukaa kaari vaihdetaan niin että vanha otetaan irti ja uus laitetaan hefteillä kii ja porataa reikii siihen "sauma kohtaa" ja sitten hitsataa ne reijät umpeen..? ja sitten vaa rälläkällä hiominen ja pohja väri ja sit kittii ja sit maali pintaa! mutta jos sen kitin laittaa suoraa peltii nii ei tuu kestämään.. pitää olla pohjamaali välissä!
     
  14. makke

    makke 1st gear

    Tuota... Ei siihen mitään reikiä tarvitse porata, se on ihan turhaa hommaa. Riittää kun hitsaa saumasta.

    ja ei sitä pohjamaalia sinne kitin alle. Olen sen jo muuallakin esittänyt. Siis, vain sellaista pohjamaalia joka on tarkoitettu nimen omaan kitin alle, ei siis mitä tahansa pohjamaalia. Ja sitäkin vain koloihin ja syöpymiin, loppu pois ennen kittausta. ja edelleenkin se tina olis huomattavasti kittiä parempaa varsinkin tässä tarkoituksessa.
     
  15. Dart GT 64

    Dart GT 64 1st gear

    Ne hitsit siis pisteinä eikä pitkänä saumana jos oikein ymmärsin, mikä siinä tarkalleen ottaen on se taika?
     
  16. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    taika on se että jos vedät kerralla koko sauman, koko kylki on mutkalla ku lenkkimakkara(vetelee). eli täytät koko sauman pisteillä, välillä vaihtaen paikkaa ja muista jäähdytellä välillä, älä liian nopeesti ettei karkene.
     
  17. fullpower

    fullpower Gearhead

    Kaarta vaihdettaessa vaihtaa vaikka kaaren pellin päälle. Sopivalle matkalle koriliima + täppäilee piste hitsillä kaaren kiinni. Liiman kuivuttua vetää pohjille hiilikuitukittiä ja lopuks polyesterimuovikittiä (kestää varmasti oikein tehtynä pitkään)
    Tässä edut tälle menetelmälle suhteessa tinaukseen.


    1,Ei tartte maalata sisäpuolelta ,koska tinatessa maalit palaa sisäpuolelta helposti ja hitsatessa varsinkin.

    2. ei lämpövetele ja ei tartte jäähdytttää niin hyvin.

    3.Ennen kaikkea nopea.

    Ruostesuoja litkut vaan sisään ja eiku ajoon.
    Tottahan se on että tina on vielä se joka on jäljellä romuttamollakin ,mutta tuskin sen kaaren tartee kovin paljo yli 5 vuotta kestää.
     
  18. FordMiekkonen

    FordMiekkonen 1st gear

    No jos mul jenkkirauta ois ni en kyl alkas tekee "viidenvuoden autoa" siitä.
    Sen verran siit tinasta että millasta se niinkun oikein on ku en oo koskaan kuullukka että saumat pitäs tinata. Onks se niinku ihan tavallista tinaa mitä käytetään johtojen juottamiseen, ei?
     
  19. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Aiheesta löytyy tietoa tuolta "Kori"-osiosta
    ainakin seuraavista:
    Tinaus?
    Tina Kitti
    Tinaus



    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Eyetech 2003-02-23 22:04 ]</font>
     

Kerro tästä muillekin!