lommojen oikominen liukuvasaralla?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja KiRu, 4.3.2008.

  1. KiRu

    KiRu Gearhead

    siis kyseessä nyt lommojen oikominen paikoista mihin ei pääse taakse,
    yksi keinohan on hitsata kohtaan puikkoja johon liukuvasaran saa kiinni, no tiedätte kyllä, en tiedä vempaimen oikeaa nimeä mutta ammattimiehillä on sellainen sarja..
    mistähän sais sellaisen harrastaja mallin/ harrastaja hintaisen?

    ehh... muistan nähneeni jossain "halpis" sarjan jossa sai liimattua tankoja kiinni.. sitten siinä oli joku tsydeemi jolla sitä tankoa vedettiin ulospäin
    :eek: :eek:
    vai onko toi ollut taas unennäkö :lol:
     
  2. -TH-

    -TH- Gearhead

    ei kannata hitsata tikkuja peltiin, ne repii helposti pellin ja tuloo reikä, eli lisää korjattavaa.
    parempi tapa on käyttää tinatankoa ja vedellä siitä, tinan saa lämmöllä pois ja pelti jää ehjäks. samalla tavalla tulisi oikoo motskarien tankit.... ne hitsattavat tikut on perseestä.
     
  3. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    No kerronpa tähän oman lommon oikaisumenetelmäni. Tossa justiin vedin Caminon takakulman ulos kun oli n. 500*500 kokonen läntti pahimmillaan 5 senttiä sisässä. Eli ensin putsasin alueen peltipuhtaaksi laikalla, sitten hitsailin semmosia harjateräksestä taivutettuja U-lenkkejä kiinni peltiin. Muistaakseni yhteensä 12 kohtaa vedin sitä ryppyä ulos (sorkkarautaa ja laudanpätkää hyödyntäen) niin alkoi olla suht suora (=perunapelto). Sitten hitsasin lenkeistä tulleet reiät umpeen ja loput oikeni n. kilolla kittiä.
     
  4. rauta ja romu

    rauta ja romu 3rd gear

    Liimattava sarja löytyy vaikka mutunetista. Sarja sisältää kuumaliimapistoolin, liimattavat keilat ja kuppijutskan jolla voi vetää ulospäin... :eek:
     
  5. America

    America Gearhead

    Mitenköhän mahtaa toi liima toimia. Jotenkin semmonen tunne ettei toi kuumaliima jaksa pysyä siinä pinnassa. Onko jollain kokemusta kyseisestä toimenpiteestä?
     
  6. Fossilisti

    Fossilisti 1st gear

    Tos sarjassa (ainakin paremmissa sellaisissa) on hiukka erilainen liima tai siis sen liiman koostumus, on jotenkin sitkeempää ja siten kestää aika hyvin nyppiä...

    Tokikaan sillä ei saa hirveen teräviä lommoja pois, mutta loivempia ihan kivasti. Jotkut firmat (wu...) jotka tommosia kauppaa kehuvat että tolla saa oikaistua lommot ilman maalaustarvetta.... ei se nyt taas NIIN hyvä oo...
     
  7. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    moon käyttänyt ihan kempin liimakonetta, rautanauloja ja vetovasaraa.
    jos tulee reikä ni kempillä umpeen.
     
  8. Vilu_86

    Vilu_86 3rd gear

    Oon koittanu duunissa noita pariltakin toimittajalta ja tulin siihen tulokseen että toinen setti oli huono ja toinen perseestä. Sen huonon setin ois ehkä saattanu saada välttäväksi jos ois ollu sellasta kuumaliimaa mikä tarttuis siihen maalipintaan. Puhtaaseen peltiin en oo koittanu kun ne oon oikassu aina pistehitsaus koneella jossa heittovasara jos ei taka kautta pääse.
     
  9. Buick225

    Buick225 Double Gearhead

    Jep,ainakin tuo W.....n satsi ei oikein toimi,ei pysy liima kiinni.
     
  10. JouniK

    JouniK Gearhead

    Oon juottanut peltiin kiinni kaikenlaisia koukkuja ja tappeja tarpeen mukaan, tinalla tai messingillä. Lopuksi vaan sulattaa juotteen nyppää koukun irti ja puhaltaa paineilmalla roskeet pitkin verstasta ;)

    J
     
  11. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mä oon tota massaulosvetäjää käyttänyt niin, että hitsaan sen päähän koliomallisen pellin, jonka sit pisteillä kii autoon, ja sitte vaan nyppimään. Saa vedettyä vähän laajemmalta alueelta, ei repeile niin helposti. Just viikonloppuna oli tollanen tapaus, helma 4 senttii sisällä puolen metrin mataklla. Eka mietin tota nyppimistä, mut olis se ollu aika työlästä. Sitte otinkin 0.5 millin peltiä, ja hitsasin helmaan "kuoren" sen lommon päälle; menee täydestä kun väärä raha, säästy vaivaa ja kittiä. :rotfl:
     
  12. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo Gearhead

    Yksi vanha konsti on sulattaa koritinatangonpää lommoon ja laittaa tankoon vetovasara kiinni lukkopihdeillä.Tähän on kylläkin kehitetty oiva työväline ,osoite ei ole muistissa mistä sais ostaa.Kuopion Hotrodderssin tallilla kaverit tietävät varmasti.On kai paras laite kyseiseen hommaan.
     
  13. kapa

    kapa 3rd gear

  14. Makinpa

    Makinpa 1st gear

    Oikasin käyttiksestä lommon itseporautuvalla ruuvilla ja vasaralla.
    Reikä kempillä umpeen.
    Hyvä tuli ja nopeesti.
     
  15. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    näyttää tuolla bilteman verkkokaupassa olevan liukuvasara 12€
    http://www.biltema.fi/

    tollasella oon pärjännyt.
     
  16. laakkius

    laakkius Gearhead

  17. timoknihti

    timoknihti 1st gear

    joo mulla on ollu ed työpaikoissa ja omassa firmassa käytössä pitsnagel tms niminen sellanen vihree jota naulapyssyksi sanotaan sitä sarjaa myy nykyään
    wurth ja sieltä saa myös nauloja ko vehkeeseen sarjaan kuuluu myös liukuvasara.hintaa oli kun viimeks uusittiin jotain 500e ed laitos oli ollu käytössä kohta 20v et kohtuu kestävä kampe voi olla harrastajalle kallis mutta ammattihommiin tosi hyvä...joihinkin uusien autojen suurlujuusteräksestä tehtyihin osiin sitä ei sais kuulemma enää käyttää liian lämpenemisen vuoksi.tuon käyttö vaatii hieman totuttelemista ettei lämmitä naulaa liikaa muuten palaa reikä...
     
  18. KiRu

    KiRu Gearhead

    niin.. tuossa eilen kun kävin uudessa ad-tarvike kaupassa niin huomasin siellä IKH:n eli tuon isojoen-konepaja tms. "pellinoikaisijan" tuo on sen markkinointinimi. En tiedä onko sillä joku oikea nimi..

    Se siis on liukuvasara jossa toisessa päässa imukuppi, liukuvasaran varren läpi imetään kuppi lommoon kiinni, paineilmalla luodaan imu-alipaine.
    hintaa en kerennyt kysymään, eikä hyllyssä ollut hintaa, mutta tuskimpa on halvempi kuin bilteman liukuvasara + hitsattu naula tms.
    mahdollisesti monta kertaa kalliimpi mutta tuossa kai koitellaan säästellä jotain pellin pinnotteita? vai miksi on tuollainen lähestymistapa :eek:
    -- toimiiko paremmin kun hitsatavat tapit, vai toimiiko ollenkaan? ainakin tartuntapinta on suurempi?
     
  19. miss duster

    miss duster 1st gear

    Muute sama resepti mutta taiteilin isoista lukkopihdeistä liukuvasaran.
     
  20. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Minulla on tuommonen "Spitsnagel" naulakone liukuvasaroineen käytössä. Tarkoitus olis tilata jossain vaiheessa just Gysin nyppykone, jonka hinta tais olla varusteista riippuen puolentoista tonnin kahtapuolta(muistaakseni)
    Jos joku silloin tarvii sitä naulakonetta niin voin ilmoitella kun joutaa.
    Oon kokeillu myös noita kuumaliima vetojuttuja, mutta toimiivat vain ohuissa pelleissä ja loivissa lommoissa. Etuna on että jos maali ei oo kärsiny niin lommoa voi pienentää monesti "kipurajan" alapuolelle riippuen vähän vaurion luonteesta ja paikasta.
     

Kerro tästä muillekin!