lontoon murretta rengasmitoissa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja B.B.Chevy, 27.1.2003.

  1. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Selvittelin rengaskokoja ja siellä ilmoitettiin että gummin tread width on 11,9 ja section width 14,1. Tuumaa tietty kun amerikangummeja ovat ja toi eka on selvä eli tienpintaan kiinniottavan kulutuspinnan leveys, mutta tuo section width onpi kuulemma The distance between outside of sidewalls, not including any lettering or designs. :grin: Ymmärrän joka sanan mut ei oikein hahmota kokonaisuutta eli nyt luetunymmärtäminen pätkii pahasti. Mitähän kummaa toi on selkosuomella :???:
     
  2. Stingray

    Stingray Gearhead

    Renkaan kokonaisleveys ilman kohokirjaimia jne.
     
  3. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Pikkusen tommosta arvelinkin, mutta jotenkin ei vaan hahmottunut varmaksi. Siispä tollasen esimerkkikumin leveysmitta esim. muutoskatsastettaessa olis kai sitten tuo 14,1" (kuulostas hyvälle, olis just maximirajalla muutoskatsastuksen kanssa :smile: )
    Ajateltu gummi on Mickey T:n IndyProfile S/S josta löytyy kokomerkintänä kupeesta vaan että N50-15. Erilaisten katuslicksien hyvyydestä kirjoiteltiin jo tuolla aikaisemminkin mutta nämä alkais vaikuttaa houkuttavimmilta ja nimenomaan tuo N50-15 malli. Ainakin valmistajan ilmoittamana nämä S/S:t on ihan eri renkaita kun tavalliset IndyProfilet. Eli jos MT:hen on uskomista niin The Indy Profile S/S has a special rubber compound that gets almost as soft as a drag race slick when the tire heats up, giving you plenty of traction. Siispä, näitä harkitaan ens kesälle katukäyttöön.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Big Bad Chevy 2003-01-27 20:01 ]</font>
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Enpä usko, että leveys olisi 14.1" vaan se 11.9", sillä perusteella, että KULUTUSPINNAN on mahduttava lokarin sisään, ei koko renkaan.

    Tämä siis MuTu. Jos joku TIETÄÄ, otan minäkin tiedon vastaan kiitollisena.
     
  5. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Tätä minäkin kannatan ja konttorilla on ainakin testattu.
     
  6. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Nyt vähän sekottaa :???: eli otteessa on nyt rengaskokona 10-15LT. Vertailukohtana pidetään siis 10" leveyttä ja siihen max. lisäys 102 mm. Eikös ne sitten kato sen uuden kumin kokonaisleveyttä, sillä jos gummin kyljessä lukee esim 29x15,5x15 niin mun käsittääkseni päätös olisi että leveäksi menee, vaikka tuon renkaan kulutuspinnan leveys onkin vaan jotain 13,5"?
    Meidän tavoite on löytää se äärikoko mitä alle saa nykysin laittaa, tilaa on riittämiin ja renkaat joka tapauksessa niin paljon kalliita että mielellään hankkis sitte sellaset jotka tosiaan haluais.
     
  7. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Koskaan en ole nähnyt renkaita mitattavan mitalla vaan kyllä ne konttorilla lukevat mitä kyljessä lukee. Vai onko muilla parempaa tietoa?
     
  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Katurengas kuin kautrengas, koko ilmoitetaan kokonaisleveytenä. Ja sitä kokonaisleveyttä tarkoittaa myös se otteessa oleva merkintä. Ja se renkaan kylkeen merkitty koko ratkasee, ei se mitä on todellinen mitta. Nekään ei nimittäin (tietenkään) pidä tarkalleen paikkaansa jo vanneleveyksistä ym. johtuen. Mulle oli yllätys, että toi N- on niinkin leveä, nimittäin omassa koslassa lukee just toi koko otteessa. Eli N-50-15, eikä mitään tuuma- tai millimittoja.
    Ne S/S:t on varmasti ihan erilaiset renkaat kun tavalliset indy profilet, ja mulla on sellaset ollutkin. Eron tekee kumiseos, ja kuvio, joka on S/S:ssä erilainen. Niissä on pikkasen parempi pito kun tavallisissa katurenkaissa, mutta katusliksejä ne ei oo nähneetkään kun korkeintaan ET Streettejä varastossa.
     
  9. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Tuolla ylempänä konttorista puhuttaessa tarkoitin, että renkaan sivut on ulkona, mutta kulutuspinta sisällä (Joo,joo, ei oo nättiä) ja se kelpaa. Sääntöhän on, että renkaan kulutuspinnan täytyy olla 35 astetta eteenpäin ja 90 astetta taaksepäin korin ml. roiskeläpät tms. sisäpuolella. Eikä tietenkään koske uusia autoja, kun ne on EU-tyypitettyjä.

    Kyllä se rekisteriotteeseen verrattava rengaskoko on siinä kyljessä.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuohon sanoisin vastaväitteen... Mulla kun katottiin konttorilla maastorenkaita, ne tarkisti näistä rengasstandardihömpötyskirjoistaan millilleen mitat alkuperäisestä ja vaihdetusta renkaasta. Joten en kannata sitä, että kyljessä lukeva mitta on se ainoa oikea.

    Kaippa se riippuu (niinkuin aina) paikallisen konttorin tavoista?
     
  11. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    STRO:n kirjaa sovelletaan sekä konttorilla että tien päällä. On ihan hyvä kirja jos paljon swappailee. Sitä saa Automedioista Ahlavuolta. Niin, ja ilmoitettu leveys on aina poskesta poskeen.
     

Kerro tästä muillekin!