Loppu Kauhavalla Nitrojen EM lyhyeen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Ugalabugala, 4.10.2019.

  1. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    Ehkä kannattaa ainakin yrittää??

    Ylimielisyys ei vie asioita eteenpäin.
     
  2. No niin sieltähän se tuli kun vähän työnsi. Tee budjetti (mielellään tarkka ja lisää vielä 10%) ja esittele FHRA:lle miten rahoitat sen budjetin, niin sullahan on valmis kaava homman hoitamiseen. Hyvä ois jos tuottas vielä jotain FHRA:lle budjetin päälle.

    AH



     
  3. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Hyviä listauksia. Noista nauttivien pitäis saada myös tietää jostaki, että kylillä on kisat. 2 julistetta Lapuan Shellillä ei riitä. Miksu ja z 900 tietää muutenkin, että Kauhavalla on kisat.
     
  4. supo

    supo Double Gearhead

    Niin tai sitten ettei tj jaksa tehdä kaikista yh hommista laskua?Kuulemma niin on käynyt!Eli olisi tullut hilloa tilille mutta on tullut väsy tehdä laskua!
     
  5. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Voevoe, kuulemma, esson paarissa kuulin. Asiallista. Mut toimari on vetänyt omat johtopäätöksensä asioista ja tekee tilaa uudelle. Olis ihan henkilökohtaisesti kertomana lähtenyt jo vuos takaperin, mut Alastaron/Kauhavan tilanteen takia katsoi että ei voinut, olis ollu niinku rintamakarkuruutta. Jps olis, ni mikä lie ois ollu itkijänaisten reaktio siihen. Mut nyt siis tilanne on se että toimari vaihtuu. Siin on olemassa kaks todennäköistä suuntaa, joko uus jaksaa hoitaa asioita paremmin tai huonommin.
     
  6. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    Laitanpa tähän muutaman kommentin kun on niin mielenkiintoinen topiikki.

    Luokkajako
    Minulla kipinä lajiin syntyi -70 luvulla ja täytyy myöntää etten ymmärrä puoliakaan lyhenteistä ja termeistä joita lajiin nykyään liittyy. Siitä tuleekin mieleen, että olisiko noita luokkia liikaa? S, MS, SA, CA jne. oli minulle järkeen käyvä luokkajako ja se, että autot lähtivät eri aikaan oli ihan jees. No, se ei nyt sitten ilmeisesti ole tätä päivää? Sitten vaan karsitaan luokkien määrää jotta saadaan tarpeeksi kisailijoita joka luokkaan.

    Kauhava on kaukana
    Ei sille mitään voi. Matka on liian pitkä pk-seudulta. Jos meinaa osallistua kisailuun lähtö kotoa ehkäpä klo 3 aamuyöstä ei maistu (saapuisi perille purkamaan kalustoa klo 8). Jos tulee vain katsojaksi niin voisi lähteä vähän myöhemmin mutta kokonaispanostus 9h matkustamiseen taitaa jäädä tekemättä.

    Yksipäiväiset kisat
    Sekä katsojana että mahdollisena kuskina en malta uhrata kuin yhden päivän kisatapahtumaan. Voisiko pienemmät kisat hoitaa pääsääntöisesti yksipäiväisinä?

    Kasvupolku kisakuskiksi
    Minulla on menossa vaihe jossa tulee ajettua katuautokisoja lentokentällä. Tossa kun laitteen viritysaste tietty kasvaa koko ajan niin eihän sitä tiedä jos jossakin vaiheessa siirtyisi FHRA:n kisojen puolelle. Jos siellä odottaa korkeat osallistumismaksut ja tyhjänpanttina usemaan päivän pyöriminen varikolla niin varmaan jää kokeiluksi.

    Selostus
    Joke Liinanmaa oli kova. En usko, että hänellä oli kummoisiakaan tietoja itse lajista. Siksipä sinne pitää palkata ammattiselostaja, ehkä Kyllösen taksa on jo pudonnot järkevälle tasolle ja luulisi tästä maaasta löytyvän nouseviakin tähtiä. Arttu Harkillehan tämä voisi myös sopia. Nykyiset selostajat: en ehkä ole edes kuullut teitä. Olin katsomon puolella viimeksi ehkä kolme vuotta sitten Alastarossa ja siellä selostaja oli aika voimaton kun lähinnä putsailtiin rataa.

    Nopea ajattaminen
    Se on kaiken a ja o. Putsaustauot olkoot ainoat hetket kun radalla ei tapahdu.

    Käsiohjelma
    Sellaiset pitää olla jaossa ilman muuta. Sen kun vaan kopsaa FHRA:n sivuilta luokkien esittelyn samanlaisena joka kisaan ja sitten muuttuvana osiona kunkin kilpailun astelma. Pikkaisen tulee kuluja niiden painamisesta ja arvatenkin siivouskuluista kisan jälkeen mutta sellaista se vaan on.

    Juniorit
    Minun kantani on se, että juniorit pitää ajattaa Prime Timen ulkopuolella. Matalaviritteisinä vehkeet eivät varmaankaan hajoa niin ei muuta kuin hoidetaan ne alta pois nopeaan tahtiin. Minähän en kannata "kaikki pelaa" filosfiaa pallouilussakaan ja tässä sama juttu. Klo 10-16 ei minusta näille luokille tulisi antaa rata-aikaa.

    Vaikuttamiskanavat
    Kisailijat eivät varmaankaan saa ääntään kuuluville tällä palstalla, noin FHRA:n suuntaan. Jos/kun on hyviä ideoita FHRA:n suuntaan niin kannattanee valita eri forum.

    Kuppikunnat
    Tätä jaksan hämmästellä. Miten tämä pieni laji voi olla niin epäyhtenäinen? Vihamielinen jopa.
     
    cutlass cruiser, exchevelle, GS ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. Kauhava on kaukana
    Ei sille mitään voi. Matka on liian pitkä pk-seudulta. Jos meinaa osallistua kisailuun lähtö kotoa ehkäpä klo 3 aamuyöstä ei maistu (saapuisi perille purkamaan kalustoa klo 8). Jos tulee vain katsojaksi niin voisi lähteä vähän myöhemmin mutta kokonaispanostus 9h matkustamiseen taitaa jäädä tekemättä


    Vai on kauhava kaukana. Mene nyt minnepäin maailmaa vain, tuommonen 300-500km matka kisaan ei ole yhtään paljon. Luuletko perkele että me täällä pohjoisessa tai muualla susirajalla on edes odotettu 35vuotta että kisat olisivat naapurissa? Ei ole valitettu, vaan on hypätty pakettiautoon, linjuriin, rekkaan ja raaahattu isot perseemme kisapaikalle. Sun kannattaa ajaa kilpaa siellä malmilla ja vie illalla kalusto valmiiksi ja juo paljon energiajuomaa ettet nukahda rattiin kotimatkalla. Ristus mitä velliperseitä. Juuri näihin valittajiin homma kaatuu. Tarkoitan välimatkavalittajiin. Minäkin kuljin 10-15v kalajoelta ja sen jälkeen täältä Seinäjoelta taas välillä kalajoelta, eikä mikään paikka tuntunut pitkältä matkalta. Puhutaan kuitenki 4-7vkl per kesä ja jos siihen ei ole halua, parempi ruuvailla pyöränmuttereita kotitallissa auki ja kiinni eestakasi.

    Ristus.

    AH
     
    Wicked Witch of the West, Bukero, Belve67 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    Tsiisös :rotfl:
     
  9. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    Henkinen etäisyys taitaa olla pidempi kuin fyysinen matka. Vaikken ole Kauhavalla kisoissa käynyt niin pieni välimatkavertailu.

    Porista kun kotiosoitteesta zoomailee, niin Lahdessa tulee pari kertaa vuodessa käytyä CMS/Jenkkiautonäyttely. Matkaa 240 km suunta eli ihan on päivä reissussa hyvin pärjännyt.

    Hartwall Areenalle on tullut lähdettyä pari kertaa suoraan töistä klo 16.00 ovet lukiten ja hyvin on kerinnyt keikalle ja yöllä ajellut kotiin ja ehtinyt vielä hiukan nukkuakin ennen seuraavana aamuna töihin menoa. Matkaa 2 tien kautta 243km, Tampereen kautta motaria pitkin leppoisampi ajaa 282 km suunta.

    Kauhava tuntuu olevan pirun pitkällä, kun harvemmin siihen suuntaan suhaa. Reittihaku kyllä näyttää vaan 227 km...

    Että hiukan suhteellisia nämä etäisyydet kuitenkin Suomen maassa ovat. Muistelisin että aikoinaan tälläkin foorumilla valiteltiin Alastaron olevan kaukana pääkaupunkiseudusta...
     
    jknR tykkää tästä.
  10. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    Jos ei muuten niin laji hajoaa "sisäisiin ristiriitoihin"
    Pitäisi miettiä parannuksia, sen sijaan jengi vaan vittuilee toisille.

    Annetaan menneiden olla ja pyritään saamaan uutta nostetta hommaan.
     
  11. pantera

    pantera Double Gearhead

    Helsinki-Kauhava , kesto 3:05, hinta 43€
     
    simeoni, jknR ja BS 150 tykkäävät tästä.
  12. GS

    GS Gearhead

    Näistä ”pitkistä välimatkoista” vielä yksi havainto elävästä elämästä.
    Eli hieman kun on tullut sivusta seurattua tuota junnusarjan rallihommaa jossa kisat ovat oikeasti ympäri suomea ja esim, viime vuoden kilpailut ajettiin:... Kangasniemi, Oulu, Kouvola, Laitila ja Heinola....

    Kukaan ei rallipuolella silti tunnu valittavan ”pitkistä matkoista”, homma kiinnostaa ja siihen kun on oikeasti ”hengen paloa”, nämä matkat tuntuu olevan ihan sivuseikka.
    En oikein ymmärrä miksi Drag Race puolella näin tuntuu olevan, vai onko niin että tuote vain ei katsojan ja kilpailijan näkökulmasta?
    Helsingissä Drag Racingin EM-kilpailuja ei tulla milloinkaan ajamaan, joten jos näitä skaboja haluaa nähdä paikan päällä, pitää olla valmiutta poistumaan myös kehän ulkopuolelle.
    Tämä fakta ei tule koskaan muuttumaan, joten siitä valittaminen on turhaa.

    Se että osoitetaan ikäänkuin mieltä sillä että jo ”periaatteesta” ei käydä EM-kisassa koska ”matka on liian pitkä”, tarkoittaa juuri sitä mikä nyt konkretisoitui, eli silloin ei pidetä suomessa EM-kilpailuja lainkaan. Piste.
    Kaikki on kuitenkin suhteellista ja ihan oikeasti Kauhava ei ole kaukana mistään, missä suomessa on vähänkään enemmän asutusta.
     
    z 900 tykkää tästä.
  13. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Hauska kun harrastaja kirjoittaa asiallisen oman mielipiteensä ja näkemyksensä aiheesta -Kauhava on kaukana- niin paskaa sataa niskaan.

    Muutoin erittäin asiallisesti argumentoitu MIELIPIDE-kirjoitus. Eiköhän siihen jokaisella ole oikeus ilman että haukutaan velliperseeksi.
     
    chevy 2, Jza, KKOSKINEN ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    Matka kehä3 sisältä ei ole pitkä, itse ajellut jo 2018 finaaleista lähtien Kauhavalle.

    Se laittaa harkitsemaan kannattaako jatkossa ajaa on että mihin suuntaan homma menee. Ilman em-arvoa natikat jää ainakin väliin.

    Mutta joo, matka ei ole syy.
     
    z 900 tykkää tästä.
  15. pile

    pile Gearhead

    Oikeasti ei tuo matka oo pitkä. Itse oon suhannut Seinäjoen ja Helsingin väliä viikoittain useta kymmeniä vuosia.
     
  16. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    No kukin sen ratkaisee omalta kohdaltaan onko vai ei, ja todellinen lopputulos näkyy sit myytyjen lippujen määrässä. Mult on tainnu jäädä yks kisa käymättä. Tai sit ei sitäkään. Eiköhän sinne ens kesänäkin tuu joku reissu tehtyy.
     
  17. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Muuttakun se tahtotila eteläsuomes on niin kova saada käännytetyksi ajot omille koti nurkille, ja tälläisessä tilanteessa kuin nyt on niin tietysti aina on henkilöitä mustamaalaaman lajin tulevaisuus Kauhavalla toteutettuna. Aina löytyy huonoa sanottavaa joltakin vaikka kaikki olisi täydellisyyteen asti ajettu.
     
    z 900 tykkää tästä.
  18. GS

    GS Gearhead

    Pointtihan on siinä että tässä on taustalla ne psygologiset kilsat ja sitten ne todelliset.
    Vanha kansansanonta on että ....”kiimasen kilometrit ovat lyhyitä”....ja tämä kyllä pätee tässäkin.
    Itse tarjottu tuote pitää rakentaa sellaiseksi että ne kilometrit vähintään puolittuu, tultiin pelipaikalle sitten mistä tahansa suunnasta suomea.

    On selvää että jos tiedossa on, että puolet/kolmasosa päivästä on traktorin sahaamista ja taukoa jolle ei ole mitään syytä, toinen kolmannes ruohonleikkureita ja jarruttelua...alkaa ajetut kilsat kisoihin kummasti muuttumaan pitkiksi.
    Tähän päälle ainainen sateen uhka, kallis lippu sisään, huono ruoka ja kuulutus sitä itseään, niin silloin alkaa kilsat olemaan jo todella pitkiä, ihan lähialueiltakin.

    Muistelen aikoja kun tuli Motoparkin alkuaikoina ajettua paikan päälle joka ikiseen siellä ajettuun skabaan ja täältä Tampereen takaa matka tuolloin tuntui todella lyhyeltä.
    Nyt sinne ajelu SM-kisaan tuntuu jo ihan ylitsepääsemättömältä ja ainakin kymmenen tekosyytä on aina vastassa, että "sinne asti" ei tarvitse raahautua.

    Eli tuote vain ei enään ole sellainen että se ohittaisi monet muut viikonlopun ajankäytön vaihtoehdot. Paikassa itsessään ei edelleenkään ole mitään vikaa ja matka muutoin ei ole pidentynyt, kuin kameratolppien osalta. Työn vuoksi vastaavat ajoreissut ovat ihan arkipäivää, mutta jos perillä odottaa hammaslääkärikäyntiä vastaava kokemus, kilsat ovat pitkiä.
     
    pantera ja josu tykkäävät tästä.
  19. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Niin, muttakun tätäkin keskustelua seuranneena ja kommenttiakin antanu olen silti näyttää siltä et suurin osa jotka seuraa ovat kilvan ajajia ja tietenkin kommentit myös sen suuntaisia liittyen enempi kilvanajon järjestelyihin sekä kustannuksiin.
    Missäs on se harvalukuinen yleisö joidenka mielipidettä tässä myös kaivattaissiin yhtä lailla kuin kilpailijoiden ja järjestäjien.
    Aivan varmasti näitäkin lukee monikin lajia seuraava mut ei näytä mitenkään hetkauttavan heitä.
     
    valtope tykkää tästä.
  20. supo

    supo Double Gearhead

    Tämä on varmaa tietoa,ei Esson Baarista kuultua!
     
    kuula tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!