Loppu Kauhavalla Nitrojen EM lyhyeen

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Ugalabugala, 4.10.2019.

  1. GS

    GS Gearhead

    Kisan ansaintapuoli pitää tänä päivänä olla enemmän markkinoinnin tuottoja, kuin katsomon tuottoja. Markkinoinnin tuottoihin ei niin herkästi yksi sadepäivä vaikuta ja katsomossa istujien määrä ei korreloi näihin tuottoihin juuri lainkaan.
    Taas jotta lajin ”markkinointikoneistolla” on mitä myydä, lajin pitää NÄKYÄ ja näkyä ennen kaikkea oikealla tavalla.
     
    Inlinee, Aulis Hämeenkorpi, Mika.V ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. pinola

    pinola 2nd gear

    Muokattu: 10.10.2019
    chevy 2 tykkää tästä.
  3. supo

    supo Gearhead

    Taitaa olla että tulevana kesänä tulee muutoksia kisoihin ja ajopäivät pe-la eli sunnuntai jää vapaaksi kotihommiin.Suunnitelmat kesken mutta pe harjoitusta/lajittelua ja La lajittelua ja pudotukset osa kisoista.
     
    jknR tykkää tästä.
  4. KKOSKINEN

    KKOSKINEN Gearhead

    Sanon nyt minäkin jonkun ajatuksen aiheesta. Ekat kisani näin Härmälässä koska Porin kisan aikana olin vielä intissä. Hangossa ja Alastarossa käytiin vaikka tosiaan satoi koko lähes koko päivän. Kierreltiin kaverien kanssa varikolla ja puhuttiin jenkkiautoista silmät innostuksesta hehkuen. Nostalgiaa tietenkin eikä kukaan nuoruuttaan saa takaisin. Tiedä sitten onko samanlaista paloa aiheeseen enää junnuilla. Kaksi (?)vuotta sitten olin Kalajoella seuraamassa finaaleja. Autoryhmät meni läpi nopeasti ja sen jälkeen odottelua ja jotain mikä ei kiinnosta yhtään. Tiedän että junnut on tärkeitä eikä ilman pyöriä kisoja synny. Pointtini on se, että jos tuote ei ole kunnossa ei auta tienvarsimainokset eikä ryhmäliput eikä mitkään markkinatemput.
     
    chevy 2, jpalvima, supo ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. GS

    GS Gearhead

    Täällä sama kuvio ja ekan vuosikymmenen ”hengen palo” lajiin.
    Tämä tietenkin johtui paljon siitä että laji oli uusi ja ennen näkemätön suomessa, kalusto oli sen päivän mittakaavassa ”uskomattoman tehokasta ja kovaäänistä”...keulivat jopa... ja siihen aikaan ei jarruteltu, vaan laji ja luokat olivat hyvin suoraviivaisia, jolloin katsojat pystyivät samaistumaan yleensä sen oman merkin kautta itse kilpailuun.

    Räyskälän katukisoissa sai oikeasti aina jännittää kuka oli missäkin lähdössä nopein ja se riitti, koska mukana olivat ne nopeimmat ja kovimmat. Yksinkertainen laji yksinkertaisille ihmisille siis, mutta silloin kaikki oleellinen oli kristallin kirkasta.

    Vuosikymmenten saatossa laji pikku hiljaa korruptoitui kun koko ajan pienemmille ryhmille tarvittiin oma luokka ja pikku hiljaa jopa vanhat alusta asti lipun maksaneet alkoivat pudota kärryiltä. Samalla lajiin alkoi tulla kalustoa joka ei todellakaan enään ollut ”tehokasta eikä kovaäänistä”, vaan jotkin hämärän peittoon jääneet ”tarkkusajon hienoudet” määräsivät enenevissä määrin voittajia. Se alkuaikojen mies vastaan mies alkoi kadota ja katsomoihin alettiin könyämään vain Top Fuel kiksien vuoksi. Kukaan ei enään viitsinyt vaivautua SM-kilpailuihin, koska koettiin että niissä ei aitoa kilvanajoa ole enään ollenkaan, vaan ainoat jolla oli kivaa, oli kilpailijat, jos hekään.

    Näin saatiin tekohengitettyä lajia laitteilla joiden teho alkoi olemaan samaa luokkaa kuin jo jokaisessa kadulla liikkuvassa ”tuning” teinisuprassa tai bemarissa. Katuautot raiskattiin kun painoindeksit verottivat kuutiotilavuutta, vaikka todelliset tehot tulivat turboista. Näin saatiin tehokkaasti vanhoilla työntötanko V8:lla kilpailevat ”kehitysputkesta” ulos ja näin saatiin se viimeinenkin jengi ulos katsomoista SM-kisoista.

    Se kummallinen pelko siitä että....”eeeeimepojatnointehokkaitajakovaakulkeviaollenkaan”...sai aikaan sen että tehokkaampia autoja näki jo pikkukylien viikonloppujen pillurallia vetämässä. Miksi ihmeessä tehottomampien autojen näkemisestä pitäisi maksaa ja tuhlata kallisarvoinen vapaa viikonloppu viimaisessa katsomossa jossa nähtävänä on tämän päivän mittapuun mukaan vain pikkusen pöriseviä ja jarruttavia museoautoja??

    EM-kilpailut ja Pro Mod+Top Fuel ovat se viimeinen vanhan kaartin porkkana jolla katsomoihin saadaan sinä yhtenä viikonloppuna täytettä ja mikäli nyt tämäkin ryssitään muualle, voi sanoa että hyvää yötä.

    Drag Racing ehkä täytyykin ajaa kokonaan alas, jotta uusi nousu edes teoriassa on mahdollista. Tämä muu nykyinen muu katuautopuoli on oikeilla jäljillä, mutta yksi iso suunta ja tahtotila yhdistyä isoksi toimijaksi ikävä kyllä puuttuu.
    Nyt mennään eteenpäin kummallinen käsijarru päällä, vaikka voimaa olisi vaikka mihin.
     
    JK311, PilsnerBil, 930BiT ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. pile

    pile Gearhead

    Tierän että sohaisen ampiaspesään nyt mutta.Kukaan ei tunnu uskaltavan puhua junnuista. Niin tärkeitä kun he lajille ovatkin niin kiinnostaako katsojaa katsella näitä. Heitä on kohtuu paljon vievät oman osan ajoajasta. Mietin vaan kuinka moni junioreista oikeasti rupeaa isona ajamaan. Olisiko mahdollista näitä ajattaa jotenkin toisin kuin nyt? Kenenkää ei saa ottaa tästä herneitä nenään.
     
    valtope ja Araldite73 tykkäävät tästä.
  7. supo

    supo Gearhead

    Huomasitko että esim.finaaleissa ajoi loistavasti dragsterilla Laura lisenssin sekä osallistui Spet ryhmän kisaan(junnu) sekä taitaa esim.molemmat Tekoniemet ajaa ensi kesänä kahta Javelia kisoissa eli tulee koko ajan lisää kuskeja eli Pauli koita nyt pysyä housuissa siellä etelän helteessä sillä junnut vie vähiten aikaa muilta.Pauli,oletko ihan tosissasi?Suatto muuten entinen junnu voittaa Spet ryhmän Suomen mestaruuden!
     
  8. Araldite73

    Araldite73 2nd gear

    Ikävä kyllä ruohonleikkureiden tullessa radalle on yleensä vessatauko tms.
     
    PilsnerBil, Mija ja supo tykkäävät tästä.
  9. supo

    supo Gearhead

    Näin pitää tehdä jos ei kiinnosta!
     
    jknR, Vermilion ja Araldite73 tykkäävät tästä.
  10. pile

    pile Gearhead

    Supo , oikeasti missä vaiheessa tuli junnut kisoihin ja missä vaiheessa alkoi yleisö katoamaan. Mieti. Älä ota heti herneitä nenuun. Kuten sanoin tää on hyvin herkkä asia. Mietin vaan mikä meillä nyt oikeasti klikkaa kun ei maksavaa asiakasta tule enää.Ei saa olla sokea ,pitää nähdä myös tulen läpi.Olisko aivan pois suljettu vaihtoehto että junnut ajaa joko kokonaan eri päivänä tai sitten heti aamusta muutaman kierroksen ja samoin pudotukset heti aamusta tällöin ne eivät sekaa ns. Oikeaa kilpailu toimintaa.
     
    Muokattu: 10.10.2019
  11. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Just näin, mitäs korvaavaa tilalle kabinoihin kun ei kisoistakaan sateen takia mitään tule. Ei se nelisen sataa kilsaa mitään ole mutta aja se sateessa ja tule sateeseen niin ketään ei hymyilytä jos on vain tarkoitus majoittua sateen suojaan Kauhavalle.
     
  12. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Ei oikeen aukee tuokaan miten tätä myytäisiin yrityksille mainos tai vip ajatusten kautta, nykyäänhän yritykset ei omasta kulurakenteesta johtuen markkinoi edes itse itseään muutoinkuin välttämättömissä tilanteissa esillä täytyy olla omien alojensa tapahtumissa, mutta turha kuvitella et ees niissä saisit kyseisen firman lippiksen.
     
  13. homer

    homer Gearhead

    Ei junnut minuakaan pahemmin kiinnosta mutta aika nopiaanhan tuo junnujen lajittelukierros yleensä menee. Hyvä aika kierrellä varikolla, käydä huussissa tai syömässä/juomassa.
     
    930BiT tykkää tästä.
  14. Tomas C5

    Tomas C5 2nd gear

    Minä lopetin maksavien asiakaiden ja yhteistyökumppaneiden kuljettamisen muutama vuosi sitten Drag Race SM/EM kilpailupaikoille, kun selvisi että maksava asiakas ja yhteistyökumppani ei ymmärrä yhtään mitään luokista, ei käsiohjelmaa, ei selostusta.
    Kerroin syyskokouksessa muutama vuosi sitten että olisiko tämmöinen "ilmainen" käsiohjelma hyvä, tarkoitin ilmaisella että haettaisi mainostajat käsiohjelmaan. Vastaus oli että on vanhan aikaista, nykyään kaikki on kännykässä, ok, hieno juttu jos on, en ole onnistunut löytämään..olen tumpelo.

    Ja asiakkaat valitsin autourheilusta kiinnostuneista.
    Mukana oli mm. joku vuosi sitten miljoona € budjettia pyörittävä autourheilijan isä, meidän junnujen pääyhteistyökumppani.
    Hävetti, hävetti ihan hitosti, ja vielä kerran hävetti.

    Selostus on ollut aivan onnetonta Käkön lähdettyä, kun tytöt ei tykännyt...kuppikunnat jyrää!!
    Nykyinen hokema, VOITTAJA ON... pitkän hiljaisuuden jälkeen ei riitä.
    Joo älkää sanoko että koita itse.

    Aivan sama oliko RS, TS, SPET. PET, SET, SS, PS, mitä näitä nyt onkaan, tai kaikkea siltä väliltä, voittaja ei koskaan ole välttämättä ensin maalissa oleva. Ja ruohonleikkurit tähän samaan kasaan.
    Vaikea laji yleisölle, ehkä suurin syy on lajin liian monet luokat, ja vaikea seurattavuus.

    En vaan jaksanut selitellä asiakkaille, miten vaikeaa seurattavaa tämä on, ja miksi ei ole yleisöä.
    Viime kesänä käytin maksavia asiakkaita katsomassa Tractor Pullingia, Ralli Crossia, ja Moto GP testiajoja, olivat tyytyväisiä, oikein tyytyväisiä.
    Ja näihin meni 5 numeroinen € summa.
    Pullingissa yhden päivän kyläkilpailussa oli 3700 maksanutta katsojaa.
    Rallicrossissa oli paikalla 4200 maksanutta katsojaa.
    Moto GP testipäivillä oli 8000 katsojaa 2 päivän aikana .
    Ja kaikissa oli ammattiselostaja, oli menoa ja meininkiä. Ei ollut bändejä, eikä kauheesti känniläisiä koritolkulla kossua.

    PS. 1 toivottavasti FHRA saa nyt oikean toimarin, jota kiinnostaa olla FHRA:n kilpailuissa paikalla, eikö luiki johonkin katuauto kilpailuihin samaan aikaan itse ajamaan.. eikä vittuile maksaville kilpailijoille.
    Ja toivottavasti tulevalle toimarille kelpaa ruohonleikkuri teamien 5 numeroinen sponssi raha.

    PS.2 vaikea laji, saattaa olla että aika on ajanut ohi?

    PS. 3 saataa olla että entinen ruohonleikkuri team, siirtyy enemmän yleisöä kiinnostavaan lajiin?

    PS. 4 Tiedän että paskamyrsky nyt nousee, se on varma.

    PS. 5 Lequ, kirjoitin tämän selvinpäin.

    Terveisin: kahden entisen ruohonleikkurin kuljettajan isä, Arto N
     
    Muokattu: 10.10.2019
    jknR, supo, nixxon ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. Ukko

    Ukko 1st gear

    Vaikka tuttavapiirissä on menestynyt junnukuski ja FHRA saattaa tarvita junnutiimien rahoja, olen kanssa samaa mieltä, että joko yllämainitulla tavalla tai sitten junnuille ihan omat kisat.

    Tämmösen vanhan semiaktiivisen harrastajapierun mielestä kisoissa ajamisen tempo liian hidasta, junnuja radalla, siivoustauko tai muuten vaan odotellaan sadetta.
    Ei hektiset nykynuoret vaan viihdy tuollaisissa tapahtumissa, missä ei tapahdu mitään.

    Ja mitä vetovoimaisempi tuote tai tapahtuma, sitä pidemmälle ollaan valmiita matkustamaan.
     
  16. Tomas C5

    Tomas C5 2nd gear

    Tämä on varmaan yksi vaihtoehto lajin jatkuvuudelle lyhytnäköisesti, junnut pois..
    Mutta mielestäni normaalia kadun talaajaa, joita laji vaatii, saadaan katsomaan kilpailua, jossa nopein on ensin maalissa, tai kenellä on paras aika.
    Siksi katukisat vetää katsojia.
     
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Gearhead

    Mistäs tälläinen (idiootti)päätös johtuu...liikaa katsojia ?

    Jos näin tapahtuu, niin siihen loppuu ainakin meikäläisen osalta Drag Racing:n seuraaminen...30 vuottahan sitä alkoi ollakin seurattu.
    Nykyisin ei ole mitään mahdollisuutta mihinkään lauantaisin, sunnuntai on aina ollut joutilas päivä käydä kisoissa, käytännössä se on ollut sellainen traditio jopa.
     
  18. Kalkkuna

    Kalkkuna Gearhead

    Eiks kauhavalla vois vaikka sm-kisojen yhteydessä olla katukisaa / no preppiä siinä viereisellä kiitoradalla? Tai pullinkia toisella puolella rataa siinä ruohokentällä? Äkkiähän siihen syntyisi siihenkin touhuun rata ja olis huonommallakin kelillä yleisölle(?) kattomista.
     
    Blower Camino tykkää tästä.
  19. fmila

    fmila Gearhead

    Joo, siinä olette kaikki oikeassa, että tuote ei ole kunnossa, kun ei sitä pysty seuraamaan puskasta tullut tavan tallaaja. Mitä sille pitäis tehdä, et näin olisi. Tohon nyt sit olisi kait vain kaksi vaihoehtoa. Joko ajetaan vain heads up luokkia ja ihmetellään kenen rahat riittää touhuun? Rahalla niitä hevosvoimia on aina ollut saatavilla. Saattaa olla vehkeet aika harvassa heken päästä? Ihan niin kuin Street ryhmissä on jo käynyt, joka vuosi tuntuu autojen määrä vähentyvän, vai onko joku muuta havainnut? Sääntöjä on yritetty säätää moneen suuntaan, mutta ainahan ne on jonkun mielestä pielessä. Tällä tavalla olisi sitten SM-kisojen loppu nähdäkseni aika lähellä jo vuodessa, kun kaikki isot ryhmät puuttuisi ( S/SS, Pet ja Spet + junnut ja puolet pyöristä). Braketti-luokkiakin siis tarvitaan.

    Suomi Dragin historiassa on useammankin kerran kehitelty paino/tilavuus indeksein ryhmiä, joissa kilpailu olisi tasaista, mutta aina tulee parin vuoden päästä joku jonka talous kestää rakaentaa(rakennuttaa muilla?) muita tehokkaamman laitteen. Seurauksena taas siitä on ryhmän kuihtuminen parin vuoden sisällä muutamaan kilpailijaan.

    Sen vuoksi toi braketti vaan on "nerokas" järjestelmä, jossa ei pelkästään raha ratkaise. Kuljettajallakin on jonkinlainen mahdollisuus vaikuttaa lopputulokseen. Tuon voi katsoa vaikka S/SSn kilpailija määristä. Muutaman vuoden notkahtamisen jälkeen, on se ollut taas kärki ryhmiä osallistuja määrissä.

    Braketin ymmärtäminen vaatii kyllä paljon, en kiistä yhtään. Sen vuoksi sitä infoa pitäisi olla tarjolla koko kisaviikonlopun ajan runsaasti. Sekä painettuna ohjelmalehtisenä, että info tilaisuuksina radan preppaus/putsaus taukojen aikana. Miksei myös heti aamusta kun yleisöä paikalle tulee? Kuuluttajan merkitys on todella suuri, mutta ei hänkään (tai hekään, tarvittais varmaan kaksi?) sitä melun vuoksi pysty mitenkään riittävässä määrin hoitamaan.

    Mitä taas junnuihin tulee, niin on se tuonut jo nyt suuren osan "aikuisten" luokkiin osanottajia. Monessa teamissä on ollut koko perhe mukana harrastamassa. Jopa löytyy perheitä joissa kaikki on ajanut, vuorollaan tai jopa useampikin perheen jäsen samalla kerralla, samassa kisassa. Itsekin olen useimmiten junnujen kohdalla poistunut varikon suuntaan, vaikka heidän kisaaminen on usein tosi jännää ja erot pieniä, ei toki kovin näyttävää. Junnu kierrokset menee tosi nopeesti ohi kuitenkin, jos vaan ajattamiseen pannaan lisää vauhtia. Junnujen vehkeet myös harvoin leviää radalle tai öljyää sitä, sen vuoksi menevät aika nopeasti, kunhan ajattamisesta saataisiin turha pilkkiminen pois. Välistä tuntuu, että line-upin henkilökuntaa on ehkä liikaa, tai joku kontrolloi kilpailijoiden etenemistä jossain taustalla mikrofoniin heitä käskyttäen liian hitaalla tempolla. Ajatetaan vesilätäkköön odottamaan ja vasta minuutin kuluttua tulee lupa burnikseen jne. Vanhaan aikaan sai heti lätäkköön ajoluvan saatuaan myös burniksen aloittaa vapaasti. Burniksesta mentiin eteenpäin kun se oli hoidettu ja lähettäjä pyysi seuraavaksi viivalle, siinäkin on nykyisin "portsari" välissä ja taas seistään odottamassa. Ja kansa odottaa myös.

    Toivon vilpittömästi et tästä löytyisi kehityksen kaari, joka toisi lajille suosionsa takaisin ja sen myötä myös yhteistyö kumppaneita kilpailijoille, joka mahdollistaa heidän osanottonsa jatkossakin.

    t. AM
     
    Muokattu: 11.10.2019
    BUICK:it, Volvo_5.7, supo ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. 1320

    1320 Gearhead

    Kokouksessa oli puhetta, että tuota kokeiltaisiin kai 1-2 kisassa, eli kaikki kisat ei olisi muuttumassa tuohon suuntaan...Onneksi.
    Tuossa on myös näin kuljettajan näkökulmasta sellainen ongelma, että kisoihin paikalle pääseminen hankaloittuu kummasti jos perjantaina ajetaan jo lajittelut, kun duunissakin täytyy kuitenkin käydä. Kaikkien kisojen muuttaminen tuohon malliin aiheuttaisi äkkiä sen, että esimerkiksi meidän tiimi saattaa sit lähteä ajelemaan vaikkapa EDRS sarjaa jos kaikkiin SM kisoihin ei pääse ajamaan.
    Lauantaina aamulla jos on pari lajittelurundia kuten kokouksessa sanottiin, niin eipä siinä ehdi paljoa säätöjä hakemaan ennen Eliminaattoria -> pakko olisi silti olla jo perjantaina paikalla.



    Juniorit aiheuttaa näköjään närää kuten monesti ennenkin. Itse olen sitä mieltä, että ne olisi ehdottomasti pidettävä mukana kisoissa kuten tähänkin asti. Junioreista kuitenkin suuri osa tulevista "isojen luokkien" kuskeista tulee, joten mun mielestä junnutiimeistä kannattaa yrittää pitää kiinni. Eikä noissa junnukierroksissa tosiaan kovinkaan kauaa kestä, kun laitteet on melko toimintavarmoja ja harvemmin hajoilevat pitkin rataa. Myönnän, että junnuluokat ei ehkä ole kaikkein näyttävimpiä seurata, mutta suosittelen joskus silti katsomaan niiden pudotuskisaa, se on kilpailumielessä kuitenkin melko mielenkiintoista seurattavaa, koska kisaajia on paljon ja kisa on tasaväkistä, voittajan veikkaaminen etukäteen on erittäin hankalaa.

    Junnukisaamisesta on muuten oikeasti myös hyötyä. Siirtyminen isomman auton tai pyörän rattiin on huomattavasti helpompaa kuin tyhjästä aloittamalla. Se entinen junnukuski on nimittäin yllättävän nopeasti kiusaamassa isompien luokkien konkareita...

    Lisäksi junnutiimit tuo kuitenkin tukun rahaa FHRA:n kassaan, joten jos nämä luokat pudotettaisiin pois skaboista, mistä tuo puuttuva raha sitten pitäisi repäistä...?

    Ja sanotaan tähän perään vielä se, että mulla ei ole "omaa lehmää ojassa" näiden junioriasioiden kanssa. En ole itse ajanut junioriautolla tai pyörällä koskaan kilpaa eikä meidän tiimissä ole muutenkaan koskaan Jr-kilpuria ollut.


    Toinen ainainen ongelma, eli Bracketin ymmärtämisen mahdottomuus jaksaa kanssa aina naurattaa. Se periaatehan on hyvin yksinkertainen, ainakin itse ymmärsin ihan hyvin miten Brackettiryhmissä kisataan jo silloin kun kävin pikkupoikana (alle 10-vuotiaana) faijan kanssa katselemassa Alastarolla kisoja kun faija opasti näiden luokkien sääntöjä.
    Tästähän olisi hyvä olla joku infopaketti tavalliselle kisaturistille jossa asia selitettäisi lyhyesti ja selkeästi. Vaikka pieni "vihko", jossa lyhyt esittely joka luokan pääpiirteistä ja siitä miten kilpailu kyseisessä luokassa tapahtuu kuten Arto yllä kirjoittikin. Infolehtisen tekeminen ei varmaan paljoa maksaisi, ja pino näitä lehtisiä lipunmyynnin yhteyteen, josta sen saisi halutessaan ottaa mukaan luettavaksi katsomoon.

    Mut siitä Braketistä vielä, että itsehän suhaan luokassa jossa kisalähdöt yleensä ajetaan Brackettina... Siitä jarruttelusta on sikäli turha inistä, että eipä siellä maalipäässä tapahtuvaa himmailua kovin helposti edes katsomoon huomaa, ja vaikka huomaisi niin tuskinpa se hirveästi ketään haittaakaan, lähdössähän kuitenkin kaikki mielenkiintoinen tapahtuu. Eikä toisaalta välttämättä ole mikään pakko jarrutellakaan. Esimerkiksi itse voitin Porissa kerran ET Bracket luokan jarruttamatta yhdessäkään pudotuslähdössä - indeksi sattui silloin hyvin kohdalleen.
    Toki meidän ryhmässä lajittelupäivänä on tarkoitus mennä niin kovaa kuin mahdollista, ja itse olen kyllä pari kertaa kirjaillut pudotuspäivänäkin sellaisen numeron lasiin, että saa ajella maaliin asti pedaali pohjassa ja jos indeksi silti alittuu niin ei haittaa... Enkä kyllä niillä muillakaan kerroilla ole tietoisesti pudotuskisaan lähtenyt jarruttelemaan, vaan lähtökohtaisesti mennään täysiä ja maalipäässä katsotaan onko tarvetta varoa indeksin alitusta.
     

Kerro tästä muillekin!