Loppukevennys: tunnista mosa TUNNISTETTU: American La France 6 cyl

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Powerstroke, 23.2.2009.

  1. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kuvasin vuosi sitten tämmäsen kummajaismoottorin 1920 luvun lopulta, enkä ole oikein saanut selville mikä se on, tai millä periaatteella se edes toimii (7-tahtinen sekaventtiili monipolttoaine atkinson-puolidiesel tms). Paloautossa se on kiinni.

    Jos joku moottorihistorioitsija keksii mikä se on niin hyvä, ja jos ei,niin ei se mitään.

    Virranjakajasta lähtee muistaakseni 12 piuhaa, joten 12 pyttynen se taitaa olla, ehkä. Erilaisia tulppia on kuitenkin 18 ja kampiakselien määräkin saattaa olla tavallisuudesta poikkeava. Tai sitten ei.


    [​IMG][​IMG]
    iso kuva: http://i220.photobucket.com/albums/dd16 ... CF2372.jpg

    [​IMG]
    [​IMG]
    iso kuva: http://i220.photobucket.com/albums/dd16 ... CF2373.jpg


    [​IMG][​IMG]
    iso kuva: http://i220.photobucket.com/albums/dd16 ... CF2374.jpg


    [​IMG][​IMG]
    iso kuva: http://i220.photobucket.com/albums/dd16 ... CF2375.jpg


    [​IMG][​IMG]
    iso kuva: http://i220.photobucket.com/albums/dd16 ... CF2376.jpg


    [​IMG][​IMG]
    iso kuva: http://i220.photobucket.com/albums/dd16 ... CF2377.jpg


    [​IMG][​IMG]
    iso kuva: http://i220.photobucket.com/albums/dd16 ... CF2378.jpg
     
    Muokattu: 5.9.2017
  2. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Merkki on American La France, minkä voi päätellä kuvissa esiintyvästä logosta. Bensalla käyvä sivuventtiilikutonen tuo mun mielestä on. Tulppia on varmaan laitettu kolme/pytty, kun ison sivuventtiilikoneen palotila on niin laaja, että sytytys on hyvä olla joka kulmalla.
     
  3. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Kovalla kooklettelulla löytyi jotain, voisi olla American LaFrance.
    Ovat edelleenkin pystyssä: http://www.americanlafrance.com/

    Laita s-postia tuonne ja kysy?

    EDIT: -Ääh, Rockmaple oli nopeempi-
     
  4. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Bensalla käyvä kyllä, mutta vaan kolmonen, ei kutonen.
     
  5. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Neljä tulppaahan tuossa per pytty näkyis olevan ja sivuventtiilit, kolme pytyä. LAF Co...Lafayette, Nash, Rambler...
     
  6. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Kyllä mä laskin kuusi tulppaa per kansi!!! Neljä pystyssä ja kaksi vaakatasossa...
     
  7. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Aina joku näkee paremmin... Mutta mää en ookkaan autoasjantuntija... :rotfl:
     
  8. DeS

    DeS Gearhead

    Huikea moottori :eek:
    Läpihengittävä neliventtiililohko, paljonkohan mahtaa olla iskutilavuus?
     
  9. ht64

    ht64 3rd gear

    Jos tommonen tulis pimeellä kujalla vastaan niin kyllä mä juoksisin karkuun :)
     
    Norri tykkää tästä.
  10. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

  11. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Oon kyllä edelleen sitä mieltä, että on kuutonen. Googlettamalla ei nyt heti löytyny faktaa, paitsi joku vanhentunut huutokauppailmoitus ilman kuvaa. Siinä mainitaan vm. 1921 kuusisylinterisen moottorin tilavuudeksi 14 000 ccm. Ja jos noista sylinterinkansista kuvittelee leikattavaks sivuventtiilien yläpuolella olevat "pullistumat" pois, niin kyllä se kansi on niin paljon pidempi mitä leveä, että peittää se kaksi peräkkäistä pyttyä. Jos nyt kukaan ymmärtää, mitä tolla sepustuksella tarkoitan... :oops:
     
  12. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Pitää kyllä sanoa että johan on häksätin. Voi olla jakajan kansi ja pyörijä kiven alla :rotfl:
     
  13. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Joo on se kutonen, kun tarkemmin kattoo.
    Tossa yhdessä kuvassa näkyy selvästi sylinterien alapäät ja kyllä niitä kaks on aina yhden kannen alla.
     
  14. jylppy

    jylppy Gearhead

    Virranjakaja + magneetto näyttäs olevan. Tuommonen olis hieno laite omistaa... :D
     
  15. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    :rotfl: :rotfl:

    Nyt vasta itsekin tajusin että voihan virranjakan pyörijässä olla kaksi nokkaa, niin että vaikka jakajassa on 12 piuhaa niin saadaan vain kuuteen pyttyyn kipinät, vastakkaisista navoista? Magneetolla vielä yhteen/pytty ilmeisesti.

    Tulpat näkyy parhaiten tosta tuulettimen päästä kuvattuna.
     
  16. CH3OH

    CH3OH 1st gear

    Melkoinen helvetinkone.. Tossahan olis hyvät rodiainekset, "rautaristitkin" vakiona :rotfl:
    Tuplasytytys on varmaankin luotettavuuden toivossa suunniteltu? Paloauton kun ei sois tielle jättävän..
     
  17. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Tulpanjohdot tarttis ehkä vaihtaa...
     
  18. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Taitaa monen tulpan edut hävitä, jos niille kipinää toimittaa kaks eri järjestelmää. :eek: Eihän ne millään saa niin tarkasti toimimaan ja säädetyksi, että yhtä aikaa sytyttäis. Ehkäpä magneetto on vaan varalla, jos patterista loppuu virta. 8)
     
  19. Peltirumpu

    Peltirumpu 1st gear

  20. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    joo, tuohon vm 1918 kuvaan kun vertaa niin on ilmestynyt tulpat venttilien läheisyyteen ja virranjakaja, olisko akkumulaattori keksitty tossa välissä. ja rautaristit päälle kun on tollai viritettykin. :rotfl:

    Niin se vielä hämäs että kun tuo on tosiaan läpihengittävä, niin kai sen on oltava tuplanokkakone, nokat kampiakselin kahta puolen. Ja näkyyhän siinä tönäritkin, kyllä tää tästä...

    ps hieno kilpuri tuossa yllä
     

Kerro tästä muillekin!