Ls kone veneeseen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja impala-63, 15.8.2021.

  1. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Onko kukaan asennellut noita gen3 vortec truck tai LS koneita veneeseen?

    Lähinnä kiinnostaa mitä osia löytyy jo marinointiin ja mitä kaikkea pitää muuttaa, mistä löytyy osia jne.

    Ei ole siis ainakaan tällä hetkellä ajankohtainen mutta mielenkiintoinen asia.

    Pakosarjoja löysin alkaen 1500 taalaa.
     
  2. Tässä on sedällä ainakin kasa osia..

     
  3. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Joo katsoin ton videon odotukset korkealla mutta ei tarjonnut yhtään mitään. Sponsoroitu mainos.

    Ei puolia ja tulpanjohtoja välttämättä tarvitse vaihtaa ja tuossa tehtiin kaasari muutos.

    Eilen googlettelin ja LS tech foorumilta löytyi jotain ja youtubesta videoita kun ne on veneessä.

    Ilmeisesti truck koneen nokka on aika sopiva marine käyttöön ja jotain löysin missä oli vissiin truck kone sellaisenaan työnnetty veneeseen. Pakosarjat ainakin vaihdettuna.

    Tuolta löytyy osia ainakin https://www.hardin-marine.com/c-2078-ls-engine-parts-and-accessories.aspx

    Pakosarjat https://www.cpperformance.com/p-104...haust-manifold-system-for-gm-48-53-60-62.aspx

    Eli menisikö oikeasti truck kone sellaisenaan kun vaihtaa vaan ne pakosarjat sinne ja softaa ronkkisi hieman? Suljetulla kierrolla niin tarvitsee erillisen merivesipumpun ja lämmönvaihtimen.
     
  4. Juu, mainos se oli ja sen jatko-osatkin, missä ne osat laitetaan kiinni. Mutta se oli samalla videon muodossa oleva kysymys, että mitä olit itse ajatellut. Näitä, kun tuppaa olemaan monta tapaa tehdä..

    Tuli tuosta marine öljypohjasta mieleen, että onko sille oikeasti tarvetta. Ja voisiko vastaavan tehdä alkuperäisestä.
     
  5. janihei

    janihei Gearhead

    Äkkiseltään voisi kuvitella, että marine pohja ei ole välttämätön jos käyttää öljynjäähdytintä.
     
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Marine öpohjassa on se hyvä, että voi tehdä mieleiset loiskelevyt , lisätä öljyn tilavuutta yms, jotka taas lisää tehoa ja toimintavarmuutta.
     
    MadMike tykkää tästä.
  7. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Niin ei kai siinä marine pohjassa ole muuta jujua kuin tilavuuden lisääminen. Sen truck pohjan pystyy laajentamaan samanlaiseksi. Sehän on alsaa. Tuossa mainoksen pohjassa oli vissiin samalla siirto öljyn suodattimelle.

    Sitä just miguelos tarkoitin että toi video ei kertonut mitä pitää muuttaa kun ne yrittää siinä myydä kaikkea. Ei varman tarvitse ostaa sitä 800 taalan vesipumppuakaan.

    Lähinnä ajatuksena mitä perus truck vortec tai LS koneeseen tarvitsee oikeasti muuttaa jos ei oteta noita bling bling front drive juttuja ollenkaan. Perus toimivaksi vene moottoriksi tuollainen "LS" moottori. Ohjaustehostajan pumppu taitaa kelvata sellaisenaan veneeseen tehostimeksi?

    Pakosarjat
    Raakavesipumppu lämmönvaihtimelle suljettuun kiertoon
    Lämmönvaihdin

    Pitääkö tuollaisesta koneesta jo vetää pakosarjat peräpeilistä läpi ettei ohjaa vetolaitteeseen? Kuristaako vetolaitteen pakokanava jo liikaa?
     
  8. Tässä videossa se asentelee sitä öljypohjaa:



    Se pisti silmään, että vaikka kokonaistilavuus on tuossa marinepohjassa on isompi, niin se on matalampi. Sopii varmaan paremmin useampaan veeneseen.

    Ja siinä valmiina noi siirtosarjan lähdöt. Alkuperäisellä paikalla voi suodattimen vaihto olla haastavaa, ellei jopa mahdotonta.

    Hantan pitäisi kommentoida näitä, kun se näistä tietää, mutta noin maalaisjärjellä niin jos on joku Chevyn pikkulohkon vetolaite ja sinne laittaa, vaikka sen 5,3 litrasen Vortecin, niin ei se sen pitäisi siitä kiinni jäädä. Saman verran sitä pakokaasua suunnilleen tulee.
     
  9. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Jos laittaa peräpeilistä läpi, niin kannattaa harkita jonkinlaisia äänenvaimentimia.
    Hieman liian kova möly lähtee mielestäni pelkillä suorilla putkilla. Ja varmasti monen muunkin mielestä. Riippuu toki missä meinaa ajella. Pachanga 22 -veneessä on hyvät vaimentimet, vaikka putket tulee ulos molemmista kulmista, niin ääni on miellyttävä.
     
    impala-63 tykkää tästä.
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kaitpa tuo pakokaasun tilavuus on jotenkin riippuvainen tuotetusta tehosta ja se edelleen siitä, paljonko kone sai ilmaa sisäänsä polttoaineen polttamiseksi.
     
  11. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kyllä se vakio pakohormi riittää isolohkollekin, mutta muutama heppa tulee suorilla putkilla, mutta riippuen veneen pituudesta se ääni saattaa muuttua häiritseväksi: lyhyt vene, kaikuu niin pirusti. Ja tuosta vesipumpusta, vaikka koneeseen rakennetaan lämmönvaihdin, riittää alkuperäinen vesipumppu, on se koneessa remmillä, alasiivassa tai vetolaitteessa, eli vesipumppujen määrä on aina vakio.
     
    janihei ja impala-63 tykkäävät tästä.
  12. hantta

    hantta Double Gearhead

    Itseäkin kiinnostaa ajatus kovasti tuo ls veneeseen, pitää vain huomioida, että raakajäähdytteisenä jotkut alumiinilaadut häviävät nopeastikin, samoin kiertovesipumppu on eri materiaalia, ja vesiprikat, auton rautaiset kestävät pari- kolme kesää, ja on yleensä aika hankalat vaihdettavat. Suuresta öljypohjasta onhyviä puoliaöljyn jäähdytys, kuten jo aiemmin todettiinkin, että öljynjäähdytin korjaa sitä, mutta tärkeä on myösöljyn loiskiminen, enemmän öljyä, öljy heiluu turvallisemmin, ja loiskelevyhän on ain a vakiona veneenkoneessa.
     
    MadMike tykkää tästä.
  13. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kaverilla on ahdettu ls1 sen veneessä ja kulkee vähintään riittävästi. Kulki jo vaparinakin. Semmoen pikkumuskeli/sporttivene. Siitä on juttua jossain suomalaisella venefoorumilla, en kyl muista missä. Ja FB:ssä on ryhmä LS Swapped boats mistä sais paljon infoa.
     
  14. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Tuskin niin pienestä on kiinni jos puhutaan muutamasta hevosesta ja veneilyyn kyllä mielestäni ei kuulu ne kovat pakoäänet. Kuuluu aivan kauheita matkoja merellä tai järvellä.

    Suljettu kierto olisi paras merellä ainakin.
    Eli raakavesipumppu kierrättämään vettä lämmönvaihtimen, koneen oma pumppu kierrättämään vettä koneessa ja lämmönvaihtimessa, eikö?

    Isomman öljypohjan rakentaminen tuskin on ongelma.

    Vesiproppuja ei varmaan tarvitse vaihtaa suljetussa kierrossa?


    Muistelen nähneeni jossain keskustelun tai blogin missä Suomessa rakennettiin just pikkumuskeliin ls1. Siitä on kyllä jo aikaa.
     
  15. Vermilion

    Vermilion Gearhead

     
    impala-63 tykkää tästä.
  16. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Tuolta se löytyi se sun kaverin juttu. https://www.sipbc.fi/index.php/foor...t/2903-hieman-erillainen-chris-craft-projekti
     
  17. rotax

    rotax 2nd gear

  18. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Joo tosi hieno vene tuli ja paljon joutui kyllä tekemään. Taisi tarina loppua joskus 7 vuotta sitten tuolla sivustolla, mutta volvo 5.7 varmaan osaa kertoa.
     
  19. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Joo, alko se toimia, myös ahdoilla. Silloin kun olin kyydissä se meni kyllä ihan tarpeeks täysiä, ilman ahtojakin ja ahdoilla kiihtyvyys oli hienoa. Siis kun ollaan jo plaanissa ja kruisataan, sitten kahvat kaakkoon niin kiihtyi hyvin. Jossain tuolla foorumin kuvissa olin näköjään mukana kaljottelemassakin! :)

    Kuulemma myöhemmin meni vielä kovempaa, mutta veneen runkonopeus tms. rupee tulemaan vastaan ja vetolaite ehkä liian alhaalla, joten se rupeaa työntää keulaa alaspäin tms. Vissiin vähemmällä käytöllä ollut vene nykyään, ehkei optimaalinen perhevene kuitenkaan.

    Eli sanoisin että tollaseen noin 20 jalkaiseen riittää hienosti yksi terve vapari lässykkä että on hauskaa. Enempi voi olla hauskempaa mutta ei pakollista.
     
    rotax ja impala-63 tykkäävät tästä.
  20. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Hyvää juttua tuossa Chris Craft ketjussa, hieno vene.

    Joihinkin akselivetoisiin venheisiin olen moottorin päivityksessä/vaihdon yhteydessä tehnyt noita marinointiosia. Ne on aina tulleet lämmönvaihtimella, putkityyppisellä sellaisella, ilmeisesti luotettavuus asia toi vaihtimen tyyppi?

    Onhan niissä marinointiosissa nyt pikkusen askaretta, mutta itse moottorihan menee ihan sellaisilla osilla kun se on autossa/kuorma-autossa tai muussa maanpäällisessä sovelluksessa ollut, vain ulkoisia osia vaihdellaan.

    En kyllä näe mitään etua raakavesisysteemissä, onko se sit vaan rakenteen yksinkertaisuuden takia kehitelty juttu?
     

Kerro tästä muillekin!