Ls kone veneeseen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja impala-63, 15.8.2021.

  1. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Vetolaite taisi olla liian ylhäällä kun oli pari tuumaa kavitaatiolevy pohjan yläpuolella.

    Jos nyt sain tuosta selostuksesta ja kuvista selvää mikä projektissa oli niin tosiaan auton motti sellaisenaan ja jäähdyttäjän tilalle vaan lämmönvaihdin jossa oli öljynjäähdytin samassa.

    Ja samaan viittaa 4d sedan tuossa ylempänä.

    Raakavesijäähdytys on ihan paska. En keksi muuta syytä sellaiseen kuin että varaosien myynti kun kaikki mätänee tai halkeaa kun vettä jäänyt johonkin taskuun.

    Uudessa veneessä säästää jonkun tonnin raakavesi vs suljettukierto ja se maksetaan moneen kertaan sitten kaikessa muussa korjaamisessa.
     
  2. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kaverillani oli vuosituhannen alkupuolella 27 ft Bayliner 454: sella, jossa oli aika harvinainen jäähdytyssysteemi, itse en ainakaan ihan samanlaiseen törmännyt: kone normi makeavesijäähdytteinen, mutta myös pakosarjat makeavedellä, riserit rosteria, eli välitiiviste riserin alla oli sokea. Tuolla kombolla lie aika paljon maileja tiedossa :)
     
    impala-63 tykkää tästä.
  3. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Juu tuollaisia sarjoja on jenkeissä myynnissä. Tuota kutsutaan full closed cooling ja jos pelkkä lohko niin half cooling.


    Rosterisia risereita ei ole tullut vastaan.

    Toi on mielestäni ainoa järkevä systeemi jos halutaan huoltovapaa ja toimiva moottori.

    Tuossa kuva 4.3 v6 merivesijäähdytteisen koneen kannesta. Kone ylikuumeni, ei käynnistynyt ja vettä sylintereissä. Just rempattu kone. Lämmöt kuulemma seilasi ennen kuin kuumeni lopullisesti. Varmaan sylinterin paine mennyt jäähdytys piiriin ja estänyt vedenkiertoa.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 8.9.2021
    hantta tykkää tästä.
  4. hantta

    hantta Double Gearhead

    Oudoksi tapaus Baylinerin kohdalla on mielestäni se, että tuo pakosarjahässäkkä oli alkuperäinen, vene oli lähes uusi, kun kaveri sen osti. Risereista ei päällepäin erottanut, että olivat ruostumattomat.
     
    impala-63 tykkää tästä.
  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kuvissa tais olla vielä se alpha vetolaite, siihen tuli myöhemmin bravo ja niitä on käsittääkseni eri korkuisia. Auton mottihan se on, vähän kutiteltu ls1 corvetesta ja siihen centrifugi ahtimella painetta. Äänet oli kans tosi mainiot tossa paketissa.

    Raakavesijäähdytyksestä samaa mieltä. Jos mä veneen joskus vielä hommaan niin makeavesi kiertää koneessa ennemmin tai myöhemmin.
     
    impala-63 tykkää tästä.
  6. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Joku järkevä raksinut asioita tilatessa. Maksanut vähän enemmän ostaessa mutta jälleenmyynti arvo säilyy paremmin ja ei tarvitse pelätä moottorivaurioita.

    Joo tuosta bravosta ei ollut juttua enää. Käsittääkseni alphalle annetetaan 300hv tehon kesto ja sillä oli reipas 600v sen alphan edessä :D
    Jäänyt projektin päivitys jossain niin kuin monesti käy.
     
  7. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Tehonkesto vetoilaitteissa lienee kirjaimellisesti veteen piirretty viiva. Ei se alphakaan hajonnut missään vaiheessa, toki veneellä välteltiin hyppimistä ja paikaltaan hanat pohjassa lähtöjä. Eli juuri sitä mitä mä olisin veneellä tehnyt. Mä ajaisin veneellä kun james bond. Ehkä hyvä ettei mulla ole venettä.
     
    janihei ja impala-63 tykkäävät tästä.
  8. plagu

    plagu Gearhead

    Ei sitä raakavesipumppuakaan tartte jos on vaikkapa alpha/bravo vetari sen impelleri riittää hyvin, makeakierto sitten ls:n omalla vakio pumpulla.
     
    impala-63 tykkää tästä.
  9. hantta

    hantta Double Gearhead

    Sea ray Pachangan alkuperäinen vetolaite on Alpha, kone 330 hp 454, sen se ainakin kestää, mutta jos vertaa autoon, niin jos laittaa jättirenkaat gm 10 boltiin, ja lähtee polttelemaan kumia tehokkaalla koneella, tulee kohta noutaja, sama ropeleissa, jos on jättihalkaisija ja nousu, tulee tuhoa nopeammin. Laitoimme pieneen Raisport pikaliippariin kutitetun Ford 302: sen, ja vetolaite pari tuumaa vakiota ylemmäs, sillä seurauksella, että minuutin nopeuskokeilujen jälkeen alkoi lämpömittari nousta huolella.
     
    impala-63 tykkää tästä.
  10. janihei

    janihei Gearhead

    Tuo 454 mercun perässä käytetty alpha on harvinainen ja vahvempi kuin yleisemmät mallit, se on väliytykseltää 1.36 ja muistaakseni rattaatkin ovat suorahampaiset. Perus alpha kesti sbc 377cid 380hv/600nm, perässä muutaman kuukauden. vetolaite oli niin ylhäällä että joutui käyttämään 4 laipaisia potkureita. vetolaite purettiin ja tarkistettiin mercruiser huollossa ennen asennusta ja oli hyvässä kunnossa, eli en voi kyllä suositella alphaa kuin hieman piristettyyn pikkulohkoon.
     
  11. janihei

    janihei Gearhead

    Kyllä tuo ajatus LS mootorin marinoinnista viehättää, varsinkin pieneen ja köykseen veneeseen mutta siinäkin tapausessa tarttis olla mun mielestä alumiini lohkolla että saisi oikeasti hyötyä. Hyvin rakennettu ja säädetty sbc Q-jetillä, menee kyllä uskomattoman pienellä aineella, väitän että on vaikeaa pistää paremmaksi. tuo mun yllä mainittu 377 kulutti litra/merimaili, 1700kg veneessä.
     
  12. paja1

    paja1 Double Gearhead

    Se on 1.32 se isolohkon alpha.. ja aikasemmalle kirjoittajalle: bravossa ei ole vesipumppua eli tarvii erikseen raakavesipumpun. Tuskin kukaan (toivottavasti ainakaan) tämmöstä rojektia alkaa millään alphan versiolla tai omc cobran vetarilla edes tekemään.
     
    janihei tykkää tästä.
  13. janihei

    janihei Gearhead

    vakio 4.8/5.3 voisi ehkä vielä kannattaa, mutta mitä sillä sitten saavutetaan? Paino on varmaan lämmönvaihtimineen/pumppuineen suunnilleen sama kuin valurauta raakavesi sbc. Länsirannikon merivedessä raakavesi jäähdytteinen rauta sbc kestää 15-20vuotta, mutta ymmärän hyvin että ajatus siitä, että merivesi syö juuri remontoitua moottoria ärsyttää suunnattomasti.
     
  14. hantta

    hantta Double Gearhead

    Aiemmin mainitun Rais- sportin jälkeen tämä sukulaismies viritteli 23 ft Regalin 350 cidkoneen paketilla, jolla American- Joe oli dynottanut 407 hp, eli käytännössä yli 300 suomalaista hp: tä. Tämä toimi Alphalla hienosti, mutta tapahtui sellainen, mihin en ole koommin törmännyt; keskellä kiivaan kisan jonkun peräveivaripaatinkanssa vauhti alkoi hiipua, ja kun alettiin tutkimaan, mikä mättää, niin selvisi, että yksi teräspotkurin lapa oli taittunut eteempäin, ilman mitään fyysistä törmäysjälkeä, eli kyllä voimaa vissiin oli ihan mukavasti :d
     
  15. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Ei nyt varsinaisesti tähän liity mutta pitäisi kasata kannet takaisin tuollaiseen 4.3 vortec mercruiseriin niin kelpaako siihen nyt mitkä tiivisteet? En ymmärrä mikä ero imusarjan tiivisteella on auto vs marine? Ne kuitenkin on muovia missä on vulkanoitu kumitiivistys imuaukkojen ympärillä. Kannen tiivisteen ehkä ymmärrän että pitää rosteria siinä tiivisteessä eikä mustaa.

    Noissa tiivisteissä vaan on kauhea hinta-ero.
     
  16. janihei

    janihei Gearhead

    Paja varmaan osaa vastata tähän. Itse olen käyttänyt aina marine tiivisteitä, mutta olen myös miettinyt että mitä eroa siinä on verrattuna auton tiivisteeseen. Olisko siellä kuitenkin rst levy pahvien välissä, en tiedä.
     
  17. janihei

    janihei Gearhead

    Prkl, on siellä mettalia pahvien välissä. Just jouduin leikkelemään bbc imarin tiivistettä kun laitoin loiskelevyn imusarjan alle, joutuitekemään lovet tiivisteisiin että levy sopii paikoilleen. Eli marine tiivisteessä varmaankin rst ja auto tiivisteessä mustaa. Meneehän sen tiivarin läpi myös jäähdytysvesi kansista imusarjaan.
     
  18. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Mutta kun uudemmissa on jo muovinen missä vulkanoidut "O-renkaat" aukkojen ympärillä niin toi metalli ei oikein mene jakeluun mulla.

    https://www.uspartsmarine.fi/tuoteryhmat/tiivisteet/imusarjan-tiivisteet/sie18-0487

    Kannen tiivisteen ehkä ymmärrän mutta kun yrittää netistä lukea niin aika moni on sitä mieltä että ne on samoja jos ostat esim fel-pron tiivisteitä.
     
  19. janihei

    janihei Gearhead

    Aa ok, en mä noista uudemmista mitään tiedä. Vanhemmat v8 moottorit on jotenkin hallussa.
     
  20. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No ei toi nyt kauhean uusi 4.3 V6 ole mutta 96 alkaen eli sama Malmi kasa kun gen1 yleensä. Vorteciin antaa tuollaiset tiivisteet.

    Ajattelin että voisin fel-proolle laittaa kyselyä mutta en löydä sähköpostiosoitetta. Pitäisi soittaa vissiin.
     

Kerro tästä muillekin!