Ls kone veneeseen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja impala-63, 15.8.2021.

  1. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Testasin magneetilla vanhoihin marine kannen tiivisteisiin niin vaan napsahtaa kivasti kiinni. Eli mitähän eroa noissa tiivisteissä oikeasti on muuta kuin hinta?
     
  2. yrpä&illu

    yrpä&illu 2nd gear

    950/1250 ly6+ twin hx40 22# pesillä.
    28ft veneellä 82.5knotsia. Nyt tulossa uusi kone noin 1300hp. Ei ole isolohkoja ikävä löytyy ylimääräsenä rst marinesarjat .
     
  3. MadMike

    MadMike Gearhead

    Faijalla ollut moinen systeemi omassa paatissaan jo vuodesta 81,,,
     
  4. MadMike

    MadMike Gearhead

    Kyllä se ikävä vielä tulee kun riittävän pitkään laulattaa kerralla...
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Hienot lukemat kyllä. Minkälainen vene?
     
  6. yrpä&illu

    yrpä&illu 2nd gear

    Arrow 830. Runko on 2012v tehty ruotsissa. Tollasella rungolla voitettiin 1967-68 offshore mm mestaruudet. Mangum marine sport. Ruotsalainen liikemies osti voittorungon ja valmistuslisenssin.
    Tossa 82.5knotsissa oli viellä vakio pitunen bravo xr vetari ja vakio bravo 32 potkuri, luistoa noin 22%. Nyt tulee sportmaster -2”. Potkuri muokattuna. G42-1200 turbot. Holseteilla oli 1.2/1.2bar . Nyt tulee noin 1bar. E98 ajetaan. Veneessä teholla ei käytännössä ole mitään merkitystä, vääntökäyrä ratkasee, nyt oli max vääntö 4800rpm ja se koitetaan nostaa niin ylös kun saadaan nostettua.
     
  7. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Onneksi tuolla vauhdilla pääsee ajoissa perille niin ei tartte ajaa kaasu pohjassa kovinkauaa toisin kuin nämä isolohkomiehet kohdassa 4:40"jootota ensin meni tulpat ja sitten meni männät:
     
  8. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Ihan mielenkiintonen nähdä, kuin kansitiivisteet kestää tota venehommaa tollasessa ahdetussa. Kun pakko saada voimanpaska tosiaan aika alhaalta asti ulos, eli sitä vääntömomenttia tulee väkisinkin. Ni sillon on sylinteripaine kyllä raju.

    Mitä noita amerikan juttuja seurannut kiihytyspuolelta, niin jossain 1500hp luokassa tuntuu alkavan kansipahvi ongelmat usein. Ja tietty tilanne tulee aikasemmin vastaan, mitä alempaa voima täytyy ulos saada
     
  9. Keme

    Keme Gearhead

    Tietämättä mitään veneilystä, ni o pakko kysyä; Miksi se ikävä tulee ja miten isolohko sen ikävän poistaisi?
     
  10. yrpä&illu

    yrpä&illu 2nd gear


    Tuo minun vene nousee vaparinakin pintaan joten autossa tarvii ja käytetään enenmän alavääntöä. 1400hp en itse ylittäisi noilla ly6 kansilla. Lsa kansissa on vahvemmat tasot ja parempi valu tai sitten tarvike kannet isommalle teholle. 5000-6700rpn kohalle pitää itsellä osua vetoalue eli max vääntö pitäisi olla yli 6000rpm jotta siihen päästään.
     
    MadMike tykkää tästä.
  11. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Mahtaisko liittyä juuri noihin kansipahvi ongelmiin hi- power laitteissa. isolohkon kannennahkan saa helpommin kestämään, johtunee pulttien koosta/pultti jaosta.

    Perus Ls moteissa toi aihe on vähän semmonen parantumaton, kun ylittää voimassa kohdan X niin sitä ei pysty pysyvästi korjaamaan mitenkään järkevästi.


    Sillein tämäkin aihe on vähän hassu, kun teholla ei ole "mitään" tekemistä kannentiivisteen keston kanssa. Pieni kierrosluku -> paljon sylinteripainetta -> saadaan voimaa ulos.
    Iso kierrosluku -> vähän sylinteripainetta -> saadaan voimaa ulos

    Ei se kannennahka siitä kierrosluvusta paljoa mitään tiedä, mutta sylinteripaineesta paljonkin.
     
    MadMike ja dbltrbl tykkäävät tästä.
  12. Weijari

    Weijari Gearhead

    Olisko tässä logiikkana se että isompi tilavuus = isompi vääntö pienemmällä sylinteripaineella = vähemmän ongelmia.

    Jos max väännön halua yli 6000 rpm on aika raikas nokka jo. Toimiiko alhaalta enää silleen kuin olis tarvis?
     
    MadMike tykkää tästä.
  13. yrpä&illu

    yrpä&illu 2nd gear

    Selkeempi varmasti puhua tehosta, aika käsi kädessä vääntö ja kierroasalue yleensä näissä menee.
    +2000hp viellä pärjää ly6 vakiolohkolla ettei näissä juuri pahviongelmia ole.
    Merikoneissa bbc vakiolohkot hylätään siellä 600hp luokassa.
     
  14. yrpä&illu

    yrpä&illu 2nd gear

    MadMike tykkää tästä.
  15. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Elektroninen ahtopaineohjaus tuon jollainlailla hoitaisi esim. johonkin 4500-5000rpm asti vain 0.5bar.Siitä eteenpäin sitten enemmän
     
  16. yrpä&illu

    yrpä&illu 2nd gear

    Hukkaporteidta tuleva kaasunmäärä pitäisi olla mahdollisemman pieni. Puoli tuntia jos ajetaan kierrokset juuri tuolla 4500-5000 rpm luokassa niin tuskin mikään perus hukkaportti sitä kestää. Pakoputkien takia peilikuva turbot on ehdottomat ja niihin löytyy melko vähän siipiä. Muuten olisin tehnyt turbot niin ettei portteja tarvita ollenkaan.
     
    MadMike tykkää tästä.
  17. MadMike

    MadMike Gearhead

    Tuttu vene joka oli tutullakin...kuka käski laittaa EFI 500t normaalien 454 Magnumien bensalinjoihin kiinni...ei sen ihmeellisempää. Turun satamassa on samanlailla sulateltu isolohko chevvy blower koneita asvaltillakin suditellessa...
     
  18. MadMike

    MadMike Gearhead

    toimii raikkaalla nokalla niin että vaikka ois loppuun asti tuplaseinäiset Stellingsit kuten itsellä niin silti reversio imee vettä pyttyyn...
     
  19. MadMike

    MadMike Gearhead

    tai sitten vähän enemmän kuten parin tutun tekemät motit kuten Herb Stotler tai Tom Hofstetter etc etc. Nyt kannattaa eräiden tässä viestiketjussa vaan olla lukijoina kiitos. Vakiolohkoista loihdittiin jo 1966 625 vaparina ja 660+ turboilla...takuun kera, 625hp version nimikin oli Champion Maker
     
  20. MadMike

    MadMike Gearhead

    Antaa poikain touhuta vaan....
     

Kerro tästä muillekin!