*LS* moottorin kansien viilaaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja impala-63, 3.7.2017.

  1. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Mitäs tuollaisille kansille uskaltaa vingulla tehdä? Ostin LM7 61cc palotilaiset kannet tuohon LQ4 koneeseen ja nyt voisin hieman kansia siistiä. Tarkoitus olisi saada hieman enemmän puristuksia koneeseen.
    Imuventtiilit meinasin vaihtaa 1.89 -> 2.00.

    Keinun studin pahkat voi ilmeisesti ajaa pois ja venttiilin ohjurit muotoilla vähän pienemmiksi. Mitä muuta?
    Tossa kansista vähän tietoja.

    Casting Number 706 and 862
    Head: 1999+ 4.8L / 5.3 Liter Truck
    Material: Aluminimum
    Combustion Chamber Volume: 61.15cc
    Compression Ratio: 9.5:1
    Intake Port Volume: 200cc
    Exhaust Port Volume: 70cc
    Intake Valve Diameter: 1.89 inches
    Exhaust Valve Diameter: 1.55 inches
    Stock Head Flow Numbers
    Chamber 61.15 cc----0.100--0.200--0.300-- 0.400--0.500---0.550---0.600
    Intake 200 cc----------63 ---128----179-----210----218----221-----226
    Exhaust 70 cc----------54 -- 93 ----121----145-----163----168----174

    Casting Number 317, 035

    Head: 2001+ LQ4 and LQ9 6.0 Liter Truck
    Material: Aluminimum
    Combustion Chamber Volume: 71.06cc
    Compression Ratio: 10:1 LQ9 Flat top pistons
    Compression Ratio: 9.6:1 LQ4 Dish piston
    Intake Port Volume: 210cc
    Exhaust Port Volume: 75cc
    Intake Valve Diameter: 2.00 inches
    Exhaust Valve Diameter: 1.55 inches
    Stock Head Flow Numbers
    Chamber 71.06cc----0.100---0.200--0.300--0.400--0.500--0.550--0.600
    Intake 210cc-----------66-----142-----196---228----236---238-----240
    Exhaust 75cc----------59-----104-----137---155----167---173-----177
     
  2. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Eipä noille hirveesti muuta tarvii. Studin pahkat, pyörteilyrampit pois ja ohjurien ohennus. Pako kanavaa voi suurentaa hieman D muotoon. Kanavien lattiaa ei kannata snurrailla liiemmin kummallakaan puolella. Monikulma seetit kannattaa ajaa. Melkonen jumppa se on silti yks kansipari surruutella vaikka itse kanavan perusmuotoon ei tarviikkaan puuttua.
     
  3. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Vaatiiko mielestänne toi imuventtiilien vaihto myös seetirenkaiden vaihdon?
     
  4. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    En oo ite kasvattanu venttiileitä mutta taitaa mennä työstämällä vakio seetiin.
     
  5. impala-63

    impala-63 Gearhead

    No juurikin noin olin ajatellut. Tuon kaverin videoita olen katsellut vähän malliksi.
    https://www.youtube.com/playlist?list=PL6B5A582274C4FA0DTuon

    Käsittääkseni seetirengas pitäisi vielä riittää tuohon 2" venttiilille. Olisiko muistin mukaan vielä 2.02" mennyt mutta ei 2.05".

    Tarkoitus ei ole nostaa kierros aluetta kun autona on 2003 crew cab Silverado eli piano piisaa. Nokan vaihto on myös käynyt mielessä. 1 7/8" rosterisarjat ja 2.5" rosteriputki jo laitettu.
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Pyörrerampin poistoa en välttämättä suosittelis, varsinkaan sun tapauksessa.

    Tutkin asiaa taannoin, ja törmäsin muutamaan varoittavaankin esimerkkiin:

    Yhdessä tapauksessa asiaa oli tutkittu virtauspenkissä, ja pelkkä rampin poisto ei ollut pienillä nostoilla vaikuttanut varsinaisiin virtausarvoihin. Pyörrettä se vähentäneee kylläkin joka on huono juttu.
    Keskinostoilla virtaus oli jonkun verran parantunut, mutta taas korkeammilla nostoilla huonontunut!

    Toisessa tapauksessa ramppi oli poistettu ja kaivettu niin syvältä että oli mennyt puhki.

    Kolmannessa tapauksessa oli laitettu isot venttiilit ja kaiveltu joka puolelta, tuloksena virtauksen paraneminen vain 3 cfm.



    Yhdet kannet joihin tein kaikki perustemput, mutta ilman rampin poistoa, käytin penkissä ja verrattiin koskematonta kanavaa tehtyyn.
    Virtaus parani aivan koko .100"-.600" mittausalueella siten että prosentuaalisesti tuli pikkunostoille eniten lisäystä ja määrällisesti eniten .400-.500" välille.
     
    studio57 tykkää tästä.
  7. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Joo toi rampin poisto on vähän niin ja näin. Ehkä sitä voi vähän pienentää. Tony Mamo joka noita jenkkilässä paljon kehittelee käyttää katedraali kansissa kans pientä pyörteilyramppia. Rectangular eli LS3 tyyppisissä kansissa ei sitä pyörteilyramppia ole vakiona taas ollenkaan.
     
  8. Roc

    Roc Gearhead

    Nokan vaihto kannattaa ehdottomasti, sieltä tulee se paras "bang for the buck".
    Compilla on esimerkiksi oma tuoteperhe truckeille, XFI Extreme Truck.
     
  9. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Todellakin kannattaa nokka. Mä rakensin omaan muuten vakioon LS1:seen 1 7/8 sarjat ja kyllä huomas että oli alavääntöä kateissa verrattuna orkkis sarjoihin.

    Nokalla ja kansien kairauksilla tuli sitten ihan reilustikkin voimaa.
     
  10. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Ei ole tämä projekti edennyt vielä kun suunnittelu asteelle. Eli säilytetään pyörre ramppi. Joskun kun compilta kysyin nokka ehdotuksia niin sieltä tuli tämä G3 XFI266 HR15
    http://www.compcams.com/Company/CC/cam-specs/Details.aspx?csid=1096&sb=2

    Antaako tuo nokka nyt sitten niin paljon oikeasti tuohon 6.0 koneeseen? Sen tiedän että 5.3 on paljon onnettomampi nokka. Meneekö orkkis nostajat vielä vai joutuuko kaikki uusimaan, nostajat, tönärit jos sen nokan nyt vaihtaa? Jakopää nyt kannattaa ainakin vaihtaa siinä rytäkässä. Mikä jakopää? Ls6 jakopäätä taidetaan yleensä suosia.
     
  11. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Ite ainakin vaihoin jouset ku laitoin edelin 2216 nokan ls1. Vakio jouset vaikutti kyllä aika onnettomilta mutta nostajat ja tikut jätin vakioiksi.
     
  12. Roc

    Roc Gearhead

    6.0 LQ9 nokan speksit:

    207/196 int/exh @ 0.05" duration
    0.479" / 0.467" int/exh lift
    116 LSA

    Eli kyllä se melkeinpä yhtä onneton on mitä 5.3 LM7 nokka. Jos koneella ei ajettu miljoonia ja nostajat näyttää hyviltä, niin pitäisin vakiot varsinkin jos päätyy vaikka tuohon Compin ehdotukseen, on kuitenkin vielä kohtuullisen mieto. Sama juttu tönäreitten kanssa. Eipä niiden uusiminenkaan maltaita maksa, mutta jos budjetilla mennään.

    Jakoketjuksi LS2 ketju, maksaa muutamia kymppejä jos ei halua rattaita uusia. LS2 ketju on pykälän paksumpaa materiaalia mitä esim. LS1 ketju.
     
  13. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Jos budjetilla mennään niin tuo LS2 ketju tosiaan ja LS6 venajouset. Ne on vähän orkkiksia jäykemmät ja pitäis passaa sunkin nokalle. Ne oli alkuun keltaisia väriltään mutta nykyään sinisiä jos tilatessa ihmettelet.
     
  14. impala-63

    impala-63 Gearhead

    No ei nyt varsinaisesti budjetilla, mutta ei viitsisi turhaankaan osia vaihdella ellei ole hyvää syytä. Ls6 jouset on jo ostettu ja niitä pitää pikkaisen shimmata että saa nokan vaatimiin paineisiin.

    Täytyy vissiin kysellä nokkaa sitten uspartsista.
     
  15. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos tuntuu että haluaisit vähän enemmän muutosta, niin tuolle nokalle olis häijympi vaihtoehto vaikka LSR-sarjan 265LR HR12: asteita ei paljoa enempää mutta nostoa reilut .600 ja vähän tiukempi nokkakulma. Tarvii sit jo ainakin 26918 jouset.
    Vois antaa just 6.0 koneeseen voimaa vähän enemmän.
     
  16. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Vaikea arvioida kun ei niin kovasti kokemusta ole mutta jossain kohtaa nokkaa kasvattaessa rupeaa turbiiniltakin vaatimaan jotain. Pitkällä perällä ja painavalla autolla pärjää vakio turbiinin kanssa pidemmälle.
    Itellä 1600kg autossa 3,42 perällä ei 3000 stalli vielä riittänyt vaan ikävästi putos hieman vetoalueelta pois vaihteen vaihtuessa. Nokkana vanhemman mallin TSP228R
     
  17. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Nyt on vähän homma edennyt. Karkeasti putsailtu molempia kansia ja toista vähän enemmän siistitty. Pakokanavan suuaukkoa en suurenna ennen kuin on pakosarjat irti ja varmistan sen koon ettei tule snurrattua kannesta liian isoksi. Toi compin ehdottama nokka ostettu. En uskaltanut artsin mainitsemaa nokkaa nyt ostaa kun compin mielestä alavääntö kärsii liikaa ja kun on oikeasti painava auto.

    Pitää vielä hiekkapaperi rullilla siistiä kanavia hienommaksi.

    Miten ton palotilan kanssa? Tarviiko sitä availla suuremmalle poraukselle, pitäisikö venttiilien ympäriltä avartaa hieman? Tai jotain muuta vielä?

    Huomenna olisi taas tarkoitus hieman työstää kansia.
     
  18. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tuleeko sulle ne isommat 2.0" imuvenat?
    Varsinkin silloin kannattaa palotilaa avartaa venojen ympäriltä, ja voit mennä porauksen sallimaan asti.

    Pakokanavan katon voi kohdistaa pakosarjaan, mutta kuten tuolla jo aiemmin neuvottiin, älä sitä lattiaa madalla.
    Short siden huolellinen pyöristys molemmille puolille.

    Seeti- ja venttiilityöt ratkaisee lopulta ala- ja keskinostojen virtauksen, jotka on tärkeät varsinkin pienempien nokkien kanssa.

    Tuo sun miedohko nokka on ihan viisas ja turvallinen valinta.
     
  19. kuula

    kuula Gearhead

  20. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Tulee 2" vena. Joo pakokanavan meinasin muuten kohdistaa pakosarjaan mutta sen lattian jätän sellaiseksi kun on. Ohjurit on nyt muotoiltu pyöreiksi eikä jätetty sellaista evää siihen niin kuin aika monesti vissiin jätetään ja näytti olevan tuolla kosusenkin tekemissä kansissa. Onko tuosta nyt jotain "haittaa"?

    Täytyy viistää venttiilien ympäriltä sitten poraukseen asti.
     

Kerro tästä muillekin!