LS vai 460?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja T5, 31.8.2020.

  1. T5

    T5 Gearhead

    Hiukan taustatietoa. Nykyinen kone 460, Torqstorm ja Fitech. Tällä kertaa onni ei ollut myötä ja auto oli jäänyt jenkeissä seisomaan ilmeisesti huonon koneen takia.
    Löin siis talven aikana Torqstormin ja Fitechin autoon ilman sen kummempia murehtimisia ja ajattelin ajavani niin kauan, kuin kone kestää. Stoppi tulikin jo 50km jälkeen.

    Ihan muuta projektia varten hain aiemmin kesällä LY6-koneen, joten pienen pohdinnan (ja fiksumpien neuvojen takia) taidan kääntyä siihen, että nostan 460sen pois ja laitan tuon LS-koneen tilalle.
    Tarkoituksena on turbottaa kone.
    Koneesta puuttuu apulaitteet, sähköt, bensakiskot ja suuttimet.

    Kone on siis periaatteessa tämmöinen romuttamolöytö. Otettu KUULEMMA ajosta pois jne jne jne. Eli pitäähän se läpi käydä.
    Nyt vain pohdintaa aiheuttaa se, että lähdenkö rakentamaan tuota tuolla alkuperäisellä imusarjalla vai nappaanko tuosta vanhasta koneesta tuon Fitechin ja ostan tuohon vain kaasuttimen imusarjan?
    Tuolla tavalla pääsisin paljon helpommalla, mutta periaatteessa kuitenkin säästäisin ruiskun helppouden.
    Vai kannattaako se ylimääräinen pari tonnia sijoittaa siihen, että ostaa Holley Terminator X:än ja suuttimet sekä bensakiskot?

    Olisihan tuo 460-koneen korjauskin ihan mahdollinen homma. Se vain taitaa olla paljon kalliimpi projekti.
    Koneen koneistukset, stroukkisarja, kannet ja imusarja taitaisi viedä rahaa jo sen 7t euroa?

    Nyt ei haeta mitään 1000 heposvoiman autoa, vaan semmoista mukavaa käyttökotteroa kesäksi.
     
  2. Ei kai tämä ole trolli..

    Kaikki kunnia LS-koneelle, mutta niitä alkaa olemaan maailma täynnä. 460 on paljon tyylikkäämpi vaihtoehto.
     
    SBChevy ja artsiracing tykkäävät tästä.
  3. SauliK

    SauliK Gearhead

    Stroukki satsilla ja turbotuksella voi olla hankala välttää tuhatta heppaa
     
    tyyp360 tykkää tästä.
  4. T5

    T5 Gearhead

    Tuota Lsää ei olisi tarkoitus stroukata.
     
  5. Fastback

    Fastback Gearhead

    Kysymys. Miksi 460 cid pitää stroukata jos aiot kumminkin sen ahtaa? 460 cid omaa vakiona 3.850" iskun ja ison 4,360" porauksen jos on vakio kokoinen, siitä tulee 7,5 litraa iskutilavuutta. Mikäli ajatuksena mennä mekaanisella ahtimella, niin stroukkiakselin voi tilata Boss 429 vetopäällä, joka on selkeästi lyhyempi mitä vakio 429/460 kampurat. Minkävuotinen moottori 460 on? Ei varmaan tartte erikseen mainita, että lohkot ovat hyvin tukevia. Ennemmin panostaisin hyviin veiveihin ja keskinkertaisiin kansiin, joilla saadaan tarvittavat tehot pihalle ja kone pysymään kasassa. Jos sulla on sopivat kannet siellä, niin ei tarvita välttämättä edes uusia kansia kunhan kairaa pakopuolen kuntoon. Aika sopivalla budjetilla tästä saat sen mitä tarvitset. Alakerrat ovat vakioa 2-pulttisia ja n. 800 hv vaparitehon nurkilla alkaa runkopukit "kävellä". Mitä ja ketä tämä haittaa on toinen asia. Milodonin 4-pulttimuutossarjalla tämäkin capwalk poistuu.
     
    Stang 72 tykkää tästä.
  6. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Mihinkähän kotteroon tää aiottu koneswäppi/remontti kohdentuu?
    Eioo kyl hinnakkaimmasta päästä rempata 460 Ford ! En kyllä ihan ensimmäisenä lähtis konetta vaihtamaan jos haluaa luotettavaa konetta pellin alle ja potentiaalia saa tosta pannusta vallan halvalla, jos niikseen menee !
    KAIKKI kikottimet,jotka jenkkilästä ostat käytettyinä tulisi ainakin läpikäydä perusteellisesti, sama mikä merkki kyseessä.
    Hyvin tyypillistä, että myydään pannu "suoraan ajosta". Onhan se niinkin, jos on normihuollot jätetty tekemättä ja ajettu pannu viimisillä voimilla pihaan tai romikselle seisomaan? Ei se ole 460:n "huonoutta" jos sitä on elinkaaren aikana kohdeltu miten sattuu ! KAIKKI moottorit saa paskaksi jos ei ikinä niitä huolla !
     
  7. Jos tahtoo 460:seen monipisteruiskun, niin voi joutua hiukan harrastaa koneistusta (korjatkaa toki, jos olen väärässä). Mutta ei tämän perusteella tartte ihmeitä tehdä:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Fastback tykkää tästä.
  8. Cleve

    Cleve Gearhead

    Mikä siitä 460 kajahti ja js myyt osia niin se ahdin kiinnostaa?

    Mutta itse lähtisin myös tekemään tuosta 460 konetta. Maamoottoreissa on aina se oma juttunsa
     
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itse kanssa aukosin ton 460 eka ja katsoa mitä on tapahtunut. Sen jälkeen sit laskemaan paljon remppa maksaa vai tuleeko vaihto halvemmaksi.
     
    Fastback tykkää tästä.
  10. T5

    T5 Gearhead

    Meinasin lähteä ihan siitä, että jos tuo kone pitää kuitenkin koneistaa jne, niin samalla vaivalla ja rahalla siihen laittaa sitten jonkun 521/532 setin. Ja muutoinkin tekee niin, ettei tartte vuoden päästä alkaa harmittelemaan, kun en hommaa kunnolla hoitanutkaan maaliin saakka.
    Kone on -77

    Tämä auto tuli ihan periaatteella "laitetaan osat kiinni ja ajetaan". Heti auton nähtyä oli jo selvää, että auto oli nähnyt kovaa käyttöä jenkeissä. Eli sinällään tuo koneen kohtalo ei tässä harmita muutoin, kun että en vakiona (plus remmi ja ruisku) Suomeen tuota ehtinyt leimata.

    Öljynpaineet hävis matkalla hallilta kotia. Ja samalla alkoi vuotamaan öljyä jostain lohkon edestä. Vähän näyttäisi sille, että päästää bensaa aika kovaa öljyn sekaan.
    Mutta eiköhän tuossa ole se syy ja seuraus -> öljyt laimenee, paineet häviää ja vuotaa pois.

    Kertaalleen ehdin jo öljyt vaihtaa ja paineet löytyi, mutta takaisin hallille ajaessa palasi paineet alarajalle ja öljyssä selkeästi bensaa.
    Vuyotokohtaa en viitsinyt lähteä paikallistamaan, koska se taitaa tässä hommassa olla toissijainen ongelma.

    Oon suunnilleen näin tän omassa päässäni laskenut:

    LS
    *Apulaitteet yms 1000€
    *Johtosarja 400€
    *Kaasarin imusarja ja MSd boksi 1000€
    *Puolat 600€
    *Nokka, työntötangot yms 600€
    *Öljypumppu yms tiivisteet ja muut häröilyt 1000€
    *4l80 2000€

    460
    *Stroukkikitti 2500€
    *Kannet 3000€
    *Imusarja 500€
    *Koneen koneistus 1500€ (?)
    *Nokka yms 600€
    *Kaikki muut tilpehööri 1000€
     
  11. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Millä ruiskulla toi 460 on kun säädettävillä saa aika tehokkaasti bensaa öljyn joukkoon jos säätää todella paksulle tai suutin vuotaa
     
  12. Jokainen laskee jutut miten tykkää, mutta tehdääs silti pieni kysymys. Millaiset kannet siellä nyt on? Voisko ne rempata ja portata? Esim.

     
  13. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Tähän voi lisätä vielä pakosarjat, öljypohjan, vaihteiston kontrollerin ja kardaanin eli tonni heittämällä. Vesiletkutukset ja tehostajan letkutkin saattaa tarvita teettää kun niitä eri paikkaan vetelee.
     
  14. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Jopa chevymiehen mielestä tossa on nyt vähän epäreilua vertailla noita kahta konetta keskenään. Toinen olisi yli 8L täysin rempattu vääntävä mörkö remmillä ja toinen on reipas 6.0L kierroskone turboilla. :eek:kuitenkin yli 2L tilavuus eroa

    Sun laskelmista jo käy ilmi kumman haluat. :D noista sun ls koneen hinnoista voi vielä pudottaa monta sataa pois.

    Mihin tarvitset 400€ johtosarjaa jos tulee kaasari tai fitech?
    Eikös tämä tule pikkikseen niin jos trukki apulaitteet kelpaa niin niitä saa varmasti parilla sadalla kun trukkikoneita laitetaan henkilöautoon niin niiltä jää ne apulaitteet tai ainakin raudat yli.
     
  15. T5

    T5 Gearhead

    Joo ja toisessa tapauksessa taas pitäisi vahvistaa C6sta jne jne. Tuo oli vaan semmoinen karkea näkemys asiasta.
    Olihan nuo semmoisia pikaisesti vedettyjä hintoja, mutta suunnilleen sinnepäin. Johtosarjaa en oikeastaan tarvitsisi kuin puolien osalta.
    Apulaitteiden hinnan otin vain ebaystä. Kyllä ne varmaan Suomesta löytyisi.

    Minulle ei sinällään ole väliä, kumpi kone noista sitä autoa kuljettaisi. Jos kustannusten suhteen tilanne olisi käänteinen, olisi homma jo selvä.

    Olisihan joku tämmöinen tai tämmöinen ihan kiva kone. Ekan linkin osien hintoja vertaamalla nykyhintoihin on osien hinnat nousseet.

    Niin ja @Miguelos Poropeukalos, ilmeisesti D3ve, kannet tuossa on. Mutta porttaus ei oikein ole vaihtoehto, koska kuitenkin P-51 tai A-460 -kannet olisi kaikinpuolin paremmat.
     
  16. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Lähtisin 460 linjalle jos tiukempi budjetti ja ihan nopeamman valmistumisen takia. Siis jos se LS ei ole se varsinainen juttu rakentelussa. Jos LS kuntoa voi kartoittaa muuten kuin ostamalla sian säkissä niin vaikuttaa varmasti päätökseen sekin. Itelle sattui tällainen purkaamohelmi mihin sai pistää miltei kaikki uusiks. Kampura selvis kiillotuksella ja veivit ja männät jäi vanhaa. Muuten oli nokasta nostajiin ja kaikkiin laakereihin ihan loppu. Aika paljon voi jo päätellä kun pääset avaamaan venttiilikopan. Mustan moskan määrä kertoo paljon.
     
  17. T5

    T5 Gearhead

    Keneltä ostin tämän lohkon, mainosti minulle, että purettu toimivana jne jne. Törmäsin eilen hänen uuteen myynti-ilmoitukseen facessa ja nyt koneet on muuttuneet "poistettu hajoamisen takia autosta" tms. koneiksi. Ilmeisesti saanut sen verran palautetta, että varmuuden vuoksi myy nykyään rikkinäisinä koneina.
    Omassa öljypohja on halki useammasta kohtaa pulttien kohdalta. Kuitenkaan itse öljypohjassa ei ole mitään kolhua. Tiedä sitten, mikä sen on aiheuttanut.

    Venttiilikopat oon jo käyttänyt auki ja siellä kaikki näytti pelottavan hyvälle. Ei moskaa ja muutenkin yllättävänkin puhdasta.

    Mutta katsoo nyt, mitä tässä tapahtuu. Mökille pitäisi uusia ikkunat, vuokralainen ei ole maksanut vuokriaan ja alunperin tallissa piti olla ihan eri auton, johon olisi mennyt huomattavasti vähemmän rahaa.
    Aina ei voi voittaa.
     
  18. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    kukas tämmösiä myy että osaa olla tarkkana?
     
  19. T5

    T5 Gearhead

    Myyjä tuskin siis on epärehellinen tms. Aluksi taisi vain myydä koneita liian suurilla lupauksilla, joten nyt on sitten seuraavan kone-erän kohdalla muuttanut kuvausta radikaalisti. Ja myy koneita rikkinäisinä.
     
  20. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Varmaan riippuu mitä autolta haluaa.

    Jos vähänkin enemmän ajoa niin LS. Ja ei mitään C6 adaptereja vaan donorista koko tekniikka johtosarjoineen ja vaihdelootineen.

    Eli en kyllä itse kaasarois tätä vaan eka selvittäisin paljonko koko paketti maksais Suomeen tuotuna.
    Kenties myös selvitys E85 bokseista vaan tarvitseeko edes.

    Jos taas käyttö tyyliin viikonlopun kuminpolttovehje, niin 460.
     

Kerro tästä muillekin!