LSD jarrutestissä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Camembert, 1.4.2019.

  1. Camembert

    Camembert 1st gear

    Kuinka kuuluisi kitkalukon käyttäytyä jarrudynossa? Voiko aiheuttaa puoltamista tms?
    Tuli korjauskehoitus vasemman puolen laahaavan takajarrun takia, mutta ajossa ei ole mitään laahaamiseen viittaavaa ja tasamaalla on helposti käsin työnnettävissä. Sekä eteen- että taaksepäin.
     
  2. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    JOs oikein jäykkä kitka niin kyllä se hieman kempin tavoin käyttäytyy. Eli kun dynossa rullat eritahtiin lähtee pyörimään niin jää vetareihin jännitys ja näyttää puoltavan. Tuo kyllä pitäis tasaantua kun vähän jarruttaa ( ei aivan lukkoon asti) ja sitten vapauttaa jarrun.
     
  3. kpj

    kpj Gearhead

    Lainataan ketjua, kun sopii hyvin oman aiheeseen liittyvän kysymyksen kanssa, eli kitkalukosta ja jarrudynosta. Kuuluuko tosiaan jarrudynon kääntää pyörien kulkusuunta eri suuntaan, kun dynotaan jarruja. Kyseessä vielä rumpujarrulinen auto, mielestäni rumpujarrujen jarruteho ei ole sama eteen- ja taaksepäin renkaan pyöriessä. Tosin on nuo vielä läpi mennyt, mutta ihmetyttää miksi dyno laittaa pyörät pyörimään eri suuntiin. Inssin mielestä tuo liittyy jotenkin siihen, että dyno tunnustelee vierintävastusta ja kääntää automaattimisesti pyörät pyörimään eri suuntiin. Aika ikävä kilahdus vaan kuuluu joka kerta, kun pyörät pakotetaan pyörimään eri suuntiin. Mitähän sitten kävisi jos olisi tuollainen locker-tyyppinen perämutikka, todennäköisesti auto hyppäisi rullilta aika nopeasti pois. Toki ei kai tuo tee hyvää myöskään kitkalukkoliseen perään?
     
  4. Chevette

    Chevette 3rd gear

    Mulla kävi Swingerin kanssa vastaava juttu,lukko pelasi hyvin ja sivistyneesti (piti hyvin mutta ei ahdistanut kääntyessä)katsastuksessa katsuri kysyi että onko perä hitsattu kun jarrut pitivät ihan tasan ja kun dyno ilmeisesti lähti ensin toinen puoli ja sitten toinen puoli niin lukko otti jo kiinni vaikka eroa tosi vähän?vastasin että jarrut kunnostettu ja kitkalukko,sano on että aja pihalla ympyrää niin huomaa onko hitsattu,ei kokeillu
     
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Kempillä ei kyllä onnannu takajarrujen testaus ollenkaan täällä ainaskaan, hyppäs suorastaan pois dynolta ku siihe ajo.
    Kokeili sit vaan tasasella et seisontajarru pelittää ja thats it.
     
  6. Camembert

    Camembert 1st gear

  7. xp

    xp Gearhead

    Kyllä lukkoperä tyypillisesti saa dynon näyttämään laahausta toiselle puolelle. Varmista vaikka nostamalla perä ilmaan. Vaihde vapaalle, jos pyörii käsin ilman merkittävää ponnistelua niin ei jarru laahaa.
     
  8. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Siksi ne dynot pyörittää eri suuntiin, että voi testata huoletta kaiken maailman nelivetoja, esim. viskoja, kun kardaani ei pyöri. Tulee kalliita mokia jos auto vahingossa hajoaa katsastuksessa.
     
    kpj tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!