LSx koneen rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja MikkoV, 12.9.2009.

  1. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Pitäisi alkaa katselemaan / tilailemaan palikoita LS1 koneeseen, löytyykös täältä asiantuntemusta aiheesta.

    Löytyykö hyviä visioita järkevästä kombinaatiosta, ja mitä kaikkea katsella kansien, imusarjan, nokkasetin, keinujen, mäntien jne. lisäksi ja ennenkaikkea, minkälainen kombinaatio noista edellisistä?

    Toiveena 500-550hp koneesta, niin että se kestää nipussa ja omaa riittävän laajan vetoalueen.

    Jenkkifoorumeita. LS1techiä jne. on tullut selailtua mutta ei oikein tiedä mitä uskoa ja mihin kallistua.

    Ihan puhtaaseen ratakäyttöön kone tulossa, driftingiin / roadsporttiin, 2gen camaron keulille.
     
  2. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Jos sulla on jo LS1-aihio, niin myy se jollekin.

    Suotta vaivaudut nimittäin virittämään, osta ennemmin tehdasuusi LS3 ja siihen GMPP:n valmiiksi paikalleen asentama virinokka. Peltisarjoilla, ilman apulaitteita ja oikein säädettynä mahtunee tuohon sun haarukkaan. Vaikka onkin kertakirpaisuna useamman tonnin sijoitus niin kyllä niihin LSx:nkin viriosiin humpsahtaa helposti pitkä penni.

    Unohda GM:n oma tietsikkaboksi, käytä ennemmin jotain Suomessa hyvin tunnettua boksia (nimimerkillä tänään viimeksi löytänyt GM:n oman boksin säädöistä "viisi virhettä" ja säätöprojektia on sentään kestänyt jo parisen vuotta).
     
  3. valiant65

    valiant65 Gearhead

    No nyt on mielenkiintoinen aihe! Itsekin moiseen tekniikkaan sekaantuneena seuraan innolla minkälaista tietotaitoa täältä löytyy. Corvettepiireissä taitaa olla eniten tietoa?

    Ymmärtääkseni joku 450hp on vielä kohtuuhelposti (nokka, kansien siistiminen) otettavissa LS1:stä mutta sata lisää voipi vaatia hieman lisää muutoksia. Voitelupuoli on kuulemma varsinkin ratahommissa kriittinen paikka. Vaparinahan toi 500-550hp siis piti tapahtua?
     
  4. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Onhan siellä joo LSx-viriprojekteja, harvemmin niistä kuitenkaan huudellaan nettipalstoilla, poislukien jotkut harvat poikkeukset. Syyn ymmärtänee jokainen.

    Veikkaan että ketjun aloittaja haluaisi kuulla LSx:n virikokemuksista eikä pelkästään sitä mitä jenkkifoorumeilla kirjoitetaan. Edelleen, harvalla niitä kokemuksia täällä Suomessa on, lähinnä tiedetään se mitä on netistä luettu. Itse en esimerkiksi tiedä mitä mun Veten moottori tuottaa vaparina, joten aika turhaa siitä on kenellekkään mitään kertoa. Korkeintaan voi todeta jotain tällaista tyhjänpäiväistä: "jenkkiläisessä autolehdessä mittasivat suunnilleen samanlaisesta..." ja taas ollaan samassa pisteessä kuin että tavattaisiin mitä jenkkipalstalla tai -lehdissä kirjoitetaan.

    Oman tietämykseni lisäämiseksi ajattelin mittauttaa moottorin myös vaparina.

    Mielenkiintoinen aihe tämä toki on. :)
     
  5. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Mä olen tota LSX:n ostamista/virittämistä/asennusta pohtinut jo reippaan vuoden.

    GM teki kuitenkin sen helpoksi mulle, ton 376/480 LS3:n muodossa, eli 6.2L alulohko, LS3 kannet=LS7 kannet halvemmalla venakoneistolla mutta samoilla kanavilla/palotiloilla, GMPP:n snadi virinokka, kaikki tärkeät apulaitteet mukana ja hinta on jenkeissä alkaen noin $6700 sillon kuin viimeksi katsoin. 480 oikeeta hevosta riittää tohon mun laivaani ihan hyvin kun siitä ei kovin helposti mitään varttimailipyssyä rakenneta tuhannellakaan hepalla.

    Kävin reipas kuukausi, itseasiassa nyt jo pari, sitten RP:llä Maken kanssa juttelemassa ihan muista asioista, ja keskustelu kääntyi noihin LS-sarjan pannuihin. Make ei ollut siinä vaiheessa ihan kartalla tosta LS3:n kombinaatiosta mutta pikainen vilkaisu 2008 GMPP:n kataloogiin aiheutti nyökyttelyä ja kommentteja hyvästä paketista. Sanoin siinä, että soita mulle tarjous tosta pannusta rahdattuna Suomeen mutta sitä puhelinsoittoa ei ole vielä tullut?. Ei tässä sinänsä kiirettä ole, paitsi että ton keskustelun jälkeen GM julistettiin konkkaan ja nyt noiden GMPP:n osien saatavuus on herran haltuun?
     
  6. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Moottorinohjaukseksi tulee 99% todennäköisyydellä Tatech, siitä on ihan hyvät kokemukset edellisestä kilpurista ja jopa hiukan itsellä tietotaitoakin. Komerosta kun kumminkin astetta sivistyneempi verrattuna edelliseen härpättimeen eli sillä uskaltanee jopa hiukan kurvailla tiellä ja itse säätää niin aina parempi.

    Uuteen LS3 koneeseen en tässä kohtaa ole lähdössä :) Pysytään topikin sisällä...

    Kahdella kaverilla on Ls2 koneet noissa liippiajo leluissa ja siinä touhussa ei oo ollu kummallakaan mun käsittääkseni mitään öljyongelmaa, mutta itsekin oon lukenut että tuohon hommaan kannattaa kiinnittä huomiota.

    Helpompi kysssäri vosi olla että mistä GM orggisosaa saa edullisemmin, eebay ei ole kanavana tuttu, ostan osani mieluiten suomesta jos mahdollista ja yhtään järkevää. Tarvisin ainakin Caddy CTS-V ölppäpohjan hiluineen.

    Ja vähän laturinkorvia jne. apulaitteita ettei tartte alkaa itse väsäilemään. Tuollaisia kun tekniikasta uupui...
     
  7. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    GM:n orkkisosaa voi kysellä multa YV:llä tai puhelimella, mutta osanumero on tiedettävä, mun on sitä hankala lähteä hakemaan. Siis varaosanumero, ei osan valmistusnumero/valunumero joka on tai ainakin oli pitkään GM:llä eri asia.
     
  8. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Eli sulla on jo LS1-aihio?

    Ajattelitko jättää alakerran vakioksi? Mikä oli moottorin vuosimalli?

    Osia LSx:ään saa vaikkapa Racers Placesta tai USPartsista ja mitä niitä nyt onkaan.

    Pilanpäiten tehty ehdotus: AFR-alukannet $2500, komposiitti-imusarja $1100, nokka ja nostajat $500, koneistukset $500, strokerikampura, takokanget ja männät $1500. Kasa muita osia ja ollaankin uuden LS3:n hinnassa. Tai sit mä laskin väärin. En siis tarkistanut mistään noita hintoja, mutta tuosta voi alkaa tarkistamaan että miten kävisi todellisuudessa.

    Halvemmalla pääsee jos tyytyy vaikkapa PRC:n CNC-portattuihin muistaakseni 5.3:n aihioista tehtyihin kansiin. Ja imusarjaksi riittänee se sama mikä moottorissa on nytkin. Takomäntiä ja -kankia ei välttämättä tarvita, kunhan pidät kierrokset kurissa. Paria pykälää kireämpi nokka kuin LS3-vaihtoehdossa niin ehkä se targetti tai ainakin sen alaraja tulisi saavutettua? Vaan mistäpä minä tietäisin, en ole moista koskaan rakentanut...
     
  9. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Juu on koneaihio ostettuna, sopivasti kun sai niin -98 mallin LS1 F-bodystä, tää oli vaan jonkun nissanin nokalle sovitettu ja GTO ölppäpohjalla, siksi tarvii toisen pohjan. Ja perässä T56 aski joka passannee tarkoitukseen, ellen nyt sitten vielä homma uutta TKO-600 lodjua ja jätä tätä 6 pykäläistä mopsiin.

    Mulla oli mielikuva et nokkahilppeet, kannet, imusarja, männät kombinaatio lähtis 3000€ paikkeilla. Strokeriin ei kannattane lähtee, roadsporttisääntöjen puitteissa.

    Kaverilla on Dart Pro kansilla, Lunati jyrkemmän pään nokalla, ja jollain halpis imusarjalla, jne. tiemmä koneteho yli 500hp ja mukavasti soivan oloinen paketti, LS2 mutta ei kai se 3 desiä maata mullista.
     
  10. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Mitään apuja ei oo antaa, mutta helkkarin mielenkiintoista on.
    Oikeesti pistää miettimään kun museoikäisen 350:n kiristely katukivaksi maksaa saman verran kun tuore vakiona 400hp pata?
    Soppaakin menis ruiskupadalla vähemmän eikä olis alipaine tms. ongelmia.
    Vuoden miekka&kirves viripikkulohko ei oo vissiin alaväännöstä kuullutkaan?
     
  11. formula350

    formula350 1st gear

    Juu älä vielä hermostu, mä odotan edelleen tietoa viiden vuoden takaiseen kyselyyni sytkäboksista, lupasivat soittaa takaisin. No ei sen puoleen en mä sillä boksilla enää mitään tee, autokin myytiin jo pari vuotta sitten.

    Tuo LSx padat on kyllä pirun mielenkiintoisia, itsellä ei tosin enää ole minkäänlaista autokalustoa mutta aikoinaan kun oli f-body niin vakavasti harkitsin silloin 350TPI+th700 vaihtamista Ls1+t56 pakettiin. Jätin sitten väliin kun laskeskelin mitä kaikkea palikkaa joutuisin silloiseen paljon ajettuun talviautooni vaihtamaan tuon koneen lisäksi. Sitten autokin tuli myytyä. Amerikan lehtiä ja nettiä tuli selattua ahkerasti, nyttemmin on jo tipahtanut kelkasta täysin kun ei ole ollut tarvetta padan ostoon. Yhellä tutulla driftaajalla on Ls2 autossa, mutta eipä ole tullut edes käytyä pariin vuoteen ihmettelemässä sen pajalla, sinne kun on ainakin 8 kilsaa matkaakin....
     
  12. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Avautukaa arvoisat C5:n omistajat/virittäjät kokemuksistanne, muuten me juntit ja köyhät ollaan vaan tän pirun netin tietojen varassa. :odroll:
     
  13. ata

    ata Gearhead

    Aihe on kyllä mielenkiintoinen tosiaan... itselläni ei ole mitään virityskokemuksia, mutta Alfameristä ostin sellaisen LS1/LS6 viritysopuksen, jota tosin en ole ehtinyt vielä lueskelemaan juurikaan... mutta niitä varmaan saa sieltä ostaa edelleenkin. Tosin varmaankin itse käännyt ahtamisen puoleen kun akuutti tehon noston tarve ilmenee.
    Ja tuosta liippaamisesta, eilen tuli kokeiltua itsekin, että kyllä se liippaaminen vakionkin 350 hv speksatun LS1:n voimilla onnistuu... :)
     
  14. gmc63

    gmc63 1st gear

    Kato myös tuolta www.f-bodyfinland.com sivuilta sielläkin on käsitelty jonkun verran tota aihetta :D Vaikka mitä tarvitaan kun laitetaan 82-89 camaroon/ponuun LSx kone. :)
     
  15. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    "How to build H-P Chevy Ls1/LS6" ?

    Mulla on kans ollut se tossa lueskeltavana, ihan hyvää infoa, aftermarket osien osalta vaan ehkä hivenen vanhaa.
     
  16. ata

    ata Gearhead

    Kuulostaa nimi tutulta, varmaankin just tuo kirja.
     
  17. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Siinon sulle kokemuksia:

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... 62#1625262

    Netistähän minäkin LSx:n virittämisetä aluksi luin eli samaan sakkiin itsekin kuulun, muuttoautohan toi Vette on eli nyt suu suppuun ja lopetat sen vinoilun tähän paikkaan.
     
  18. valiant65

    valiant65 Gearhead

    KIITOS! Ootte te corvette-tyypit sitte niin ihanan herkkiä! :rotfl:
     
  19. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Toss' on sulle lisää herkkää. Muistaakseni pikkasen portatut LS3-kannet, katunokka ja peltisarjat muuten vakiossa LS2:ssa:

    395,3 kw@6200 rpm, 680,2 Nm@4800rpm

    Mitattu Suomessa, auto Suomessa.
     
  20. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Jep jep, kuulostaa hyvältä.

    Jos tota LS1:stä vielä ajattelis, niin noi olis varmaan semmoset "most bang for the buck"-kannet:

    http://www.texas-speed.com/shop/item.as ... 4&catid=40

    Noiden kans vakio LS6-imari, portattu vakio tb ja XER273HR-nokka niin CamQuest6 antaa 492hp / 569Nm...

    ANTEEKSI, syyllistyin todella noloon VIRTUAALIVIRITTÄMISEEN :oops: :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!