LT1 säätöä: toinen sylinteririvi käy laihemmalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja anttikristus, 3.6.2013.

  1. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Moron!

    Oon tossa koittanut vähän selvitellä LT1:n sielunelämää. Auto on '95 caprice stw. Siinä on 2,5":n putkisto kateista taaksepäin, muuten täysin vakio. Lambdat ja katit on uudet. Moottorin säädöt on vielä vakiot. Päälle 180tkm ajettu. Toimii muuten tosi hyvin, mutta kulutus tuntuu aavistuksen nousseen viime kesästä.

    BLM:t näyttäis olevan suurin piirtein läpi koko taulukon oikeassa sylinteririvissä korkeammat. Keskimäärin ero on suurin piirtein kolme tai neljä. Ero näyttäisi olevan selkein siinä normaalilla ajoalueella, mutta kuitenkin aika tasasesti sama esim. 2000 rpm kohdalla pienellä ja isolla kuormalla. Voiko siitä päätellä, ettei ole pakovuoto? Luulisi, että isolla kuormalla ero häviäis, koska pakosarjan paine keskimäärin ois korkea ja vuotais lähinnä ulospäin... Vai onko niin, että kuormasta riippumatta se paineenvaihtelu on samankaltaista samalla kierrosluvulla ja imeskelee ilmaa sisään suhteessa saman verran? Voiko pakovuoto olla noin pieni ja imeä ilmaa noin tasaisesti? Oon koittanut etsiä vuotoja, mutten ole löytänyt. Tulpat näytti joku aika sitte hyviltä.

    Kumpikin sylinteririvi on ihan pienillä kierroksilla hivenen rikkaalla, samoin isolla kaasulla ja kierroksilla (siis kuitenkin ennen WOTtia), mutta siinä keskikierrosalueella vasen rivi on aika optimi ja oikea rivi laihan puolella. Ja tuo rivien välinen ero siis tulee ilmi lähes joka paikassa. Joitain yksittäisiä soluja on, joissa BLM:t on tasan tai oikea puoli jopa rikkaammalla. Pahimmillaan ero on joissain soluissa jopa 5, mutta yleensä joku 2 tai 3.

    Aattelin nyt lähinnä sitä kysyä, että onko tällainen mahdollisesti tyypillistä, ja kuinka hälyttävä tuon suuruinen ero on. Eli tohtiiko alkaa säätää BLM:ien mukaan, vai onko löydettävä ensin joku vika josta tuo johtuu? Jos tuota alkaa säätää, niin ensin pitäisi rukata yksittäisten sylinterien korjauskertoimia. Ne on vakiona niin, että vasemman rivin sylkyille (1, 3, 5, 7) annetaan keskimäärin selkeesti enemmän soppaa kuin oikealle riville (kun ei olla tyhjäkäynnillä). Voisko jonkun asian iän myötä tehdä sen, että noita vasemman rivin kertoimia saisi vähän pienentää? Osaako joku sanoa, miksi ne kertoimet on vakiona noin?

    Onko kellään vastaavasta kokemuksia? Onko iso homma vaihtaa suuttimia puolelta toiselle?
     
  2. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Jos vaihtais ensin lambdat puolelta toiselle.

    Tossa ei tarvi olla kuin yksi suutin joka ei toimi kunnolla niin näkyy.
     
  3. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Vaihdoin katit, kun oikeanpuoleinen oli sylkenyt sisuksensa ulos, ja samalla uusin molemmat lambdat. BLM:t oli samansuuntaiset vanhoillakin lambdoilla. Mittasin ensimmäistä kertaa sen jälkeen, kun olin todennut katin tyhjäksi ja vaihtanut oikean puolen vaimentimen väliaikaisesti läpivirtausvaimentimeen (koska vanhassa vaimentimessa oli katalysaattorin sisuskalujen muruja). Nyt sitten on koko putkisto uutta (lukuunottamatta pakosarjoja ja niitä alkupään pätkiä, joihin katalysaattorit on hitsattu vanhojen tilalle), samanlainen molemmin puolin.

    Pahin skenaario on tietysti se, että tukkoisella putkella ajaminen on polttanut jonkun venttiilin oikealta puolelta. Toimii kuintenkin sen verran hyvin, etten oikeen sitä jaksa uskoa.

    Tai sitten tuossa oikeassa rivissä on alun perinkin ollut jotain häikkää, mikä on hajottanut katalysaattorin. Toisaalta koska vasen katti osoittaa selvästi alaviistoon, niin se ei välttämättä ole niin arka pätkäajossa kertyvälle kondenssivedelle kuin tuo oikea. Katit olivat selvästikin alkuperäiset.

    Pitää varmaan vielä tsekkailla uudestaan ja tarkemmin kaikki tulpat. Luulisi niissä näkyvän, jos joku yksittäinen sylinteri aiheuttaa tuon eron rivien välillä.
     
  4. sbf

    sbf Gearhead

    käkkylä lt1 motilla alkoi herjaamaan kansirempan jälkeen tota toisen rivin laihaseos koodia.Mikään präkleenin suihkuttelu ei paljastanut ilmavuotoa mutta suuttimien o-renkaat vaihtamalla tuli kuntoon.Suuttimet oli rempan ajan paikoillaan mutta oli sitten pistokkeita laitellessa joku pyörähtänyt ja alkanut vuotamaan ilmaa.
     
  5. Qjet

    Qjet 1st gear

    Homma ei ole iso, uudet o-renkaat kannattaa vaihtaa samalla.
    En tiedä, onko mahdollista tässä vaivassa, mutta oletko tsekannut löytyykö alipainevuotoja ? Samaa arpomista: Olisiko mahdollista , että jokin huonosti toimiva suutin aiheuttaisi moisen ? Perustoimivuuden voi kuullostella stetoskoopilla suutinrungosta, naputtaako vai ei.
     
  6. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Viikonloppuna tuli vedettyä vähän yli tonnin painoista asuntovaunua. Hienosti rullasi, mutta kulutus järkyttävä 20 litraa satasella. Ja tosiaan ilman kuormaa maantieajossakin vie kyllä litran pari liikaa...

    En ole muuta vielä kerinnyt tehdä kuin katsoa tulpat ja ottaa nauhoituksen sen jälkeen. Kaikki tulpat on sytyttäny; elektrodin lähistöllä maitokahvin ruskeaa. Kaikissa on juuressa mustaa nokea. Vasemmassa rivissä tulpat aavistuksen puhtaammat, mutta suurin ero kierteissä: oikeassa rivissä kaikkien tulppien kierteet aivan märät, vasemmassa rivissä kaksi taaimmaista aivan kuivat ja kaksi etummaista märät, ei kuitenkaan niin märät kuin oikeassa rivissä.

    Oikean pakosarjan taaimmainen pultti oli aavistuksen löystynyt, joten kiristin sitä. Käytin akunnapaa irti ja otin nauhoituksen datamasterilla. Ei muutosta, paitsi että aiempaan verrattuna oikean rivin BLM:t hieman entistäkin korkeammalla.Elikkä varmaan oikean puolen lambda saa jostain ylimääräistä ilmaa ja sen takia pcm lykkää oikealle riville liikaa bensaa.

    Aattelin ny tehä niin, että otan ensiapuna oikean puolen lambdan liittimen irti. Sitte tietysti ne alipainevuodotkin kannattaa vielä katsoa. Jos niitä ei löydy, vaihdan oik. pakosarjan tiivisteen ja käytän egr:n letkua irti, että jos se on jotenkin huonosti tiivistynyt pakosarjaan.

    Jos vain toinen lambda on pelissä, niin kai pcm säätää sen perusteella seosta kummallekin puolelle?
     
  7. Panze

    Panze 3rd gear

    Bensanpaineen säätimen alipaine liitäntä ei vuoda bensaa imusarjaan?
     
  8. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    En tiedä, pitääpäs tuokin tarkistaa.

    Näköjään ilman toista lambdaa pysyy open luupissa.

    BLM:ien ero rivien välillä oli muuten suurinta 2000 rpm:n paikkeilla, mikä selittänee tuota vaununvetokulutusta.

    Ilmeisesti halkeamat varsinkin oikeanpuoleisessa pakosarjassa on tyyppivika, saapas nähä...
     
  9. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Oikean rivin ilmapumpputsydeemin takaiskuventtiili pakosarjan päällä vuoti moottorin käydessä. Röpötti ihan vapaasti ulkoilmaan kun otti letkun pois. Poistin ilmasysteemin käytöstä ja tulppasin pakosarjojen ilmareiät.

    Aluksi pikku lenkillä vaikutti, että siinä se vika oli, mutta hieman pidemmän ajon jälkeen näytti taas ihan samaa kuin aiemminkin. Miten ihmeessä voi olla, ettei tuollainen vaikuta yhtikäs mitään?? :eek:

    Eli näyttää siltä, että kun ajaa pitempään, lambda alkaa saada jostain ylimääräistä ilmaa. Oikea puoli on lambdan mukaan laihalla erityisesti 2000 rpm:n tietämillä, ja suurin piirtein koko alueella aavistuksen laihemmalla kuin vasen.

    En nyt vieläkään oo kerinny niitä alipainevuotaja tutkimaan... Se nyt sitten oireista päätellen pitäis tehdä ihan kuumana, täytyy koittaa olla polttamatta autoa.

    Siihen bensanpaineen säätimen vuotoon en nyt oikein usko. Kun ei moottori kerran pätki vaan vääntää hyvin ja kaikki tulpat sytyttää, niin kai se ylimääräinen bensa jossain olosuhteissa palaisi pois, jolloin lambdan mukaan olisi rikkaalla, ja vain tietyissä olosuhteissa kävisi niin huonosti että lambda luulisi olevan laihalla...
     
  10. Qjet

    Qjet 1st gear

    Usko pois tai ainakin tarkista sekin mahdollisuus. Ihan jo senkin vuoksi, että tuon tipsin antajalla on runsaasti tietoa tähänkin aihepiiriin liittyen.
    Yksi arpomisen( ei siis tietoa )kohde : Pakoputkistossa/-sarjassa vuoto lamdan lähettyvillä?
     

Kerro tästä muillekin!