LT1 Säätöapua

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja tabs, 1.7.2013.

  1. tabs

    tabs Gearhead

    Kaverin puolesta pyytelen apuja Lt1 tekniikka paketin säätämiseksi/puukottamiseksi.
    Potilas on -62 Impala jossa tekniikka paketti repästiin -96 Corvetesta sähköineen päivineen.
    Apuja tarvittais mm. taka lambdojen poistoon, ilmastoinnin poistoon, Egr delete, yms. softa puukotusta.

    Ongelmahan on just toi vuosimalli -96, ilmeisen hankala päästä puukottamaan...

    Autohan on jo ajossa ja toimiikin kohtalaisesti, mutta em. asiat pukkaavat koodia jatkuvasti ja ses valo kirkuu punaisena.

    Jos joltakin ystävälliseltä kanssa harrastajalta löytyisi tietoa/taitoa, apua otetaan vastaan luonnollisesti korvausta vastaan.

    Onko muita kaupallisia palveluita tuottava LT1 osaajia suomen maassa, kuin Harisen paja? Sinne mennään loppukesästä jos ei parempaa löydy?

    Mulle voi laittaa Yv:tä tai soittaa suoraan auton omistajalle O4O 756 1218/Jarkko
     
  2. coupe

    coupe Gearhead

    eBaystä löytyy heppuja jotka koodaa sopivan tietsikan siihen. Vanhaa ei tarvitse lähettää, niiltä löytyy aihioita. Samalla jää vanha tietsika "varalle".
    Hakuna esim "programmed LT1 PCM" tai pelkkä "96 LT1 PCM". Moni joka myy noita boxeja myös koodaa niitä.

    Vuosi sitten tilasin modatun PCM:n 96 LT1 Capriceen tältä hepulta :

    http://myworld.ebay.com/j.newell/

    Hintaa en enää muista mutta oli ihan kohtuullinen. Ja kaikkea mitä halusi pystyi modaamaan.
     
  3. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Itselläni ei ole tuohon vuosimalliin säätäsoftaa, mutta kommentoinpa kumminkin.

    Vaikka jenkkilehdissä olevissa "biljoonan taalan" autoissa usein näkeekin, että ilmanputsari on pultattu suoraan MAFfiin kiinni, on se suunnilleen yhtä fiksua kuin etulambdojen poistaminen.

    MAF eli ilmamassamittari on aivan keskeisessä asemassa auton oman tietsikkaboksin säätäessä seosta. MAF on herkkä turbulensseille ja siksi tehtaan jäljiltä ennen ja jälkeen MAFfin on usein putki jossa halkaisija ei muutu. No nyt kun ilmanputsari pultataan suoraan MAFffin, voi se aiheuttaa rajujakin pyörteilyjä. Lokeista sen sitten näkee. LT1:ssä varalla ja taustatukea antamassa oleva VE-taulu hieman helpottaa tilannetta, mutta parempi olisi, jos sen MAFfin laittaisi toiseen paikkaan ja samalla vaivalla väsäisi imuilman oton jostain viileämmmästä paikasta kuin konehuoneesta.

    Tässä alla kuvakaappaus uudehkosta Corvetesta, jossa MAF (turkoosi käyrä) on epävakaa, eli arvot vaihtelevat luokkaa 100% eli viidestä grammasta jopa 10 grammaan asti juuri tuossa kuvan kohdalla. Kaasu on kuitenkin koko ajan sama ja tie tasainen. Kierrosluku (punainen käyrä) heiluu kymmeniä kierroksia ja aiheuttaa jatkuvan nykimisen tunteen.

    [​IMG]
     
  4. coupe

    coupe Gearhead

  5. tabs

    tabs Gearhead

    ^c5 zo6: Eli tästä kun heittäis maffin tohon keskelle syylärin eteen, niin vois rauhottaa mahdollista pyörteilyä?
    [​IMG]

    Toisaalta mitä olen torquella seurannut maffin toimintaa niin aika loogisen lineaarisesti se pelaa, toki en tiedä kuinka "herkkä" tuo torquen antama data on...
     
  6. tabs

    tabs Gearhead


    Näyttäs olevan "custom tuningin" alla vain 94-95 Lt1 bokseja jotka on eri kuin -96, mutta täytyy lähestyä myyjää maililla....
     
  7. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Joo toi keskikohta olisi varmaan parempi paikka. Tai siis se poikittaisen putken keskikohta. Mutkaakaan kun ei oikein saisi olla.

    Teoria ja käytäntö on kaksi eri asiaa, joten voi se MAFfi pelata ihan hyvin tuossa nykyisessäkin paikassa. Jos auto nykii tai menee laihalle tai tekee muuten jotain kummallista, kannattaa katsoa jollain sopivalla softalla onko se MAFfin toiminta loogista. Vielä kätsympää on irroittaa MAFfin johto jolloin boksi käyttää pelkkää VE-taulua.
     
  8. tabs

    tabs Gearhead

    ^Juu kulkee kyllä komiasti ja nykimättä. Fueltrimmit etu lambdoilla ihan ok, laihentaa seosta 3-6% tasakaasulla yms. Toki olemattomat taka lambdat yrittää rikastaa 99,8% ;D Maffi tyhjäkäynillä melko tasainen 7,3-7,4gr/sec
     
  9. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

  10. Erska

    Erska Gearhead

  11. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Noh, arvasinhan minä.

    Tuossa sarjassa näyttäisi olevan lyhyt pätkä kumiputkea MAFfin ja ilmanputsarin välillä ja se ilmeisesti riittää. Hyvä niin.

    Tuo aiemmn lähettämäni kuvakaappaus jossa MAFfi sekoilee oli täysin vakiosta Corvetesta, eli joskus niitä ongelmia on tehtaankin jäljiltä. Metro Auton mekaanikot olivat sitä mieltä, että kun autolla vaan ajaa, niin se korjaantuu, tai näin asiakas minulle kertoi. Autolla ajettiin eikä vaan korjaantunut. Sitten kun poistin MAFfin ohjelmallisesti, niin nykiminen lakkasi siihen paikkaan. Tämä kaikki siis lokien ja perstuntuman perusteella.

    Jos MAF näyttää mitä sattuu, ei se kuitenkaan aina sitä tarkoita, että sen huomaisi.

    Viime viikolla ihmettelin erästä Vetteä, josta oli fyysisesti poistettu etulambdat ja ohjelmallisesti myös. Eipä sitäkään huomannut mitenkään, moottori toimi ihan hyvin, ei nykimisiä, ei nakutusta. No sitten kun autoon lisättiin uudet lambdat, niin niitten perusteella moottori kävi normiajossa hieman laihalla. Tätä ei siis huomannut mitenkään kyydissä istuessa, pelkästään lokeista. Se jäi selvittämättä, miten laihalla mutta tuskin kuitekaan kovin laihalla. Ensi viikolla sit näkee tarkemmin kun aktivoin siitä ohjelmallisesti etulambdat.

    Eli teoria on teoriaa ja käytäntö käytäntöä. Joskus tulee ongelmia, ei kuitenkaan aina. Ei kannata liikaa murehtia. Yleensä tällaisia asioita tulee esiin dynossa kun moottoria säädetään ja samalla tietysti tutkitaan lokeja kuin piru raamattua.
     
  12. Erska

    Erska Gearhead

    Ei kun tuo pieni kumiletku tulee kaasuläpän ja MAFfin väliin. Ilmanputsari tulee MAFfiin suoraan kiinni.

    Ei kun mielenkiinnosta vaan kysyin, kun voisiko noin moni jenkkipoika olla väärässä ton suhteen? Sulla meinaan oli ihan hyvä perustelu miksi se tekee noin.
     
  13. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Ahah, se olikin noin päin. No mut pääasia että toimii.

    Jenkkilä on suuri maa ja toleranssitkin on siten suuret. Eli mukaan mahtuu niin hyvää kuin huonoakin.

    Vette-osastolla Vararam on suosittu cold air induction eli kylmä-ilma-satsien valmistaja. No kas vaan, toisissa C5 Corveteissa noi on aiheuttaneet vikakoodeja seoksen mentyä laihalle. Sen kummemmin en ole koskaan tutkinut Vararamin rakennetta, mutta eräs toinen valmistaja eli Halltech joka itsekin myy cold air kittejä, kauppaa ongelman poistamiseen hunajakennoa, joka laitetaan MAFfin eteen.

    Riippuen vuosimallista, C5 Corveteissa on joko ritilä MAFfissa, tai sit sitä ei ole ollenkaan. Hunajakenno jota Halltech myy, laitetaan MAFfin eteen ja sen tarkoitus on juurikin saada virtaus tasaiseksi, että MAF mittaa oikein.

    Täällä kuvia tuosta hunajakennosta ja vakio MAFfeista:

    http://www.halltechsystems.com/Halltech ... hc.125.htm

    Sekoilevien MAFianturien lisäksi vastaan on tullut sekoilevia MAP-antureita, mut se on eri tarinan aihe se. :)
     
  14. Erska

    Erska Gearhead

    Ahaa. Tuossa SS:n/ B-bodyjen MAFfeissa on ritilä vakiona. Ehkä siinä on perää?
     
  15. tabs

    tabs Gearhead

    Khyl toi rupes kiinnostamaan. Minkälaisia suosituksia antaisitte boksin säädöille?

    Tekniikka on muuten vakio paitsi egr on tulpattu, ilmastointi, luistonesto, cruise, abs, ilmapumppu, katit, takalambdat on poistettu.

    VATS on ohitettu alkuperästä avainta vastaavalla vastuksella.

    Pakosarjat on peltiset shorty mallia ja loppu putkisto on 2,5" yksillä läpipuhaltavilla vaimentimilla. D.i.y ilmanotto K/N putsarilla.

    Termostaatti ilmeisesti kannattais vaihtaa 160F ja flektit pyytää säätämään 180F/190F?

    Paljonko pitäisi olla täyskaasulla vaihtokohdat? Nyt pykälä vaihtuu n.4900-5000 kohdalla.

    Ja ennenkaikkea mitä muita vikakoodeja/toimintoja kannattaisi pyytää poistamaan tietsikalta?

    Toki tuollanen ilman dynoa tehty boksi ei ole optimi ratkaisu niiden viimeisten heppojen kannalta, mutta päämääränä on kuitenkin helppo ja vaivaton ajelu tekniikka.
     
  16. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Käytännössä vakiomoottori ei dynosäätöä kaipaa, tai ei se ainakaan rahallisesti juuri kannata.

    Onkos tuossa nopeustieto tietsikalle? En tiedä miten se C4 Vetessä on, mut sama tieto olisi hyvä tuoda PCM:lle. Muistaakseni punaraja on 5700 rpm Vetessä, joten vaihdot voisivat siksi olla alempana, että nopeustietoa ei ole saatavilla.

    Listasitkin jo aika hyvin noi poistetut toiminnot (=niistä johtuvat vikakoodit) ja osaava kaveri jenkkilässä tietää kyllä tuon perusteella mitä kannattaa tehdä.
     
  17. tabs

    tabs Gearhead

    Nopeustieto on tuotu ecm:lle laatikon hännältä, kuten alunperin. Nopeusmittaria ei ole ollenkaan, vaan navi hoitaa sen. Obd portista saatava nopeustieto melkein täsmää gps:n kanssa. Obd 80kmh -> navi 74kmh.
    Ero johtunee muuttuneesta perävälityksestä ja 18" vanteista.
    Pitänee lähettää tonne jenkkilään mailia liitteenä niiden specsi pdf lomake.

    Olisko vaihtokohdille hyvä pyytää esim.5000 tai 5500 ja vaihdoiksi "firm" asetus WOT:illa. Tehdashan lupaa 300hp@5000rpm ja punaraja tuo 5700
     
  18. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Joo johtuu muuttuneesta perävälityksestä. Omassa C4:ssa muistaakseni 3.07 välityksellä on asetukset näin (-96:ssa voi olla hieman eri lailla):

    [​IMG]
     
  19. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Ei liian korkeaksi tuota vaihtokierrosta, muuten voi hakata suotta rajoittajaa vasten jos turbiini luistaa. Eli se uusi perävälitys ja renkaiden halkaisija kannattaa kertoa jenkeille, niin ne sit valitsee parametrit oikein.
     
  20. Erska

    Erska Gearhead

    No voin ainakin suositella kaveria. Kerro sille just nuo mitä autoon on tehty. Se saa otettua koko VATSI_n pois. Ja mikset anna sille Impalan vin Numeroa niin saa senkin vaihdettua oikeaksi. Itse halusin hieman kikkailua turbiinilukon kanssa. Jotta ei irrota sitä kaasusta irrottaessa vaan antaa vetää moottorijarulla ja sen aikana katkaisee polttoaineen suihkutuksen. Onhan se taloudellista ja nopeaa kun ei tarvitse lukkoa kytkeä uudelleen :) Otin myös LT4 Knock modulen kylkeen niin ei ala arastamaan rullakeinuja ja turhaan vedä sytkäkarttaa pieleen suojellakseen moottoria nakutukselta. Oli posteineen/veroineen semmonen 500euron paketti. Otin toisen PCM:n. Jätin alkuperäisen koskemattomaksi. Knock module oli kohtuu hintava. noin 75€

    Otin tuon "power/economy" 93 oct(meidän 97.5 oktaania vastaava) tunen ja käynti muuttui kyllä terävemmäksi ja vetoa tuli perstuntumalta hieman lisää. Vaihtojen ero teki tietysti myös osansa.

    Oliskos sulla C5_Z06 jotakin sopivaa pakettia/tuner ohjelmaa mulle kaupata sopivasti johdon kera jotta pääsisin tuohon OBD 1 järjestelmään käsiksi?
     

Kerro tästä muillekin!