Lukkoperä vai ei ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Deltapete, 11.3.2010.

  1. Deltapete

    Deltapete 1st gear

    Mistä sen nyt oikeasti tietää, että onko autossa lukkoperä ? (avaamatta perää)
    Haeskelin netistä mm.
    Opelin foorumilla oli jotenkin ristiriitaisen tuntuista keskustelua.
    Tuollainen itsellä esim. että pienissä liikenneympyröissä ei liukkailla uskalla ajaa,
    kun nokka työntää suoraan vaikka yrittäisi kiertää ympyrää, onko se vain painavan keulan syytä?
    -Itsellä siis takavetojenkki.
     
  2. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tunkilla takapyörät ilmaan ja pyörität renkaita. Jos pyörivat samaan suuntaan, niin on lukkoperä.
     
  3. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    ^olisko noin aina :odroll: mielestäni kaikkia lukkoja ei saa nuin tsekattua :odroll: Paras keino on kuivalla asvaltilla kääntää renkaat linkkuun ja lintata lappu lattiaan ja katsoa tuleeko 2 raitaa
     
  4. Stone

    Stone 3rd gear

    Ja jos koneessa ei ihan paaki riitä suttaamaan lakua kuivaan asfalttiin, niin toiseks paras keino on ajaa vaan jollain suht irtonaisella pinnalla (hiekka, lumi yms) niin pientä ympyrää kuin autolla pystyy, sisempi rengas sutajaa.
     
  5. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Varmaan näin liukkaalla huomaa parhaiten kun lähtee paikaltaan, luulisi että lukoton jäkältäisi herkästi vain toista ratasta.

    Joskus testailin yhtä autoa kesällä, että lähettelin soralla, ja aina jäi prikulleen samanmittaset rannut tiehen. Mutta vitut siinä mitään lukkoa ollut... :lol:
     
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Jos on lukoton niin voi jättää molemmilla raitaa suoraan lähtiessä jos alusta sattuu olee sopivassa balanssissa, yleensä lukoton kuitenkin sutii yhdellä. Sitte ku sutii mutkassa molemmilla yms vähä hankalammissa tilanteissa niin sitten autossa tod näk on lukko.

    Ja jossei sudi kummallakaan, niin ei liene merkitystä löytyykö lukkoa vai ei! :rotfl:
     
  7. MGB GT V8

    MGB GT V8 1st gear

    Mut onko lukko aina hyvä?
    Motarin rampissa lappu lattiaan ja perä linttaa kaiteeseen...
    (hilikulla - yllätti)
     
  8. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    ^Ei. Silloin, kun se on asennettu hartioihin se ei ole hyvä :rotfl:
     
  9. Deltapete

    Deltapete 1st gear

    Samanlaiseksi jappasuksi meni kuin opelin klubilla :D
     
  10. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Josset sä näillä neuvoilla mitä on tullu siis jo toiseen kertaan pysty päättelee onko autossas lukko vai ei, niin onko asialla edes hirveesti väliä?
     
  11. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Lukko rules! Joku ääliö kerran sanoi että siilä on sellainen detroit lukko että se ottaa molemmilla kiinni vasta silloin kun toinen sutii niin saatanasti. Buulshiiit! Jos ei oo tehua koittaa kuivalla kestopäällysteellä niin sora ajaa saman asian.
    HUOM! Varsinkin lukoton moparin perä kun rupee vetää viimeisiä niin se sutii molemilla, kunnes porsii. Kokemusta on. :oops:
    Tiukka mopen lukko omilla mopen öljyillä ilman lisäaineita tekee sitä että suoraan ajon jälkeen kun kääntyy vasemmalle niin paukkuu ja pistää hanttiin. Se tietty tokenee polkaisulla, mutta sitä ei aina voi tehdä. Esmes ruuhkassa keskustassa. Noloja kokemuksia tuostakin.
    Ota perä auki ja huolla se. Oli lukko tai ei. Motteihin tyypit vaihtaa öljyjä ja laatikkoon lisää, mutta entä perä? Silloin kyllä avataan se ku se on leiponu kiinni. Ava se ja kato mitä se on syönyt? Ite ei pysty laittaa kulmia va välyksiä kuntoon. Se on pro äijien hommaa. Mene niskapokaks kurkkii olan yli miten guru väriaineilla laittaa kostetuskulman ja välyksen kohilleen. Se on mielenkiintoista. Mopoihin sen osaan tehä ite, mutta tehovehkeissä jätän sen suosiolla niille ketkä sen osaa.
     
  12. Jza

    Jza Double Gearhead

    Miten olis toinen fillari jäälle ja toinen asfaltille ja kattoo että mitä tapahtuu asfaltin puolella kun antaa kaasua?
     
  13. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Lukko voi olla löysä tai lukoton vetää viimosiaan?
    Avaa ja huolla se!
     
  14. Deltapete

    Deltapete 1st gear

    - Neuvothan ovat hyvin ristiriitaisia, veli hyvä :D
     
  15. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    Mikähelvettinyttäälläkinonristiriitasta?

    Lue toi mun eka viesti. Pyörät linkkuun kuivalla asvaltilla ja lappu lattiaan, sitten laskemaan raitoja. 1=ei kunnon lukkoa, 2=lukko :poff:
     
  16. Deltapete

    Deltapete 1st gear

    Re: .

    Siis lappu lattiiaan, mihin ihmeen lattiaan, ja laskemaan raitoja, mitä ihmeen raitoja?
    - Ei tuo nyt kovin selvää ollut, mutta ymmärsihän tuon.
    Kiitos neuvoista!
    Se on moro!
     
  17. WSE

    WSE 1st gear

    Mitä ne nyt täälläkin pähkäilee maailman yksinkertaisimman asian kanssa.
    Nostaa toisen takafillarin ilmaan niin että toinen jää vastaamaan maahan ja kokeilee käsin pyörittää ilmassaolevaa, jos pyörii niin lukkoa ei ole tai se on finito = sama asia kuin lukkoa ei olisikaan. Jos ilmassaolevaa pyörää ei jaksa pyörittää perässä on lukko, tällä menetelmällä ei toki voi tietää mikä lukko-> Joskus kuluneessa lukottomassakin voi hirttää pikkuvetopyörän laakerointi kiinni ja perästä tulee tällöin kuin olisi kempin lukko.
     
  18. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    Nokun se nyt ei aina mene noin kun sanot eikä niinkään kuin Pauli sanoo. On olemassa lukkoja, jotka antaa pyörän pyöriä mutkassa kovempaa kuin jortaani käskyttää (ulkokurvi), mutta ei koskaan hitaampaa. Eli jos nostat tällasesta autosta vain yhden fillarin ilmaan ja pyörität niin jortaani pyörii, vaikka toinen pyörä on maassa ja lukko on pitävä. Prkele aina tätä :poff:
     
  19. PauliP

    PauliP 1st gear

    Jos kyseessä on normi GM-auto, tai yleensä jenkki, niin nosta ne takarenkaat ilmaan, pyöritä ja kato pyöriikö samaan suuntaan.

    Jos pyörii samaan suuntaan niin siellä on kartiolukko tai kitkalukko. Jos pyörii erisuuntaan, niin siellä ei ole normilukkoa tai sitten lukko on paska, eli ei ole enää lukkoa.
    Ja jos sittenkin vielä tuntuu että siellä on lukko, voit jatkaa noiden muiden ohjeiden mukaan toimimista, voihan siellä olla käkikellolukkokin, mutta ei yleensä henkilömalleissa.
     
  20. Jza

    Jza Double Gearhead

    No mulla on kyllä semmoinen ihan henkilöautossa ja tehtaalta ostettaessa. Ehkä se vähän näyttää kieltämättä joltain muulta kuin henkilöautolta, mutta semmoinen otteessa kuitenkin seisoo ja kokonaispainokin on alta 3.5 tonnia :lol:
     

Kerro tästä muillekin!