Lukkoperän luistaminen.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja duster 70, 16.7.2010.

  1. duster 70

    duster 70 1st gear

    Voiko kartiolukon luistamiseen olla syynä esim. liian vähäinen öljynmäärä?
     
  2. duster 70

    duster 70 1st gear

    Ja mikäli lukko on mahdollisesti tullu tiensä päähän niin olisiko kenelläkään tietoa paljonko uusi lukko kustantaa moparin 8 3/4 perään.
     
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Voishan se olla syynä jos öljyt ois niin vähissä että lukko kärähtää pilalle ja sen jälkeen ei pidä, mutta ei se luistaminen ainakaan enää parene öljyjä lisäämällä. Lukot maksanee jostain 500€ nurkilta ylöspäin, riippunee kauppiaasta.
     
  4. duster 70

    duster 70 1st gear

    ok. kiitokset tiedoista.
     
  5. JTE3

    JTE3 Gearhead

    Varmaan ne kartio-osat ovat kuluneet ja pohjaavat.
    Tekohengityksenä on tehty siten, että kartioiden pohjista on otettu tavaraa
    pois, että ne ei enää pohjaa.
     
  6. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Tais noi kartiot olla aika tarkkoja oikeesta öljystäkin...
     
  7. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Mulla viimekesänä luisti 83/4 perän perus Auburnin kartiolukko pikkusen joissain tilanteissa. Laitoin auton muun läpikäynnin yhteydessä uudet Gulfin "perus lukkoperäöljyt", viskositeettia en nyt just muista. Auttoi huomattavasti, mutta eihän millään öljyillä kuitenkaan mekaanisia vikoja poisteta.

    Vähän semmosessa maineessa muutenkin noi perus kartiolukot, että ei kestä paria kesää kiukkusen koneen ja kuskin jatkeena (siis kuluu ja alkaa luistamaan).

    Kaveri sorvas omasta samanlaisestaan kartioista tavaraa pois, ja sillä sen sai melko täysin elvytettyä. Hommaahan siinä toki vähän on ja melko hauska vissiin niiden jousien kanssa purkaa ja kasata :D
     
  8. atobee

    atobee Gearhead

    Tätä olen aikaisemminkin kysellyt ja netistä tietoa etsinyt mutta vastausta en ole saanut: Mikä on oikea öljy Hiacen lukkoperään? Tarkoituksena saada lukko pitämään mahdollisimman hyvin suoranajossa.
     
  9. 2dht

    2dht 3rd gear

    Joo, mullaki oli toissakesänä tämmöne tapaus että kartiot pohjas. Sorvattiin vähä niitä ja viälä on pitäny.
     
  10. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Ihan tälläisen arvauksen heitän, mutta olisiko paikallisessa / lähimmässä Toyota huollossa tietoa. :odroll:
     
  11. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Normaali peräöljy mikä EI ole tarkoitettu lukkoperään on sitten se mitä haet. Lukkoperäöljyjen lisäaineiden tarkoitus on lisätä lukon luistoa, ettei takkuile kiinni ja toimii pehmeämmin. Lukon luistoa voi säätää lisäämällä lisäainetta.

    EDIT: Tuossa esim. tietoa redline lukkoperälisäaineen (Limited Slip Additive) toiminnasta: http://www.roadmachine.fi/muut.html
     
  12. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    Sitten jos meinaat ruveta sorvaamaan sieltä kartioiden pohjasta, niin laita samalla shimmiä sinne kartioiden ja tasauspyörien väliin ettei karkaa tasauspyörästön välykset liian suuriksi ja sutase sieltä tyhjää. Saat samalla mukavasti lisää jousivoimaa sinne kartioihin... Eikä kannata turhaan miettiä että ottaisko kartioista 0,1 vai 0,2mm pois, multa sorvattiin kasivartti hanurin lukosta 3 milliä kartioista ja pikkasen enemmän meni levyä väliin. Hyvin on tuo viritelmä kestäny/pitäny nyt pari kesää.
     
  13. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Moparin Sure-Grippi on kai enemmänkin liikkeelle lähtö avustin kuin lukkoperä :odroll:

    Mistähän löytyis viripalikkaa 70-luvun 9.25 perään?
     
  14. Issu

    Issu 1st gear

    Juu ehdottomasti vaan perus perserasvaa sinne...jos tarkotuksena nyt on hajottaa se lukko... :eek: Jopa siinä murikassa on tarra, jos on tallessa, missä sanotaan että LSD öljyy Only. Tietty pelaahan se normiöljyl ihan hyvin vähän aikaa ja pitää niin pirusti mut koht ei pidä enää mitään...Castrollin mikä lie SAF-XJ öljyy on ite tullut käytettyy noissa tojotien LSD perissä
     
  15. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Kysymys mihin vastasin oli että lukko pitäisi saada pitämään mahd. hyvin SUORAANAJOSSA. Lisäksi tuossa mainitsin, että lisäämällä LISÄAINETTA, voi säätää tuota kiinnitarttumista. Ilmeisesti tuota linkkiäkään et lukenut :odroll:
     
  16. 69

    69 Gearhead

    Niinkuin MotorFreak totesi lisäainetta lisäämällä lukko luistaa enempi.

    Mulla Dartissa 8 3/4 auburnin kartiolukolla ja se on aika tarkka öljyistään, alkuun mulla oli Mag1 lukkoperä öljyä pelkästään, niin liikenneympyrässä ja tiukoissa mutkissa rutisi ja paukku helvetisti, no laitoin pikku pullon lisäainetta ääni kyllä lakkas, mut lukko ei enää kunnolla pitänytkään. Nyt mulla on samaa öljyä ja vaan puolenpulloo tota lisäainetta, nyt on hyvä.
     
  17. mke77

    mke77 Gearhead

    lisäaineistus o aika tärkkiä nuis levylukois...niinku mootori pyörien öljykylpykytkimis!! toiseen pyörään sopii "toi"-öljy, mut ei välttämäti "tuohon"-pyörään....

    toyota hiace ja hilux:tkin o vähä semmossiii levylukostas, esim.teboilin lukkoperä öljyssä o sama vaikuttava aine kuin mobil:lla.....mut mobilin GL5 LSD 75w90 LS:ssä o ainua oikia noihin toyohin..... :eek:
     
  18. Issu

    Issu 1st gear

    No joo ehkä käsitin asian vähän väärin mitä tarkoitit...pitäähän se tietty paremmin ihan perus öljyllä ilman lisäainesitusta, mut kuten sanoin niin ei todellakaan ole pitkäikäinen.(ps. luin linkin :poff: )

    ja aproboo se tojon lukkuhon on muistaaksene vain liikkeele lähtö avustin liukkaalla. että jos pitävän haluaan niin sitten auta kuin vaihtaa ihan oikeeseen lukkoon.
    Hiasessa muistaakseni on 75% se lukko kun taas esim LJ70 land cruiserissa on 25% mistä ei ole juuri muuta iloa kuin se että se on siellä...
     
  19. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    Mitä prosentteja niissä lukoissa oikeen on???
     
  20. Issu

    Issu 1st gear

    Niin meinasin että noissa tiukkuuksissahan on jonkin verran eroavaisuuksia....eli jos 100% on yhtä puuta niin... :odroll: niin tollanen hiasen perä pitää jo "aika" hyvin jos on kunnossa ja cruisserin perä pidä juuri mitään vaikka olisikin ihan tikissään. (suomeen tuodut mallit)

    Ja siihen ihan alkuperäiseen kysymykseen niin. jos laitat sinne jousen väliin vähän prikkaa eli tiukkaat sitä niin pito paranee varmasti, mutta liian paljolla tiukkaamisella halkasee vain sen murikan.
     

Kerro tästä muillekin!