Lukkoperäöljyn lisäaineet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja buick87gnbl, 17.6.2025.

  1. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Onko kokemuksia kellään eri lukkoperäöljyjen lisäaineiden toimivuudesta GM- vehkeisiin? Eli kitkalukko. Aihe vaikea varmasti, koska on saatavilla LS- ölkkää.

    Mutta joka tapauksessa, mites GM Goodfrench vs. muut marketeista saatava lisäaine?
     
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Mikä perä, tarvitaan lisää infoa. Koska GM ollut käkikelloa yms lukkoperää.
     
  3. Concarne

    Concarne Gearhead

    Minä laitoin GM:n 8.5" 10 pulttiseen uuden lukon asennuksen yhteydessä Motonetista satavaa Lubegard Limited Slip Supplement:ia. Ensin yhden purkin mutta sillä kinnasi uutena vähän joten laitoin toisen purkin ja sitten toimi hyvin. Jossain 1000 km:n sisäänajon paikkeilla laskin öljyt ulos ja uudet sisälle sekä tuota samaa litkua yksi pullo. Jokunen kymppitonni taitaa nyt olla tuolla kilsoja takana. Ei kinnaa mutkissa ja pitää silloin kun tarve on.
     
    Muokattu: 18.6.2025
    Gary Grand ja three hundred tykkäävät tästä.
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Lubegardin nettisivuilta löytyy taulukko kuinka paljon mihinkin lukkoperään tulee heidän supplement lisäainettaan. Ainakin amerikkalaiset löytyy listalta ja niistähän täällä enimmäkseen puhutaan.
     
  5. BHBS

    BHBS 2nd gear

    Keväällä remppasin asiakkaan Chargerin Getragin lukon, c5 z06 kitkalevyillä, eli levymäärä tuplaantui. Mobilin synteettinen LS ja vielä pullo tuota Motonetin Lubegardia. Ei myöskään piisannut vaan vaati vielä pullon. Fordin lisäainetta riitti aiemmin yksi pullo vastaavassa remontissa.
     
  6. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear


    Ei o käkikellolukko, vaan posi traction eli vakio GN:ssä. Selvis hyvin tuo lisäainelaadut. Eli kun ei viitsis kovin usein ryömiä auton alla laittaen kivassa paikassa sijaitsevasta täyttöaukosta useampia kertoja kitkalukon/levylukon lisäainetta. Elikö olisiko si parempi kattoa tota GM:n omaa tai si Fordin juttua, TIÄ SI...

    Täytyy kattoa taulukot ja hintavertailut sitten, paljonko teoriassa tarvii lisäainetta. Totuus on varmaan sit joku muu. Aikasemmin pärjäsin tolla Goodwrenchin kamalla ohjeen mukaan. Tiä si nyt, kun on menossa öljyt ilman kitkalukon lisäainetta.
     
    Muokattu: 19.6.2025
  7. Concarne

    Concarne Gearhead

    Varmaksi en tiedä mutta näppituntuma on että lisäainetta pitää laittaa reilusti liikaa, että alkaa lukko luistamaan. Laita pullo tuota Lubegardia ja aja muutama kymmenen kilometriä ja jos sen jälkeen ei takertele mutkissa niin se on siinä.
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Mulla on Chevy II:ssa tuollainen GN-Buickin akseli, ja siinä orkkis lukko. Öljyt on Red Linen lisäaineettomat ja sit niiden kylkeen pullollinen GM:n lisäainetta. Pelaa lukko kyllä hienosti, ei takertele ja pitää.

    Samaa reseptiä olen käyttänyt muissa remppaamissani GM-akseleissa, ilman lisäainetta olevat öljyt ja sitten erikseen putelista oikea lisäaine.
    Chryslerin 8 3/4" ovat vaatineet toisinaan tupla-annoksen lisäainetta hyvän toiminnan saavuttamiseksi.
     
  9. fenix

    fenix 3rd gear

    Onko tuohon yhtä oikeaa vastausta.
    Lisäainetta tarvittaessa sekaan.
     
  10. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Taas laiskuus työllistää, laiton mopen perään valmiit ls mag1 85w140 öljyt ja lukko rutisee. Oletteko sekoittanu valmiisiin ls öljyihin lisäainetta ja onko kaikki pelannu niinko kuuluu?
    Normaalisti oon ite lisänny lisäaineen "puhtaisiin öljyihin".
     
  11. fenix

    fenix 3rd gear

    En ole nähnyt varoitusta, etteikö voisi lisätä valmiiseen ls-öljyyn.
    kerran itse lisännyt puoli pulloa Ford racing liukastetta valmiiseen öljyyn levylukon kanssa.

    Tuossa vielä Redlinen tuotekuvaus;

    Kitkanmuunnin-lisäaine lukollisiin tasauspyörästöihin. Pienentää lepokitkaa, tunnetaan myös nimillä "Limited Slip Additive" "LSD Additive" jne. Levylukko ja kartiolukko vaativat noin 4 % (1 purkki/3 litraa öljyä) tätä ainetta, jotta lukko toimii jouheasti eikä täristä ja paukuta tiukoissa käännöksissä. Red Line 75W90 ja 80W140 Gear Oil -hypoidiöljyissä on tämä aine jo valmiina (noin 5 %). Sen sijaan 75W90NS ja 75W140NS eivät sisällä tätä ollenkaan, ja sopivalla yhdistelmällä voidaan säätää lukon pitoa optimaaliseksi kulloiseenkin tarkoitukseen
    • Tupla-annostusta (2 purkkia/3 litraa öljyä) voidaan käyttää uuden tasauspyörästön sisäänajoon, madaltamaan lämpötiloja (jopa 30 °C) jotta vältytään hammaspyörien pintakarkaisun päästymiseltä
    • Normaalisti kannattaa käyttää vain sen verran kuin lukon jouhea toiminta vaatii (noin 4 %), koska yliannostus heikentää lukon pitoa
    • Kannattaa käyttää myös lukottomissa perissä, koska pienempi kitka parantaa hyötysuhdetta ja madaltaa lämpötiloja
    • Yhteensopiva synteettisten ja mineraaliöljyjen kanssa
    • Täyttää useimpien autovalmistajien vaatimukset, kuten GM 1052358, Ford M2C118-A, M2C196-A, 19B546-MA, Chrysler 4318060
     
    fmila ja Skigu tykkäävät tästä.
  12. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Huh. Hieno luonnehdinta, varmaan kiinan kautta arabian kautta serbian kautta iranin kautta englantiin, josta Suomeen.
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Selkeä tuo mun silmiin on. Asiaa oli just yhtä paljon tai enemmän kuin jonnijoutavissa 30 minuutin mittaisissa juutuubiin ladatuissa videoissa.

    Tuli jopa selville se, että LSD aineella voi pilata lukon toiminnan. Liika on liikaa.
     
    MRikkinen tykkää tästä.
  14. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Kiitos, katselin hiukan tota GM Goodwrenchin lisäaineen saatavuutta Suomesta, ei löytynyt, vai enkö osannu katella. Ulkomailta saa kera rahteineen ja alveineen
    Jos tuo Fordin aine on hyvä, niin si sitä. Näytti olevan Partsissa ainaki. Kertokaa lisää.
     
  15. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Fordin lisäainetta käytin Camaroissa ilman ongelmia,eiköhän nuo ole samaa litkua eri puteleissa
     
  16. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Ja Redlinen lisäaine saa motonetistä.
     
  17. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Eli yhteenvetona sitten: Fordin nimellä kulkeva tuote on ihan okkivokki, mitä?
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

  19. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Eri tavaraa on ainakin ford ja lubegard. Haju, väri ja koostumus eri. Ford haisee pahemmalle ja on kiinteämpää.
    Lisäsin tota lubegardia 1/3 purkkia mag1 ls öljyyn ja pauke loppu ainaki, katotaan ny kuin kauan lukko pitää.
     
  20. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

Kerro tästä muillekin!