Lukkoperätopicci

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja MotorFreak, 18.8.2010.

  1. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Täällä on varmaan pirun paljon ollut juttua eri perien lukoista ja kaikennäköistä turinaa, mutta ajattelin laittaa aiheesta oman topicin pystyyn. Eli kiinnostaisi tietää kokemuksia erityyppisistä lukoista kadulla, suoralla, mutkaradalla, offroad...

    Kertokaapas näistä viisastuneena kokemuksia. Mikä lukko piti missäkin tilanteissa ja mikä luisti. Huolto/toimintavarmuus... Levylukot, kartiolukot, eri lockerit, torsenit/truetracit yms...

    TS. merkkiriippumatonta keskustelua lukoista. Toki eri (perä)merkkien/mallien eroavaisuuksia kannattaa ottaa esille.

    Ja kemppikympit/spoolit ei kuulu tähän keskusteluun, muuta kuin viitteellisesti.
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mulla ollut mopsin sekä levy, että kartiolukkoja. Ei oo tullut vastaan tilannetta, et olis luistanut, kiihdyttelyä kummallakin versiolla alle 10 sekkaa vartilla ja katuriivailuu sekä mutkaan et suoraan. Lähtökohtasesti kumpikin oli kunnossa, kartio just rempattu ja levylukossa uudet levyt. Kartiolukolla meni kymmenisen vuotta, sit siinä oli väitys, laakerit jne niin loppu et se rempattiin, ja lukko rempattiin uudemman kerran myös. Vaikkei ollut vielä käytössä luistanut, oli kuitenkin finaalissa. Öljynä kummankin kanssa mitä satuu peräöljyä, sekä mopsin lukkoperä lisäainetta.
     
  3. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Mielenkiintoista. Tuntuu ainakin mutkaratajutuissa, että sellaista täysin toimivaa systeemiä ei ole. Suorallahan toki pitää kivemmin, mutta kun toinen fillari kevenee kurvissa kummasti, niin lisäpito lukkoon ei ole ollenkaan itsestäänselvyys. Ratkaisuhan ongelmaan tietysti on, että ei anna sen toisen renkaan "keventyä", mutta aina se ei ole vaihtoehto. :D Kapeilla renkailla ja "isolla" teholla homma korostuu.
     
  4. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Niin ja moderaattoreille:

    Näitä lukkoperäaiheita on täällä pilvin pimein. Olisi melko käytännöllistä, jos näitä saataisiin yhdistettyä yhden topicin alle. Esim. yksi sticky lukoista 'vaihteisto ja voimansiirto' osuuteen. Ei ole kenellekään hyödyllistä, että keskusteluja samasta aiheesta tulee ja menee. Jos haluaa aiheesta jotain tietoa, niitä joutuu etsimään eri keskusteluista vuosien varsilta. Sama pätee moniin muihin aiheisiin tällä foorumilla.

    Toinen vaihtoehto olisi hajauttaa esim. tämä alue pienempiin alueisiin.
     
  5. weard_racing

    weard_racing 1st gear

    Offi puuhissa kytkettävät lukot on ihan ykkös valinta.. esim arb air locker.
    Taittuu paljon paremmin kun lukot on vapaana ja jos meinaa tulla tilannetta nii naps ja lukot päälle..
     
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Itellä oli 72 caminossa auburnin kartiolukko, ei aina pitäny jos oikealle käännyttäessä polkas. Mut löysä alusta pahenti tilannetta.

    Sit on detroit lockeri ja aiemmin oli lock righti tossa blazerissa takana ja toimii metsässä ja kadulla myös täysin toimivia ja varmasti pitää. Ja noista kytkettävistä offilukoista on kyllä monesti ollu myös harmia kun ei kytkeydykkään tai ei kuski muista kytkeä ajoissa päälle jne.jne.

    Ja semmosen yleistyksen vois heittää kehiin että yleensä sitä paremmin se lukko pitää ja toimii mitä isommasta perästä on kyse, eli siks en oo ostanu tohon D30 hanuriin volvoon mitään kitkalukkoa, kun se on niin tirri. Jonku 9" fordin lukko on jo hieman tukevampi tai blazen 14b akselista puhumattakaan. Siks volvossa on ilmainen kemppi ja ollu jo 11 vuotta ja sekin toimii hienosti.
     
  7. atobee

    atobee 3rd gear

    Jollain tavalla liityy topiciin.
    Peränä HiAcen levylukko, toimi loistavasti muutamassa kisassa, max 10-15 lähtöä, siten alkoi tehdä sitä, että autoa joutui jatkuvasti ohjaamaan, sama fiilis kuin lumella sudittelu, tosin renkaat eivät näillä tehoilla sutineet. Varikolla ihmeteltiin asiaa ja tutkittiin peräripustukset joissa ei ollut mitän ongelmia, siten saatiin vihjeenä kokeilla lukon toimivuus ja eipä se pitänyt lähes ollenkaan (perä ylhäällä ja kaveri piti toisen puolen renkaasta kiinni niin toisesta pyörässä ei kummoista vastusta ollut). No lukko vaihtoon kun sattui naapuritiimiltä saamaan edulliseti vastavan, tai itse asiasa paremman koska se oli shimmattu tiukenmaksi (eka lukkoperä oli suoraan purkaamolta haettu eikä sille oltu mitään tehty).
    Sen jälkeen auto taas meni täysin suoraan.
    Viime vuonna motoparkissa iski sama ongelma, autoa joutui jopa ohjailemaan suoralla radalla. Tosin laiskuuttani en ole vielä kerennyt kokeilla pitääkö lukko
    :rotfl:
    Sen ensimmäisen lukon purin enkä löytänyt siitä mitään mekaanista vikaa, jopa kitkalevyt näyttivät silmämääräisesti ehjiltä, tosin ei ole tietoa kuinka paksuja ne ovat alkuperältään.

    Kysymys: Käyttäätykö levylukko suoranajossa kuvaamallani tavalla jos pelkät levyt ovat kulunneet liiaksi? Siirtääkö perä välillä vedon toiselle pyörälle jolloin sliksien kyljet antavat periksi ja aiheuttavat kuvaamani ilmiön?
     
  8. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Mä oon rikkonut kadulla katurenkailla Auburnin kartiolukon ja Lock-Rightin. Nyt alla Detroit Locker jo ties mones vuosi, viimeiset pari vuotta pelkästään stripillä.
     
  9. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Mikä perä kyseessä?

    Joskus oon kuullu että manuaalin kanssa noi detroit/lock-right tyyliset lukot voi vaihtohetken rytkeessä lipsahdella hampaan yli (siis max nopeudella tapahtuvat race vaihdot) ja senhän arvaa ettei mikään semmosta kauaa kestä. No tää on vahvistamaton huhu ja automaatin kanssa toimii ainakin pirun hienosti.

    Ite jos hankkisin kadulle ajettavaa lukkoa, niin torsenia kokeilisin. ACS:ssässä oli vissiin hakala performancen osastolla ainakin ford 9" jotain erikoisvahvaa ja pitävää torsenia. Tai sit perinteinen levylukko, ei sekään näillä kilsoilla kuluis ikinä.
     
  10. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    8 3/4 moparin skreba, pikkulohko, automaatti, 1500kg: http://www.kuvia.1g.fi/kuvat/Tapahtumat ... 07-238.jpg
    Torsenia harkitsisin myös kadulle minäkin, noi palalukot tahtoo irrottaa jos tulee joku terävä, esim kaivonkansi tai soralla varsinkin herkästi herkee sutimaan vain yhdellä.
     
  11. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Offiajossa palalukko toimii ainakin hienosti, en kyllä ymmärrä miten semmosen (ehjän) sais sutimaan yhdellä.
     
  12. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Alennusvaihteella varmaan toimiikin mutta jos on iso pykälä päällä niin se ei kerkee napata kii vaan rallattaa yli. Kun mietit miten se toimii jos toinen vetari pyörii sataa ilman pitoa... Sitähän pystyy pyörät pukeilla pyörittelemään ihan eestaas.
     
  13. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Joo ymmärrän pointin , mutta eihän ton pitäis alunperinkään päästä pyörimään satasta yhellä rattaalla kun detroitin pitäis olla kiinni koko ajan (kun on vetoa) kunnes päästää toisen vetarin pyörii lujempaa esim mutkassa ulkokurvin puoleinen. Ja pukeilla pyörittely ei tämänkään lukkotyypin kohdalla ole kovin hyvä testi, se kun pitäis toimia vasta kun veto tulee kartaanilta. No lock-righteissä on ollu ongelmia offihommissakin kun on asennettu kuluneeseen keisiiin ja huonolla ristitapilla ni eihä se pelaa, mut detroitis ei oo samaa ongelmaa kun se on koko paketti uusissa kuorissa. Silti, torseni kadulle ja pitäis olla pehmeetä toimintaa ja silti pitävä lukko. Eikä kuluis ja muutenki hyvä. Ainaki mainospuheiden mukaan.
     
  14. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Juu siis ei mullakaan ton Detroitin kanssa ole ongelmia ollut. Etenkin jos on tarkoitus päällystetyllä pinnalla pysyä- poislukien mutkarata, se kun on melkein kuin kemppilukko veto päällä mutkassa- voin vain suositella.
     
  15. ilu100

    ilu100 3rd gear

    No mulla on challeen 489 mötikkä,siihen lukko ja vetarit pitäs saada,olisikko ajatuksia?tehoalue aikavakio jtn 400hp,välläri olis normi 3,23,mistä edullinen ja toimiva lukko?
     
  16. Razorass

    Razorass 1st gear

    "Torsenille" tulee ääni multakin. Kolmeen edelliseen autoon olen sellaisen laittanut, yhteen jopa levylukon tilalle eikä voi kun kehua. On toimineet ylivoimaisesti parhaiten kadulla(myös talvella), vartilla sekä mutkaradalla. Kaksi noista kolmesta ollut quaifen tekeleitä, kolmas muun valmistajan kopio.

    Noita quaifeja ei saa sutimaan yhdellä pyörällä ellei toinen pyörä kevene todella paljon/pito olematon ja käyttää aivan pintakaasua, tällöinkin puree heti kiinni kun tarjoaa hiukan enemmän nyyttoneita kaasupolkimella.

    Sen kopio "torsenin" sain kyllä pari kertaa "luistamaan" ihan kuivalla asvaltilla kun polkaisi paikaltaan donitsin. Tosin sekin korjaantui aina reilummalla kaasun käytöllä. Suoraan sekin suti _aina_ molemmilla.

    quaife on hyvä enkä muuta enää osta. Kun tilasin viimeksi murikkaa sieltä ja jutustelin tekniikan hepun kanssa luurissa niin kestävyydestä totesi vaan "The Last thing that's going to break".
     
  17. mk76

    mk76 3rd gear

    torseni myös fortin 8" ja toimii ku unelma. minun mielestä kadulle ehdottomasti ykkös vaihtoehto
     
  18. C-barge

    C-barge Gearhead

    Nois mopsin tehdaslukoissa minimimurtoraja tais olla jotain 75 ft-lb, jos ei ne sitä täytä ni ei oo kunnossa. Eli tokihan nekin luistaa, mut itelle ei tullu koskaan vastaan sellasta tilannetta, et niin olis käynyt. Varmaan liian rauhallist ajoo tai jotain. Mut siis tollasessa normikäytössä ajaa kyllä asiansa. Toi spooli on kans aika hyvä, kytkeytymiseen voi luottaa eikä luista.
     
  19. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    perämiehet hii o´ hoi!

    kumpi perä näistä on parempi mihinkin käyttöön ja miksi?
    A
    vai
    B

    molempiin laittaisin normi peräöljyn (en lukkoperäöljyä) ilman lisäliukasteita, sillä kummankaan perän kitkalevyjä ei ole mielestäni suunniteltu luistelemaan :odroll:
     
  20. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    no mullon Torseni yhes soppakauhas. Juu, sutii vitusti. Lumella. :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!