Lukkoperätopicci

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja MotorFreak, 18.8.2010.

  1. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Lock raitti "siirtää" pidon siihen vetariin jonka päässä on pito. Jos sellaisella ajaa toisen renkaan ilmaan niin se pyörii käsin molempiin suuntiin pienen naksutuksen kera ja kaikki pito on siinä toisessa fillarissa :rotfl: .
    Tollanen tulee enskesäleluun.
     
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites jos tollaisen Eatonin Truetrac;in tai Torsen;in laittaa etuakseliin sellaiseen missä ei ole avattavat tai automaattiset napalukot?



    Siihen jarru/torsen yhdistelemiseen voisi kätevä värkätä järjestelmän itsekkin.
    ABS tunnistin vetäviin renkaisiin ja solenoidi kiskomaan vapaana pyörivän puolen käsijarru vaijerista kun toinen puoli ilmoittaa seisomisesta. Siihen vielä merkkivalo ja summeri niin ei vahingossa tule ajellessa jarruja polttaneeksi jos järjestelmä vikaantuu.


    Ei liene katsurillakaan mitään asiaan sanottavaa.
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kun otit noi napalukot esiin niin ei missään "vanhassa" jenkki4vedossa ole kässäriä etupyörissä.
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ei siinä mitään pitäs olla. Torsenin voi laittaa eteen, taakse, keskelle, tai vaikka kaikkiin kolmeen.

    Näköjään Torsenista on tullut T2R "racemaster" versio jossa on levyillä ratkaistu rengas-ilmassa tilanne. Alkuperäinen huolivapaa-idea minusta hieman kärsii enkä viittis sellaista laittaa, vaikka onkin saatavilla juurikin 8.5" 10b 28 splineen.

    http://www.torsen.com/products/products.htm

    wikipediassa on kerrottu missä kaikissa vehkeissä on Torseneja vakiona, mielenkiintoinen lista.
     
  5. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Mistä ja mikä (luistava)lukko kannattaisi hommata -06 ramiin? Yritin etiskellä niitä mutta detroit tms.hammaslukko oli ainoa mitä löyty ja tietotaitoymmärrys muihin loppu kesken.
    Käyttö tulee olemaan normaalia työmaa ja "no kyllähän mä ny tosta pääsen" ajoa. Viime talvena joutui jo pariin kertaan huomaamaan kuinka 4 vetonen onkin oikeasti 2 vetonen...
     
  6. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Omakohtaisella kokemuksella haukun Quaifen torsenin alimpaan helv...iin.. Se on ihan täys lelu.
    2dessa autossa mulla semmonen ja ei voi muutakun moittia. Joko niitä on sitten saatavana eri ruuvien hampaiden kulmilla tai jotain, mutta omassa henkilöauto Roverissa se ei toimi muutakun suoraan ajaessa kuivalla. Siinä se pitää niinkuin kuuluukin ja kohtalaisesti sladissa. Mutta oottakaas kun tulee vesikeli, yrität sladittaa pikkusen isommassa vauhdissa niin eka lähtee nätisti perä sivulle ja sit 1-2 nappaakin vain toisen renkaan sudittaan. Siinä sitä sitten ollaankin ihmeissään että WTF.. Loppuu ns hallittu luisu kuin seinään. Ja jos toinen rengas pitävällä ja toinen lumella, auto istuu käytännössä melkein siinä.

    Tossa "Range Roverissa" (Land Rover) jossa Qauifen torseni edessä se toimii 35" mutarenkailla kohtalaisesti jos ajaa täysin suoraan veikka hiekkamäkeen sudittaen, mutta jos rupee kääntää renkaita, niin veivaa vaan toinen kumi. Talvella tolla ei tee yhtään mitään. Onneksi takana ARP joka pelastaa useasti pinteestä. Toki jos talvella ton ajaa kiinni penkkaan vaikka takana 100% lukko päällä, ja yrittää tynkyttää itteensä vapaaksi. Ei onnistu. Mutta jos taas jarrulla härnää samalla kun polkee kaasua urakalla niin torseni rupeaa jokseenkin toimimaan/veivaamaan molemmilla renkailla niin auto mitä todennäkösemmin irtoaa jumistaan.
    Harkinnassa on heittää Torseni mäkeen ja laittaa eteenkin paineilmalukko.

    Ja tohon henkilömalliin harkinnassa levylukko joka tarkoitus kiristää sitten pitävemmäksi.. :D Tosin toi henkilömallin torseni suunniteltu yli puolta pienemmille tehoille/väännöille, lieneekö sillä merkitystä? :poff:
     
  7. kilikali

    kilikali 1st gear

    Sanokaas nyt ton G80 lukon öljyistä, kun toisten mielestä pitäisi käyttää lukkoperäöljyä ja toiset suosittelee sitä tavallista lisäaineetonta peräöljyä. Nyt tollasen viritetyn volvon perässä toi (modattu limppu) lukko ja lisäaineellisella ölpällä. Toiminta vaan vähän outoa joskus, puree ja irrottaa miten sattuu. Asennettu uutena vuosi sitten.
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Mulla kans vähän sama mietintä päällä ja mitä kuuklettamalla amerikkalaisilta keskustelupalstoilta löysin niin kumminkin kannattanee ajaa ilman ettei lukon levyille tule luistoa kytkeytyessään liikaa -> joidenkin mielestä kuluu siks nopeesti huonoon happeen....?

    Meinasin omaani 14-bolt akseliin kipata taas Mag1 85w-140 GL5 öljyt, ei kyllä ole ihan itelläkään täyttä varmuutta että meneekö pahastikin pieleen?


    Yhdistelmäsi on kyllä oudoin mitä hetkeen olen kuullut, truckin lukko viritetyssä Volvossa :eek:
     
  9. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    ei ei ei eiei ei ei eieieieieieieieieieieieieieieieieieieieieieieieieieieieieieieieieieieieieieieieieieieieieieieEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlisäliukastetta joko vitun pösilöt tajusitte? peskää ne perät 2x jollain halvalla gl5 mineraalilla, jossa ei oo ls-aineita.
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Perä pesty jo bräkleenillä pitkää ja hartaasti. Pitäydyn pois ylimääräisistä lukkoliukasteista, kun kerta kattikin on melko jyrkkä tuossa kannassaan.
     
  11. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

  12. kilikali

    kilikali 1st gear

  13. raimo3500

    raimo3500 2nd gear

    mikähän lukko vois olla vakiona perässä seitenneliskantti volvoissa (diesel)?
    pitää aikas hyvin, ei liukkailla suttaa yhellä sekä hieman ahdistaa paljaalla asvaltilla.

    ja kun en ole perehtynyt noihin lukkoihin sen koommin, niin mikäs ero kitka- ja palalukolla?
     
  14. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Levylukko siellä volvon akselissa on.

    Noista peräöljyistä, oman kokemuksen mukaan ainakin levylukolle uskallan suositella Red Linen Heavy Shoc Proof nimistä öljyä, itellä hävis kaikki epämääräsyys lukon toiminnasta. Eihän tuo ilmasta ole, jotain 20e litra.
     
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Joku volvo kuski kertoili ainakin 740 olevan kahta lukkoa 100% alle 20-30Kmh ja olikohan toinen malli 30%? yli 40Kmh.

    Se "lähtölukko" ottaa kiinni kirjaimellisesti lähdössä eli ei rullatessa tai rengasta pyöritellessä.
     
  16. raimo3500

    raimo3500 2nd gear

    kyllä kyllä, no sitten siellä varmaan on sellainen.
    ja suburbaneis tais olla se palalukko/punttilukko?
     
  17. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Mun mielestä toi volvojen liikkeellelähtölukko on vaan noissa tuoreemmissa peleissä ja tais olla jopa sähköohjattu jos en ihan väärässä ole.

    Toisen mallin lukko on ihan perinteinen dana mallin levylukko, kohtuu miedoksi shimmattu alkujaan eli varmaan toi 30% pitää paikkansa. Sitä pystyy kyllä tiukkaamaan jos siltä tuntuu.
     
  18. petroolipervo

    petroolipervo 1st gear

    Mulla on ainakin -96 Volvo 940:ssä G80 lukko ihan alkuperäisenä. Volvon ohjekirjassa se on nimellä liikkeellelähtölukko tai jotain sinne päin.

    Tuon lukon kanssa ei saa käyttää mitään lisäaineita vaan ihan perus gl5 öljyä.
     
  19. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

Kerro tästä muillekin!