Lumilinko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja 3964, 24.9.2022.

  1. 3964

    3964 2nd gear

    Pienenpihan omistaja tarviis lumilingon jotta kaikki autot sopisi pihaan.

    Olisiko kellään käyttö kokemuksia noista halvemmanpään n.1k€ lingoista.

    Muutamana talvena ollu niin paljon lunta ettei kolalla jaksa työntää niin korkealle,ajattelin jotta lingolla sais kasanpäälle helpommin ja jaksais joskus talliinkin mennä puuhastelemaan.
     
  2. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Jokunen vuosi sitten ostin kiinalaisen lingon. Ihan ok, kun pitää mielessä sen perusasian, että kiinalaisessa kapineessa ei osteta valmista tuotetta. Lumiketjujen myötä alkoi paukkumaan vetoakselin sokat. 6mm pultit kestää paremmin, mutta niitä menee silti. Paria kohtaa on hiljattain joutunut korjaamaan hitsaamalla. Tehot on riittäneet ja käyttöön ja hankintahintaan nähden ihan asiallisesti kestänyt.

    Öljyt kannattaa vaihtaa aluksi tiheämmin, kuin ohjeissa sanotaan, tulee aluksi melkoista metallipuuroa sieltä.
     
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itsellä FXA pikkulinko, makso jonkun 500€ ja onhan ne aika leluja. Lingossa kyllä riittää tehoa, mutta kun se prkle ei meinaa edetä. Ketjut pitäs olla ja sit on nurmikko rullalla.
    Nuoska lumi on todellista myrkkyä. Alkuinnostuksen jälkeen, enimmäkseen käytelly kolalla kasattujen kasojen kauemmas heittämiseen.
     
  4. 3964

    3964 2nd gear

    Lähinnä noiden kasojen heittämiseen se olisi tulossa,kolalla helpompi keräillä kasaan.
     
  5. AVRO

    AVRO Gearhead

    MTD koneet ihan ok. Meikäläisellä ollut jo vajaa 10v omiksen piha-ajossa tommonen 6hp vehje eikä sen kummempaa tarvi. Ainoa rikkoutunut osa on käynnistinnaru joka rispaantui eikä halunnut siksi palautua kunnolla, tossa on sähköstarttikin mutta kun se on 240v niin ei tuu johtoja vedeltyä, moottori käynnistyy hyvin narustakin. Eikä säälitä, näillä kuuluu ajaa täydellä syötöllä/kuormalla niin lumi lentää hyvin. Nuoskalumi muodostuu ongelmaksi vasta sitten kun se on niin märkää että on alkanut tummumaan kosteudesta, sellainen tukkii ulosheittoputken.
    Ei ole ketjuja, etenee tasaisella pihalla ilmankin kunhan valitsee sopivan välityksen. Pakkivälitykset on niin hitaita ettei niillä tee oikein mitään, tämmöistä konetta riuska äijä käsittelee ilman pakkiakin. Meilläkin lingon tarve lähinnä sitä että saa lumen kauemmaksi siltä varalta että sitä tulee *itusti, tilaa on kyllä.

    Paljon on tunteja takana ns. "ammatti/merkkikoneillakin", en näe mitään syytä miksi maksaisin ylimääräistä hintaa niistä kun kotikäyttöön riittää tämmöinen kevyempi ja halvempi kone. Toki jos pitäisi naapurille brassailla niin sitten... :)
     
    Muokattu: 24.9.2022
  6. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    En ole ketjujen huomannut rikkovan nurmikkoa, vaikka nurmikonkin päältä aika paljon tulee lingottua, mm katolta tippuneet lumet kauemmaksi. Nuoskalumi on taitolaji, jos painaa liian hitaasti, niin tukkeutuu, samoin jos ahnehtii ihan liikaa. Olen vääntänyt kaasuvivun ”yli” niin saa enemmän kierroksia. :D

    Pakki oli tosiaan kelvottoman hidas, rälläköin ”kulissiin” lisää pykäliä, niin nyt silläkin tekee jotain.
     
    juko7 tykkää tästä.
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Joo pakki on kans tossa FXA koneessa niin hidas et mieluummin sitä kiskoo käsipelissä takasin.
     
  8. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Mulla on just tonnin linkona Stiga ja se on ollut jo kuutisen talvea. Iso linko tuokaan ei ole, mutta eipä pihatiekään ihan tolkuton ole. Eipä siinä mitään vikaa ole, sama kuin kaikissa ettei se nuoskalumi kunnolla lennä.
    Onhan sillä pihan ympäri niin sanotusti umpihankeen tullut tehtyä koirankusetuslenkit ja kompostille tie. Ja viime talvena lunta tuli muutamaan otteeseen aika reilusti jolloin oikeasti oli hintansa väärti, taas kerran.
     
  9. 3964

    3964 2nd gear

    Kiitoksia kokemuksista,tosiaan käyttö luultavasti vähäistä,muttei viitsisi sitä kaikkein huonointa hankkia,silloin kun linkoa tarvii saisi hoitaa hommansa eikä tulisi uutta harrastus kohdetta.
     
    juko7 tykkää tästä.
  10. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    loncin lingosta heitin tela systeemin mäkeen,hihnat mäkeen,nyt ketjulla ja keskipakokytkimellä,teline pikakiinnityksellä ajoleikkuriin leikkuupöydän tilalle,lentää kaikki mikä eteen sattuu,leikkurissa hydraulivaihteet ,ketjut.
     
    juko7 tykkää tästä.
  11. kma68

    kma68 Gearhead

    Täällä ei ole kukaan Toroa käyttänyt? Olen lingonnut melko vanhalla ja pienellä Torolla naapuriapuna pihaa melkein minkälaisella ilmalla tahansa ja lumi on hyvin lentänyt olipa se kuivaa pakkaslunta, märkää nuoskaa tai tiivistä katolta pudonnutta lunta. Lähinnä nolla kelin lumi taitaa olla hankalin lingottava. Käytetyssä lingossahan hihnojen ym. kunto lienee se eniten vaikuttava asia.
     
  12. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Mikä tahansa käytetty kone muuttuu hyvin helposti harrastuskohteeksi. Omaa harrastusta haittaa eniten se, että kun yritän saada arkea nopeutettua koneilla, niin pelkkää riesaa niistä tulee
     
  13. matti163

    matti163 Gearhead

    Täällä kans 10 vuotta lingottu 10hp mtd me 76 mallilla ja hyvin on toiminut, ainut vika kans käynnistinnarun katkeaminen. Tais maksaa 1300€ sillon.
     
  14. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Mulla on vanha Toro, muistaakseni mallia 824, Tecumsehin sivuventtiilimoottorilla. Kone tuli mulle niin että ollut vuosikausia käyttämättömänä, lähti kyllä käyntiin mutta lingon hihna oli kuivunut korpuksi. Hain läheisestä pienkoneliikkeestä uuden hihnan, myivät mulle Husqvarnan hihnan samoilla mitoilla mutta ei se ole oikein kunnolla pelannut koskaan, jos ajoi sellaiseen kolattuun kasaan rupesi remmi heti luistamaan ja suihku torvesta lensi ehkä metrin päähän, koitin sitä säädelläkin kireämmälle ja löysemmälle mutta ei oikein pelaa siltikään. Pohdiskelin että liekö moottorin akselin päässä oleva hihnapyörä niin kulunut että remmi luistaa, Hakolta kysyin uutta hihnapyörää mutta osaa ei ole enää saatavilla. Ostin kumminkin uuden hihnan, tällä kertaa Toron alkuperäisen ja alkoi lumi lentämään niinkun pitää! Ilmeisesti hihnoissa sitten on eroa... Ihan hiljainen tommonen vanhus ei ole uudempiin linkoihin verrattuna, mutta mitäs sitten, kuulee naapuritkin kun teen lumitöitä :D
     
    Stang_81 ja Seevu tykkäävät tästä.
  15. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Löytyy varmaan 30 vuotta vanha Toro 521 pahamaineisella Tecumseh moottorilla...Intiaanipäällikkö.

    Kerran on vaihdettu kannentiiviste, kaasari on nykyään säädetty pienkonebensalle ja öljynä käytän 5W-50...perinteiset 10W-30 ja SAE 30 öljyt ei toimi oikein kun pitäisi käynnistää peltisestä ulkovajasta pakkasella (= vaseliinia).
    Yleensä lämmitän kuumailmapuhaltimella kannen ensin kuumaksi ja lohkon kylkeen myös lämpöä jos yli -10*C ennen kuin alan edes nykimään käyntiin...Intiaanipäällikkö kun voi olla kärttyinen jos se herätetään uniltaan pakkasesta :rotfl:

    Tuo "Intiaanipäällikkö" on sen verran kärttyinen ettei sen kanssa kannata alkaa yhtään känäämään, jää muuten lumityöt kokonaan tekemättä...monet kerrat on polteltu rauhanpiippua ja juteltu mukavia ryyppyä ottaen että on saanut lopulta suostuteltua töihin :rotfl:

    Green Forest hihnoilla ajanut ja hyvin toimivat.
    Sen oppinut myös että oikean numeroinen hihna on yleensä loppu kaupasta kun sille tulee tarve, joten parempi pitää molemmat aina varalla kotona...sinänsä hihnat kestävät kyllä vuosia.
    Hihnoja ei pidä päästää luistamaan yhtään, se pilaa hihnan nopeasti.

    Muttereita ja pultteja kannattaa kiristellä usein, nämä vekottimet tärisevät niin paljon että nylock-mutteritkin kiertyvät auki ja ne ovat lisäksi tuumaisia, jota ei välttämättä joka paikasta löydy...hallintalaitteiden tankoihin olen laittanut tuplamutterit varmistukseksi.

    Pakki on minusta ihan turha varuste näissä, paljon nopeampaa ja helpompaa on vetää itse linkoa taakse päin "kytkin" pohjassa.

    Märkää nuoskalunta ei kannata minusta lingota ollenkaan, se tukkii vain lingon pesän ja poistoputken...mieluummin odottaa että tulee pakkasta ja sitten vasta.
    Lunta saa sinänsä olla paksuudeltaan enemmän kun lingon syöttösuppilossa korkeutta, kaikki menee ongelmitta läpi...renkaissa riittää kyllä pitoa kipeämään vaikka minne, ketjut ovat täysin turha varuste ainakin Toro:ssa.
    Pikkukivet ovat varsinainen kirosana, ne kiilautuvat ikävästi lingon rungon ja lumikierukan väliin jumittaen sen :odrealmad:

    Halpis lingoista ei ole mitään kokemusta, Toro:ssa en oikeastaan muuttaisi mitään, mutta jos jotain kaipaisin niin kahvan lämmittimet siinä saisi olla.
    Yhteen aikaan olin vaihtamassa moottoriakin, mutta notkeampiin öljyihin ja pk-bensaan siirtymisen jälkeen ja kaasarin säädön, sekä sopivan tulpan löytymisen jälkeen tuon Intiaanipäällikönkin kanssa on alkanut tulemaan juttuun, sen verran samalaisia olemme kai luonteeltamme :odroll:
     
    Stang_81 tykkää tästä.
  16. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Tuosta intiaanipäälliköstä tulikin mieleen, että ennen tuota kiinakonetta (Handai-merkkisenä myyty) oli pari-kolme talvea Ariens, jonka intiaanipäällikkö oli heittänyt veivinsä, nimittäin lohkon kyljestä läpi. Kiinalainen Honda-kopio tilalle, jolloin vedon pyörimissuunta vaihtui (intiaanipäällikön nokka-akselilta oli otettu veto pyörille), mutta ei se paljon haitannut, kun sääteli vaihteiston vastaamaan tilannetta. Ensin hajosi vetolautasen/hihnapyörän akselin laakerointi, oli ameriikan pojat keksineet laittaa liukulaakerin moiseen paikkaan, ja ilman mitään rasvanippoja tms. Sen kun sai sepiteltyä kuntoon, lähti hampaat vetoakselin rattaasta. Muovia oli se ratas. Ei ollut edes ketjuja lisärasitteena.

    Ariens siirtyi vajan taakse häppeemään, Honda-kopio karting-autoon ja kaupasta tuli Handai tilalle. Siinä tuo vetoratas on rautaa tai ainakin jotain kinesiumia. Ei nuo laatuasiat aina ole merkkikoneissakaan niin häävejä.
     
  17. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Tämä on muuten ihan tosi, meidän Toro rupesi käymään aaltoillen ja paukautteli komeita liekkejä pakoputkesta, oli ravistanut kaasuttimen irti :rotfl: Nainen joka asuu meillä sanoi että "minä en sitten tuolla helvetinkoneella aja!"
     
  18. kma68

    kma68 Gearhead

    Tuo epätasapaino voi johtua siitä, jos lingon pyörivät osat ovat pahasti vääntyilleet. Ainakaan minä en ole huomannut mitään erityisempää tärinää, joka irrotteleisi pultteja. Taidan olla tuon intiaanipäällikön laitteen kanssa sinut.:)
     
  19. MRikkinen

    MRikkinen 3rd gear

    Heitto tehostuu kummasti kun hitsaa laput siipien jatkoksi. Itse laitoin ns. nollavälyksellä kun en meinannut kiviä lingota jotka siihen väliin voisi jäädä...
    Nuoskalumikin lentää torvesta niin, että ´suutin´ ampuu pystyasentoon kun siinä ei ole kummoista lukitusta. Ei oo ollu heittorööri enää tukossa. Kone n. 20v MTD/Tecumseh.
     

Kerro tästä muillekin!