Lumina.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja softail, 14.11.2005.

  1. virta

    virta Gearhead

    Se on tämä keli joka tuohon vaikuttaa,,itsekkin painelin useita kertoja vaikk tuo pitäisi olla ihan siedettävässä kunnossa.
     
  2. silver8streak

    silver8streak 2nd gear

    Kulutus vaikuttaisi kyllä olevan samalla tasolla kuin meillä.Kun keli lämpiää niin kulutuksenkin pitäisi laskea.
    Tehoton takalasinlämppäri on täälläkin havaittu.Ei tule kyllä paljoa käytettyä kun lasilla oleva lumi sulaa niin sulamisvesi jäädyttää taka-ja bensaluukun reunan umpijäähän,hienosti suunniteltu!
     
  3. Make500

    Make500 Gearhead

    Kulutus ollut oikean kokoisten renkaiden hankinnan jälkeen kahdella viimeisellä tankkauksella 98E bentsiiniä 10,2 l/100km. Ajosta noin puolet taajama-ajoa ja lyhyitä 3km kauppareissuja. Liian pienillä mukana tulleilla renkailla vei noin litran enemmän. Takalasin lämmitys itellä ollu ihan ok. Tohon takaluukun jäätymiseen menee kyllä hermot..
     
  4. impala67

    impala67 Double Gearhead

    takalasien lämmityslangat on gm:llä alitehoiset ja ne toimii lähhinnä alle 10 asteen pakkasella. Kovemmilla pakkasilla pitää muistaa nypyttää aina uudeleen päälle. Harmillinen ominaisuus, ei siis varsinainen vika. Täytyy vaan sopeutua peilien avulla peruutteluun jos mielii takaluukkua käyttää...
     
  5. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Sellainenkin ominaisuus ilmaantui tässä, että lämppärin puhaltimen nopeudet 1, 2 ja 4 toimii kutakuinkin normaalisti, mutta 3 on vaisumpi kuin ennen: suurinpiirtein sama pyörimisnopeus kuin 2:lla ellei aavistuksen alhaisempi. Voiko etuvastus oireilla noinkin? Olen luullut että häviää muut paitsi suurin nopeus.
     
  6. Chevy95

    Chevy95 1st gear

    Voi ei! Puoli vuotta toiminut moitteettomasti mun Lumina. Nyt on jouduttu lisäämään jäähdytinnestettä (paisuntasäiliö likainen sisäpuolelta, oli jo ku ostin auton) pariin otteeseen (ihan sitä perusvihreetä tavaraa jota myydään kaikkialla, glykolia siis ja fifty-fifty-suhteella), kun vuotaa jostain...mitä voi itse tehdä vai pitääkö viedä aina korjaamolle?
    Ja eilen kun avasin ajon jälkeen konepellin laittaakseni lohkolämppärin johdon kiinni (mulla myös sisätilalämppäri), huomasin, että tiputtelee jotain punaruskeaa alleen...mitä tuo on? En ole expertti vaan ekan käyttöautojenkin hankin kesällä ja nyt jo pulassa...(olen siis naisimmeinen) :oops:
    Ja siis ku sitä jotain ainetta tiputteli, kuului aina sellainen sihahdus tietty ku kuuma kone ja pieni kiehkura nousi sieltä "savua" kans.
    Voinko ajaa tällä pientä ajoa vai pitääkö seisottaa kunnes mahdollisuus viedä jollekin asiantuntijalle?
    Auttakeehan naista mäessä! :D
     
  7. silver8streak

    silver8streak 2nd gear

    No kuulostaapa tutulta.
    Juuri muutama viikko sitten oli meillä sama(katso muutama viesti taaksepäin)
    Katsoppa öljykorkista sisälle,onko sellaisessa vaaleassa "mössössä" kone sisältä?Jos on,niin veikkaan näin äkkiä että imusarjan tiivisteet on tulleet matkansa päähän.Itse kyllä korjaisin/korjauttaisin mahdollisimman nopeasti.Se ei siitä ajamalla ainakaan parane.
     
  8. kippis

    kippis Gearhead

    no jäähd.nestettä nää tuntuu vievän syystä tai toisesta. ei haittaa kunhan huolehtii että sitä on siellä aina, tarkailet parin viikon välein paisuntasäiliötä. meikäläisenkin lumppari vie about litran 1000-2000 km.:llä.

    jäähd.neste pitäs olla sitä alumiinimoottoreille suunniteltua, ei sitä perusversioo :wink:

    olisko tuo punaruskea aine sitten ohjaustehostimen öljyä ?
    voi olla myös vaihteistonkin...
    ilmeisesti tiputtelee kuuman pakoputken päälle sitä, veikkaisin tuota ekaa...

    öljy + kuuma pakoputki ei ole hyvä yhdistelmä = voi palaa koko auto :cry:

    kato vaikka ekaks noi ohjaustehostimen öljyt et jos puuttuu säiliöstä niin sitä se varmaankin sit on...
     
  9. Luminan peräkontti!

    Help!!

    Koko talvan ollu ongelmaa saada peräkontti kiinni jos sen on aukaissut. Nyt yks näppärä kaveri meinas että hän saa sen toimimaan...lopputuloksena oli se että se purki sieltä sen sähköhärdellin pois, kontti meni hyvin kiinni. Nyt en saa sitä auki kun avaimissa oleva avain ei käänny lukossa mihinkään. Lukko on öljytty. Onko siihen olemassa jokin oma avain?
     
  10. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Itselläni samanlainen ominaisuus, eikä tuntunut lämpötilallakaan olevan vaikutusta. Napista avattuna ei tahdo pysyä kiinni, avaimella toimii ok. Heitin kanssa sen solenoidin vaimikäseoli mäkeen, tutkailen sitten paremmalla ajalla. Toimii samalla avaimella kuin ovetkin, mutta voihan se lukkopesä olla "yhtäpuuta" jos ei ole koskaan käytetty.

    Itse sumuttelisin ensin rasvanpoistajaa tms. liuotinta reilusti lukkopesään ja paineilmaa perään. Sitten liuottimen kuivuttua lukköljyllä sama käsittely.
     
  11. Kai se on pakko viedä huomenna korjaamolle jos joku antais sille "vierihoitoa". Itsellä kun keinot loppuu jo kesken...
     
  12. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Jos on pakko saada auki, niin takapenkin selkänoja pois ja sitä kautta avaamaan? Tälleen "toimi" Stratuksen takaluukku :rotfl:
     
  13. Saa sitten huolomiehet mennä sitä kautta . Pitää olla sen verran nainen että miehet saa hoitaa likaisimmat hommat :lol:
     
  14. Chevy95

    Chevy95 1st gear

    Yes! Toistaiseksi taas homma pelaa. Minun autoni vikana olikin "vain" vesiletkun hapertuma. Sen kun vaihtoi, niin ei enää vuoda nesteet pihalle. Kyllä pitää ihmisen näköjään ensiksi pelätä pahinta, kunnes ihan puusilmänä huomaa lopulta, että höh, tuossa letkussahan on selvä repeämä (oli ihan letkunpuristimen lähellä). Lämpötilan vaihtelut olivat siis nyt lopulta tehneet selvää jälkeä. Tuo vaiva on varmaan koko ajan ollut läsnä, mutta nyt se lopulta antoi periksi plussa-pakkanen-plussa-pakkanen-vaihteluista johtuen.
    Huh, voin siis ajella taas.
     
  15. kippis

    kippis Gearhead

    ok hyvä homma! mulla taasen taitaa toi syylärinkorkki päästää pikkasen nestettä muuallekin kun paisuntasäiliöön.. :eek:
    mikähän lbs siinä pitäs olla ? tos alkuperäsessä ei mitään järkevää lukua ole ...

    näkyykin rokkiauton sivuilla olevan 14-18 psi korkkeja...
    paljon sitten lienee lbs:nä... tallilla on kyllä jokunen 305 koneisen jäähd.korkki... olisko ollu 15 lbs :odroll:
     
  16. kippis

    kippis Gearhead

  17. Chevy95

    Chevy95 1st gear

    Mites menee takaluukku-asiassa?

    Minä kun tässä taannoin taas pakkasilla kävin parkkihallillisessa kaupassa ostoksilla, että sais bensatankin luukun auki ja takaluukun auki yms. yms. jäätyneet ovet auki, niin kun sitten väsyneenä tulin kotiin niin sulaneen auton uudelleen jäätynyttä takaluukkua en saanutkaan auki, olin ostokset pakannut sinne ja matkalla kotiin oli taas jäätynyt luukku kiinni...sitten mieheni muutaman tunnin kuluttua tuli kotiin ja kävi tempomassa luukun auki, huh, en kyllä enää talvella laita ostoksia takakonttiin, oli onneks vaan osa jäätynyt, mutta käyttökelpoisia kaikki tuotteet. Ei minullakaan tepsinyt napista painaminen. Nyt muutaman viikon joutunut taas kulkemaan matkustajan ovesta kun kuskin ovi niiiin per...jäässä. :mad: Eikä jaksais taas ajaa 30 km johonki parkkihalliin. Tässä asiassa eivät ole parhaita talviautoja nämä Luminat, mutta muuten kyllä kestäviä!

    Minä vaihdoin letkun vaihdon yhteydessä jäähdytinnesteet oikeaoppisiin punaisiin, joita nimimerkki "kippis" ystävällisesti suositteli. Ei tullut paisuntasäiliöstä pesun jälkeenkään kovin siistiä sisältä päin, mutta osa töhnästä lähti kyllä vanhalla tiskiharjalla ja pulloharjalla, heh. Jatkossa, jos moiseen joutuu uudelleen, onko joku pesuaine, jolla voisi saada paisuntasäiliön puhtaaksi sisältäpäin?
     
  18. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Minulla ei ole ollut mitään talven aiheuttamia harmeja (jos ei lasketa pitovaikeuksia ja hiukan kalseita sisätiloja kovimmilla pakkasilla). Kaikki luukut ja lukot pelaa yhtä hyvin/huonosti kuin lämpimässä tallissakin. Ikkunatkaan ei juuri huurru, aika hyvin kärsii pitää puhalluksen jaloille suunnattuna ensimmäisen 10 km jälkeen.

    Oisko osasyynä että kuivasin autoa viikonlopun ajan tallissa luukut auki ja sisätilanlämmitin pöhisemässä. Ja sitten ollut pääasiassa katoksessa.
     
  19. Pexi_

    Pexi_ 1st gear

    Wiring Diagram / Service Manual

    Hei lueskelin tuolta aikaisempaa et jollain sattu olemaan joko pelkkää tota johtokaaviota tai ihan koko räjäytysopasta luminaan digimuodossa. Oisko mahdollista saada siitä kopioo myös tänneppäin. :)
    Ite myös melko tuore luminan omistaja. Alla 3,1 1996 vuoden peli. Reilu puol vuotta ollu nyt ajossa ja kilomeetrejä kertyny melkein 15 tuhatta. Tosin eihän siinä oo mittarissa vasta kun just 110 tkm et luulis olevan viel paljon edessä. Pientä remppaa tullu silti jo vastaan: laturi, molemmat takapään jouset ja iskarit, nyt vasemman puolen raidetangon pää ja ruostunu takalokari :) Sit tehtiin siihen viel perushuolto ja vaihdettiin molemmat öljyt ja niiden suodattimet, jäähdytysnesteet ja tulpat. Mukavaa menoa noin muuten kyl tarjoilee. :)

    Mut jos sitä manuaalia joltain löytyy nii ois hienoa!
     
  20. Chevy95

    Chevy95 1st gear

    Ei menny katsastuksesta läpi mun Lumina...
    löytyi jopa 6 epäkohtaa: mm. raidetangon pää, alapallonivel, kuskin ovi klonksuu (luulin, ettei katsurit siihen puutu jos ovi toimii noin muute...), yks parkkivalon polttimo kärähtäny ja hapertunu se liitin, hiukan kuulemma tiputtaa öljyäkin (just ennen katsastusta vaihdatin öljyt ja öljynsuodattimen!! :odroll: )...
    kävin Lohjalla katsastuksessa, joten kaipa tääl Uudellamaalla vaan ollaan pirun tarkkoja. Hyvä niin...
    Ai niin ja jotain ihmeellisen näköisiä pieniä ei ees pikkusormi mee läpi-tyylisiä reikiä alhaalla helmassa (minusta ei edes ole ruostunut vaan ihan kuin olis kiviä lennelly...)molemmin puolin samoissa kohdissa, ei ymmärrä. :odroll: jos olis vielä roiskeläpät muodissa/käytössä ei moista vauriota varmaan ois tullu.
    No, tässä nyt on kuukaus aikaa korjailla noi "viat". Kiire tulee.
    Autollani ajettu nyt (mittarilukema) pyöreesti 260 000km.
    Pelittää oikeen mukavasti!
    :pinup:
    Semmoisen periaatepäätöksen olen jo tehnyt, vaikka auto minulla ollut vasta vajaan vuoden, että kun kerta maksoin autostani vain 2300e viime kesänä, pidän siitä niin hyvää huolta kuin mahdollista kunnes tulee esim. isompaa koneremppaa/vaihdelaatikkoremppaa...sitten menee vaihtoon auto. Toivon, että saan pitää kauniin Lumikkini vielä muutaman vuoden ilman suurempia murheita. :wink:
     

Kerro tästä muillekin!