Lumina.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja softail, 14.11.2005.

  1. Jape105

    Jape105 Gearhead


    Nyt olen vähän tutkinu asiaa, tuli vaihdettua mätä tankinputki ehjään.
    Edelleen sama vika että imasee littiin tankkia korkin ollessa paikallaan.
    otin siitä tankin ilmaventtiilistä johdon irti kun siihen tulee kokoajan virta joten tankki ei saa ilmaa.
    Kun laitan virrat päälle se venttiili menee parikertaa edes takasin, siitä kun käynnistää niin menee venttiili kiinni ja ei aukee ennen kun sammuttaa, venttiili kuumenee myös samalla tietenkin koska siihen tulee kokoajan sähkö.
    -Mites tankin paineanturi jos se on rikki niin eikö se aiheuta tota?
    -Evap purge solenoidi (moottorin takana) hakkaa aika tajaan myös normaalia?
    -Mikään putki ei ole tukossa.

    Tuossa jollain muullakin ollu sama ongelma.
    http://www.obd-codes.com/forums/viewtop ... 19&t=10222
     
  2. Rivieraruisaaja

    Rivieraruisaaja 1st gear

    No nyt teki lumppu vihonviimeisen tempun pariin otteeseen. Jätti mukavasti kaupan pihaan niin että avaimesta kääntäessä ei tee yhtään mitään. Ei syty mittarivalot eikä mitään. Kaapeleilla käynnistäessä lähtee, mutta ei pysy itse käynnissä edes kierroksilla.

    Ja sitten ehtoolla kun menin hakemaan akkua lataukseen niin kokeilin vielä ja vot: kerrasta käymään eikä mitään ongelmaa. Muutaman päivän ajelun jälkeen taas sama homma ihan puskista.

    Laturi lataa ja akku on täynnä. Mitä helvettiä mää teen vai työnnänkö jo jortaaniin?
     
  3. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Emmäämitääntiiämutta ensimmäisenä tuli Mieleen sellaisia sanoja kuin akun kaapelit, moottorin maadoitus ja virtalukon pohja. Muuta on vaikea keksiä jos kerran kaikki on pimeänä, muuten voisi olla myös ehkä ajonesto, sulakkeet jne.

    Tosin nuo akunkaapelitkin yleensä tekee sen että himmeästi palaa valot mutta ei jaksa startata.

    Älä työnnä jortaaniin, Lumppu on hyvä peli jos ei ole pahasti laho.
     
  4. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Oliskohan virtalukonpohja menossa,tai sitten hyvällä tuurilla vaan huono liitos virtalukolta tulevissa johdoissa :-?
     
  5. sectoid

    sectoid Gearhead

    Olen kiinnostunut ostamaan Chevrolet Luminan, mutta minulla ei ole mahdollisuutta tehdä mitään suurempia huoltoja/korjauksia itse. Teettäminen taitaa tulla kalliiksi? Polttimot yms pikkujutut tietysti onnistuvat kerrostalon pihallakin, mutta jo öljynvaihdon joudun teettämään.

    Olen lukenut tämän ketjun kokonaan läpi, mutta tietoa/kokemuksia on hyvä saada lisää.

    Minulla on ajatus hankkia Lumina "kesäkäyttöautoksi", joten huonot valot sekä jäätyilevät luukut eivät haittaa. Eniten olen huolissani moottorin tiivisteistä, jotka ilmeisesti pettävät aina jossain vaiheessa. Miten vaihdelaatikko kestää? Saako varaosia sekä renkaita järkevillä hinnoilla Suomesta? Vakuutukset sekä verot taitavat olla rangaistusmaksuja mukavuudesta?
     
  6. Rivieraruisaaja

    Rivieraruisaaja 1st gear

    Mun kokemukseni Luminaattorista viideltä vuodelta on positiiviset. Mitään dramaattista ei ole ollut, pieniä juttuja silloin tällöin jotka olen fiksannut tai fiksauttanut. Ylläpito ei minusta ole mitenkään kallista verrattuna muihin saman ikäisiin.

    Kansipahvin antautuminen taitaa olla tyyppivika, minunkin autossani se on tapahtunut ja sen jälkeen kone on rempattu.

    Ajolleenhan tuo on ihan mahtava kulkien, tasainen ja mukava!
     
  7. mika.p

    mika.p Gearhead

    Mulla ei ole kuin puolen vuoden kokemus mutta aika hyvältä on vaikuttanut, ostin bensa pumppu vikaisena ja sen vaihdon jälkeen kun sai koneen käyntiin niin huomasin että jäähdytysnesteet puskee imarin välistä ulos joten nekin jouduin vaihtamaan ja laitoin samalla ne paremmat tiivisteet.
    Edellinen oli b-omega ja ei luminaa huonommaksi voi sanoa, melkein sama kulutus mutta voimaa enemmän.
    Korjaaminen ja osien hinnat aika samat kuin missä tahansa.
    Tyyppivikana taitaa yleisimmät olla imarin ja kannen tiivisteet.
    Nyt joutuu vaan luopumaan tosta luminasta kun farkku pitäisi olla.

    Onko moni tutkaillut luminan kulutusta? mulla vie n~8,5 satkulle, pääosin 80-100km/h tasaista mutta ruuhka ajoakin tulee melkein joka päivä jonkin verran.
    Mun lumina 97 3.1 ltz
     
  8. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Mulla oli keskikulutus 10,0, alhaisin kulutus tankillisella 7,9 ja korkein 12,7.
     
  9. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Mulla ollut nyt vuoden ja olen kattonu kulutusta omassa ajossa niin aika tarkkaan 10l. 100/km eli saman mitä oli 1gen neonissa, ja sierrakin sen
    saman vie.
    Ihan mukava ja lepposa auto, vielä kun olis takaveto, ja sen silti pystyisi ostamaan etuvetosen hinnalla.. :D
    Nyt menossa imusarjan tiivisteiden vaihto, edelliset oli vaihdettu metrolla 2003.
     
  10. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Nyt hajos se lämppärin kennon letkuliitin systeemi, mureni se toinen muovirengas sisältä. Eikä semmosta uutta saa muualta ku rokkiautosta, niin huomenna hakemaan R1/2"-16mm letkukara niin pääsee laittaa nesteitä koneeseen. Mikä ton liitoksen tarkoitus edes on, kenties tehtaalla nopee asentaa?
     
  11. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Tänään kun tulin kotiin hukku vaihteet autosta (ei edes yrittäny liikkua, ihan kuin olis ollu N-päällä), samalla huomasin ettei jarrua painaessa kuulu sitä napsausta, ja vaikka jarrua ei painanut pysty keppiä liikuttelee P-asennosta pois ilman jarrun painamista(edelleenkään auto ei liikkunut).
    Sit kun taas, jarrua painaessa kuulu naps, ja keppi lukittu P-asentoon ja sitä ei pystyny ottaa pois ilman jarrun painamista, niin rupes vaihteet löytymään.
    Voiko toi jarruvalokatkasija vaikuttaa jotenkin laatikkoon noin radikaalisti?
    '95 luminassa erilainen katkasija kun tuossa '97:ssa uudemmassa kaks johtoo lisää siinä katkasijassa.
    Tulipas taas sekava sepustus mut toivottavasti joku edes ymmärtää.
     
  12. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Tilasin nyt tuon jarruvalokatkasijan (AC 12450023) varoiksi. En tosin tiedä vaikuttaako mihinkään.
    Semmonen eilen aikasemmin vielä kävi kun tulin normaalisti kotiin pihalle, siitä R-päälle ja auto parkkiin (juurikin tuohon kohtaan mikä on avatarissa) siitä P-päälle ja kuulu kauhee pamaus (kuului kuulemma taloon sisälle) ja konepelti aukes samalla. Oliskohan turbiinilukko jääny päälle vielä kun laitoin P-n, ja moottori rytkäsi sen verran että kävi lukkopellin päälle?
    Ei enää tällä erää keksi muuta.
     
  13. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Tulipa vaihdettua ''jakajan akselin'' o-rengas GM 10477565 lisäksi laitoin vielä Fel-pro 70194 tiivisteen siihen juureen.
    Laatikon kun saisi vielä toimimaan.Keittää öljyt pitkässä matkassa, luistaa pintakaasulla, sekä koko ajan soutaa 4-pykälää päälle pois 80km/h nopeudessa.
    Onko jollain ollu turbiinimurheita ja jotain laatikosta sökö?
    Autohan on vm.97 mutta sopiiko 95 vuosimallista laatikko tilalle?
    ja tuon vuosi sitten laatikosta kuuluneen pamauksen jälkeen kulutuskin noussut n.12l/100km
     
  14. Lerssi

    Lerssi Gearhead

    Tuu hakeen multa ehjä 96 toosa pois.
    Pyöriny jokusen vuoden tallissa jaloissa.
     
  15. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Eikö 96 loota oo sama kun 95.
    Mut 97 olis uudempi aski.
     
  16. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    [QUOTE="Jape105, post: 3075182, member: 12658"
    Mut 97 olis uudempi aski.[/QUOTE]
    4T65E? Sellanen on myös esim. Transportissa ja niitähän löytyy purettuna aika runsaasti... En kyllä oo varma, meneekö transportin aski luminaan välitysten yms. puolesta...
     
  17. Jape105

    Jape105 Gearhead

  18. 62chevy2

    62chevy2 3rd gear

    Mites on, tuliko nyt kansi- vai imusarjaremontti, kun vuotaa jäähynestettä koneen laturinpuoleisesta päädystä ulos. Paisariin tekee kuplia, mutta öljyt on ok. Onnistuukohan tuo imarin tiivisteiden vaihto ihan youtube -pohjalta...
     
  19. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Oletan että sulla kusee molemmat tiivisteet.
    Imarintiiviste vuotaa nestettä ulospäin.
    Kansipahvi antautunut kun päästää painetta nesteen sekaan.
    Mut hei meitähän on kaksi, tosin mulla jo tulossa tiivistesetti ja pultit rokkiautosta.
    Homma ei kovin ihmeellinen ole, ainoa mikä on niin tönärit oikeeseen järjestykseen kun ovat imu ja pakopuolella erimittaset.
    Suutintukin takasin laitossa tarkkana että o-renkaat on kunnolla paikallaan.
    Moottori pitää tukea alta ihan ensiksi, koska pitää irrotta ne tuet siitä lukkopellistä.
    sähköjen irrotuksen jälkeen toi on ihan 50's teknologiaa.
     
  20. 62chevy2

    62chevy2 3rd gear

    Tarkennusta asiaan...Paikallistin vuotokohdan jakopään kohdalle ja näyttäis tihkuvan kannentiivisteen välistä eli saisi purkaa vähän enemmänkin. Pitääkö tuossa kannentiivisteen vaihdossa vaihtaa kannenpultit + mitä muuta?
     

Kerro tästä muillekin!