LVM:n esitys: yli 40-vuotiaille ajoneuvoille katsastusvapaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja rocketman, 23.1.2019.

  1. tyg

    tyg 2nd gear

    Tässä kun on jo muutama vuoskymmen ajellut moottoripyörällä ja siitäkin ajasta +20v ajan kalusto on ollut juuri tuota yli 40 vuotiasta, on jo oppinut ottamaan vastuun omista touhuistaan. Moottoripyöriähän ei siis katsastukset ole vaivanneet. Suosittele ottamaan elämänasenteeksi aikuistumisen tuon niin muodissa olevan ”yhteiskunnan lapsi” asenteen sijaan.
     
    sectoid, onoff road, sämpy ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Ei tunnu poistavan kuten on nähty, mutta nyt sentään on kohtuullisen hyvät mahdollisuudet että kytät raapasee tosta paskasta kilvet pois niin se jarruttomalla romulla ajelu loppuu kunnes viat on hyväksytysti korjattu. Kaikki yksilöt ei yksinkertaisesti ole riittävän älykkäitä tai vastuuntuntoisia pitämään kalustonsa liikennöitävässä kunnossa...
     
    jariha ja Inlinee tykkäävät tästä.
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Motskalla onkin vähän enempi vastuussa omasta hengestään. Niitä kyllä aikalailla kaikki omistajat puunaa ja huoltaa vaikka samaan aikaan heidän autonsa olis millasia hökötyksiä tahansa.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  4. jjjkkk

    jjjkkk 3rd gear

    Ei tietenkään kevenisi.

    Eikös Berner viisaudessaan suunnittele näille 40v autoille vuotuista käyttömaksua, joka kokonaismassasta riippuen liikkuu väliä n. 650€ - 1300€.

    Mikäs se sellainen uudistus olisi, joka ei kyykyttäis tavan kansalaista yhä enemmän, samalla tuoden lisää fyrkkaa valikoiduille hyeenoille.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  5. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Jarruthan voi jokainen testata aina liikenteeseen lähtiessä eikä se runkoaisojenkaan tarkistus rakettitiedettä ole. Jos tuntuu että on itselle mahdoton tehtävä, niin kyllä ne mikä tahansa autokorjaamo tarkastaa pientä maksua vastaan. Ei siihen mitään viranomaisjärjestelmää tarvita
     
    karpo29, sdfsd ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  6. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Omanäkemys olisi näiden ääripäiden välistä. Katsastus joka toinen vuosi harrasteautolle, niin kuin museoautotkin nykysin.
    Milloin muuten saadaan harrasteautorekisteri? Siitä oli joskus lehdissä. Toisiko se mitään hyvää harrastajalle..? No jaa..

    Tuntuu se joka vuotinen katsastus tyhmältä kun ajaa vaikka 2000km kesän aikana, ja taas jonottamassa katsastukseen.

    Oman harrasteauton katsastus on sujunut yleensä hyvin. Kerran oli vetarin laakeri väljä, aika oli elokuun loppu. Katsuri totesi, että korjaa ensi talven aikana. Se oli fiksu mies. On niitä nipottajiakin osunu.

    Itse tykkään, että joku puolueeton taho katsoo, että alustassa on kaikki kiinni ja jarrut kunnossa.
    Ja tiedän, että siinä vastaan tulevassa autossa on myös asiat kunnossa.
    Minä en ainakaan saa kaikkea kotona katsottua.

    Niin, voihan auton sitten katsastuspakon poistuttua korjaamollakin käyttää, missä sen syynäävät, mutta ei ne, jotka viallisilla ajelee, eikä se heitä haittaa, sielläkään poikkea.
     
    jariha tykkää tästä.
  7. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Oma harrasteautoni on kunnossa, en siitä huolehdi. Vaan näistä kiertopalkinnoista jotka nytkin vaihtaa omistajaa heti kun leima uhkaa kylmetä. En halua liikaa holhousta mutta jotkut sitä kyllä tarvitsee, usein tälläisillä henkilöillä on muutenkin elämän hallinta heikkoa. Tosin ajetaanhan niillä nytkin ilman leimaa jos ei uskalleta viedä konttorille.
    Pari vuotta voisi tosiaan olla hyvä väli mutta en jättäisi kokonaan pois juurikin sen takia että maailmassa on omasta ja etenkin muiden hengestä piittaamattomia ihmisiä, ja heillä on ajokortit, ja autot.
     
  8. Smirkelimies

    Smirkelimies 3rd gear

    Perustelumuistioluonnos.pdf

    Aika tarkkaan muutosten vaikutukset näköjään arvioidaan:

    "Vastaavasti muiden kuin luvanvaraisessa käytössä olevien yli 40-vuotiaiden ajoneuvojen vapauttamista määräaikaiskatsastusvelvollisuudesta arvioidaan lisäävään kuolemaan johtavien onnettomuuksien määrää 0,3 kappaleella ja henkilövahinkoon johtavien onnettomuuksien määrää 1 kappaleella vuodessa."

    Perustelumuistioluonnoksessa myös mainitaan Eu-direktiivin reunaehtoja:

    "Direktiivin 2 artiklan 2 kohdan mukaan jäsenvaltiot voivat vapauttaa seuraavat niiden alueella rekisteröidyt ajoneuvot tämän direktiivin soveltamisesta: - ajoneuvot, joita liikennöidään tai käytetään poikkeuksellisissa oloissa, ja ajoneuvot, joita ei koskaan tai juuri koskaan käytetä yleisillä teillä, kuten museoajoneuvot tai kilpa-ajoneuvot"

    Jos mentäisiin logiikalla: "Ihmishenkeä ei voi mitata rahassa", kannattaisi katsastusväliä tihentää kerran kuukaudessa tapahtuvaksi, silläkin joku henki säästyisi.
     
    Muokattu: 23.1.2019
    sämpy tykkää tästä.
  9. generalo

    generalo Gearhead

    Johan täällä tiet on kuin Venäjällä, kohta autotkin.
     
  10. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Käykää katsomassa se perustelumuistio missä on laskettu kilsat, onnettomuudet yms. niin ei tarvi täällä arvuuttelemalla koko harrastekenttää jalkaan ampua.
    Ei näköjään sellaista juttua, etteikö harrastekenttä sais sen sössittyä kaiken maailman viisasteluillaan.
    Jos tuollaiset pelot vaivaa, niin tää on teille väärä harrastus.
    Ruvetkaa virkaamaan.
     
    heh heh©, Dataviilaaja, onoff road ja 10 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. Smirkelimies

    Smirkelimies 3rd gear

    Tuleekohan joku kuntokatselmus jos räpsäyttää kalliimmanpuoleisen kolarin. Vakuutusyhtiö voi ehkä semmosen tehdä jos esim kuolonkolarissa tulee henkivakuutus maksuun. Jos vaikkapa kone on vaihdettu isompaan ilman muutoskatsastusta, eipä tarvi maksajaa kaukaa etsiä.
     
  12. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Oma kokemus katsastusvapaasta autoilusta tän viimeisen 20 vuoden ajan on se, että autot on kunnossa koko ajan pelkän katsastuksen sijasta.

    Ja jälleen näkyy suomalainen mentaliteetti missä kaiken on oltava joko pakollista tai kiellettyä. Pakkokatsastusvapaassakin yhteiskunnassakin voi käydä katsastamassa autonsa vaikka kerran kuussa jos haluaa. Samoin jos ostaa käytettyä voi sen käydä tekemässä tai vaatia myyjää kaydä sen auton katsastamassa.

    Samoin poliisi voi sellaiseen määrätä ratsian yhteydessä.

    Kyllä sitte osaa olla pässinpäitä nää suomalaiset kaiken mustavalkoisena näkevät.
     
    heh heh©, Pirunpaskaa, xarper ja 11 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tienvarren katsastajat pystyvät jatkossakin lähettämään vialliset ja epäilyttävät tapaukset konttorille parempaan syyniin. Pakollinen katsastus ei ole ollut tähänkään asti este moottorien tai muun tekniikan vaihdolle. Yli nelikymppisiä autoja on liikenteessä niin vähän, ettei niistä saa tilastoa onnettomuuksille. Ruotsissa on jo jotakin vastaavaa ja kai se on toiminut siellä, jos täällä haikaillaan samanalaisen perään.

    Epäilen katsastuspakon perään haikailevia 50% osuudelta trolleiksi ja loput ovat todennäköisesti tekniikasta ymmärtämättömiä katsastajia, joiden "olisi kiva päästä joskus näkemään kunnon vehkeitä".

    Niin monta kertaa oon kuullut konttorilla nuoren katsastajan sanovan, ettei ole kertaakaan päässyt samanmallista autoa aiemmin katsomaan. Eikä niillä monestikaan riitä tieto, millä kriteerein vanhus tarkastetaan.

    Ihan oikea suunta tämä lakiehdotus.
     
    heh heh©, Camino'79, jarkko359 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. Smirkelimies

    Smirkelimies 3rd gear

    Tuossa tuli tosiaan hyvä pointti, eipä ne konttorilta pois käännyttäne jatkossakaan jos syynäykseen haluaa.
     
    jarkko359, Lasse73, Powerstroke ja 1 muu tykkäävät tästä.
  15. peto

    peto Gearhead

    Kaikkien live alias evil oy sekoilujen jälkeen kuuluu jotain järkevääkin.

    Yli 40-vuotiaat autot on niin pieni marginaalinen ryhmä autokannassa ettei ne ei merkitse yhtään mitään! Eihän ketään "normaali" ihminen käytä käyttöautona noin vanhaa auto.

    Tuo jarrullisten pikku kärryjen katsastus on käytännössä vittuilua vain niiden käyttäjiä kohtaan.
     
  16. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tää just sitä kun kaikkien pitää joko tehdä kaikki samalla tavalla tai kaikkien olla tekemättä. Ja kaikki kyttää menikö oikein. En kerta kaikkiaan kestänyt sitä.
     
    rb, Lasse73, spinout ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. spinout

    spinout Gearhead

    ^Osui just ytimeen.

    Ruotsissa yli 50-vuotiaat on vapautettu katsastuksesta. Britanniassa tais olla raja 1972 tai jotain. Ei ne noita huvikseen ole vapauttaneet. Suomalaiset jannut maalailevat heti kauhukuvia, kun samantapaista normienpurkua tulee tänne. "Kulman takaa tulee yli 40 vuotta vanha kiertopalkinto, jota ohjastaa elämänhallintansa menettänyt rautalankafiksaaja, joten samat vanhat tutut säännöt pitää olla kaikilla."
     
    Muokattu: 23.1.2019
    bbford, jarkko359, Lasse73 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. 1320

    1320 Gearhead

    Tämähän olis loistojuttu, turhaa on jonkun harrastekipon leimaaminen vuosittain jos kilsoja tulee muutama tuhat kesässä. Ainakin itse noi harrastelaitteet on koitettu pitää aikalailla kunnossa, sikäli kun niitä nyt on ajossa ollut...

    Käyttöauton tapauksessa se leimaaminen on ihan hyvästä, onhan sieltä parikertaa löytynyt jotain vikoja mitä ei itse ole huomannut. Toki päästöjen kyttääminen nyt on ihan turhaa, mut turvallisuusjuttuja on ihan hyvä katsella. Ja kun ajatuksia käyttöauton vaihtamisesta vanhempaan on tässä aika ajoin pyörinyt päässä, niin tämä lakisäädöshän saisi hieman lisävirtaa sen haaveen toteuttamiseen.:poff:
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Toi logiikka ei toimi katsastuksessa eikä missään muussakaan sillä lopputulemaksi tulee se että kukaan ei voi tehdä mitään.
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kuka sen määrittelee mikä on "liikennöitävä kunto"?

    Nykyään sen määrittelee katsuri, sen mielestä mun auto ei ollu liikennöitävässä kunnossa koska kässäri ei toiminu toisella puolella. Olen eri mieltä sillä viimeksi kyseistä jarrua käytettiin viime katsastuksessa ja ainut kuka kys. jarrua tarttee on katsastaja rullilla. Muissa jarruissa erot 0 etusissa ja 3 takasissa.
     
    Muokattu: 23.1.2019
    Gary Grand tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!