Lyhyet kilvet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja 85840845, 22.8.2009.

  1. 85840845

    85840845 Gearhead

    Onko mitään havaintoa saako enää mistään päin Suomea lyhyitä kilpiä????
     
  2. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Mikkelin keskustan A-katsastus. Eivät (enään) lähettele kilpiä toisille konttoreille. Mulle varasivat kilvet veropäätöstä odottamaan. Ehkä vähän säälistä, kun tyhmänä ajoi yli sata km autoa rekisteröimään ilman veropäätöstä. :oops: Kun siis kävin paikallisella konttorilla suorittamassa rekisteröintikatsastuksen, ja siellä sanottiin että rekisteröintikatsastustodistuksella onnistuu rekisteröinti millä vaan konttorilla. Mut ei ne huomanneet tyhmälle vääntää rautalangasta, että pitää se veropäätös olla kanssa. Tietenkin pitää. :oops: :lol:
     
  3. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Missäs kirjainsarjassa museoajoneuvojen kilvet huitelee nykyään?

    Siis siinä tapauksessa, että haluaa autoonsa M-alkuiset rekkarit nykyisten N-kilpien tilalle.. tosin lieneekö mun auton N-kilpiä enää edes saatavana, on rekisteröity Suomeen 1990 ja poistettu rekisteristä jo 1992.
     
  4. 85840845

    85840845 Gearhead


    Koskas tämä tapahtui??
     
  5. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Heinäkuun viimeinen päivä. Jäi sinne vielä kai 15 kilvet. Soita konttorille ja kysy vieläkö on.
     
  6. 85840845

    85840845 Gearhead

    Ok THANKS
     
  7. mike-79

    mike-79 1st gear

    Mulle seliteltiin, että niitä voidaan lähetellä asemien välillä, mitään järkevää syytä en ole saanut siihen, miksi 5-merkkisiä kilpiä ei enää voi valmistaa...onko joku saanut jotain vastauksia?

    Esim. saksassa on todella pitkä kilpi, ja näkyy niitten jenkkiautoissa olevan todella lyhyitä kilpiä joissa vain muutama merkki. Mutta tämä on tätä Ake-suomipaskaa...
     
  8. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Voihan niitä lähetellä, jos konttorin tädit viitsivät nähdä vaivan. Toisaalta ymmärrettävää jos ei lähetellä. Onhan siitä vaivaa ja kuluja huonosti kannattaville :rotfl: konttoreille eikä lähettäjä todennäköisesti edes kiitosta saa palkkioksi. Kivempi niitä on itse jaella siitä omalta tiskiltä.

    AKE:een soittelin kun kilpiä jäljitin. Siks niistä luovutaan kuulemma kun numeroyhdistelmät loppuvat. Peruskoulun matikalla laskeskelin, että kolme kirjainta ja kaks numeroa-yhdistelmiä tulee noin 1,5 miljoonaa. On kai niitä käytössä joitakin satoja tuhansia, kun prätkissä on kans viisi merkkiä. Ja nykyisin ei autolle ja prätkälle anneta samaa numeroa kuten ennen oli mahdollista. Tämä taas johtunee siitä, että poliisille on tulossa rekkarientunnistuskamerat. Eihän niitä vanhoja olemassa olevia auton ja prätkän samoja tunnuksia varmaan ihan pian saada pois liikenteestä kuitenkaan, että sikäli vähän ontuva selitys.
     
  9. mike-79

    mike-79 1st gear

    Joo, samat selitykset oon kuullu. Toi motskarikilpiselitys todella ontuu kun nykyään on järjestys toinen eli ensin 2 numeroa ja alla 3 tai 2 kirjainta, eli ei mitenkään voi olla sama kilpi autossa ja pyörässä ainakaan samassa järjestyksesä.

    Noita eri yhdistelmiä on varmaan enemmänkin kuin 1,5milj., koska voihan olla eri määrä kirjaimia/numeroita... Taitaa olla oikea selitys se, että eivät vain halua niitä tehdä = virkamies on näin päättänyt.
     
  10. mike-79

    mike-79 1st gear

    [​IMG]


    [​IMG]

    Tässä pari esimerkkiä saksanpojan rekkareista...Tuohon kilpeen sopii arviolta 10-merkkiä eikä tee tiukkaakaan...Aken mopokilpeen sopii 6 merkkiä ja kilpi sopii lähinnä hummeriin tai subbariin...

    Mutta pelkäänpä että korpisuomen virkamiehet eivät tule ikinä tähän saavutukseen pystyvän vaikka asiakkaat haluaisivat erikseen siitä maksaa...

    Tästä pitäis rustata ajatuksella tehty/asiallinen mielipide vaikka hesariin, vastineenhan Aken päällikkö sitten kirjoittaa hyväksi havaitsemallaan tyylillä, kuten viimeksi siinä ajovalojen korkeussäätösjutussa, että se on turvallisuuskysymys...tosin muuttoautojen "vaarallisuudesta" piälikkö ei puhunut mitään...
     
  11. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    miten mä muistelisin että M-kilvet on varattu museorekisteröinti vehkeisiin ??
     
  12. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Vanhan malliset valkeapohjaiset 5 merkkiset kirjaimet saa siten että pyytää konttorilta 5 merkkiset kilvet, siis pitkä+2-kerroksinen kilpi, tämän jälkeen tilaa ne vanhan malliset lyhyet kilvet tälle numerolle. ja maksaa niistä.

    Vanhoja lyhyitä kilpiä tehdään siis vain tilauksesta. Konttoreille niitä ei enää toimiteta. kuutta merkkiähän siihen ei sovi.

    M-kirjain on varattu museoajoneuvoihin mutta jos on vanha Mikkelin läänin auto jossa M-alkuinen kilpi nii kyllä sen saa pitää ja uudenkin tilalle jos entinen häviää.
     
  13. Fleetline

    Fleetline Gearhead

    Näinhän toi käytäntö on ollut jo pitkään. Kuvittelin että tämä on muuttunut kun tästä täällä hirvee haloo! Reiluun puoleen toista vuoteen kun ole tullut näitä vanhoja ensirekattua. Eli -59 buikkikin saa mustat lyhyet kilvet ehkä jo ensi kesänä 8)
     
  14. ata

    ata Gearhead

    Mutta kun pointti on siis se, ettei niitä 5-merkkisiä neliö- ja pitkäkilpiäkään enää saa! Niitä on vain muutamalla asemalla jäljellä. Jonka siis voisi sitten vaihtaa siihen lyhyeen kilpeen halvalla. Niissä neliökilvissä on nykyään K-sarjan tunnus ja 3+3 merkkiä, toinen kilpi 2-rivinen korkea ja toinen pitkä 1-rivinen. Siitä ei lyhyttä tule vaikka vaihtaisi 1-riviseksi... tulisi vain tavallinen "vanhanmallinen" 3+3 kilpi.

    Siksi tämä haloo! Ei pysty enää pyytämään konttorilta 5-merkkisiä kilpiä. Tai kyllähän sitä aina pyytmään pystyy, muttei saa. Tulee 6-merkkiset K-kilvet joista toinen on 2-rivinen korkea ja lyhyt jos lyhyttä haluaa. Kaamean näköisiä ovat...
     
  15. Hezuz

    Hezuz 3rd gear

    Heikki kirjoitti:

    Missäs kirjainsarjassa museoajoneuvojen kilvet huitelee nykyään?

    Siis siinä tapauksessa, että haluaa autoonsa M-alkuiset rekkarit nykyisten N-kilpien tilalle.. tosin lieneekö mun auton N-kilpiä enää edes saatavana, on rekisteröity Suomeen 1990 ja poistettu rekisteristä jo 1992.

    Eli sä saat autossa olevan tunnuksen uudestaan, jos s ei oo vaan lähteny uudelleen kiertoon, eli on vapaana.
    Mun uudessa hankinnassa on tiedossa 3 vanhaa tunnusta, ja jokainen on jossain uusissa mopoissa :mad:
    Kilvet kannattaa käydä tilaamassa hyvissä ajoin ennen tulevaa rekisteröintikatsastusta jotta saapi suoraan vanhalle tunnarille kilpiin.
    Aken kilpitilausjärjestelmässä ollu viimeaikoina, olipa yllätys, onkelmia ja kilvet on viipyny tai sitte tullu pariin kertaan :eek:
     
  16. jaketin

    jaketin Gearhead

    edelleen ihmettelen sitä, miksi affenanmaalla saa jenkkimallin kilpeä ja täällä mantereella ei?
     
  17. PALLOT TULEEN

    PALLOT TULEEN 1st gear

    Hakuninmaalla kävin rekisteröimässä tuotiauton 3vk sitten ja tuli pyytämättä 5 merkkiset EU kilvet. Samalla tilasin mustapohjaiset ja hinta 16€. Viikko meni ja mustapohjaiset autossa.
     
  18. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Se kun tuo Ahvenanmaa on vähä niinkuin oma autonominen maansa ja viekkaudella ruotsilta aikanaan viety. Suomen kanssa sillä on vaan yhteinen ulkopolitiikka ja yksi pakollinen kansanedustaja.
    Kaikkea muuta ne saa tehdä, paitsi liittyä Ruotsiin ja perustaa omaa armeijaa. Tosin suomenkaan armeijalla ei ole heidän tontilleen asiaa ilman kutsua.
     
  19. mike-79

    mike-79 1st gear

    itte asiassa affenanmaalla pitäis silti noudattaa samoja sääntöjä esim. rekisteröinneissä, paitsi, että ne tekee silti niin kuin haluavat. Mannersuomessa tehdään niin kuin e-säädöskirja sanoo sanatarkalleen ja pilkulleen. Toi oma rekkari on kyllä tainnu olla jo aika kauan käytössä, jopa ennen eu-aikaa.
     

Kerro tästä muillekin!